Sonny Burnett
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Lukko
Niin, jatkuuko sairaus jos on ollut päivän "terveenä" välissä töissä. Sitä tulkintaa tässä mietin, saas nähdä.Silloinhan sairaus jatkuu, eli ei pitäisi karenssipäivää tulla toistamiseen.
Niin, jatkuuko sairaus jos on ollut päivän "terveenä" välissä töissä. Sitä tulkintaa tässä mietin, saas nähdä.Silloinhan sairaus jatkuu, eli ei pitäisi karenssipäivää tulla toistamiseen.
Olen pahoillani puolisosi puolesta. Oma vaimokin käytti etuuden.Puolison puolesta harmittaa aikuiskoulutustuen lakkauttaminen. Kuukausia treenannut pääsykokeisiin, eilen tuli viestiä että opiskelupaikka myönnetty ja tänään Orpo opetuslapsineen ilmoittaa että hah hah, eipäs onnistukaan.
Mutta kertokaapa tyhmälle, miten Suomeen luodaan lisää työpaikkoja sillä että patistetaan pulsut, pummit ja muut vätykset töihin?
Kuntapuolella tuskin tuohon karenssipäivään voidaan mennä sitten kun nykyinen sopimus on katkolla. Kouluissa ja päiväkodeissa työntekijät kohtaavat jatkuvasti sairaita lapsia, joilta voi saada tartunnan. Olisi kohtuutonta viedä tuosta syystä palkka.Boldaus oma. Näinpä juuri ja siitä tässä kyse onkin. Sairaan lapsen hoidot tuohon tosiaan vielä päälle, mitähän hallitusohjelma niistä sanoo.
Minä en kysynyt, onko oikeiston mielestä verotus varkautta, koska tiedän vastauksen jo valmiiksi enkä jaksa lähteä tuohon banaaliin öyhötykseen muutenkaan mukaan. Joku vastasi tuolla viestiini sellaisella kavalkadilla idioottikliseitä, että ihan nauratti. Kysyin, osallistetaanko hyvätuloisimpia siinä missä heikko-osaisiakin, kun kerran veroalekin on tulossa. Cobol alla ymmärsi viestini sisällön.Siis kuulostaa rikolliselta, että ahkerat työtä tekevät ja menestyvät kansalaiset saavat palkastaan enemmän käteen? Minusta se kuulostaa juurikin vähintäänkin kohtuulliselta ajatukselta.
Minusta kuulostaa rikolliselta enemmänkin se, että hyvin menestyvän ja ahkeran kansalaisen palkasta viedään 50% veroihin. Vaikka se mielestäsi ei vielä ole edes osallistumista mihinkään hyvinvointiyhteiskunnan talkoihin...
Tässä on se iso ongelma, että pienituloisten veroleikkaukset eivät auta heitä likellekään yhtä paljon kuin tulevat leikkaukset heitä haittaavat. Muutamien satasten lisänetto vuodessa ei paljoa paina kun vastaavan menettää jo parilla-kolmella saikkupäivällä, kasvavilla kustannuksilla (inflaatio) tai sotekuluilla. Rikkain desiili sen sijaan hyötyy tuosta huomattavasti.Jaa. Näin se taitaa oikeasti mennä:
1. Suuremmilta tuloilta perittävän solidaarisuusveron alin tuloraja nousee nykyisestä 72 300 eurosta 150 000 euroon. Valtion tulojen kannalta muutos on teknisesti katsoen myönteinen, koska valtiovarainministeriön ensi vuosien pohjiin solidaarisuusveron tuottoa ei ole laskettu lainkaan. Se on vero, joka pitää joka vuonna erikseen päättää. Nyt porvarihallitus siis pitää veron, mutta nostaa merkittävästi tulorajaa.
2. Hallitus alentaa tuloveroja yhteensä 500 miljoonalla eurolla. Veroale jakautuu niin, että 400 miljoonaa alennuksesta menee pieni- ja keskituloisille ja sata miljoonaa lapsivähennykseen. Suurituloisia tullaan siis vastaan solidaarisuusveron alarajan nostamisella.
KL:n tiedot: Veronalennuksia tulossa 500 miljoonalla – Paino pieni- ja keskituloisissa, mutta suurituloisille erillinen kädenojennus
Hallitusohjelman talousosa perustuu odotetusti kuuden miljardin sopeutukseen. Veronalennukset painottuvat pieni- ja keskituloisiin, mutta enemmänkin ansaitsevia muistetaan.www.uusisuomi.fi
Ainakin omalla kohdalla on näin tulkittu aiemmin, kun näin on käynyt. Mutta siis joo, saas nähdä kuinka tiukasti noita tullintoja sitten jatkossa määritellään.Niin, jatkuuko sairaus jos on ollut päivän "terveenä" välissä töissä. Sitä tulkintaa tässä mietin, saas nähdä.
Tässä on se iso ongelma, että pienituloisten veroleikkaukset eivät auta heitä likellekään yhtä paljon kuin tulevat leikkaukset heitä haittaavat. Muutamien satasten lisänetto vuodessa ei paljoa paina kun vastaavan menettää jo parilla-kolmella saikkupäivällä, kasvavilla kustannuksilla (inflaatio) tai sotekuluilla. Rikkain desiili sen sijaan hyötyy tuosta huomattavasti.
Ja juuri tästä näkökulmasta on mielestäni ristiriitaista, että ennestään rikkaimmille jää enemmän käteen sen ollessa pois valtiolta, ja ennestään köyhimmiltä otetaan pois, mikä sekin helpottaa taloudellisesti hyvin toimeentulevia. Eli oikeistolaista politiikkaa joo, mutta tästä näkökulmasta oikeistolainen politiikka on kovin, kovin julmaa.Kaiken keskellä on pyrkimys hillitä kestävyysvajetta ja velan kasvua.
Ja juuri tästä näkökulmasta on mielestäni ristiriitaista, että ennestään rikkaimmille jää enemmän käteen sen ollessa pois valtiolta, ja ennestään köyhimmiltä otetaan pois, mikä sekin helpottaa taloudellisesti hyvin toimeentulevia. Eli oikeistolaista politiikkaa joo, mutta tästä näkökulmasta oikeistolainen politiikka on kovin, kovin julmaa.
Siellä se oli RKP Rinne/Marinin hallituksessakin.Epäkohtiakin on. Odotin, että Rinne/Marin olisi niihin puuttunut, mutta eivät halunneet. Oikeistokonservatiivien on vaikeampi vielä RKP:n suojeluksessa laajentaa veropohjaa mm. säätiöiden suuntaan tai yhdistää tuloverotusta pääomaverotuksen kanssa.
Siellä se oli RKP Rinne/Marinin hallituksessakin.
Vuorokausi vaihtui, mutta yhtään paremmalta ei tunnu. Kaiken muun jollain lailla olen valmis nielemään, mutten mitenkään päin käsitä edelleenkään, miten tuo alun perin kannustiloukkuja purkamaan asetettu työmarkkinatuen/sovitellun päivärahan suojaosan (300€) poistaminen millään lailla tukisi työllistymistä.
Tiedän, että oikeisto on valinnut ajatella tällaisessa mallissa olevan jotain epätavallista, mutta kuten aiemmin sanoin, jokainen toimiva valtio maailmassa kerää varakkaimmilta suurimman osan verokertymästään. Tässä ei ole mitään erikoista tai väärää. Sen sijaan se ei ole reilua, että heikko-osaisimmilta leikataan ja rikkaimmille annetaan helpotuksia.Oikeistolaisesta näkökulmasta Suomen rankan progression päälle laitettu solidaarisuusvero ei vastaa tarkoitustaan. Ilman sitäkin nämä keskituloiset ja enemmän tienaavat rahoittavat kaikista ansiotuloveroista Suomessa yli 33 prosenttia tuloluokassa 50 000 - 1000 000 euroa. Vastaavasti yli 100 000 euroa tienaavia on suhteellisen vähän, mutta he maksavat kaikista tuloveroista yli 21 prosenttia.
Toki, mutta kuten sanoin, verohelpotukset eivät jeesaa pienituloisia likellekään niin paljon kuin toimivat tulonsiirrot hyvätuloisilta.Nyt kuitenkin oikeistohallitus kavensi pieni- ja keskituloisten verotusta. Ja kyse siis pysyvästä tuloverotuksesta.
Tässä on ihan samat ainekset kuin Sipilänkin hallituksella. Toimet on niin pahasti kallellaan työantajien suuntaan että vastakkainasettelu lisääntyy vaikka sitä pitäisi vähentää.
Tiedän, että oikeisto on valinnut ajatella tällaisessa mallissa olevan jotain epätavallista, mutta kuten aiemmin sanoin, jokainen toimiva valtio maailmassa kerää varakkaimmilta suurimman osan verokertymästään. Tässä ei ole mitään erikoista tai väärää. Sen sijaan se ei ole reilua, että heikko-osaisimmilta leikataan ja rikkaimmille annetaan helpotuksia.
Ei estä, mutta on juurikin suora 150€ leikkaus kuukausituloihin. Se on melkoisen raju paukku monelle.Ei kai se kuitenkaan kategorisesti osa-aikatyötä estä. Työn tekeminen vain vaatii tietojen lähettämistä Kelalle, joka sitten sovittaa tuet palkkaan.
Suurin ongelma ay-liikkeen näkökulmasta on tosiaan sama. Ideologisesti ja karkealla mittakaavalla oikeisto ei halua tukea esimerkiksi työtöntä vaan hänen työllistymistään. Pudotetaan etuja, jotta työtön hakeutuisi työhön. Tätä vauhditetaan lisäämällä resursseja työpaikan löytämiseen.
Tämä on sitä yksiulotteista vasemmistolässytystä, jolla yritetään oikeuttaa velalla elintason pitämistä tukien avulla ja luullaan ettei hyvin menevien yritysten hyvinvoinnista valu mitään muualle yhteiskuntaan, koska oikeistolaiset ovat yksiselitteisesti kaikki pahoja ihmisiä, jotka palkkaavat vain muita oikeistolaisia.
Se pintapuolinen raapaisu, jota eilen kuulin uudesta hallitusohjelmasta kuulin panostaa ainakin peruskouluttamiseen lisää. Onko se sabotointia?
Ymmärrän tämän näkökulman työttömän tukemisesta työllistymiseen sen rahallisen tukemisen sijaan.
Tätä taustaa vasten sen suojaosan poistaminen näyttäytyy vieläkin oudompana. Se on vain suora 150€ leikkaus osa-aikaisen tuloista.
Koitin saada viime kuussa avustajaa monisairaalle kotiin kesälomia tuuraamaan ja pitemmäksikin aikaa. TE-keskus lähetti yhteensä n. 40 yhteystietoa. Näistä oli ehkä 3 tehtävään kelpaavia, joista tasan yksi saatiin kokeilemaan. Lopetti kahdessa päivässä. Sijainen saatiin sitten muuta kautta. Miten ihmeessä nyt saadaan ketään, kun ei ole tuota suojaosaakaan kannustimena ottaa noita töitä vastaan.
Vuorokausi vaihtui, mutta yhtään paremmalta ei tunnu. Kaiken muun jollain lailla olen valmis nielemään, mutten mitenkään päin käsitä edelleenkään, miten tuo alun perin kannustiloukkuja purkamaan asetettu työmarkkinatuen/sovitellun päivärahan suojaosan (300€) poistaminen millään lailla tukisi työllistymistä. Osa-aikaiset työsuhteet eivät tule tietyiltä aloilta ja työtehtävistä katoamaan minnekkään. Miten helvetissä voidaan ajatella niin lyhytnäköisesti, että poistamalla suojaosa, saadaan nämä ihmiset kokoaikaisiin töihin?
Boldaus oma. Tämä on ihan kaikkien hyvä pitää edelleen mielessä. Hallitusohjelma on edelleen pelkkä hallitusohjelma ja siitä on vielä matkaa lainsäädäntöön ja budjettikirjauksiin.Aika lailla arvattavissa ja odotettavissa oli hallitusohjelman sisältö ja jälleen kerran kopioidaan aika paljon ratkaisuja Ruotsista ja ollaan siinä aina vähintään yhden hallituskauden verran perässä. Siellä on voitu jo ehtiä korjaamaan huonoksi osoittautuneet päätökset. Eipä ohjelma siis kovin suuria yllätyksiä tarjonnut. Ehkä se oli hieman odottamatonta, että eläkeläiset jätettiin kokonaan taloustalkoiden ulkopuolelle. Siihen on kuitenkin selvä populistinen syy heidän suuren joukkonsa muodossa ja halutaan varmistaa heidän äänet seuraavissa vaaleissa. Täytyy kuitenkin muistaa vielä tässä vaiheessa, että osa ehdotuksista voi jäädä valiokuntiin ja osa voi olla määräenemmistöpäätöksiä. Ihan kaikki ei siis välttämättä tule menemään läpi, mutta nähtäväksi jää mitkä ehdotukset toteutuvat ja mitkä ei.
Aikuiskoulutustuen lakkauttaminen on kyllä aika käsittämätön veto. Se on ollut yksi tärkeä tekijä ikääntynemmän työvoiman kouluttautumisessa uuteen ammattiin, jos oman alan töitä ei ole ollut helposti saatavilla. Tuen lakkauttaminen tekee monelle uudelleenkouluttautumisen ja sitä kautta työllistymisen huomattavasti vaikeammaksi. Mutta ei ole näköjään tarpeenkaan kouluttautua tai työllistyä tämän hallituksen mielestä. Muutamat ehdotetun hallitusohjelman kohdat ovat hieman ristiriidassa puheiden ja käytännön tason vaikutusten kanssa.Itse odotin Kokoomukselta enemmän verotuksen osalta mm. tässä asiassa, mutta petyin. Toinen pettymys oli koulutusleikkaukset. Nekin laskin eilen ja ainakin silloisten tietojen mukaan hieman enemmän leikattiin kuin toisaalle lisättiin rahaa. Ja tämä siis koulutuksen, ei tutkimuksen osalta.
Ideologisesti ja karkealla mittakaavalla oikeisto ei halua tukea esimerkiksi työtöntä vaan hänen työllistymistään. Pudotetaan etuja, jotta työtön hakeutuisi työhön. Tätä vauhditetaan lisäämällä resursseja työpaikan löytämiseen.