Mainos

Petteri Orpon hallitus

  • 1 641 180
  • 18 900

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tilapäinen suojelu on voimassa 4.3.2025 asti. Tilapäinen suojelu perustuu EU:n tilapäisen suojelun direktiiviin, joka on voimassa direktiivin perusteella 4.3.2026 asti, mutta meillä vuonna 2022 tehdyn päätöksen mukaan siis vuoden lyhempänä.

Suomessa tilapäistä suojelua jatketaan ja uskon, että tällä kertaa samalla tavalla kuin direktiivissäkin. Sota voi olla ohi vuosien päästä, joten aika näyttää miten silloin toimitaan. Riippuu Ukrainan tilanteesta ja EU:n direktiivistä.
Pitäisin joka tapauksessa erittäin ikävänä asiana, mikäli Suomessa vuosia jo asuneita, integroituneita ja jo juurtumaan päässeitä ukrainalaisia alettaisiin viranomaisten toimesta väkisin passittamaan takaisin Ukrainaan, jahka sota päättyy. Vaikka moni varmasti siinä tapauksessa haluaa lähteä rakentamaan vanhaa kotimaatansa, eri konfliktit maailmalla ovat osoittaneet, että merkittävä osa niitä ulkomaille paenneista ei palaa kotiseudullensa konfliktin päätyttyäkään. Suomessa yhtenä esimerkkinä esim. Jugoslavian hajoamissotia tänne paenneet.

4.3.2025 lähenee päivä päivältä. Toivottavasti pian tulisi tieto, etteivät Suomen ukrainalaiset joutuisi silloin lähtemään.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Silläkin uhalla, että tämä johtaa saivarteluun yhden lyhenteen käytöstä, niin onhan sanalla mamu vahva rasistinen merkitys. Mamu-sanalla viitataan erityisesti tummaihoisiin ja muslimitaustaisiin maahanmuuttajiin. En ymmärrä miten sitä voi käyttää neutraalissa yhteydessä sen enempää kuin sanoja "nekru" tai "ryssä".

Minusta kyse on asiayhteydestä. Esimerkiksi mamu-politiikka eli maahanmuuttopolitiikka ei ole rasistinen ilmaus. Sen sijaan matu millä tavalla tahansa eli maahantunkeutuja on täysin rasistinen. Itse käytän pitkää versiota maahanmuuttopolitiikka juuri siksi, että keskusteltaisiin politiikasta, ei termistä. Joku kuten sinä näkee asian tiukemmin enkä mene sanomaan, että se näkemys on huonompi. Kenties jopa parempi.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pykälistä en tiedä, mutta Purra on sanonut Eduskunnassa, että ero muihin maahantulijoihin ja pakolaisiin on se että ukrainalaiset pakolaiset eivät ole jäämässä Suomeen vaan palaavat takaisin kun sota loppuu.
Paljon tulee varmasti olemaan kiinni siitä, millaisin rauhanehdoin sota päättyy. Olen ymmärtänyt Suomeenkin asettuneiden ukrainalaisten olevan merkittävältä osin kotoisin Venäjän nyt miehittämiltä alueilta ja mikäli nämä alueet Euroopan kannalta häpeällisesti luovutetaan Venäjälle de jure, vähän kylmää sitä vaatia niiltä alueilta kotoisin olevia passittamaan läntiseen Ukrainaan.

Linkkasin tämän toiseen threadiin toissapäivänä.

Vaikka Purra varmaan mielellään näkisi ukrainalaisten palaavan vanhaan kotimaahansa, tai ainakin niin sanoo, mielestäni olisi joka tavalla väärin, mikäli Suomessa jo vuosia asuneita, kielen oppineita, työllistyneitä ja jo suomalaiseen multaan juurtumaan alkaneita alkaneita ihmisiä alettaisiin viranomaisten toimesta väkisin ohjata palaamaan vanhaan kotimaahansa.

Ihan omana arviona voisin olettaa, että tällä hetkellä Suomessa olevista kymmenistä tuhansista ukrainalaisista ainakin puolet olisivat jäämässä tänne, mikäli siihen heille vain suodaan mahdollisuus.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vaikka Purra varmaan mielellään näkisi ukrainalaisten palaavan vanhaan kotimaahansa, tai ainakin niin sanoo, mielestäni olisi joka tavalla väärin, mikäli Suomessa jo vuosia asuneita, kielen oppineita, työllistyneitä ja jo suomalaiseen multaan juurtumaan alkaneita alkaneita ihmisiä alettaisiin viranomaisten toimesta väkisin ohjata palaamaan vanhaan kotimaahansa.

Ihan omana arviona voisin olettaa, että tällä hetkellä Suomessa olevista kymmenistä tuhansista ukrainalaisista ainakin puolet olisivat jäämässä tänne, mikäli siihen heille vain suodaan mahdollisuus.

Jo nyt ukrainalaiset ovat Suomessa EU:n tilapäisen suojelun direktiivillä ja sen osalta voi olettaa, että päivityksiä tulee. Varmaan EU:n edustajat keskustelevat Ukrainan hallinnon kanssa siitä, millaisia toivomuksia heillä on Ukrainan jälkeen rakentamisen suhteen. Toivotaanko esimerkiksi, että pakolaisaikana koulutetut ukrainalaiset ympäri Eurooppaa saadaan rakentamaan uutta Ukrainaa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jo nyt ukrainalaiset ovat Suomessa EU:n tilapäisen suojelun direktiivillä ja sen osalta voi olettaa, että päivityksiä tulee. Varmaan EU:n edustajat keskustelevat Ukrainan hallinnon kanssa siitä, millaisia toivomuksia heillä on Ukrainan jälkeen rakentamisen suhteen. Toivotaanko esimerkiksi, että pakolaisaikana koulutetut ukrainalaiset ympäri Eurooppaa saadaan rakentamaan uutta Ukrainaa.
Vaikka EU ja muut länsimaiset instanssit osallistuisivatkin Ukrainan jälleenrakentamiseen isoin panostuksin, pahoin pelkään heidän kannaltaan maastamuuton jatkuvan laajana, sen jälkeenkin kun sota on ohi. Vaikka Ukrainan asiasta on tullut yhteinen, ei maa pohjimmiltaan eroa niin paljoa eroa muista itäisen Euroopan maista.

Esim. Kosovosta muutti yksinomaan vuonna 2022 ulkomaille yli 41 000 ihmistä, mikä on yli kaksi prosenttia maan väkiluvusta ja suhteutettuna maan kokonaisväkilukuun, se tarkoittaisi, että Suomesta muuttaisi ulkomaille n. 130 000 ihmistä vuosittain ja Kosovossa tällä hetkellä ei avointa konfliktia ole.

Kosovolaisten maastamuutosta kertoo jotain se, että vaikka Suomi ei tietenkään heidän kohdallaan ole ykköskohdemaiden joukossa, myönsi Suomi tästä huolimatta kosovolaisille viime vuonna yli 1800 ensimmäistä oleskelulupaa, mikä periaatteessa tarkoittaa sitä, että n. 0,1% kosovolaisista muutti yksinomaan Suomeen. Voi vain kuvitella kuinka paljon isompi joukko lähti Saksaan, Italiaan, Itävaltaan, Britanniaan, Ruotsiin, Yhdysvaltoihin jne.

Kosovossa syntyvyys pysyi korkealla tasolla 2010-luvun ensimmäiselle puoliskolle saakka, mutta on romahtanut sen jälkeen. Ulkomaille lähtijöitä tulee siis vielä jonkin aikaa riittämään. Negatiivinen lumipalloefektihän on parhaillaan menossa, kun yhä useampi nuori aikuinen lähtee muualle, vaikuttaa se vääjäämättä myös syntyvyyteen.

Varsin lohduttomaltahan Ukrainan väestökehitys näytti jo ennen vuotta 2022 ja vaikka maa sodan loputtua investointeja ennennäkemättömästi saisikin ja maa pääsisi EU:hun pikavauhtia, vaikea nähdä maan onnistuvan siinä, missä melkein kaikki muut entisen itäblokin maat ovat epäonnistuneet.
 
Viimeksi muokattu:

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Jo nyt ukrainalaiset ovat Suomessa EU:n tilapäisen suojelun direktiivillä ja sen osalta voi olettaa, että päivityksiä tulee. Varmaan EU:n edustajat keskustelevat Ukrainan hallinnon kanssa siitä, millaisia toivomuksia heillä on Ukrainan jälkeen rakentamisen suhteen. Toivotaanko esimerkiksi, että pakolaisaikana koulutetut ukrainalaiset ympäri Eurooppaa saadaan rakentamaan uutta Ukrainaa.
Se, että täällä tarvitaan runsaasti lisää osaajia ja maahanmuuttoa tarkoittaa sitä, että kaikki mahdolliset toimet maahanmuuton edistämiseksi tulee tehdä mahdollisimman hyvin. Ukrainaa ja ukrainalaisia tulee tukea joka tapauksessa parhaalla mahdollisella tavalla. Jos me emme halua ukrainalaisia tänne niin siinä pitää olla todella hyvät perusteet väitteiden todisteeksi.

Se, että osa ukrainalaisia haluaa palata sodan jälkeen rakentamaan kotimaataan niin se on täysin ymmärrettävää. Se kuinka kauan sota jatkuu vielä Ukrainassa on vielä hämärän peitossa. Aika näyttää mitä tuleman pitää.

Se, että osa suomalaisista on hyvin negatiivisia maahanmuuttoa kohtaan on persuille hyvä asia. Maahanmuuttovastaisuutta on vaikea poistaa Suomesta.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen suomalaistuomari Pauliine Koskelo kommentoi keskustelua, jota parhaillaan käydään julkisuudessa niin sanotusta rajalaista.

"Minusta ei esimerkiksi ole perusteltua leimata oikeusvaltion vastustajiksi sellaisia ihmisiä, joiden mieltä vaivaa kysymys näissä oloissa siitä, että kuinka voi olla mahdollista, että vieras valtio, vihamielinen valtio, saisi mielensä mukaan syöttää meidän ulkorajan yli keitä tahansa, paperittomia, tunnistamattomia ihmisiä, kuinka paljon tahansa".

"Mehän ei olla missään uskonlahkossa, vaan meidän pitäisi pysyä hereillä, silmät auki ja omakin pää käytössä. Uudet tilanteet vaativat uudenlaisia arviointeja. Minusta on olemassa riski, että jos oikeusvaltio-käsitettä liian helposti roiskitaan joka yhteyteen ja käytetään sitä tällaisena leimakirveenä, niin se on huono asia. Oikeusvaltio on liian tärkeä, liian vakava asia sellaiseen. Tämä näin huomautuksena, hän sanoo.


Yhdeltä arvostetuimmista oikeusoppineista muutenkin painavaa asiaa. Juttu löytyy tästä. EIT:n tuomarilta painavaa tekstiä rajalaista – ”Ei olla missään uskonlahkossa”

Täyttä asiaa.
 
Minusta kyse on asiayhteydestä. Esimerkiksi mamu-politiikka eli maahanmuuttopolitiikka ei ole rasistinen ilmaus. Sen sijaan matu millä tavalla tahansa eli maahantunkeutuja on täysin rasistinen. Itse käytän pitkää versiota maahanmuuttopolitiikka juuri siksi, että keskusteltaisiin politiikasta, ei termistä. Joku kuten sinä näkee asian tiukemmin enkä mene sanomaan, että se näkemys on huonompi. Kenties jopa parempi.
Niin, kyllähän tässä on nimenomaan kyse asiayhteydestä ja semantiikasta. Kyllähän mamu- sanan käyttämisellä on, varsinkin kyseisen puolueen käyttämänä, hieman negatiivinen viesti. Vaikka se sanana on lyhenne maahanmuutosta, niin kyllä tuosta viestistä olisi se ikävä klangi hävinnyt, jos riikka olisi käyttänyt sanaa maahanmuuttopolitiikka versus mamupolitiikka. Varmaan ymmärrät tämän semantiikan itsekin, kuten sen että tämän kirjoituksen viesti olisi erilainen, jos olisin käyttänyt nimeä Riikka enkä riikka. En ole vuosiin huomannut yhdenkään sivistyneen ihmisen käyttävän sanaa mamu(politiikka) vaan nimenomaan maahanmuuttaja/maahanmuuttopolitiikka, kun asiasta on puhuttu. Matu termillähän harrasteltiin sitä kaksoisviestintää persujen toimesta silloin about 2015, se oli maahantulija eikä maahantunkeutuja vaikka kukkahattutädit yritti miten muuta väittää. Nyt olisi sen termin käyttäminen ehkä jopa liian läpinäkyvää rasismia persuilta, niin puhutaan vain mamuista koska sillä ei niin selkeä rasistinen viesti ole vaikka selkeä silmänisku se taas on kannattajille.

Sinällään melko turhaa lillukanvarsiin tarttumista, mutta kertoo mielestäni omalta osaltaan siitä, kuinka keskustelukulttuuri on muuttunut tässä lähivuosina, varsinkin viimeisen vuoden aikana, muukalaisvastaisemmaksi vaikka pienistä semanttisista asioista on kyse. Isommassa mittakaavassa olen pistänyt merkille, että rasistinen puhe on kyllä levinnyt kulovalkean tavoin tavallisen kansan keskuuteen, varsinkin tuolla duunaripuolella puheet ja asenteet on koventuneet ihan tässä viimeisen vuoden aikana. Tästä on saanut ihan ruveta huomauttelemaan, jopa kirjallisin varoituksin, lähes viikottain nykyisessä työssä, kun meilläkin on useita eri kansallisuuksia samassa työpaikassa ja asiakkaiden luona. Se on varsin ikävä ilmiö mielestäni. Mutta sitä pienet perässä mitä isot edellä, näin se valitettavasti menee.
 

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
En ymmärrä Kaarlo Tuorin haastattelun kuittaamista vain sillä, että käännytyslaki on ok, ja kyllähän muuallakin tehdään kovaa maahanmuuttopolitiikkaa kun tilanne sitä vaatii. Kyllä minä ainakin ottaisin vakavasti, jos noin kokenut ja kovan tason asiantuntija antaa tiukkaa kritiikkiä perustuslakivaliokunnan toiminnasta.

Ainakin minusta vaikutti siltä, että Tuori yritti tuoda esiin sellaista laajempaa huolta siitä, että perustuslakivaliokunnasta on tullut liian altis poliittiselle ohjaukselle - siis että tavallaan politiikan ja oikeuden tasapaino menee sekaisin. Eihän tämä laki nyt ole läheskään ainoa asia, missä perustuslakivaliokunta voi ohittaa oikeusoppineiden näkemykset, ja ongelmia voisi olla tulossa jatkossakin jos jatketaan samalla systeemillä.

Minun puolestani käännytyslain säätäminen on ymmärrettävää, mutta ainakaan Tuorin juttujen perusteella tuo valiokunnan toiminta ei nyt vakuuta yleisellä tasolla.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
MTJ on nyt hyvin hyvin vihainen, mutta ketä kiinnostaa? Sanon MTJ:lle vain: "Pidä suusi palkkarenki!".

"Mäkelän mukaan valiokunnan toimintaan liittyvistä huolista tulisi keskustella valiokunnan puheenjohtajan kanssa eikä julkisuudessa."

Nauratti. Mäkelähän (kuten persut yleisestikin) on malliesimerkki siitä, että koskaan ei puida asioita julkisuudessa asiattomasti, vaan aina pykäliä noudattaen..
 
En ymmärrä Kaarlo Tuorin haastattelun kuittaamista vain sillä, että käännytyslaki on ok, ja kyllähän muuallakin tehdään kovaa maahanmuuttopolitiikkaa kun tilanne sitä vaatii. Kyllä minä ainakin ottaisin vakavasti, jos noin kokenut ja kovan tason asiantuntija antaa tiukkaa kritiikkiä perustuslakivaliokunnan toiminnasta.

Ainakin minusta vaikutti siltä, että Tuori yritti tuoda esiin sellaista laajempaa huolta siitä, että perustuslakivaliokunnasta on tullut liian altis poliittiselle ohjaukselle - siis että tavallaan politiikan ja oikeuden tasapaino menee sekaisin. Eihän tämä laki nyt ole läheskään ainoa asia, missä perustuslakivaliokunta voi ohittaa oikeusoppineiden näkemykset, ja ongelmia voisi olla tulossa jatkossakin jos jatketaan samalla systeemillä.

Minun puolestani käännytyslain säätäminen on ymmärrettävää, mutta ainakaan Tuorin juttujen perusteella tuo valiokunnan toiminta ei nyt vakuuta yleisellä tasolla.
Jutussa oli paljon asiaa, mutta kuitenkin myös hyvin vahvasti omaa ”näkemystä” joka vie sitten ihmisten huomion siitä itse asiasta. Esimerkiksi EIT:n suomalainen tuomari ei tunnu ihan allekirjoittavan Tuorin juttuja.

Toki hankalaahan tämä on kun poikkeukselliset ajat ja pitäisi sen mukaan tehdä myös ratkaisuja, mutta sitten taas rajoitteita on sopimuksista jotka eivät ehkä ihan enää istu nykyaikaan. Käytännössä fakta kuitenkin on, että jokainen valtio unohtaa ne ihmisoikeussopimukset sun muut siinä vaiheessa kun oma valtio on liian ison uhan alla. Tämän vuoksi olisi hedelmällistä jos nämä asiantuntijat pyrkisivät miettimään miten sopimuksia ja lakeja (kansainvälisiä ja kansallisia) pitäisi muuttaa jotta voidaan reagoida paremmin nykyajan uhkiin mutta samalla turvata ihmisoikeuksia ja oikeusvaltiota mahdollisimman hyvin.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
MTJ on nyt hyvin hyvin vihainen, mutta ketä kiinnostaa? Sanon MTJ:lle vain: "Pidä suusi palkkarenki!".

Kyllähän MTJ nyt tietää miten demokratia toimii. Ei pitäisi tuollaisen 40 vuotta valiokunnassa kuultavana olleen alkaa hyppimään silmille.

Kyllä ainakin itseäni hieman huolestuttaa kun lähes joka päivä tulee jotain paskaa hallitukselle ihan vakavasti otettavilta asiantuntijoilta.

Mutta ei kai kannata kuunnella kun on maailman paras hallitusohjelma ja selkeät paperit.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
"Mäkelän mukaan valiokunnan toimintaan liittyvistä huolista tulisi keskustella valiokunnan puheenjohtajan kanssa eikä julkisuudessa."

Nauratti. Mäkelähän (kuten persut yleisestikin) on malliesimerkki siitä, että koskaan ei puida asioita julkisuudessa asiattomasti, vaan aina pykäliä noudattaen..
Lisäksi jutussa on muistutus:
"Valtiovallan kolmijako-opissa lainsäädäntövalta, tuomiovalta ja toimeenpanovalta erotettiin toisistaan riippumattomille elimille. Ne valvovat toisiaan, ylläpitävät keskinäistä tasapainoa ja pidättäytyvät puuttumasta muiden elinten vallankäyttöön."

Lainsäätäjä Mäkelä: hold my beer
 

Flonaldo

Jäsen
En ymmärrä Kaarlo Tuorin haastattelun kuittaamista vain sillä, että käännytyslaki on ok, ja kyllähän muuallakin tehdään kovaa maahanmuuttopolitiikkaa kun tilanne sitä vaatii. Kyllä minä ainakin ottaisin vakavasti, jos noin kokenut ja kovan tason asiantuntija antaa tiukkaa kritiikkiä perustuslakivaliokunnan toiminnasta.
Tuorin haastattelua tulee käsitellä (ja niin sitä olisi tullut myös Hesarin käsitellä) poliittisen toimijan poliittisena kannanottona. Ei asiantuntijan asiantuntijanäkemyksenä.

Tuori esitti, että hallituksen hankkeena on romuttaa oikeusvaltio Puolan ja Unkarin tapaan, ja että nyt ensimmäinen vaihe tuosta hankkeesta on toteutettu. Pelkästään tuo jo olisi riittävän hurja virhe, joka diskvalifioi hänet pysyvästi.

”Puheenjohtaja pitää johtotähtenään hallituksen esitysten runnomista lävitse, tarttuu asiayhteydestään irrotettuihin oikeudellisiin oljenkorsiin ja näennäisperusteluihin, inttää asiantuntijoita vastaan ja esittää heille johdattelevia kysymyksiä. Tällaista ei ole ennen tapahtunut.”
Tällainen teksti ei ole mitään asiantuntijan kommentointia. Se on puhetta, mitä voisi odottaa vaikkapa Matias Mäkyseltä. Se on aivan puhdasta poliittista kamppailua.

Tuori voi olla ollut oikein hyväkin asiantuntija, mutta nyt häneen tulisi suhtautua vain nykyistä hallitusta vastustavana poliittisena toimijana. Tämä ongelma ei toki ole mitenkään uusi, vaan valiokunnan käyttämissä asiantuntijoissa on monia muitakin henkilöitä, jotka näyttäytyvät ensisijaisesti poliittisina toimijoina. He varmasti osaavat perustella ja ankkuroida kantansa lakiin, mutta lausuntojen valittu suunta määräytyy ideologian perusteella.

Jos haluamme säilyttää nykyisen kaltaisen perustuslakitarkastelun, pitäisi suutareiden pysyä lesteissään molemmin puolin: asiantuntijoiden poissa politiikasta, poliitikkojen kunnioittaa asiantuntijoita.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Oikeustieteen emeritusprofessori Kaarlo Tuori hyökkäsi eilen voimakkaasti perustuslakivaliokunnan politisoitumista ja perustuslakivaliokunnan puheenjohtajaa vastaan. Tuori kertoi suomalaisen oikeusvaltion olevan vakavassa vaarassa.

Oikeusvaltion kehityksestä on aina syytä olla huolissaan. Mutta onko tilanne sellainen kuin erityisesti ex-taistolaiset ja Demlan puheenjohtajistoon kuuluneet proffat (kuten Tuori) tilanteen maalaavat? Ei ole.

Oikeuskansleri Tuomas Pöysti haluaa keskustelua oikeusvaltiosta rauhallisin mielin. Eikä Pöysti ole samaa mieltä Tuorin kanssa perustuslakivaliokunnan politisoitumisesta. Oikeuskanslerin mukaan valiokunnassa on tällä hallituskaudella nähty painotuseroja talouden ja turvallisuustilanteen realiteettien sekä ihmisoikeusvelvoitteista johtuvien rajoitteiden välillä.

Pöysti ei allekirjoita Tuorin väitettä siitä, että perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Heikki Vestman (kok) olisi toiminut epäasiallisesti valiokunnan kokouksissa. ”Kun itselläni on ollut kunnia olla perustuslakivaliokunnassa, toiminta on aina ollut hyvin asiallista. En ole kokenut mitään johdattelua tai painostavia kysymyksiä”, Pöysti sanoo.

On erinomaista, että useiden laitavasemmistoon kuuluneiden professorien mediahallintaan ja vaahtoamiseen mm. Suomesta Puolan ja Unkarin tiellä saadaan järkiperäisiä oikeusoppineiden kommentteja. Pöysti ja Pauliine Koskelo ovat molemmat asiantuntijoita, jotka ymmärtävät erinomaisesti uuden tilanteen. Euroopassa käydään sotaa ja Suomi tukee vahvasti puolustautumaan joutunutta Ukrainaa Venäjän hyökättyä Ukrainaan.

Koska Suomi on Venäjän jatkuvien vihamielisten toimien kohteena, kansallinen turvallisuus ja ihmisoikeusvelvoitteet koetaan eri puolueissa eri painotuksena. Tilanne on uusi myös Euroopan ihmisoikeusvelvoitteiden osalta, kuten Koskelo eilen kertoi. Erilaiset näkökulmat Suomen turvallisuudesta ensisijaisena suhteessa ihmisoikeusvelvoitteisiin ovat tässä tilanteessa aivan normaaleja.

 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Oikeuskansleri Tuomas Pöysti haluaa keskustelua oikeusvaltiosta rauhallisin mielin. Eikä Pöysti ole samaa mieltä Tuorin kanssa perustuslakivaliokunnan politisoitumisesta. Oikeuskanslerin mukaan valiokunnassa on tällä hallituskaudella nähty painotuseroja talouden ja turvallisuustilanteen realiteettien sekä ihmisoikeusvelvoitteista johtuvien rajoitteiden välillä.

Keskustelua pitäisi nimenomaan käydä. Näen itse suurempana ongelmana sen että entistä useampi lakiesitys päätyy perustuslakivaliokunnassa ongelmiin. Syy on varmasti isoksi osaksi kiireessä ja heikossa valmistelussa, mutta valitettavasti entistä useammin myös siinä että lakiesitykset ovat aiempaa vahvemmin myös ideologisia ja siinä sivussa sitten kokeillaan vähän rajoja myös perustuslain suhteen.

Piän Adlecreutzin avausta perustuslakituomioistuimen perustamisesta varsin järkevänä. Poikkeuksellisia aikoja on ollut ja tulee olemaan. Perusteellisempi käsittely ja tietyt ennakkopäätöksetkin auttaisivat selvittämään ongelmia myös jatkossa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Keskustelua pitäisi nimenomaan käydä. Näen itse suurempana ongelmana sen että entistä useampi lakiesitys päätyy perustuslakivaliokunnassa ongelmiin. Syy on varmasti isoksi osaksi kiireessä ja heikossa valmistelussa, mutta valitettavasti entistä useammin myös siinä että lakiesitykset ovat aiempaa vahvemmin myös ideologisia ja siinä sivussa sitten kokeillaan vähän rajoja myös perustuslain suhteen.

Piän Adlecreutzin avausta perustuslakituomioistuimen perustamisesta varsin järkevänä. Poikkeuksellisia aikoja on ollut ja tulee olemaan. Perusteellisempi käsittely ja tietyt ennakkopäätöksetkin auttaisivat selvittämään ongelmia myös jatkossa.

Ja lisäksi eteen tulee poikkeuslakeja estämään Venäjän toimia, joita ei olisi voinut edes kuvitella vielä kolme vuotta sitten. Perustuslakituomioistuimesta tulee keskustella avoimesti. Olisi monella tavalla selvempää - ja uudella tavalla ongelmallisempaa - jos päätöksiä tekevät kansanedustajat eivät olisi samalla perustuslakia vaaliva elin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

Flonaldo

Jäsen
Keskustelua pitäisi nimenomaan käydä. Näen itse suurempana ongelmana sen että entistä useampi lakiesitys päätyy perustuslakivaliokunnassa ongelmiin. Syy on varmasti isoksi osaksi kiireessä ja heikossa valmistelussa, mutta valitettavasti entistä useammin myös siinä että lakiesitykset ovat aiempaa vahvemmin myös ideologisia ja siinä sivussa sitten kokeillaan vähän rajoja myös perustuslain suhteen.
Lakiesitystenhän kuuluukin olla ideologisia. Politiikka on ideologioiden taistelua, ei mitään "yhteisten asioiden hoitamista".

Rajalain kohdalla perustuslailliset ongelmat ovat selviä ja ymmärrettäviä. Mutta on nähty myös, että on - ainakin omasta mielestäni - myös yllättävällä tavalla vaikka sosiaaliturvan leikkauksia käsitelty perustuslakivaliokunnassa.

Emme halua amerikkalaistyylistä kehitystä, missä perustuslakia vain vaivihkaisesti laajoilla ylitulkinnoilla laajennetaan rajoittamaan eduskunnan toimivaltaa. Yhtäkään asiantuntijaa ei ole sinne demokraattisesti kansa valinnut, ja vallan luovuttaminen heille olisi erittäin epädemokraattista. Varsinkin kun se on nyt näyttäytynyt, että siellä ne vasta ideologiat taistelevatkin, eikä se ole millään tapaa toivottavaa, että sitä taistoa käydään "asiantuntija"lausuntojen välityksellä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Emme halua amerikkalaistyylistä kehitystä, missä perustuslakia vain vaivihkaisesti laajoilla ylitulkinnoilla laajennetaan rajoittamaan eduskunnan toimivaltaa.
Koska vain USA:ssa on perustuslakituomioistuin ja siten valintana on joko meidän eduskunta valvoo itseään (ainakin enimmäkseen) -systeemi tai sitten amerikkalainen tilanne... Polemisoit nyt kyllä ihan kybällä tätä monitahoista kysymystä. Minä nukkuisin yöni turvallisemmin näinä karuina ja vaarallisina aikoina, jos meillä olisi itsenäinen perustuslakituomioistuin.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Lakiesitystenhän kuuluukin olla ideologisia. Politiikka on ideologioiden taistelua, ei mitään "yhteisten asioiden hoitamista".
Emme halua amerikkalaistyylistä kehitystä, missä perustuslakia vain vaivihkaisesti laajoilla ylitulkinnoilla laajennetaan rajoittamaan eduskunnan toimivaltaa. Yhtäkään asiantuntijaa ei ole sinne demokraattisesti kansa valinnut, ja vallan luovuttaminen heille olisi erittäin epädemokraattista.

Pelottava maailmankuva jossa lakiesitysten tulee olla ideologisia yhteisten asioiden ajamisen sijaan. Ja asiantuntijoiden mukanaolo nähdään epädemokraattisena.

Näillä eväillä niitä diktatuureja käynnistellään. Onneksi Suomessa ei olla vielä tuolla tiellä.
 

Flonaldo

Jäsen
Koska vain USA:ssa on perustuslakituomioistuin ja siten valintana on joko meidän eduskunta valvoo itseään (ainakin enimmäkseen) -systeemi tai sitten amerikkalainen tilanne... Polemisoit nyt kyllä ihan kybällä tätä monitahoista kysymystä. Minä nukkuisin yöni turvallisemmin näinä karuina ja vaarallisina aikoina, jos meillä olisi itsenäinen perustuslakituomioistuin.
Nyt ehkä ylitulkitsit puolestaan minun näkemystäni. Taisin todeta joku viikko sitten, että tästä kun laineet laskevat, niin kohkaaminen jos nyt ei ihan unohdu, niin kierrokset ainakin laskevat merkittävästi.

Toki sen jälkeen on heitetty bensaa liekkeihin juuri vaikkapa Tuorin toimesta. Ideologisen "sodan"julistuksen lisäksi kun mennään törkeisiin henkilökohtaisuuksiin, on sen jälkeen kovin vaikea ajatella, miten tilannetta voitaisiin de-eskaloida.

Minä en pelkää Puolan, Unkarin tai Yhdysvaltojen tai minkään muunkaan tietä, vaan nukun ihan juuri nyt yöni rauhallisesti.

Ja Yhdysvalloissahan ei sinällään perustuslakituomioistuinta ole, vaan korkein oikeus. Kyseinen oikeusaste käsittelee huomattavan vähäisen osan jutuistaan kongressin säätämien lakien perustuslainmukaisuutta, vaan sitten ratkoo ennakkotapauksia ihan kaikesta.

Minua ei huolestuta oikeastaan ollenkaan, siis vähäisimmässäkään määrin, että Suomessa vallassa olisi hallitus, joka polkisi kansalaisten perusoikeuksia. Selvästi enemmän olen huolissani siitä, että demokratiaa halutaan (tietoisesti tai tiedostamatta) rapauttaa useammastakin suunnasta.

Yhtäällä on kova kaipuu johonkin "vahvaan johtajaan", jonka ei niin tarvitse piitata, noh, mistään. Toisaalla kansanvaltaa halutaan luovuttaa asiantuntijoille ja "asiantuntijoille". Tärkeintä on lopulta vain "omien" voitto.

Silloin kun sitä valtaa viedään demokratian ulkopuolelle, kannattaa vain aina pitää mielessä, miltä se maailma näyttäisi, jos vahva johtaja tai asiantuntija edustaisikin omaan ideologiaan nähden 180 astetta päinvastaista maailmankuvaa. Ja silloin ei enää sitten auttaisi itku.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös