Kyllä mutta kansan tahdolla ei faktisesti ole merkitystä. Sinne meni esim. viimeksi keskusta vaikka kansan tahto oli jotain ihan muuta.
Turha puhua mistään kansantahdosta, kun hallitusta muodostaessa on kyse puolueen johtajien tahdosta.
Nyt kärjistät asioita ilmeisesti jonkun vihan vallassa. Jotenkin tulee tunne, etteivät tietyt henkilöt tai puolueet voisi koskaan olla hallitusvastuussa, vaikka niillä olisi merkittävä kannatus Suomessa. Demokratiaan kuuluu, että kansan tahtoa kuunnellaan ja vaikka osa on eri mieltä, niin se pitää vain hyväksyä. Kokoomus sai eniten tukea kansalta eli suomalaisilta, niinpä heillä on velvollisuus ja mahdollisuus rakentaa hallitus, jos siihen kykenevät. Ymmärrettävää oli, ettei SDP siihen lähtenyt mukaan, koska näkemykset talouspolitiikasta ovat niin kaukana toisistaan ja Marin maalasi jo hyvissä ajoin myös itse heidät ulos hallituksesta. Tässä Marin lapsellisesti teki itsestään, juuri itsestään marttyyrin ja vaikeutti samalla SDP:n uuden johdon tekemistä.
Jos seuraavissa eduskuntavaaleissa joku muu puolue saa eniten ääniä, niin mandaatti siirtyy heille ja ymmärrettävästi heillä on oma näkemyksensä hallituksen linjasta. Se voi olla tasan yhtä oikea tai väärä, kuin Kokoomuksen nykyinen, mutta siihen on haliitukseen tulevien puolueiden pystyttävä sitoutumaan, toki neuvotteluiden jälkeen, joissa yksityiskohtia hiotaan. Itse toivon, ettei jatkossa enää koskaan kävisi niin, että jokin puolue ilmoittaa jäävänsä pois hallituksesta toisen puolueen takia, koska muuten siirrymme kohta heikkoihin vähemmistöhallituksiin. Kyllä tässä kuitenkin puhutaan kansan tahdosta.
Otetaan vielä skenaario, jossa Persut saisivat selkeän enemmistön äänistä. Olisiko se kansantahto sitten, jos kaikki sanoisivat, etteivät mene hallitukseen? Voi vain kuvitella lopputulosta tästä, meillä olisi pian tilanne kuten Yhdysvalloissa, jota en halua koskaan näkeväni täällä Suomessa.
Silti olen sitä mieltä, että tiettyjen henkilöiden osallistuminen hallitukseen ei ole sopivaa, mutta itse en niihin laske esim. Purraa enkä laskisi Lindtmaniakaan, ovat tehneet virheitä, mutta toivottavasti oppineet myös niistä. Näkkäläjärvi sen sijaan ei voisi koskaan olla hallituksessa mielestäni, teot ovat olleet liian sairaita.