Ihan fiksua että valtion infrahankkeita joudatetaan tasapainottamaan rakennusalan heikkoa suhdannetilannetta.
E18 liittää kuitenkin huoltovarmuuden kannalta kriittiset Turun ja Naantalin TEN-T satamat ja Turun TEN-T lentoaseman EU:n ydinverkkokäytävään. Toisaalta Finnlines uudet alusinvestoinnit tuovat merkittävästi lisäliikennettä kehätielle kuten myös E18 tielle. Saa sitten nähdä millaisten investointien aallon tunnin junan rakentaminen tuu kuntiin josta juna menee.
Tiistaina 19.9. käynnistyvä hallituksen budjettiriihi on virittänyt ennakkokeskustelua mahdollisuudesta jouduttaa valtion infrahankkeita tasapainottamaan rakennusalan heikkoa suhdannetilannetta. Tarve saattaa luoda mahdollisuuksia nopeille rahoituspäätöksille elinkeinoelämälle tärkeille raide- ja tiehankkeille, erityisesti kehittämisinvestointeihin ja perusväylänpitoon.
“Varsinais-Suomessakin on välittömässä käynnistysvalmiudessa olevia, elinkeinoelämän kannalta kriittisiä hankkeita, joiden nopea toteutus on tärkeää, mutta myös tässä suhdannetilanteessa järkevää”, toteaa vaikuttamispäällikkö Krista Ahonen, Turun kauppakamari.
E18 liittää huoltovarmuuden kannalta kriittiset Turun ja Naantalin TEN-T satamat ja Turun TEN-T lentoaseman EU:n ydinverkkokäytävään. Lisäksi Turun kehätie yhdistää Turun kaupunkiseudun kuntien ja muiden valtateiden välistä liikennettä. Liittymien toimivuus ruuhka-aikoina on äärirajoilla ja mm. elinkeinoelämän kuljetukset sekä muu päätien liikenne joutuu toistuvasti pysähtymään. Sujuvuuden lisäksi liittymissä on turvallisuuspuutteita.
”Naantalissa Finnlinesin uudet alusinvestoinnit tuovat syksyn 2023 aikana merkittävästi lisäliikennettä kehätielle. Uusien Ropax-alusten kapasiteetti on suuri suhteessa jo nykyisellään isoon kehätien volyymiin. Liikenteen edelleen kasvaessa myös ongelmat laajenevat merkittävästi, ja tie ruuhkautuu yhä enemmän liittymien sekä kaksikaistaisten osuuksien osalta estäen sujuvaa ja turvallista liikennettä sekä haitaten erityisesti elinkeinoelämän kuljetuksia”, arvioidaan Turun kauppakamarissa.
”Nyt on erinomainen mahdollisuus saattaa tämä valtakunnallisestikin merkittävä väylä toimivaan kuntoon”, Ahonen sanoo.
Hallitusohjelman mukaisesti Helsingin ja Turun välinen uusi junayhteys toteutetaan siten, että hankeyhtiö vastaa rakentamisesta. Valtio varautuu pääomittamaan yhtiötä osana investointiohjelmaa. Hanketta edistetään kokonaisuutena, mutta rakennetaan vaiheittain. Budjettiriihen suora päätös toteutuksen käynnistämisestä mahdollistaa Euroopan Unionin rahoituksen hakemisen hankkeelle vielä kuluvan vuoden aikana. Lisäksi tunnin junan toteutuspäätös tulee käynnistämään radanvarsikunnissa siihen liittyvien investointien sarjan, jotka omalta osaltaan lisäävät hankkeen positiivisia työllisyysvaikutuksia.
turunkauppakamari.fi