Siis ulosottoon joutunut 1400€/kk nettoava 1000 euron kuukausihintaisessa asunnossa ja valtion piikkiin pesukoneen hakeva kirjoittelija neuvoo ihmisiä huolehtimaan itsestään menemällä töihin, eikä mankumalla valtiolta rahaa.Niin, minulla jäi käteen verojen ja ulosoton jälkeen se about 1400-1500€ kuussa, riippuen vähän sunnuntaituntien määrästä. Kelan laskuri antoi minulle reilut 200€ kuussa toimeentulotukea (yksinhuoltajuus varmasti vaikutti paljonkin tähän).
Ei minusta tuollaisella tulotasolla pitäisi tarvita valtiolta rahaa. Paitsi toki, jos on joku kallis lääkitys, sitten on asia erikseen. Kyllä normaali ihminen tulee tarvittaessa toimeen tuollaisella summalla, jos asumiskulut vievät liian ison potin tuosta -> sitten muuttaa halvempaan. (Minä en sitä valintaa tehnyt, kun päätin nipistää muualta)
Ja tarkennetaan vielä, että peilaan tuota summaa ja tarvetta yhden lapsen ja yhden aikuisen talouteen. Useampi lapsi toki kasvattaa sitä kuluvan rahan määrää, joskin toki sisäänpäin tulevat tulotkin siinä kasvavat silloin.
No olen minä kuullut tarinan rehellisestä autokauppiaasta, joka oli raittiin maalarin kyydissä menossa asbestipurkajan 60v syntymäpäiville.