Meren motiivit saattavat olla hyvin kierot, mutta noin lähtökohtaisesti kyllä itse suhtaudun varauksella siihen, että aletaan kriminalisoida ihmisten näkemyksiä historiallisista tapahtumista. Holokaustin kieltäminen on typerää ja vastenmielistä, mutta ei sen silti rikosoikeudellisesti rangaistavaa tarvitse automaattisesti olla.
Tähän osin viittasin itsekin. Persu oikeusministerinä ei ole kokoonpano, jolla heidän kokemaa mielipidevainoa vietäisiin kovin innokkaana läpi. Mutta se etenee silti, koska Orpoa sitoo lupaus laista. Menisi mielenkiintoiseksi, jos Orpo suostuu perumiseen erilaisin taktisin keinoin.
Vasemmistolle kriminalisointi lienee askel kohti vihapuheen kriminalisointia. Tätä mahdollista lakia on siinä hyvä käyttää perusteena.
Pitäsikö sitä resilenssiä siis kasvattaa, eikä kaventaa sananvapauden nimissä? Pitäisikö myös äärimmäisen typerät mielipiteet vain sallia, jotta sananvapauspoliisit eivät kyttäisi joka kulman, kirjan, elokuvan, vanhan tv-ohjelman takana sensuroimassa? Pitäisikö vasta itse teko, tai yllyttäminen tekoon olla rangaistava, ei edes ihan vitun typerä mielipide sinänsä? Jos Meri pohtii näitä, niin hyvä kun pohtii, minunkin puolestani.
Tästä tulisi keskustella ja pohtia, kriminalisoidaanko typerät ja väärät mielipiteet. Luulen, että hallituksessa tätä pohditaankin. Mediassa toivoisin samaa, kuten myös somessa.
Oma mielipide on kuten ennenkin: väärien ajatusten ja puheiden lisäkriminalisointi ei välttämättä ole se tie, jota kannattaa kulkea. Pelkään, että 1-2 lisäkieltoa poikii seuraavissa hallituksessa enemmän ja enemmän kriminalisointeja.