Opiskeleminen ei ole syömävelkaa. Opintolaina on sitä par excellence, koska se laina mahdollistaa mm. syömisen. Eli otetaan velkaa, jotta saadaan mm. ruokaa. Ruokaa toki saa ilmankin, mutta sitten jää opintojen kannalta olennaisia asioita hankkimatta.
Mä nostin aikanaan opintolainaa maksimit, siis silloin kun se ei ollut edes elämisen kannalta olennaisessa roolissa. Nollakorkojen aikana. Maksoin sen myös pois, kun siirryin palkkatyöhön. Tänä päivänä en ottaisi, vaan mieluummin jättäisin opiskelun väliin. Tai tekisin töitä siihen tahtiin, että opinnot viivästyvät. Silloin ei paljon huolettanut, saanko lainaa maksettua takaisin tai että tulevatko korot joskus nousemaan.
Ei, vaan opintolainaa otetaan jos ei muuten halua tai kykene rahoittamaan omaa opintoaikaa, ja haluaa mahdollistaa itselleen täysipäiväisen opiskelun.
Tunnut nyt uhriutuvan tai provoilevan. En usko kenenkään jättävän opintopaikkaa lunastamatta sen takia, että joutuisi ottamaan edelleen markkinatilanteeseen nähden edullista lainaa joka maksetaan takaisin sitten joskus ja josta valtio maksaa pois 40% jos teet ne opinnot määräajassa.
Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että ei se taloustilanne opintojen jälkeen kovin häävi ole. Se tosin on suurelta osin suhteellisen korkeiden elinkustannusten ja äärimmäisen kovan verotuksen tuoma haaste.
Jos ei opintolainaa halua nostaa ja haluaa rahoittaa opiskelunsa esimerkiksi töitä tekemällä niin sekin onnistuu kyllä, jopa ilman merkittäviä opintojen viivästymisiä. Omista kolleegoista tulee mieleen nyt ainakin neljä, ketkä opiskelevat opintosuunnitelman mukaisia vauhtia ja tekee täysipäiväistä töitä samalla. Yhdellä heistä on myös perhe ja pieniä lapsia. Itse opiskelin yliopistolla 100 opintopisteen keskimääräistä vuosivauhtia, töitä tein kesällä niin että tulorajat tulivat vastaan. Eikä tuo opintoaika tuntunut mitenkään erityisen rankalta kun oli tottunut sitä ennen tekemään lähes täysipäiväistä työtä ja lähes täysipäiväistä opiskelua samaan aikaan. Toki jokaisella on oma tahtinsa, ja mielestäni todella hienoa että sille on erilaisille opiskelijoille on rahoitusvaihtoehtoja omille opintopanostuksilleen.