Tuleekohan hallituksella kovatkin väännöt tästä avauksesta. Mutta niin tuttua, autoilijathan ne on olleet hyviä lypsylehmiä valtiolle kymmeniä vuosia
Vääntöhän tuosta tulee. Voi myös kysyä miksi, sillä tieliikenteen päästöt ovat ongelma.
EU-lainsäädännön mukaan Suomen tulee vähentää taakanjakosektorin kasvihuonekaasupäästöjään 39 % vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Tämän lisäksi vuoden 2020 loppupuolella EU sitoutui vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään vähintään 55 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 1990 tasosta.
Tilastokeskuksen pikaennakkotiedon mukaan kotimaan liikenteen päästöt olivat vuonna 2022 noin 9,9 Mt CO2-ekv ja ne vähenivät edellisvuoteen nähden vain noin 0,2 % eli 0,016 miljoonaa tonnia.
No, määrä ei ole riittävä. En ole ihan vakuuttunut, että hallituksen linja on kestävä enkä näkisi järkeväksi tavoitella 35 maan vertailussa tässäkin sijaa 35 kovine selityksineen.
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlan toimitusjohtaja Aki Kangasharju sanoi IS:lle joulukuun alussa, että polttoaineverotuksen osalta hallituksen pitäisi mennä päinvastaiseen suuntaan kuin se nyt tekee eli korottaa bensaveroa sen laskemisen sijaan.