Petteri Orpon hallitus

  • 1 271 614
  • 15 910

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kuulostaa jo aika kamalalta hommalta. En tosin usko, että lait vääntyvät millään tämmöiseen asentoon.

Se että tämmöisiä edes selvitellään kertoo kyllä paljon possuhallituksen arvoista.

Toimeentulotukeen on sinänsä helppo suhtautua kyynisesti, teen niin joskus itsekin. Näen sen kuitenkin välttämättömänä pulloruokintana jolla varmistetaan se että mahdollisimman harvat ihmiset joutuvat kadulle. Sieltä käsin on jo vähän hankala hakea kokopäiväisiä töitä.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Se että tämmöisiä edes selvitellään kertoo kyllä paljon possuhallituksen arvoista.

Toimeentulotukeen on sinänsä helppo suhtautua kyynisesti, teen niin joskus itsekin. Näen sen kuitenkin välttämättömänä pulloruokintana jolla varmistetaan se että mahdollisimman harvat ihmiset joutuvat kadulle. Sieltä käsin on jo vähän hankala hakea kokopäiväisiä töitä.
Epätoivoiset ihmiset tekevät etoivoisia tekoja. Rikollisuus lisääntyisi paljon.

Käytännössä halutaan ihmiset lähes ilmaisiin töihin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ai nyt siellä ollaan esittämässä, ettei teollisuuden sopimaa yleistä linjaa voisi käytännössä ylittää mitenkään, eli sovittelijalta ei voisi parempaa saada. Tuossa muodossa ei toimi, mutta jonkinlainen vientivetoinen malli olisi ihan järkevä, mutta täytyyhän siihen sisältyä mekanismi palkkakuoppien korjaamiseen.

Edit: Kangasharju puuttui juuri samaan epäkohtaan, eli eiköhän tuohonkin fiksu ratkaisu löydy vielä.
 
Viimeksi muokattu:

Jeffrey

Jäsen
Miten jo sairastuneiden kurittaminen ja mahdollisuus etteivät saa tarvitsemiaan lääkkeitä auttaisi asiaa?

Sosialismin kantaisän Karl Marxin mukaan ihmistä voi motivoida joko rahalla tai ruoskalla. 2. tyypin diabetes on elämäntapamuutoksella hoidettava sairaus. Mikäli sairastamisen hinta nousee, useampi ihminen uskottavasti haluaisi säästää ja hoitaisi itsensä kuntoon elintapojaan muuttamalla.

Tämä auttaisi koko yhteiskuntaa ja toki myös itse sairastavaa yksilöä. Suomessa sairastaminen on verrattain halpaa. Tällä tottakai on omat hyötynsä ja omat haittansa.

Vastaus kysymykseesi on siis se, että ihminen tekisi elämässään itseään hyödyttäviä asioita koska ei saisi oman elintavan haittoja laskutettua kokonaisuudessaan naapureiltaan. Hyvinkin looginen ajatusketju, jonka aivan varmasti ymmärrät.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Sosialismin kantaisän Karl Marxin mukaan ihmistä voi motivoida joko rahalla tai ruoskalla. 2. tyypin diabetes on elämäntapamuutoksella hoidettava sairaus. Mikäli sairastamisen hinta nousee, useampi ihminen uskottavasti haluaisi säästää ja hoitaisi itsensä kuntoon elintapojaan muuttamalla.

Tämä auttaisi koko yhteiskuntaa ja toki myös itse sairastavaa yksilöä. Suomessa sairastaminen on verrattain halpaa. Tällä tottakai on omat hyötynsä ja omat haittansa.

Vastaus kysymykseesi on siis se, että ihminen tekisi elämässään itseään hyödyttäviä asioita koska ei saisi oman elintavan haittoja laskutettua kokonaisuudessaan naapureiltaan. Hyvinkin looginen ajatusketju, jonka aivan varmasti ymmärrät.
Auttaisi, jos ihmiset sitten tekisivät elämäntapamuutoksen. Oikeasti harva sen vain pelosta tekisi- kannustus ja valistaminen on paljon tehokkaampaa.

Huonosti hoidettu diabetes maksaa Aivan saatanasti yhteiskunnalle.

Jos teoriasi olisi toimiva niin jenkeissä ei olisi ylipainoisia. Mutta siellä on niitä maailman eniten.
 

Byvajet

Jäsen
Jos ihminen ei ole täysin työkykyinen, mutta pystyy osa-aikatyöhön, niin silloinhan keinovalikoimaan voivat kuulua osasairauspäiväraha, osatyökyvyttömyyseläke tai osakuntoutustuki.

Näissä on se ongelma, että riippumatta siitä, mitä mieltä potilaan tavannut lääkäri on, Kelan lääkäri voi silti katsoa, ettei ihminen ole oikeutettu tukeen. Kelan lääkäri ei potilasta tapaa.

Kelan asiantuntijalääkäri arvioi, täyttyvätkö etuuden myöntämisen lääketieteelliset edellytykset, hän ei siis kumoa hoitavien lääkärien lausuntoja. Hän tekee arvion työkyvystä asiakkaan hakemuksen ja lääkärinlausuntojen perusteella. Siksi B-lausuntoa kirjoittavan lääkärin tulisi olla mahdollisimman hyvin perillä asiakkaan tilanteesta. Myös asiakkaan on tärkeää kirjata hakemukseensa tarkkaan kaikki työkykyyn vaikuttavat asiat. Etuuspäätöksen tekee etuuskäsittelijä, joka pyytää tarvittaessa asiantuntijalääkärin arviota.


Tästä käytännöstä seuraa, että rohkeasti uhriutuva ja oireitaan liioitteleva tai keksivä tai oireensa kuvitteleva potilas tarjoaa lääkärille papereihin kirjoitettavaa, jolla tuki saattaa irrota, kun taas omaa tilannettaan häpeävä suorittaja, joka yrittää sinnitellä itsemurhan partaalle tai itsemurhaan saakka reippaana, ei saa tukia.

Järjestelmä on täysin mielivaltainen, koska se perustuu mielikuviin ja potilaiden persoonallisuuteen. Minusta tuen pitäisi perustua potilaan pitkäaikaisempaan tuntemiseen eikä Kelan lääkärin tulkintoihin. Potilaan tuntee parhaiten häntä hoitava lääkäri eikä paperibyrokraatti.

Esimerkiksi toimeentulotukea jätetään Kelan mukaan hakematta jopa satoja miljoonia euroja vuosittain. Syynä tähän tuskin on muu kuin ihmisen täydellinen ymmärtämättömyys ja syrjäytyminen tai todennäköisemmin häpeä. Ihminen menettää mieluummin luottotietonsa kuin turvautuu yhteiskunnan apuun.

On olemassa häpeämättömiä ihmisiä, jotka ovat valmiita käyttämään kaikki mahdolliset keinot tukia saadakseen, mutta näiden vastapainoksi on vaikka kuinka paljon sinnittelijöitä, jotka henkisen estoisuuden vuoksi eivät saa apua, vaikka avun antaminen ajoissa säästäisi yhteiskunnankin rahaa. Kun apu jätetään hakematta ajoissa, sen jälkeen ihminen ajautuu niin syviin ongelmiin, että niistä on vaikea nousta.
 

Byvajet

Jäsen
Sosialismin kantaisän Karl Marxin mukaan ihmistä voi motivoida joko rahalla tai ruoskalla. 2. tyypin diabetes on elämäntapamuutoksella hoidettava sairaus. Mikäli sairastamisen hinta nousee, useampi ihminen uskottavasti haluaisi säästää ja hoitaisi itsensä kuntoon elintapojaan muuttamalla.

Ihmisen tahtoon vetoaminen on kuitenkin ihan turhaa, koska tahtoa ei ole. Kansasta ylipainoisia on melkein kaksi kolmesta. Valtava osa heistä yrittää laihduttaa. Laihduttajiin kuuluu niin hyväosaisia kuin huono-osaisiakin. Jos laihtuminen perustuisi tahtoon, kansa olisi paljon laihempaa.

Näin tapahtuu kaikissa länsimaissa. Kyvyttömyys käyttää tahtoaan ei ole pelkästään suomalaisten ominaisuus.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Risa

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Koko ajatus siitä että joku sairaus on "väärä" ja sen sairastaminen tulee sanktioida on yksinkertaisesti kuvottava.
Päihde- ja mt-työtä pitkään tehneenä tämä ketju saa kyllä todella surulliseksi. Ne minun hoitamana asiakkaat eivät selkeästi ole minkään arvoisia ja eivät varmaan "ansaitsisi" sitä pientäkään hyvää mitä elämässä on. Tärkeämpiä ovat osakesalkut.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Täytyy nyt kuitenkin muistaa sekin yksinkertaisuus, että ei uuden hallituksen muodostajat nyt keskenään kaikkia muutoksia ole keksineet. Ainahan siellä on talousasiantuntijoita mukana rahafaktojen kanssa. Edellinen hallitus ei hirveästi tainnut samoja faktoja vastaanottaa, kun ei mitään tapahtunut.

On todennäköistä, että noiden kaikkien asioiden yhteisvaikutus on ihan tehokastakin. Työllisyyttä kun yritetään parantaa, niin mitäs hyötyä joistain muodollisista muutoksista olisi.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Päihde- ja mt-työtä pitkään tehneenä tämä ketju saa kyllä todella surulliseksi. Ne minun hoitamana asiakkaat eivät selkeästi ole minkään arvoisia ja eivät varmaan "ansaitsisi" sitä pientäkään hyvää mitä elämässä on. Tärkeämpiä ovat osakesalkut.

Niin, ei tästä pitkä matka ole siihen kun vaikkapa masennus ja alkoholismi luokitellaan sairauksiksi jotka hoidetaan elämäntapamuutoksilla.
 

Jeffrey

Jäsen
Auttaisi, jos ihmiset sitten tekisivät elämäntapamuutoksen. Oikeasti harva sen vain pelosta tekisi- kannustus ja valistaminen on paljon tehokkaampaa.

Huonosti hoidettu diabetes maksaa Aivan saatanasti yhteiskunnalle.

Jos teoriasi olisi toimiva niin jenkeissä ei olisi ylipainoisia. Mutta siellä on niitä maailman eniten.

Onhan sitä kannustettu ja valistettu jo vuosikymmeniä, ja silti ongelma ollut ennemmin lisääntyvä kuin vähentyvä - itseasiassa lisääntynyt hyvin hurjaa vauhtia. Pidän ihan hyvänä sitä, että meillä on keinovalikoimassa useampiakin keinoja. Lisäksi lääkkeiden hintojen nostot kohdistuvat suorempaa kuin esimerkiksi valmisteverot. Lisäksi lääkkeiden hintoja nostamalla tämä vaikutus ei osu kaikista heikommassa asemassa olevaan, jota taas valmisteverot tekevät. Eli on tämän puolesta huomattava inhimillisempi ratkaisu ainakin heitä kohtaan. Moni kun on tälläkin palstalla ollut huolissaan siitä, että hallitus rankaisee kaikista heikommassa asemassa olevia.

Se miksi jenkeissä tilanne on sellainen kun se siellä on, johtuu aika monesta muustakin asiasta kuin sairastamisen hinnasta. Tämän toki varmasti jo tiesitkin.
 

Jeffrey

Jäsen
Näin tapahtuu kaikissa länsimaissa. Kyvyttömyys käyttää tahtoaan ei ole pelkästään suomalaisten ominaisuus.

Motivaatio on ainoastaan lähtölaukaus. Sen jälkeen vaaditaan sitoutumista ja asialle omistautumista. Tämä tulisi jokaisen ymmärtää. Ei se ihminen kykene muuttumaan pelkästään sillä, että lujasti tahtoo. Sen lisäksi pitää tehdä myös töitä.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Onhan sitä kannustettu ja valistettu jo vuosikymmeniä, ja silti ongelma ollut ennemmin lisääntyvä kuin vähentyvä - itseasiassa lisääntynyt hyvin hurjaa vauhtia. Pidän ihan hyvänä sitä, että meillä on keinovalikoimassa useampiakin keinoja. Lisäksi lääkkeiden hintojen nostot kohdistuvat suorempaa kuin esimerkiksi valmisteverot. Lisäksi lääkkeiden hintoja nostamalla tämä vaikutus ei osu kaikista heikommassa asemassa olevaan, jota taas valmisteverot tekevät. Eli on tämän puolesta huomattava inhimillisempi ratkaisu ainakin heitä kohtaan. Moni kun on tälläkin palstalla ollut huolissaan siitä, että hallitus rankaisee kaikista heikommassa asemassa olevia.

Se miksi jenkeissä tilanne on sellainen kun se siellä on, johtuu aika monesta muustakin asiasta kuin sairastamisen hinnasta. Tämän toki varmasti jo tiesitkin.
Tällainen "tämän varmasti tiesitkin"-hokeminen on aikalailla alentavaa ja ylimielistä.

Ylipaino on jo niin suuri ongelma, että siitä rankaiseminen ei ole toimiva ratkaisu. Enemmänkin pitäisi tarjota enemmän keinoja terveellisiin elämäntapoihin. Itse heittäisin ensimmäisenä kaikki skootit menemään ja kannustaisin johonkin liikkumismuotoon missä etenkin nuoret saisivat hyötyliikuntaa. Nuoristahan tämä lähtee mutta siihen panostaminen ei näkyisi rahallisesti vielä tällä hallituskaudella joten ei vissiin kannata.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kuulostaa jo aika kamalalta hommalta. En tosin usko, että lait vääntyvät millään tämmöiseen asentoon.

Jos ja kun työllisyyttä halutaan nostaa kunnolla, niin keinojen on syytä olla tehokkaita ja sen "omaan alaan" hirttäytymisen on syytä loppua myös. Eli muista töistä kieltäytyminen ei ole hyväksyttävää pidemmän päälle. Nyt puhutaan työkuntoisesta ihmisestä siis toki.

Keppi ja porkkana eivät ole aina vihollisia keskenään, kun molemmat ajavat samaa asiaa tässäkin.
 

Redimor

Jäsen
Tällainen "tämän varmasti tiesitkin"-hokeminen on aikalailla alentavaa ja ylimielistä.

Ylipaino on jo niin suuri ongelma, että siitä rankaiseminen ei ole toimiva ratkaisu. Enemmänkin pitäisi tarjota enemmän keinoja terveellisiin elämäntapoihin. Itse heittäisin ensimmäisenä kaikki skootit menemään ja kannustaisin johonkin liikkumismuotoon missä etenkin nuoret saisivat hyötyliikuntaa. Nuoristahan tämä lähtee mutta siihen panostaminen ei näkyisi rahallisesti vielä tällä hallituskaudella joten ei vissiin kannata.
Liikuntaa lisää peruskouluun 5 tuntia viikkoon (eli joka päivälle se tunti), ruokailut kuntoon (välipalatkin) ja keski-asteella lisäpisteitä voi kerätä säännöllisellä liikuntaharrastuksellaan jota valmennetaan.

Näillä saataisiin liikkuminen ihmisille tutummaksi. Sen lisäksi pitäisi tämä sokerin mässyttäminen tehdä kalliimmaksi. Kummallista sinänsä että heroiinia vaarallisempaa ainetta saa myydä lapsille.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Jos ja kun työllisyyttä halutaan nostaa kunnolla, niin keinojen on syytä olla tehokkaita ja sen "omaan alaan" hirttäytymisen on syytä loppua myös. Eli muista töistä kieltäytyminen ei ole hyväksyttävää pidemmän päälle. Nyt puhutaan työkuntoisesta ihmisestä siis toki.
Tästä olen samaa mieltä. Silti se keino ei saa olle ns ilmaistyö eli joudut käytännössä ilmaiseksi työvoimaksi jotta saisit kelan tuet.
 

Byvajet

Jäsen
Motivaatio on ainoastaan lähtölaukaus. Sen jälkeen vaaditaan sitoutumista ja asialle omistautumista. Tämä tulisi jokaisen ymmärtää. Ei se ihminen kykene muuttumaan pelkästään sillä, että lujasti tahtoo. Sen lisäksi pitää tehdä myös töitä.

Laihdutin 25 kiloa hyvin pitkän ajan kuluessa. Olen myös pysynyt jo useita vuosia normaalipainossa sen kummemmin yrittämättä. En ikimaailmassa olisi päässyt tuohon päättämällä tai sitoutumalla. Päätös rakentui minuun.

Sama on koskenut elämässäni kaikkia onnistumisia, jotka ovat vaatineet kovaa sitoutumista ja työtä. Motivaatio on tullut minuun ja saanut minut yrittämään lujasti. Vastaavasti olen yrittänyt tehdä lukuisia päätöksiä oman etuni vuoksi, mutta ne ovat olleet täysin turhia. Kannettu vesi ei kaivossa pysy. Jos aivoissa ei naksahda, on turha yrittää järjellä. Naksahdus ei ole valinnanvarainen.

Ihminen ohjautuu ulkoa hyvin heikosti. Alkoholisti voi saada lääkäriltä lukemattomia kehotuksia lopettaa juominen, eikä mikään niistä auta, kunnes jonain päivänä aivoissa tapahtuu jotain ja päätös lopettamisesta rakentuu. On kuitenkin turha kuvitella, että alkoholisti jotenkin pystyisi kieltäytymään alkoholista, jos päätös ei ole jo rakentunut häneen. Itse hän ei voi tahdonalaisesti sitä tehdä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Risa

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos ja kun työllisyyttä halutaan nostaa kunnolla, niin keinojen on syytä olla tehokkaita ja sen "omaan alaan" hirttäytymisen on syytä loppua myös. Eli muista töistä kieltäytyminen ei ole hyväksyttävää pidemmän päälle. Nyt puhutaan työkuntoisesta ihmisestä siis toki.

Keppi ja porkkana eivät ole aina vihollisia keskenään, kun molemmat ajavat samaa asiaa tässäkin.

Mun mielestä, jos olen rakennusalan ammattilainen, niin miksi mua saisi pakottaa johonkin roskienkeräämishommaan pienellä palkalla!? Se on nöyryyttämistä.

Orpo voisi itse näyttää mallia ja käydä vkonloppuisin keräämässä roskia ja haravoimassa. Hän voisi näyttää esimerkkiä, miten Suomi saadaan kuntoon.
 

Jeffrey

Jäsen
Tällainen "tämän varmasti tiesitkin"-hokeminen on aikalailla alentavaa ja ylimielistä.

Ylipaino on jo niin suuri ongelma, että siitä rankaiseminen ei ole toimiva ratkaisu. Enemmänkin pitäisi tarjota enemmän keinoja terveellisiin elämäntapoihin. Itse heittäisin ensimmäisenä kaikki skootit menemään ja kannustaisin johonkin liikkumismuotoon missä etenkin nuoret saisivat hyötyliikuntaa. Nuoristahan tämä lähtee mutta siihen panostaminen ei näkyisi rahallisesti vielä tällä hallituskaudella joten ei vissiin kannata.

Pahoittelut jos aiheutin tällaisia tunteita. Se oli huono vastaus huonoon heittoon "ei pidä paikkansa koska jenkit", joka on sekin melkoinen väite perusteeksi.

Siinä ollaan ihan samaa mieltä, että lihavuus ja toki laajemminkin epäterveelliset elintavat ovat valtava ongelma. Olen kuitenkin sitä mieltä, että pelkkä valistaminen ei enää riitä. Ajattelen kuitenkin niin, että myös toinen ketjussa käsitelty asia syrjäytyminen kulkee käsikädessä nuorten vähäisen liikunnan kanssa. Ainakin hyvin monen oman ikäluokan ihmisen kaveripiiri koostuu edelleen pitkälti niistä joita on harrastusten parissa tavannut.

Pidän kuitenkin hyvänä, että itse aiheutettuja ongelmia viedään ihmisten itse maksettavaksi. Näinhän meillä jo onkin esimerkiksi alkoholin ja tupakan kanssa, eikä kukaan kyseenalaista näitä lisämaksuja enää vaan pitää niitä kohtuullisina. Itse myös tunnen ihmisiä, jotka eivät pidä omaa 2. tyypin diabetesta minään ongelmana koska saavat siihen lähes ilmaisen hoidon. Itselleni tällainen on hyvin puistattava ajatusmalli.

Lihavuus on jo niin valtava ongelma, ettei sitä nähdäkseni kyetä vähentämään pienillä muutoksilla. Tarvittaisiin monia ja tehokkaita yhtäaikaisia toimenpiteitä. Toki itse luulen, että lääkkeiden alvin 4% hinnannosto on liian pieni muutos, mutta alku toki sekin.

Tottakai siitä tulee ongelmia jos ihmiset eivät hoida itseään. Tämän kannalta taas ne valmisteverot tai muut lihavuusverot olisivat voineet olla parempi vaihtoehto. Tosin valmisteverot osuneet epäoikeudenmukaisesti myös heihin keillä näistä valmisteista ei aiheudu ongelmia.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Risa

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Liikuntaa lisää peruskouluun 5 tuntia viikkoon (eli joka päivälle se tunti), ruokailut kuntoon (välipalatkin) ja keski-asteella lisäpisteitä voi kerätä säännöllisellä liikuntaharrastuksellaan jota valmennetaan.

Näillä saataisiin liikkuminen ihmisille tutummaksi. Sen lisäksi pitäisi tämä sokerin mässyttäminen tehdä kalliimmaksi. Kummallista sinänsä että heroiinia vaarallisempaa ainetta saa myydä lapsille.
Itse löysin liikunnan ilon vasta aikuisena, kun koulussa aloin sitä liikuntatuntien takia vihata. Kehityin myöhään ja sen vuoksi olin aina se "huonoin", etenkin kun harrastettiin noin kolmea lajia ja tytöthän ei voineet juuri koskaan esim sitä sählyä pelata mikä olisi ollut mieleiseni laji. Sählyporukan lopulta omalta paikkakunnalta löysinkin.

Onneksi vanhemmat oli sen verran muikkuja että eivät kuskanneet minnekään ja sanoivat että pyörällä pääsee. Hyötyliikunta sentään tuli tutuksi. Nykyään sekin hoidetaan sähköskuutilla.

Liikuntatuntien päätavoitteeksi laittaisin että kaikilla olisi kivaa ja löytäisivät itselle mieluisia lajeja. Ja enemmän yhteistyötä esim paikallisiin liikuntajörjestöihin että tulevat tutuksi.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tästä olen samaa mieltä. Silti se keino ei saa olle ns ilmaistyö eli joudut käytännössä ilmaiseksi työvoimaksi jotta saisit kelan tuet.
Joo siinäkin täytyy tehdä niin, että se tavoite palvelee yhtälailla myös työntekijää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös