Petteri Orpon hallitus

  • 1 479 639
  • 17 875

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets
Terveydestä voisi palkita, tosin iso osa sairauksista on sellaisia, mihin ei omilla valinnoilla ole mitään tekemistä.

Itse ajattelen veronmaksun samalla tapaa kuin vakuutusmaksun. Jos asiat menee perseelleen, niin on joku turvaverkko. Vakuutuksissakin yhtä lailla ne joille ei mitään satu, maksaa muidenkin vahinkojen kuluja.

Silti voi olla onnellinen, että ei niitä palveluja tarvitse


Lisäys:
Itse asiassa vakuutusmaksu analogia toimii osin myös perusteluksi verotuksen progressiolle. Rikkaammalla on paljon enemmän menetettävää kuin köyhällä. Esim. Poliisin palvelu tuo paljon enemmän lisäarvoa rikkaalle kuin köyhälle.
.
Mikseipä niinkin. Minä en kuitenkaan halua yhteiskunnalta mitään palkintoa terveydestäni. Haluaisin vain että valtio puuttuu elämääni niin vähän kuin suinkin ja saisin pitää itselläni omasta palkastani niin suuren osan kuin suinkin. Jos maksan itselleni sairausvakuutuksen niin mikä on maksamieni verojen rooli kohdalleni osuvissa hoitokustannuksissa?

Mulla on muistisairas isä jonka fyysinen terveys on oikein mainio. Jo ennen kuin lääkäriltä tuli Alzheimer-diagnoosi, tilasin isälle kotipalveluita jotta arkensa sujuisi. Hoitaja kävi isän luona kolmesti päivässä, oli yksi 30 min aika ja kaksi 10 min aikaa. Pian huomasimme että tämäkään ei riitä isälle joten aloin katselemaan hoitokoti-paikkaa. Siinä pyöri mielessä monenlaisia ajatuksia, esimerkiksi se että kenen tehtävä on hoitaa muistisairas isäni, yhteiskunnan vaiko minun? Jotenkin päädyimme ratkaisuun jossa isä muutti luokseni. Eihän tämä tietenkään sellainen tilanne ole johon monikaan haluaisi ajautua, mulla voisi esimerkiksi olla vaimo joka vastustaisi jyrkästi tällaista. No, ei ole ja lisäksi, olen keskituloinen tavallisessa päivätyössä käyvä henkilö, en siis mikään uraihminen joka jää illoiksi ylitöihin joten mulla on aikaa isälle. Minä laitan aamulla isälle valmiin aterian jääkaappiin ja kahvia lataukseen keittiöön, isä osaa vielä ottaa ne itse kun ajoittuu sopivasti lääkerobotin piippaukseen. Siitä on kohta vuosi kun isä muutti luokseni.

Uskon että kaikenlaista viriketoimintaa isällä on paremmin luonani kuin hoitokodissa. Käyn viikoittain kansalaisopiston puutyöpiirissä ja ostin sinne isällekin paikan. Aika heikosti se meillä meni, isää ei voinut jättää valvomatta oikein mihinkään. Kokeilin lopuksi antaa isälle puukapulan ja hiekkapaperia ja käskin isän hioa kulmia mutta ei sekään ollut oikein toimiva idea.

Ehkä tässä suurimpana oppijana olen ollut minä itse kun olen saanut kokeilla vapaaehtoisesti millaista on elää ottamatta käyttöön yhteiskunnan turvaverkkoja. Kesä on tietysti helpompaa aikaa kuin talvi kun voi olla tuossa pihalla paljon. Pitäisi ehkä laittaa Viaplay tilaukseen niin voitaisiin isän kanssa alkaa seuraamaan Valioliigaa, nuorempana isä oli innokas penkkiurheilija. Minun mielestä se Viaplay on aika kallis mutta ehkäpä sittenkin hintansa arvoinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös