Petteri Orpon hallitus

  • 1 474 186
  • 17 763

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Painetta tuli monelta suunnalta, mutta ei Purraa ole varmasti kiinnostanut Niinistön jyrähdykset vaan se, että Orpo veti tukensa pois.

Orpo veti tukensa kun presidentti Niinistö sitä varsin suoraan häneltä vaati. Kyse ei siten ollut "Orpon voimannäytöstä vaihdattessaan Junnilan" vaan Niinistön vaatimuksen toteuttamisesta.

On minusta 100 % varmaa, että pääministerinä Valtonen tai Häkkänen ei olisi vaatinut hallitustaan antamaan tuen Junnilan tekojen paljastuttua. Orpo vaati. Kyllä se nyt vaan on aika lapanen. Ikävä myöntää, varsinkin minun, joka olen Orpoa arvostanut pitkään.
 

Analyzer

Jäsen
Orpo veti tukensa kun presidentti Niinistö sitä varsin suoraan häneltä vaati. Kyse ei siten ollut "Orpon voimannäytöstä vaihdattessaan Junnilan" vaan Niinistön vaatimuksen toteuttamisesta.

On minusta 100 % varmaa, että pääministerinä Valtonen tai Häkkänen ei olisi vaatinut hallitustaan antamaan tuen Junnilan tekojen paljastuttua. Orpo vaati. Kyllä se nyt vaan on aika lapanen. Ikävä myöntää, varsinkin minun, joka olen Orpoa arvostanut pitkään.

En kiistä, etteikö Niinistön antama paine olisi ollut tässä merkittävää.

Orpolla tuossakin prosessissa on kuitenkin ollut ihan eri tilanne kuin kaiken maailman sivustahuutelijoilla. Hänen on pitänyt tehdä tämä muuvi siten, että hänen hallituksellaan pysyy toimintakyky ja se ei kaadu heti ensimetreillä.

Et voi silloin näyttää ovea hallituksen kakkospuolueen ministerille heti ensi aallossa. Paineen piti kasvaa, että Purrakin ymmärtää mikä ongelma Junnila on hallitukselle.

Mitä tulee Häkkäseen, niin hän ei ole esittänyt mitään sellaista josta voisi päätellä hänen toimineen tilanteessa eri lailla kuin Orpo. Häkkänen on puolueessaan yksi merkittävimpiä taustavaikuttajia sen suhteen, että Kokoomus otti persut hallitukseen. Luulenpa, että hänkin olisi ollut varsin varovainen linjauksissaan hallitustaipaleen alkumetreillä.

Valtonenkaan nyt ei kovin jämäkältä johtajalta vaikuttanut tapaus Vileenin kohdalla. Valtonen johtajakyvyt on arvoitus, vaikka todistetusti onkin aikaansaava ja asiantunteva poliitikko. Se on kuitenkin eri asia kuin hyvä johtaja.
 
Viimeksi muokattu:

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Vaan pelataanko vain väärässä, liian kovassa sarjassa. Rosterikaan ei aiheuta "hurraa huuroja", osa ei vaivaudu edes harjoituksiin.
Taitaa kakkosvalmentajaksi omistajan nostama tyyppi todellisuudessa pyörittää koko showta ja pääkoutsi on pelkkä sätkynukke. Pelipaikaton pelitapa ei ole vielä ihan koko joukkueen selkärankaan iskostunut.

Seurajohtokin on todennut että ulkomaalaishankintoja ei tehdä ja paree jos joukkueessa tälläkin hetkellä olevat ulkomaalaiset vaan kiltisti painuisi v*****n täältä

Sinnikkäimmät kannattajat koittavat vielä vakuutella itselleen, että kun tämä kausi jaksetaan, niin ensi kaudeksi haaviin on tarttunut sellaisia vonkaleita, että oksat pois.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Sinnikkäimmät kannattajat koittavat vielä vakuutella itselleen, että kun tämä kausi jaksetaan, niin ensi kaudeksi haaviin on tarttunut sellaisia vonkaleita, että oksat pois.
Viimeisimmät huhut kopin puolelta kertoo, että valmennuskieli on tästä edespäin pelkästään suomi ja toisella kotimaisella operoivat voi imee tuppee.

Ja muutenki puheet on kun Sportin seurajohdolla, mutta taaperrus senku jatkuu. Vasta-argumentithan on tältäkin foorumilta tuttuja. "Mutku vasemmisto"

 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No siis täysin itsestäänselvästi leikkaukset pienituloisille menevät yksi yhteen kokonaiskulutuksen pienenemisen kanssa - vähätuloisilla tulot menevät kulutukseen käytännössä kokonaisuudessaan. Eli tältä osin hallituksen toimet todellakin syventävät taantumaa. Mutta on syytä toivoa, että jonkinlainen käänne parempaan on siltikin tulossa. Vientimailla menee parempaan suuntaan ja koronalennukset vireyttävät omaakin talouttamme. Otaksuisin että hallituskauden loppu on parempaa aikaa kuin sen alku. Mutta perusongelmiemme suhteen mitään olennaista tuskin tapahtuu: kasvu jatkunee heiveröisenä ja demografia jatkaa vääjämätöntä huonontumistaan. Tähän hallitus ei puutu, osin ei pysty, osin ei halua (ainakaan yhteinäisyytensä säilyttäen). Ajelehtimisemme ja taantumisemme jatkuu.
Vaikeaa kyllä nähdä isoa muutosta olevan tulossa ennusteluista huolimatta kun katseli tuota, että miten sekaisin Saksankin asiat tällä hetkellä on, ja hekin ampuvat itseään lisää nilkkaan vaatimalla lisää talouskuria. Teollisuus pakenee sieltäkin nyt kovaa vauhtia, ja energiassakin ovat riippuvaisia pohjoisesta sinne suuntautuvista kaapeleista, kun siinäkin keittivä itselleen sopan aikanaan. Varmasti sielläkin syyhyttäisi monia päästä venäjän kanssa taas kauppaa tekemään, ja siinä kai osasyys sille, miksi siellä nin saakelin varovaisia ollaan putte possun suututtamisessa, vaikka sekin kyllä syö Saksan uskottavuutta yhtään minkään suhteen, ja ties millaisen kriisin vielä itselleen rakentavat.

Jos meillä on yhtään laskettu kasvuarvioissa Saksan varaan, niin voipi vielä olla, että menee pahastikin metsään. Kyllä siksi olen vahvasti sitä mieltä, että EU yskii pahasti, jos vielä entisestään kiristää talouskuria tässä tilantessa, kun muutenkin on jäämässä kohta globaaliksi joutomaaksi, jos ei ala palauttamaan paljon enemmän jo täältä karannutta teollisuutta pikavauhtia takaisin, ja samalla myös ala investoimaan sellaisiin tulevaisuuden aloihin, joissa eurooppa vielä voisi olla merkittävä edelläkävijä.

Hallitukseen palatakseni, niin todellakin täällä mainitutkin vammaispalvelut, sekä lapsiin osuvat köyhyyden lisäämiset ovat niin pieni osa tuossa kakussa taloudellisesti, että tuntuvat enemmänkin arvovalinnoilta ja ihan kiusanteolta, kuin vähääkään järkeviltä teoilta mitä tulee yleiseen yhteiskunnalliseen kehitykseen sekä luottamukseen siitä samassa veneessä olemisesta. Tulevat myös merkittävissä määrin vaikuttamaan tulevaisuudessa turvallisuuteen, ja kansaa hajoittavasti yhteisten tavoitteiden suhteen.

Hallituspohja on siis täysin väärä viemään Suomea lopulta yhtään mihinkään järkevään suuntaan, ja varsinkin jos ajatellaan asioita pitkässä juoksussa eteenpäin kansan yhtenäisyyden perspektiivistä.
Pelkään kyllä ihan aidosti mm useammnkin läheiseni tulevaisuuden puolesta, mutta toki myös itsenikin jolla kuitenkin pitkä työura takana, vielä jonkin verran edessä, mutta usko myös oman elämän mielekkääseen tulevaisuuteen kateissa, kiitos hallituksen puuhastelujen.

Itsekin perussairauden -autoimmuunisairaus- omaavana ei kauhean hyvältä näytä tulevaisuus, jos tämänkaltainen arvomaailma on johtava jatkossakin.

Mitään ei osata eikä uskalleta tehdä elinkustannusten hillitsemiseksi, vaan sen sijaan ollaanvain sillä tiellä, että entistäkin enemmän joka vuoden päätteksi menee niiden kattamiseen. Kyllä se vaan kuitenkin toimiva markkinatalous tarvitsee sääntelyäkin asioissa, joilla mm elinkustannuksien kasvua hillitään. Kaikki asiat ei vaan voi olla sen absoluuttisen rahankeräämisen armoilla, ja ei varsinkaan koska mikään ei hillitse ja valvo mm markkinoiden häiriköintiä jatkuvien yrityskauppojen seurauksena.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näen Orpon kyllä täysin erilailla kuin suurin osa täällä.

Orpo on pääministeri, kenties Suomen vaikein työpaikka. Se, että vallasta riisutut ex - ja nykyiset presidentit keräävät irtopisteitä ”tylyttämällä” hallituspuolueiden edustajia mediassa on lopulta aika helppoa verrattuna siihen mitä taitoja pääministeriltä vaaditaan.

Onhan hallitustaipaleeseen kohuja mahtunut, mutta lopulta Orpo on koko ajan pystynyt pitämään huolta hallituksen toimintakyvystä. Se on ollut lopulta hyvä. Persut eivät ole tehneet mitään isoja irtiottoja vaan ollut lopulta aika säyseä hallituskumppani toteuttamaan isoja leikkauksia, jotka ovat syöneet heidän kannatustaan. Se jos mikä on Orpolta taidonnäyte.

On toinen asia mitä mieltä on hallituksen politiikasta ja olisiko Kokoomuksen koskaan kannattanut lähteä tähän hallituspohjaan. Kun puolue-elimet niin päättivät niin Orpo on tuota laivaa luotsannut taitavammin kuin Häkkäset ja Valtoset olisivat ikinä pystyneet. Se, että olet koko ajan laittamassa persuja ruotuun tarkoittaa sitä, että hallitus ennen pitkää hajoaa. Ja se taas tarkoittaa yhtä hukattua nelivuotiskautta valtiontalouden tervehdyttämisen suhteen. Alappa neuvotella demareiden kanssa uutta hallituspohjaa kun edellinen hallitus on kaatunut. Siellä ei tasan mikään leikkaustoimi etene kun valtit olisi kaikki demareilla.

Orpo pohtii tarkkaan ne paikat missä käyttää arvovaltaansa. Joka risaukseen vaan ei voi puuttua, vaikka kuinka vituttaisi.

Media ja oppositio maalaa Orposta onnistuneesti lapasen ja lopulta hänkin menettää suosionsa ja katoaa europarlamenttiin tai jonnekin muualle palkkiovirkaan. Toivottavasti talouskasvu kerkeää tällä hallituskaudella vielä vauhtiin, jotta hänenkin tekemän työn hedelmät näkyvät konkreettisemmin kansalle. Tosin eipä se Sipilänkään julkikuvaa parantanut. Mainettaan parempi pääministeri hänkin.

Suurimpia vastuunkantajia pääministereitä vihataan ja lähinnä edustamiseen keskittyviä valtaoikeuksistaan riisuttuja presidenttejä kilvan ylistetään ja kiitellään. Näin se menee meillä Suomessa.


Mä olen myös yksi niistä harvoista, jotka näkevät Petteri Orpon eri tavalla, kun mitä suurin osa kirjoittajista täällä näkee. Mun mielestäni Orpo on hoitanut pääministerin pestiään ihan hyvin, eikä ole edes aiheuttanut mitään suurempia kohuja koko virassaoloaikanaan, toisin kun edeltäjänsä.

Liikaa on Orpoa kritisoitu myös siitä, että miten hän tai Kokoomus ei pysty pitämään niitä persuja kurissa. Samalla tavalla ne on aina ennenkin hallitukset tehneet yhteistyötä keskenään ja siellä on ennenkin katsottu läpi sormien sitä, jos ne apupuolueet jotain hölmöilevät tai kohuja aiheuttavat, sillä ei sitä ennenkään ole pääministeri halunnut koskaan lähteä kovinkaan helpolla sitä hallitusta horjuttamaan tai ottamaan sitä riskiä, että varsinkin joku toinen iso hallituspuolue alkaisi uhkailemaan sillä hallituksen kaatamisella ja riskinä olisivat ne uudet vaalit, joissa taas ministerien pestit menisivät jakoon aina pääministerin pestiä myöten ja hyvinkin todennäköisesti ne uudet vaalit saattaisi hyvinkin voittaa joku muu puolue, kun se vallassa oleva hallitus- ja pääministeripuolue.

Jos nyt tämä hallitus kaatuisi ja uudet vaalit tulisivat, niin itse äänestäisin ainakin sitä Kokoomusta yhä uudestaan, koska mulla ei ole valittamista tämän hallituksen toiminnasta.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Orpon johtajuudesta yksi ajatus. Hän on selvästi persoonana hyvin erilainen kuin edeltäjänsä, siitä ei varmaan ole kenelläkään erilaista näkemystä. Mutta jos mietitään näiden kahden pääministerin kykyä johtaa hallitusta, niin en muista, että Marinin hallitus olisi kertaakaan saanut presidentiltä nuhteita toiminnastaan. Muistanko väärin? Nyt kokoomuslainen presidentti on joutunut jo kahdesti puuttumaan tilanteeseen, joissa molemmissa on selvästi ollut kysymys johtajuudesta tai sen puutteesta. Toisessa katsottiin läpi sormien rasistista möykkäämistä (eikä tapauksen jälkihoitona syntynyt projektikaan ollut mikään johtamistaidon mestarinäyte) ja toisessa taas oli kyse sooloilusta ja tiedon pimittämisestä ulkopolitiikan osalta.
 

Analyzer

Jäsen
Orpon johtajuudesta yksi ajatus. Hän on selvästi persoonana hyvin erilainen kuin edeltäjänsä, siitä ei varmaan ole kenelläkään erilaista näkemystä. Mutta jos mietitään näiden kahden pääministerin kykyä johtaa hallitusta, niin en muista, että Marinin hallitus olisi kertaakaan saanut presidentiltä nuhteita toiminnastaan. Muistanko väärin? Nyt kokoomuslainen presidentti on joutunut jo kahdesti puuttumaan tilanteeseen, joissa molemmissa on selvästi ollut kysymys johtajuudesta tai sen puutteesta. Toisessa katsottiin läpi sormien rasistista möykkäämistä (eikä tapauksen jälkihoitona syntynyt projektikaan ollut mikään johtamistaidon mestarinäyte) ja toisessa taas oli kyse sooloilusta ja tiedon pimittämisestä ulkopolitiikan osalta.

Ei Orpokaan mitään nuhteita saanut Stubbilta. Tavioon sooloiluun se kohdistui.
Jos luet päivän uutisia, niin eipä Niinistö ollut tyytyväinen Marininkaan johtamiseen, kun koitti kasata koronanyrkkiä johtamaan koronatoimia ohi hallituksen.

Toki Niinistön osalta on sanottava, että kyllähän hän rakasti kerätä irtopisteitä kun paikka oli. Välillä mentiin vähän siinä valtaoikeuksien rajoilla, mutta se ei estänyt kun halusi pönkittää valtaansa ja vahvan johtajan julkikuvaansa. Marin johti koronan ekaa puoli vuotta erinomaisesti. Ei siinä millekkään nyrkille ollut tarvetta.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Liikaa on Orpoa kritisoitu myös siitä, että miten hän tai Kokoomus ei pysty pitämään niitä persuja kurissa. Samalla tavalla ne on aina ennenkin hallitukset tehneet yhteistyötä keskenään ja siellä on ennenkin katsottu läpi sormien sitä, jos ne apupuolueet jotain hölmöilevät tai kohuja aiheuttavat, sillä ei sitä ennenkään ole pääministeri halunnut koskaan lähteä kovinkaan helpolla sitä hallitusta horjuttamaan tai ottamaan sitä riskiä, että varsinkin joku toinen iso hallituspuolue alkaisi uhkailemaan sillä hallituksen kaatamisella ja riskinä olisivat ne uudet vaalit, joissa taas ministerien pestit menisivät jakoon aina pääministerin pestiä myöten ja hyvinkin todennäköisesti ne uudet vaalit saattaisi hyvinkin voittaa joku muu puolue, kun se vallassa oleva hallitus- ja pääministeripuolue.

Mä olen sun kanssa samoilla linjoilla Orposta pääministerinä, mutta tosiaan taidetaan kuulua ihan Suomenkin mittakaavassa vähemmistöön..

Minä luulen, että Kokoomus saisi helpostikin pidettyä persut kurissa. Minä myös luulen, että Kokoomus saisi helposti SDP:n kanssa uuden hallituksen aikaiseksi, jos siihen päädyttäisiin.

Kokoomus ei vain halua "pistää persuja kuriin" ja hajottaa hallitusta. Kokoomukselle sopii nykyinen meininkin paljon paremmin. Epäilemättä Kokoomuksessakaan ei ilahduta näistä töräyksistä, mutta ne nähdään pienempänä pahana kuin yhteistyö demarien kanssa, jolloin uudistusten läpivienti on hankalampaa.

Nyt neljä vuotta uudistetaan ja kestetään osumat, 2023 sitten muovaamaan sinipunaa höystettynä Vihreillä (jos Kokoomus PM-puolue) ja aletaan uudistusten pohjalle rakentaa uutta.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä olen sun kanssa samoilla linjoilla Orposta pääministerinä, mutta tosiaan taidetaan kuulua ihan Suomenkin mittakaavassa vähemmistöön..

Minä luulen, että Kokoomus saisi helpostikin pidettyä persut kurissa. Minä myös luulen, että Kokoomus saisi helposti SDP:n kanssa uuden hallituksen aikaiseksi, jos siihen päädyttäisiin.

Kokoomus ei vain halua "pistää persuja kuriin" ja hajottaa hallitusta. Kokoomukselle sopii nykyinen meininkin paljon paremmin. Epäilemättä Kokoomuksessakaan ei ilahduta näistä töräyksistä, mutta ne nähdään pienempänä pahana kuin yhteistyö demarien kanssa, jolloin uudistusten läpivienti on hankalampaa.

Nyt neljä vuotta uudistetaan ja kestetään osumat, 2023 sitten muovaamaan sinipunaa höystettynä Vihreillä (jos Kokoomus PM-puolue) ja aletaan uudistusten pohjalle rakentaa uutta.


Niin varsinkaan edellisen pääministerin jäljiltä sitä ei ainakaan itse kaipaa enää tähän maahan mitään skandaali ministeriä, vaan ainoastaan fiksun, osaavan ja hommansa kunnialla hoitavan henkilön, joka mielellään omaa myös suht samanlaisen arvomaailman, kun mitä itse omaa, niin silloin olen erittäin tyytyväinen.

Politiikka on myös sitä tekemistä, eikä vain pelkkää puhumista ja asioiden lupaamista tai ainakin sellainen pääministeri on mielestäni parempi ja tehokkaampi työssään, joka onnistuu oikeasti saamaan myös läpi siellä hallituksessa niitä asioita, joista hän on puhunut vaalikampanjoissaan ennen kun hänet on virkaansa valittu. Tämä kun on hyvin paljon kiinni juurikin siitä, että miten yhteistyöhaluisen tai haluttoman hallituksen kyseinen pääministeri ja vaalien voittajapuolue oikein onnistuu sinne uuteen hallitukseen kokoamaan.

En ainakaan itse näe mitään syitä tai ainakaan järkisyitä siihen, että miksi ja minkä vuoksi Kokoomuksen pitäisi pistää ne Persut tuolta hallituksesta pihalle ja alkaa etsimään sitten opposition puolelta uusia hallituskumppaneita, joiden kanssa hyvin todennäköisesti se yhteistyö ei kuitenkaan toimisi yhtä helposti ja suotuisasti, kun mitä se on toiminut tällä hetkellä persujen kanssa.

Demarit olisivat varmasti jarruttamassa koko ajan kaikkia mahdollisia leikkauksia ja olisivat olleet vain jarruna näissäkin asioissa, joita siellä on tällä hetkellä onnistuttu läpi saamaan. Onhan se leikkauksia kannattava Purra ja Persut aivan varmasti helpompi yhteistyökumppani tuolla hallituksessa, kun mitä se AY-liikkeen demarit olisivat ikinä siellä olleetkaan.

En ainakaan itse yhtään kaipaa tonne hallitukseen niitä demareita, vasemmistoliittoa tai vihreitäkään, niin juurikin sen vuoksi olen ollut enemmän kuin tyytyväinen tähän nykyiseen hallitukseen ja kaikkiin sen ministereihin, jotka ovat mielestäni hommansa hyvin tuolla hoitaneet.

Ei tarvita ministerin virkoja demareille, vasemmistolle tai Vihreille.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Kumpikin pääpuolue tarvitsee tässä ja nyt toistensa tukea. Työelämän uudistuksiin, leikkauksiin, sekä maahanmuuton kiristyksiin. RKP ajaa myös työelämän uudistuksia ja pitää kiinni ruotsinkielestä. KD:lle näyttäisi riittävän, ettei väkevät viinit tule kauppoihin. Eikä se nyt sellainen asia ole, että muut kaataisivat hallituksen siihen. Näillä mennään.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mä olen myös yksi niistä harvoista, jotka näkevät Petteri Orpon eri tavalla, kun mitä suurin osa kirjoittajista täällä näkee. Mun mielestäni Orpo on hoitanut pääministerin pestiään ihan hyvin, eikä ole edes aiheuttanut mitään suurempia kohuja koko virassaoloaikanaan, toisin kun edeltäjänsä.

Liikaa on Orpoa kritisoitu myös siitä, että miten hän tai Kokoomus ei pysty pitämään niitä persuja kurissa. Samalla tavalla ne on aina ennenkin hallitukset tehneet yhteistyötä keskenään ja siellä on ennenkin katsottu läpi sormien sitä, jos ne apupuolueet jotain hölmöilevät tai kohuja aiheuttavat, sillä ei sitä ennenkään ole pääministeri halunnut koskaan lähteä kovinkaan helpolla sitä hallitusta horjuttamaan tai ottamaan sitä riskiä, että varsinkin joku toinen iso hallituspuolue alkaisi uhkailemaan sillä hallituksen kaatamisella ja riskinä olisivat ne uudet vaalit, joissa taas ministerien pestit menisivät jakoon aina pääministerin pestiä myöten ja hyvinkin todennäköisesti ne uudet vaalit saattaisi hyvinkin voittaa joku muu puolue, kun se vallassa oleva hallitus- ja pääministeripuolue.

Jos nyt tämä hallitus kaatuisi ja uudet vaalit tulisivat, niin itse äänestäisin ainakin sitä Kokoomusta yhä uudestaan, koska mulla ei ole valittamista tämän hallituksen toiminnasta.

Mä olen sun kanssa samoilla linjoilla Orposta pääministerinä, mutta tosiaan taidetaan kuulua ihan Suomenkin mittakaavassa vähemmistöön..

Minä luulen, että Kokoomus saisi helpostikin pidettyä persut kurissa. Minä myös luulen, että Kokoomus saisi helposti SDP:n kanssa uuden hallituksen aikaiseksi, jos siihen päädyttäisiin.

Kokoomus ei vain halua "pistää persuja kuriin" ja hajottaa hallitusta. Kokoomukselle sopii nykyinen meininkin paljon paremmin. Epäilemättä Kokoomuksessakaan ei ilahduta näistä töräyksistä, mutta ne nähdään pienempänä pahana kuin yhteistyö demarien kanssa, jolloin uudistusten läpivienti on hankalampaa.

Nyt neljä vuotta uudistetaan ja kestetään osumat, 2023 sitten muovaamaan sinipunaa höystettynä Vihreillä (jos Kokoomus PM-puolue) ja aletaan uudistusten pohjalle rakentaa uutta.

Samaa mieltä, ja se ettei Orpo ole lähtenyt julkisesti riitelemään tuon teatraalisemman PS:n kanssa, kun mitä kommentteja ollaan kuultu ja luettu, tai muuten alkanut nyrkkiä pöytään lyömään toimittajien edessä, niin ei kyllä tee hänestä mitenkään epäonnistunutta pääministeriä. Tai sellaista, jolla ei ole ns. boollsseja mihinkään kurinpalautukseen. Ihan ok:sti pärjännyt kovassa paikassa, toivottavasti Fys/psy terveys kestää paineet.

Kokoomuksessa varsinkin tiedetään se, että kovissa säästökuureissa muunlaista puoluekokoonpanoa ei oikein voi saada. SDP ei suostu leikkauksiin, Vasemmistoliitto ei sitäkään vähää, ja Keskusta konttasi 10-11% kannatuksessa eduskuntavaalien aikaa, ja sieltä vihjailtiin oppositioon jäämisellä jo ennen vaaleja. Vieläkin Keskusta hakee itseään, ja varovainen irtiotto vasemmistosta jatkuu edelleen. Suurin osa ulostuloista on kuitenkin hieman hallitusta kritisoiva, kuten tapana politiikassa on.

Kun vielä ne 1-2% hopeareunus- ja kommaripuolueetkin karsitaan pois, niin jäljelle jää/jäi tämä nykyliitto. Kok/PS/KD/RKP sai kuitenkin kovalla työllä hallitusohjelman kasaan, jota nyt toteutetaan. Se kai se tärkein nyt on, ettei hallitus hajoa. Kyllä PS:n kanssa joissain asioissa jatkossakin on napit vastakkain, mutta sitten on ja sen kanssa elävät.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Että sai elää nämäkin ajat ja nähdä Suomen kaikkien aikojen (sodan- ja rauhanajan) huonoimman hallituksen.

No mutta ei hätää, Orpo on eri mieltä:


Kumpi on oikeassa, ota sitten tuosta selvää. Mutta aikakin Orpon hallituksella on yhtenäinen viestintä hallussa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kokoomuksessa varsinkin tiedetään se, että kovissa säästökuureissa muunlaista puoluekokoonpanoa ei oikein voi saada. SDP ei suostu leikkauksiin, Vasemmistoliitto ei sitäkään vähää, ja Keskusta konttasi 10-11% kannatuksessa eduskuntavaalien aikaa, ja sieltä vihjailtiin oppositioon jäämisellä jo ennen vaaleja. Vieläkin Keskusta hakee itseään, ja varovainen irtiotto vasemmistosta jatkuu edelleen. Suurin osa ulostuloista on kuitenkin hieman hallitusta kritisoiva, kuten tapana politiikassa on.

Valitettavasti työelämän uudistamisessa - joka olisi pitänyt tehdä 25 vuotta sitten ja jota ay-liike on viivyttänyt SDP:n avulla - ainoa hallituskumppani on PS. Keskusta uhkailisi koko ajan Marinin hallituksen tapaan lähdöllä ja estäisi uudistukset ellei niistä anneta paljon myös Keskustan pohjattomaan konttiin. SDP ei revi itseään irti ay-liikkeestä eikä riittäviä uudistuksia saada aikaan.

Nyt ne tehdään kokoonpanolla Kok, PS, EK ja Yrittäjät sekä RKP ja ruotsinkielinen pääoma. Allekirjoitan sen, että neuvotteluja on yritetty 25 vuoden aikana tuloksetta. Ja senkin, että nykyinen kuusikko on kovin yksipuolinen. Mutta minkäs teet.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vuoden 1999 eduskuntavaaleissa Keskusta jäi Demareista reilu 12 000 ääntä ja kolme paikkaa ja oli tyytyvä toiseen vaalikauteen oppositiossa. Mikäli Ahon johdolla (Joo tiedän, että hän sittemmin ajautui Venäjän mieheksi.) puolue olisi vaalit kyennyt kääntämään ja tekemään paluun pääministeripuolueeksi neljä vuotta toteutunutta aiemmin, kenties juuri Kokoomuksen kanssa, en ihmettele, vaikka kiistanalaista työreformia olisi ajettu jossain määrin sisään.

Vuoden 1999 Suomi toki erosi nykyisestä melkoisesti. Lamasta oli toivuttu, väestö oli nuorempaa ja yleisesti vuosituhannen vaihteen ilmapiiri oli monella tapaa optimistinen, eikä niin pessimistisen kyräilevä, mitä nykyään. Joka tapauksessa mukavoiduimme liikaa, emmekä ole vaikeina aikoinakaan kyenneet uudistumaan ja nyt maksamme siitä hintaa shokkiterapialla.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Että sai elää nämäkin ajat ja nähdä Suomen kaikkien aikojen (sodan- ja rauhanajan) huonoimman hallituksen.



Mikäs tässä nykyisessä hallituksessa on muka sitten niin kovin huonoa? Mä ainakin olen itse nykyiseen hallitukseen oikein tyytyväinen, sillä eivät ole mielestäni tehneet mitään erityisen suuria virheitä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mikäs tässä nykyisessä hallituksessa on muka sitten niin kovin huonoa? Mä ainakin olen itse nykyiseen hallitukseen oikein tyytyväinen, sillä eivät ole mielestäni tehneet mitään erityisen suuria virheitä.

Sivusta sen verran, että en löytänyt tuoreempaa gallupia kuin 6/2024. Sen mukaan Kokoomuksen kannattajista noin 80 prosenttia ja perussuomalaisten kannattajista noin 70 prosenttia on tyytyväisiä hallitukseen. Tyytyväisyys on lisääntynyt kummankin puolueen kannattajakunnissa noin 20 prosenttiyksikköä edellisestä mittauksesta.

Itse olen sekä tyytyväinen että tyytymätön asioista riippuen. Kokoomuksen toimintaan hallituksessa olen pääosin tyytyväinen, mutta PS:n pyörittämä piilorasismi syö luottamustani koko hallitukseen. Ja Kokoomuksen osalta kielteistä on useiden leikkausten kohdistaminen joissakin tapauksissa samoihin perheisiin, jotka voivat menettää todella ison osan tuloistaan.

Vielä Kataisen aikana olimme sitä mieltä, että yhteiskuntarauhasta tulee maksaa ja heikoimpia tulee siksikin tukea. Nyt on vähän ilmassa merkkejä siitä, että aggressiivisuus lisääntyy useilla eri tavoilla.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Persut ja KD ovat harmissaan Israel-Palestiina -linjasta. Eipä tuosta oikein kunnon kuvaa saa, että mitä on missäkin keskusteltu.


Tän keissin ympärillä alkaa vesi olemaan jo niin sameaa, että tietääkö kukaan mikä se "Israel-Palestiina -linja" edes on?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös