Mainos

Petteri Orpon hallitus

• 1 566 248
  • 18 597

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Eli on parempi poistaa mahdollisuus kaikilta jos sitä käyttää myös ne jotka ei akuutisti sitä tarvitse? Ihanan suomalaista. Otetaan pois naapuriltakin niin voidaan kärsiä yhdessä.

Olen itse ainakin vahvasti sitä mieltä että henkilön omatoimisuus ja aloitteisuus on avainasemassa työllisyydessä ja pakkotoimet ovat lähinnä heikko pakotin ei niin pitkiin sijaistöihin pakon edessä. Siksi monenlaisia väyliä omatoimiseen kouluttautumiseen, osaamisen kehittämiseen ja työvoiman liikkuvuuteen kannattaa pitää yllä. Vaikka niitä sitten joku muukin käyttää apunaan.
Nyt kun ollaan aika kovassa kululeikkurissa erilaisten tukien osalta kautta linjan, niin aikuiskoulutustuki meni näistä selkeästikin siihen koriin, jossa kohdistus varmasti säädetään jatkossa hyvin tarkoin, jos se ns. yleiseksi tukimuodoksi palaa.

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@erku kiitos tästä linkkauksesta. Nyt en väitä olevani asiantuntija, mutta se, että löydät koulutuksen, pääset siihen ja alat suorittamaan on käsittääkseni (huom. subjektiivinen käsitys) ainoastaan pieni alku kokonaisuudelle. Ymmärtääkseni näihin koulutuksiin päästäkseen pitää olla todistettavasti työtön työnhakija ja saat jonkinlaista elatusta (onko se viimesijainen työttömyysturva?) koulutuksen ajaksi.

Olen läheltä nähnyt valitettavasti enemmän niitä huonoja tarinoita kuten esimerkiksi eräällä sukulaisella: hän oli vuosia töissä tehtaassa ja saikin sieltä ihan suhteellisen hyvän elannon itselleen. Tehdastyö loppui ja hän oli erittäin motivoitunut ja meni kouluttautumaan ravintola-alalle. Nyt hänellä on tämä koulutus takataskussa, mutta työpaikan löytäminen on hyvin vaikeaa kahdesta eri syystä:

1) ilman jonkinlaista palkkakompensaatiota saatavilla työtuloilla ei elä.
2) useimmat yritykset haluaisivat palkata ravintola-alalle kevytyrittäjänä ja ostaa työpanoksen yritykselle.

Kun vielä tällä sukulaisella eläkeikä häämättää niin edes halu ja uuden opiskelu ei riitä enää siihen, että pystyisi nostamaan tulotasonsa sellaiseksi, että eläisi. Tällaisiin tilanteisiin on kovin vaikea löytää kovin hyviä ratkaisuja, koska viime kädessähän tässä on edelleen tukiverkoston armoilla.

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Eli on parempi poistaa mahdollisuus kaikilta jos sitä käyttää myös ne jotka ei akuutisti sitä tarvitse? Ihanan suomalaista. Otetaan pois naapuriltakin niin voidaan kärsiä yhdessä.

Olen itse ainakin vahvasti sitä mieltä että henkilön omatoimisuus ja aloitteisuus on avainasemassa työllisyydessä ja pakkotoimet ovat lähinnä heikko pakotin ei niin pitkiin sijaistöihin pakon edessä. Siksi monenlaisia väyliä omatoimiseen kouluttautumiseen, osaamisen kehittämiseen ja työvoiman liikkuvuuteen kannattaa pitää yllä. Vaikka niitä sitten joku muukin käyttää apunaan.
No käsittääkseni koko aikuiskoulutustuen keskeinen idea on ollut se, että potentiaalisesti työttömyysuhan alle lähivuosina joutuvat ennakoisivat tilannettaan ja kouluttautuisivat uuden ammatin/työpaikan saamiseksi jo ennen työttömäksi jäämistä. Käytännössä toteuma on ollut hyvin toisenlainen. Matalasti koulutetut paperitehdasduunarit eivät tukimuotoa juurikaan hyödynnä, mutta turvallisessa työmarkkina-asemassa olevat julkisen sektorin korkeasti koulutetut naiset taas ovat tuen suurkuluttajia.

Minusta on ihan relevanttia tällaisessa tilanteessa joko poistaa tuki tai muokata sen ehtoja esimerkiksi nimimerkin @Cobol ehdottamalla tavalla.

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jotenkin tulee tunne, etteivät tietyt henkilöt tai puolueet voisi koskaan olla hallitusvastuussa, vaikka niillä olisi merkittävä kannatus Suomessa.

Ehdottomasti ääriliikkeiden edustajat pitää pystyä pitämään poissa vallasta vaikka niillä olisi merkittävä kannatus Suomessa. Ja se on ääripäiden välissä olevien puolueiden tehtävä vaikka vallan halu ja ministeriauton takapenkki kuinka houkuttelisi.

Jos nyt joku ääriliike natsit/putinistit/jihadistit (tämä ei ole viittaus nykyisiin puolueisiin) - saisivat yksinään yli 50 % kansan äänistä, niin sitten varmaan kansa olisi jo niin jakaantunut ääripäihin, että asiaa ratkaistaisiin aseilla.

Demokratiaan kuuluu, että kansan tahtoa kuunnellaan ja vaikka osa on eri mieltä, niin se pitää vain hyväksyä.

Demokratiassa kansa valitsee suuremman puolueen ja sen jälkeen asia lepää hallitusneuvotteluiden armoilla. Hallitusneuvotteluissa voidaan kuunnella kansaa tai olla kuuntelematta. Mitään pakkoa kansan kuuntelemiseen ei ole. Edellisen hallituksen keskusta tästä hyvä esimerkki.

Otetaan vielä skenaario, jossa Persut saisivat selkeän enemmistön äänistä. Olisiko se kansantahto sitten, jos kaikki sanoisivat, etteivät mene hallitukseen?

Niin kauan kuin persuilla ei ole 50 prosenttia äänistä, niin kansan tahto on persuja vastaan, vaikka se ison puolue olisikin. Se on sitten persujen tehtävä löytää hallitukseen kumppani, jolla saa enemmistön. Jos ei löydä, niin se on voivoi ja sitten katsotaan löytääkö muut puolueet konsensuksen. Niin se demokratia toimii…

Jeffrey

Jäsen
Jotta seuraava porras täyttyy eli pystyn tekemään opettajan hommia laajasti niin tutkintoni tarvitsee vielä kaksi komponenttia: toisen kielen ja siitä 60 op ja olen nähnyt jo nyt, että opettajissa pula kohdistuu erityisesti alakoulun opettajiin eli ts. luokanopettajiin. Muuntokoulutus tarkoittaisi minulle käytännössä varmaa virkaa, jonka ehdottomasti katson hyväksi ideaksi suorittaa. Nyt kun meillä on uusi hallitus niin mielenkiintoni herää, että mitenhän minä käytännössä tämän toteutan rahallisesti.

Yksi läheiseni toteuttaa samaa lisäkoulutusta kun mistä aikaisemmalla sivulla mainitsit - hän ainakin tekee sen töiden ohella. Kuten itsekin mainitsit, opettajien työtunnit ovat "varsin mukavat". Opiskelujen sovittaminen näihin lienee yleisesti verraten suhteellisen helppoa. Lisäksi apua tuo pitkät loma-ajat jolloin voi myös opiskella.

Mielestäni on muutenkin erikoinen asetelma, että oman itsensä kehittämiseen voi antaa sen "kahdeksan tuntia päivässä" ja jos teen enemmän niin muiden veronmaksajien pitää se minulle maksaa. Opiskeluja voi käydä myös töiden ohessa, toki se tarkoittaa oman vapaa-ajan karsimista, mutta itseään varten sitä kuitenkin tehdään ja suhteellisen lyhyen ajanjakson.

Olen täälläkin maininnut omasta opiskelijantaustastani lukihäiriön, joka ei omaa opiskeluaikaa helpottanut ja varsinkin pääsykokeisiin pänttäys oli hyvin haastavaa. Ratkaisuksi tähän hain Avoimen yliopiston väylä opintoja, eli avoimessa suoritettavia opintoja jotta pääsisit yliopistoon sisään vaadittiin noin 120 opintopistettä, eli kahden vuoden opinnot. Tuohon aikaan tein töitä seisoen myymälässä ja tuo työ vaati ihan minuutti minuutilta työntekoa ja kesken päivän opintoihin irtoaminen vaati aina suunnittelun viikkoja etukäteen, jotta työvuorot sai fiksattua. Eipä tullut tuona aikana mieleenkään, että joku olisi minun elämiseni maksanut vaan kyllä sen maksoin siellä myymälässä seisomalla. Eikä elämä mitenkään ihmeellisen huonoa ollut, enkä edes tehnyt mitenkään kammottavan pitkiä päiviä ja ehdin kyllä hyvin harrastamaankin, viettämään sosiaalista elämää ja jopa parisuhteessa maailmaa ihmettelemään.

Toki kaikkien elämäntilanteet ovat erilaisia. Siltikin väittäisin, että mikäli todellinen tahtotila löytyy, niin työnteon ja opiskelujen yhteensovittaminen varmasti onnistuu. Tarvittaessa työntekoa voi vähentää varsin reilusti n. 50%, ja saa sillä saman verran tuloja kuin aikuiskoulutustuella - tämä ei toki välttämättä jokaisessa työpaikassa onnistu. Samalla opintoaikaa voi opinahjon kanssa yleensä sopia pidemmäksi. Esimerkiksi vuoden pidentäminen 1,5 vuoteen ei loppujenlopuksi isossa kuvassa maailmaa muuta, mutta saattaa arkea hieman helpottaa.

Toivottavasti löydät itsellesi sopivan tavan järjestellä elämäsi. Vastuu siitä ei lopulta taida olla hallituksella.

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
hän ainakin tekee sen töiden ohella. Kuten itsekin mainitsit, opettajien työtunnit ovat "varsin mukavat". Opiskelujen sovittaminen näihin lienee yleisesti verraten suhteellisen helppoa. Lisäksi apua tuo pitkät loma-ajat jolloin voi myös opiskella.
Olisi mielenkiintoista kuulla, että miten se sovittaminen käytännössä tehdään, kun kaikki koulutukset, joita olen tähän tuplapätevyyteen nähnyt ovat olleet päivätoteutuksia ja paikkakuntasidonnaisia. Kysymys ei läheskään aina ole siitä, etteikö työn ja opiskelun yhteen sovittaminen onnistuisi työmäärän näkökulmasta vaan kyseessä on ainakin itselleni sellainen seikka, voinko minä olla kahdessa paikassa yhtä aikaa. Koulussa opetustunnit kohdistuvat 100 % samaan aikaan kuin päiväkoulutuksena toteutettavat tutkinnot.

Minulla on opinto-oikeutta Tampereen yliopistoon ja tänä lukuvuonna saan töiden ohella aikaiseksi 15 opintopistettä. Tekisin kyllä mielelläni enemmänkin, joka onnistuisi hienosti, jos edes jokin kurssi olisi ilta-aikaan ja vielä mieluusti etätoteutuksena. Minulla on 600 km matkaa ja 150 km Oulunkin yliopistoon niin paikan päälle ei ihan noin vain lähdetä.

Opiskeluja voi käydä myös töiden ohessa, toki se tarkoittaa oman vapaa-ajan karsimista, mutta itseään varten sitä kuitenkin tehdään ja suhteellisen lyhyen ajanjakson.
Niin voi, mutta aika moni asia niistä riippuu jostain muusta yksiköstä kuin itsestä. Kuten aiemmin sanoin niin olisi hyvä, jos voisi olla kahdessa paikassa samaan aikaan, mutta kun sellainen ei vain itseltäni onnistu. Ja ei - minä en voi samalla opettaa kolmosluokkaisille matemaatiikkaa ja olla yliopistossa luennolla.

Tuohon aikaan tein töitä seisoen myymälässä ja tuo työ vaati ihan minuutti minuutilta työntekoa ja kesken päivän opintoihin irtoaminen vaati aina suunnittelun viikkoja etukäteen, jotta työvuorot sai fiksattua
Se nyt vaan on valitettavasti sellainen juttu, että joissakin töissä on mahdollista fiksailla kesken päivän juttuja, mutta toisissa töissä se ei onnistu, vaikka ilmoittaisi vuoden etukäteen. Opettajalla on aina opetustunnit välillä 8-16 ja edelleen jos olet päivätoteutuksessa opiskelemassa niin kesällä nuo opinnot eivät pyöri. Itsensä kehittäminen on minullekin mieleistä puuhaa, mutta siinä täytyy enemmän kuin yhden asian osua puiden väliin että se onnistuu. Jos tekisi pelkästään sijaisuuksia lyhyellä varoitusajalla niin silloin voisi helpostikin opiskella, kun voisi sanoa työtunneille ei. Opettajan töissä on monia etuja, mutta yksi näistä eduista ei ole, että työt joustavat opiskelun edessä. En voi sanoa joka viikko, etten voi opettaa maanantaina klo 12-14, koska opiskelen ja ymmärrät varmasti myös itse, miksen.

Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Saapi nähdä torppaavatko rantaruotsalaiset RKP:läiset uusimman kansalaisaloitteen turkistarhauksen kieltämiseksi.

Alejandro

Jäsen
Saapi nähdä torppaavatko rantaruotsalaiset RKP:läiset uusimman kansalaisaloitteen turkistarhauksen kieltämiseksi.

On kyllä käsittämätön allekirjoitustahti. Itsekin kävin juuri kirjoittamassa kyseisen aloitteen.

Minua suoraan sanottuna häiritsivät taannoiset Ylen uutisvideot turkistarhoista, kun lintuinfluenssa oli enemmän tapetilla. Enhän minä ikinä ole ollut mikään turkisten puolestapuhuja, mutta en myöskään ole ajatellut koko asiaa kovinkaan aktiivisesti. Nyt olen. Ala kuuluu historiaan.

Tuamas

Jäsen
On kyllä käsittämätön allekirjoitustahti. Itsekin kävin juuri kirjoittamassa kyseisen aloitteen.

Minua suoraan sanottuna häiritsivät taannoiset Ylen uutisvideot turkistarhoista, kun lintuinfluenssa oli enemmän tapetilla. Enhän minä ikinä ole ollut mikään turkisten puolestapuhuja, mutta en myöskään ole ajatellut koko asiaa kovinkaan aktiivisesti. Nyt olen. Ala kuuluu historiaan.

Niin, ala
-joka saa valtiontukia (pääasiassa investointitukia) ollen silti melkolailla tuottamatonta
- lisää merkittävästi riskiä uudesta pandemiasta
- vie tuotteitaan lähinnä Venäjälle ja Kiinaan
- käyttää merkittävän siivun Suomen silakkasaaliista
- on eettisesti melko täydellisen kestämätöntä
- jonka säätely on liian väljää ja sitä vähääkään noudatetaan vähän sinnepäin

On ala jonka olisi syytä kuolla pois, mieluiten eilen.

Viimeksi muokattu:

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan mielenkiintoisia näkemyksiä hallitusta vastaan:

Kun lukee eilisen mielenosoituksen tekstejä, vihervasemmisto on tehnyt rasismin ja fasismin vastustamisesta entistä enemmän työkalun omille valtapyrkimyksilleen. Ei haeta yhteistä rasismin vastaista linjaa, vaan lyödään armotta hallituksen esitykset, lupaukset ja selvitykset. Siihen päälle sitten vihervasemmiston pyörittämä "ei ollut aito", "ei riitä anteeksipyynnöksi" keskustelu, joka on osa vihervasemmiston politikointia.

Riippumatta siitä mitä tuolla mielenosoituksessa on sanottu, niin olihan se tiedonanto ihan tyhjä paperi. Edistämistä, vahvistamista, kehittämistä ja parantamista luvattiin ilman mitään konkretiaa. Ja rahaa kaikkeen tähän työhön luvattiin mitätön summa.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko

Ei tule menemään läpi. Hallituksessa 100-0 PS ja RKP nykytilanteen puolesta. KD luokkaa 60-40 ja Kokoomus jotain samaan suuntaan. RKP:lla puoluekokouspäätös ettei kielletä ja PS ei anna Keskustalle lahjaa.

Itse olen kieltoa kannattanut aiemminkin.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Riippumatta siitä mitä tuolla mielenosoituksessa on sanottu, niin olihan se tiedonanto ihan tyhjä paperi. Edistämistä, vahvistamista, kehittämistä ja parantamista luvattiin ilman mitään konkretiaa. Ja rahaa kaikkeen tähän työhön luvattiin mitätön summa.

Itselleni ihan sama mitä siinä lukee. Ymmärrän kuitenkin sen, että RKP:n ja PS:n arvojen edes vähäinen sovittaminen tiedonannossa samaan paperiin ei ollut helppoa. Oleellista on tiedonannon sijasta kaikki se, mitä hallitus vie jatkovalmisteluun syrjintävastaisina toimina ja myöhemmin esityksiksi eduskunnalle. Ei tuo paperi niitä ainakaan estä, joten tuolla porukalla ilmeisen maksimitulos.

Mitä tulee tyhjään paperiin, asiantuntijat eivät ole samaa mieltä. Vaikkapa nyt Ihmisoikeusliitto, joka arvostelee tiedonantoa aiheesta, mutta löytää siitä myös positiivisia asioita. Vasemmisto ei tietenkään näitä allekirjoita vaan puhuu tyhjästä paperista, koska heille kyse on myös puoluepolitikoinnista. Ihmisoikeusliiton näkemys:

Otsikko toki täysin järjetön ja kohtuuton ikään kuin Orpon hallituksen toimilla voitaisiin rasismi Suomesta kitkeä... Minusta tältä hallituspohjalta kuitenkin hyvä avaus.

Viimeksi muokattu:

DrE

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Kieltäminen tulisi tehdä tiukkaa kenelle tahansa liberaalille. Turkiseläinten elinolot kuntoon ajantasaisilla lakipykälillä ja valvonnalla.
En toki ymmärrä miksi kansalaisaloite on rajattu turkistarhaukseen eikä koko lihatalouteen. Luulisi logiikan kantavan vastaavalla tavalla sinnekkin, jos kieltämisestä tykkää.

Tuamas

Jäsen
Kieltäminen tulisi tehdä tiukkaa kenelle tahansa liberaalille. Turkiseläinten elinolot kuntoon ajantasaisilla lakipykälillä ja valvonnalla.
En toki ymmärrä miksi kansalaisaloite on rajattu turkistarhaukseen eikä koko lihatalouteen. Luulisi logiikan kantavan vastaavalla tavalla sinnekkin, jos kieltämisestä tykkää.

Sinänsä toki lopputulema on sama.

Aloitteen ehdottamat lopettamisen siirtymätuet toteuttamalla ala voidaan ajaa alas pienimmällä inhimillisellä kärsimyksellä.

Lainsäädännön kiristäminen siihen, että eläimillä olisi edes vähän alusta lajityypilliset elinolosuhteet johtaa nimittäin alan loppumiseen joka tapauksessa (kuten on jo käynyt useassa muussa maassa).

Nytkin ala on pääosin kannattamatonta, vaikka sitä tuetaan, siitä huolimatta että säätely on aivan liian kevyttä ja vähäistä.

Liberaalista kulmasta tämän voi aivan hyvin perustella esimerkiksi eläinten oikeuksien (turhan kärsimyksen aiheuttaminen kiinalaisten ja venäläisten turhamaisuutta tyydyttämään) sekä ulkoishaittojen (pandemiariski, silakan ylikalastus, valtiontuet) suhteuttamisella saavutettuun hyötyyn, joka on yhteiskunnan tasolla käytännössä olematon.

Lihataloudessa kuitenkin tietyt perusfaktorit ovat selvästi paremmassa asennossa (vaikka senkin alan valtiontuet tulisi lakkauttaa eilen ja pidemmällä tähtäimellä myös lihantuotantoa olisi syytä vähentää joka tapauksessa merkittävästi).
Eläimet ovat pääsääntöisesti kesyyntyneiksi jalostettuja, niiden elinolot ovat broilereita lukuunottamatta paremmat kuin turkistarhoilla, ne eivät aiheuta pandemiariskiä ja loppukäyttö on pääosin kotimaiseksi ravinnoksi eikä kiinalaiselle/venäläiselle uusrikkaalle vaatteeksi.

Liberaaliuteen ei kuulu se, vaikka ”klassiset liberaalit” näin usein esittävät, että saa perseillä muiden piikkiin ihan miten huvittaa.

otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
لօҟҽɾìէ
Niin sitä kuvittelisi myös kannabiksen suhteen, vaan oikeasti ei kovin montaa liberaalia ihmistä ole olemassakaan. Turkistarhaus aiheuttaa kärsimystä, toisaalta niin aiheuttaa laiton huumekauppakin. Senkö takia vallitseva lainsäädäntö tukee molempia? Mikähän olisi se lainsäädäntö, viriketiili taikka 5 senttiä korkeampi häkki? Minkä kokoisessa häkissä olisi sopiva kasvattaa kissa tai koira?

DrE

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sinänsä toki lopputulema on sama.

Aloitteen ehdottamat lopettamisen siirtymätuet toteuttamalla ala voidaan ajaa alas pienimmällä inhimillisellä kärsimyksellä.

Lainsäädännön kiristäminen siihen, että eläimillä olisi edes vähän alusta lajityypilliset elinolosuhteet johtaa nimittäin alan loppumiseen joka tapauksessa (kuten on jo käynyt useassa muussa maassa).

Nytkin ala on pääosin kannattamatonta, vaikka sitä tuetaan, siitä huolimatta että säätely on aivan liian kevyttä ja vähäistä.

Liberaalista kulmasta tämän voi aivan hyvin perustella esimerkiksi eläinten oikeuksien (turhan kärsimyksen aiheuttaminen kiinalaisten ja venäläisten turhamaisuutta tyydyttämään) sekä ulkoishaittojen (pandemiariski, silakan ylikalastus, valtiontuet) suhteuttamisella saavutettuun hyötyyn, joka on yhteiskunnan tasolla käytännössä olematon.

Lihataloudessa kuitenkin tietyt perusfaktorit ovat selvästi paremmassa asennossa (vaikka senkin alan valtiontuet tulisi lakkauttaa eilen ja pidemmällä tähtäimellä myös lihantuotantoa olisi syytä vähentää joka tapauksessa merkittävästi).
Eläimet ovat pääsääntöisesti kesyyntyneiksi jalostettuja, niiden elinolot ovat broilereita lukuunottamatta paremmat kuin turkistarhoilla, ne eivät aiheuta pandemiariskiä ja loppukäyttö on pääosin kotimaiseksi ravinnoksi eikä kiinalaiselle/venäläiselle uusrikkaalle vaatteeksi.

Liberaaliuteen ei kuulu se, vaikka ”klassiset liberaalit” näin usein esittävät, että saa perseillä muiden piikkiin ihan miten huvittaa.
Lopputulema on todennäköisesti sama, mutta ideologia taustalla on eri.

Oloja voidaan parantaa, ruokkia eläimet toisella ruokavaliolla ja kohdella tukien puolesta niin kuin muutakin vientiteollisuutta. Virologiasta en tiedä, mutta luulisi lihatalouden aiheuttavan pandemiariskiä myös esim siat ja kanat? Perustelusi ovat nähdäkseni korjattavissa ilman kieltoa, joten siihen ei tulisi ryhtyä.

Samaa mieltä lihatalouden tuista.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Virologiasta en tiedä, mutta luulisi lihatalouden aiheuttavan pandemiariskiä myös esim siat ja kanat?

Toki, mutta Suomen oloissa riski on lihatalouden osalta turkistarhaukseen nähden pieni.

Eläintalouden osalta zoonoosiriskiä kasvattaa mm. eläinten suuri määrä, ristisiittoiduuden aiheuttama vähäinen geneettinen diversiteetti sekä stressi, joka aiheutuu eläinten liiallisesta pitämisestä ahtaissa sisätiloissa tai muuten hyvin epäluonnollisissa olosuhteissa.

Turkistarhauksen kohdalla voi vetää helposti "check" -merkin kaikkien näiden kohdalle. Liha- ja kanataloudessa nuo toteutuvat lähinnä teollisen mittakaavan lihantuotannossa, joka on Suomessa verrattain vähäistä ja nekin laitokset ovat olemattoman pieniä verrattuna esim. Yhdysvaltain tai Kiinan teholaitoksiin, jotka ovat pandemiariskin kannalta räjähtämistä odottavia pommeja.

That being said, myös lihantuotantoa pitää merkittävästi vähentää useistakin kokonaistaloudellisista syistä, josta pandemiariskin aiheuttama ulkoishaitta on vain yksi eikä edes merkittävin.

Viimeksi muokattu:

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Työnverotusta koskien Tanskassa on juuri julkaistu uusi laaja tutkimus. Sen mukaan työnverotuksen alentaminen kasvattaa työntekijöiden ahkeruutta ja ansiotasoa enemmän kuin aikaisemmin on arvioitu. Tutkimuksen mukaan verotuksen keventäminen kasvattaa työpanosta peräti nelinkertaisesti kevennykseen nähden kun otetaan koko työuran vaikutus huomioon.

Esimerkiksi Elinkeinoelämän Tutkimuslaitoksen mukaan tämä johtaa siihen, että verotuksen katto saavutetaan merkittävästi luultua aikaisemmin ja lisäverotus ei enää tuokaan lisä veroja valtion kassaan.

Etlan johto huomauttaakin, että kannustinvaikutuksen aliarviointi on vakava virhe osaamiseen perustuvassa taloudessa. Lisäksi he antavat oman piikkinsä Orpon hallituksen suuntaan, ettei pelkästään matalatuloisten verotuksen madaltaminen johda elintason kasvuun, vaan sen tulisi huomioida myös korkeimpien marginaaliverojen laskeminen.

Etlan antaman politiikkasuosituksen lainaan kokonaan:
Mielenkiintoinen tutkimus jos tuloksena yleinen taloustilanne tosiaan paranee sen myötä että korkeapalkkaisimmille jää enemmän käyttörahaa, kun tähän mennessä järjestään jokainen viimeisen 150 vuoden aikana julkaistu tieteellinen tutkimus on vahvasti debunkannut "trickle-down economy" käsitteen, koska vaikka rikkaimmille jää enemmän rahaa, eivät he sitä kuitenkaan määräänsä enempää käytä, eivätkä kovin usein sitä käyttämäänsäkään mitenkään erityisen yhteiskuntavastuullisesti. Toki uudehko kulma tuohon on, että alempi verotus kiihottaisi ansaintahimoa ja ajaisi korkeapalkkaisen tienaamaan entistä enemmän, mistä sitten siunaantuisi maallista hyvää yhteiskunnallekin asti niiden matalampienkin verotulojen muodossa. Hauskaa jos näin on, joskin lisätutkimukselle saattaisi olla tilausta ennen tuon totuudeksi julistamista. Korkeimman palkkaluokan väessäkin saattaa olla myös niitä jotka arvostava vapaa-aikaansa ja ottavat ihan mielellään enemmän fyrkkaa samasta työmäärästä, tai vaikka tiputtavat työmäärää kun saavat silti samat rahat. Luulisi että myös innovoinnista voisi palkita muutenkin kuin koko korkeimman tulodesiilin verotusta alentamalla.

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

On siinä sellainen ero, että turkki on tarpeeton luksustuote, kun liha taas on ravintoaine. Ja jos esim. taloudellisesta näkökulmasta katsoo on lihatalous ihan eri luokkaa ja sen kieltämisellä olisikin jo aikamoiset vaikututkset työllisyyteen yms. Ja kun tähän nyy tuli mukaan vielä tämä lintuinfluenssakytkös, niin ymmärrän täysin sen että kieltoa vaaditaan.

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Halla-aho nosti puhemiehenä aivan syystä esille vasemmistolaisten väkivallalla uhkailun ja pääministerin sekä valtiovarainministerin pään katkaisemisen. Vasemmistolaiseen väkivaltauhkailuun hallitusta ja sen ministereitä kohtaan on syytä puuttua tiukasti.

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Käytännössä se lopettaisi turkistarhauksen kannattamattomana Suomessa ilman tukea siirtymävaiheessa. Jos turkistarhaus kielletään laissa niin se antaa myös mahdollisuuden myös tukea tarhaajia siirtymässä muihin elinkeinoihin. Mielestäni jälkimmäinen on huomattavasti parempi vaihtoehto kaikille.

Sinällään jos itse harjoittaisin elinkeinoa, jossa päämarkkina-alue on Venäjä ja Kiina ja pandemiariski lintuinfluenssan takia aiheuttaa ennustamattomia tappioita tulevaisuudessakin niin ei olisi kovin vaikeaa laskea miten todennäköistä on saada elinkeinosta enää kannattavaa ja siten alkaisin ihan itsenäisestikin etsimään elinkeinoa jostain muualta.

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

Välillä olen miettinyt, että turkistarhaus olisi aikoja sitten lopetettu, jollei suuri osa sitä harjoittavista kuuluisi sorrettuun etniseen vähemmistöön.
Miten vaikutusvaltainen Marja Tiura on nykyisessä Kokoomuksessa? Voi vaikuttaa myös asian käsittelyyn.

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Käytännössä se lopettaisi turkistarhauksen kannattamattomana Suomessa ilman tukea siirtymävaiheessa. Jos turkistarhaus kielletään laissa niin se antaa myös mahdollisuuden myös tukea tarhaajia siirtymässä muihin elinkeinoihin. Mielestäni jälkimmäinen on huomattavasti parempi vaihtoehto kaikille.

Sinällään jos itse harjoittaisin elinkeinoa, jossa päämarkkina-alue on Venäjä ja Kiina ja pandemiariski lintuinfluenssan takia aiheuttaa ennustamattomia tappioita tulevaisuudessakin niin ei olisi kovin vaikeaa laskea miten todennäköistä on saada elinkeinosta enää kannattavaa ja siten alkaisin ihan itsenäisestikin etsimään elinkeinoa jostain muualta.
Turkistarhaus on kyllä hyvin erikoinen ala kun taisi olla tosiaan kannattamattomin kaikista tuetuista siihenkin aikaan kun terroristisille tunkioimperiumeille sai viedä vapaasti luksushyödykkeitä ja nykyisellään toki vielä vähemmän taloudellisessa mielessä tolkullinen. Tuntuu kuin koko alaa tuettaisiin lähinnä siitä ilosta että niille muutamille perinneammatin harjoittajille on päätetty järjestää maailman tappiin asti valtion tuki harrastukselleen, vaikka kyseessä ei tosiaan ole mikään semmoisessa mielessä perinneammatti että yleistä hyväksyntää tuelle olisi saatavissa.

Luonnollisesti pandemia-ajan jälkeen kuvamateriaali täysin avoimista zoonoosia odottavista tuotantotiloista ovat melko kylmääviä. Eikä sen puoleen etteikö se kuvamateriaali melko rajua ole myös eläinten hyvinvoinnista kiinnostuneille ylipäätään. Päälle krooninen kannattamattomuus, niin hankala nähdä oikein kauheasti perusteita alan pakonomaiselle ylläpitämiselle vaikka toki vituttaa varmasti jos sattuu olemaan ko. alalla ja tottunut siihen että kyllä turkistarha elättää seuraavatkin sukupolvet kotitilalla. Kuitenkin aika montaa kannattamatonta ja aikansa elänyttä alkutuotantomuotoa (turkistarhaus toki hieman kyseenalaisesti sijoitettavissa alkutuotantoon, jossa yleensä tuotteena on elintarvike, ei pelkästään luksushyödyke ja suurimmasta osasta tuotantopanosta lähinnä biojätettä) on annettu siirtyä historian havinaan, vaikka esimerkiksi kaskiviljely ja niittylaidunnus olisi paljon perinteikkäämpää ja lisäksi olisi mahdollista myydä paikalliseksotiikkana minkä päälle vielä monipuolistaisi elinympäristöjä. Toki täydellisen kannattamattomia nykymaailmassa nuokin, mutta kuitenkin ilman sosiaalista ja ekologista, saati patologista, stigmaa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy