Muistakaa toki Turun tunnin juna on kolmen palasen summa A) Turku-Salo kaksoisraide nykyisen raiteen viereen B) Espoo-Lohja C) Lohja-Salo. Eikö viimeinen ole se, minkä päättää vasta seuraava hallitus. Ja juuri lähiliikenteen aloittamiselle hankalaa kun tuota kaksoisraidetta ei ole ja kohtausraiteet vain Kupittaalla, Piikkiössä ja Paimiossa.. Toki kohtauspaikan rakentaminen Paimion ja Salon välille välttävästi voisi auttaa mutta..
Innostunko minä Tallinnan tunnelista en.. Ehkä ne suomalaisten matkakohteet on lännempänä Euroopassa ja vaatisi jostain Varsovasta vielä toisen junamatkan eteenpäin. Ja tavarakuljetukseen on suunnitteilla junalautta Suomen ja Viron välille. Mutten usko että se tavaramäärä iso olisi sillä laivallakaan..
Ja jos vientiä raiteilla haluttaisiin kehittää niin kyllä se tarkoittaisi sitä, että sitä kilpailua pitäisi mahdollistaa enemmän raiteilla eikä olisi vain VR miltä kysyä tarjousta. Kustannuksia tulee sekä VR:lle että kilpailijoille jatkossa siitäkin, että kalliit uudet kulunvalvontalaitteet pitää asentaa. Ja toki kaikki isot ratahankkeet lähtevät nykyisin vain henkilöliikenteestä eikä kukaan pohdi miten se rahti kulkee raiteilla.
Itselle nyt sejasama toteutuuko hanke, mutta sen tiedän että n.45 tuhannen asukkaan Lohjalla tuota kyllä odotetaan kovin. Lohja kuuluu monen muun Suomen paikkakunnan tapaan niihin, jotka kaipaisi lisää vetovoimaa ja elämää. Tollanen pikayhteys avaisi monta mahdollisuutta myös työelämässä. Samaa ajatellaan varmaan Salossakin.
Mutta kyllä mäkin nyt holdiin laittaisin noin suuren hankkeen. Niitä rahoja tarvitaan johonkin ihan muuhun.