Petteri Orpon hallitus

• 1 707 875
  • 19 289

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Venäjällä jos sanotaan että suomea hallitsee Hitler, niin se on sitten just niin, mutta enemmän vahinkoa tämä hallitus on aiheuttanut muun maailman edessä. Siitä on aivan turha syyttää vasemmistoa, että salaliittoteoriat ja natsismi kiehtoo hallitusta. Ja pitää muistaa, hallitus pois lukien Rkp ei nähnyt Junnilaa esteelliseksi työskentelemään ministerinä, ihan vain kun tämäkin totuus on tupannut osalta jo unohtumaan.
Luulen että osa on nyt niin tyytyväisiä hallituksen talouspolitiikkaan, että ei halua nähdä niitä muita ongelmia.

Toki samaa näkyy ihan vaikka lätkäkeskustelussa. Osa ei näe oman suorittamaa hyppytaklautsa vääränä kun ei vain halua.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Niin. Jotenkin sitä toivoisi, että natsipuheet tuomittaisiin ihan puoluekannasta riippumatta. Tynkkysellä esim ei ole kyllä mitään varaa puhua kenellekään mustamaalaamisesta.

Niin, onko se sinun mielestäsi ok, että Tiktokissa toimittaja esittää väitteen, jonka mukaan osa persujen nykyministereistä (tai persuista yleensä) on natseja, mutta sitten persut eivät sitä saisi oikoa?

Kyllä minun mielestäni se suurin virhe tässä ei ole persujen kommentointi, vaan toimittajan ajattelematon toiminta.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Venäjällä jos sanotaan että suomea hallitsee Hitler, niin se on sitten just niin, mutta enemmän vahinkoa tämä hallitus on aiheuttanut muun maailman edessä. Siitä on aivan turha syyttää vasemmistoa, että salaliittoteoriat ja natsismi kiehtoo hallitusta. Ja pitää muistaa, hallitus pois lukien Rkp ei nähnyt Junnilaa esteelliseksi työskentelemään ministerinä, ihan vain kun tämäkin totuus on tupannut osalta jo unohtumaan.

Hallitus kuitenkin korjasi kurssin ja Junnila lähti. Huomaathan, että nyt oli kyse vihervasemmiston tähän ketjuun tohinalla kertomasta Orpon ongelmasta kun natsitaustaisia ministereitä on useita hallituksessa. Näin ei todellisuudessa ole ja tämä väite on syytä ampua alas.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs

No jaa. Parin Saksassa asuvan tuttuni kanssa juttelin, niin eipä siellä oikeastaan kiinnosta Suomen asiat tavallisten kansalaisten joukossa. Ja valtiotasolla kyllä ollaan taatusti kärryillä siitä, että natsipuheista huolimatta kyseessä on ihan normaali talouspainoitteinen oikeistohallitus.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
No, siitä meillä sitten on eri, hieman toisistamme poikkeava näkemys. Minusta hän kommentoi IL:n kirjoittelua ja käyttää kyseistä TikTok-viestiä tehostamaan sanomaansa.
Tätä viestiä sitten Tynkkynen, Sammallahti ja muut persut kilvan levittävät.
Niin on. Mielestäni päätoimittajien ja muiden toimitusten vastuuhenkilöiden ei kannata pyytää yhteydenottoa toimitukseen jokaisesta toimittajan someriidasta. Eikä välttämättä pyytää palautetta toimitukseen, kun joku kritisoi jonkun toimittajan jotakin somejulkaisua. Se on loppumaton ja syvenevä suo.

Sinänsä kyllä ymmärrän, että toimitus haluaa pitää toimittajan puolia.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Väärin, hallitus näytti natsille vihreää valoa, matsi päätti erota itse.

Ei Junnila ole natsi. Vai ovatko kaikki Pridea kannattavat tahot homoja, lesboja tai jotain muuta seksuaalivähemmistöä?

Eikä taatusti ollut oma päätös tuo ero, vaan kabineteissa sovittu. Mahdollisesti Junnilalle luvattu jotain tulevaisuudessa hyvitykseksi.

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Niin. Jotenkin sitä toivoisi, että natsipuheet tuomittaisiin ihan puoluekannasta riippumatta. Tynkkysellä esim ei ole kyllä mitään varaa puhua kenellekään mustamaalaamisesta.
Juuri näin on asianlaita. Itse olen huolissani siitä, jos lehdistön sananvapautta aletaan rajoittamaan olivatpa lehdet minkä värisiä tahansa. Sitä saa mitä tilataan eli persut saa kuraa niskaansa aivan samalla taivalla kuin he ovat roiskineet jätettä muiden puolueiden niskaan aiemmin.

Kepua on haukuttu aiemmin oikein kunnolla puoluekentän joka suunnasta tekipä he mitä tahansa tai sitten eivät tehneet mitään. Itse olen sitä mieltä, että Kepun ministerit pärjäsivät hallituksessa oikein hyvin. Sitä vain ihmettelen miksi RKP piiloutui Marinin selän taakse.

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei Junnila ole natsi. Vai ovatko kaikki Pridea kannattavat tahot homoja, lesboja tai jotain muuta seksuaalivähemmistöä?

Eikä taatusti ollut oma päätös tuo ero, vaan kabineteissa sovittu. Mahdollisesti Junnilalle luvattu jotain tulevaisuudessa hyvitykseksi.
Vertaatko nyt oikeasti Pridea ja natsiaatetta toisiinsa?

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Emme ole asiasta samaa mieltä. Tämä tarkoittaisi, että venäjän väite natseista ja fasisteista johdossa ainakin Suomen osalta pitäisi paikkansa.
Ihan kaikissa (ainakin länsimaissa) on natseja ja heidän aarteita kannattavia. Pointti on siinä miten niitä ajatuksia etenkin poliittisilla päättäjillä käsittelemme.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Itse olen huolissani siitä, jos lehdistön sananvapautta aletaan rajoittamaan olivatpa lehdet minkä värisiä tahansa. Sitä saa mitä tilataan eli persut saa kuraa niskaansa aivan samalla taivalla kuin he ovat roiskineet jätettä muiden puolueiden niskaan aiemmin.

Toimittajien virheelliset väitteet somessa voi kyllä oikoa ja jos väite on järjetön, sitä enemmän. Minusta PS:n tapa hallita julkisuutta on mauton, mutta kyllä se on tyypillistä politiikassa nykyään. Siksi PS:n tapa on eräänlainen kopio Marinin tavasta. Molemmissa uhriudutaan kun osumaa tulee ja käännetään puolustusasento oman brändin mukaisilla vastaväitteillä, jotka eivät liity itse asiaan tai liittyvät kevyesti.

Sananvapauteen liittyen, viimeisen parin vuoden aikana lienee kovin hyökkäys julkaisu- ja sananvapautta vastaan tuli ministeri ja puoluejohtaja Anderssonilta. Hänen hyökkäsi ministerinä julkisuudessa YLE:n itsenäisyyttä vastaan. YLE:n ei olisi tullut julkaista koulukonetta ainakaan sellaisenaan. YLE puolusti julkaisua - kuten pitääkin - sillä, että vanhemmilla on oikeus tietää.

Nykyinen hallitus ei toivottavasti tällaiseen sorru.

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tuota, nythän sinä rinnastat nuo asiat siten, että ei Junnila natsi ole, hän vain sympatisoi natseja ja on hengessä mukana.

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Meri, Rantanen ja Halla-aho ovat puheittensa, joista he eivät ole sanoutuneet irti, perusteella rasisteja. Tällaisten henkilöiden paikka ei minun mielestäni ole hallituksessa eikä eduskunnan puhemiehenä.

Minusta joidenkin oikeistolaisten puhe kansallisesta yhtenäisyydestä nyt on surkuhupaisaa, kun muistelee, miten innolla Jatkoajassakin viime vuonna Ukrainan sodan ollessa käynnissä haukuttiin Marinia milloin mistäkin. Innokkain taisi kirjoittaa aiheesta yli 100 viestä. Silloin ei ollut kansallinen yhtenäisyys mielessä.

otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
لօҟҽɾìէ
Emme ole asiasta samaa mieltä.
Tähän aiemmin viittasinkin, tosiasiat on päässyt unohtumaan. Ei tämä suinkaan mikään mielipideasia ole.

Sekä kokoomuksen että perussuomalaisten edustajista 45 äänesti Junnilan luottamuksen puolesta. Kaikki kristillisdemokraattien viisi edustajaa antoivat äänensä Junnilan luottamukselle. Kukaan Rkp:sta ei äänestänyt Junnilan luottamuksen puolesta.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuota, nythän sinä rinnastat nuo asiat siten, että ei Junnila natsi ole, hän vain sympatisoi natseja ja on hengessä mukana.

Niin, minun mielestäni se on mielipideasia, eikä faktuaalinen. Eli siis natsi-aatteesta tykkääminen ei minun silmissäni vielä tee ihmisestä natsia, kuten tuossa mainitsinkin. Toki sitten natsiliikkeisiin kuuluminen on jo raskaampaa settiä, mutta ei kai MINISTERI Junnila tällaisiin kuulunut?

Kyllä minäkin tällaista ihmistä toki hieman kieroon katson, mutta tällaisellakin ihmisellä on oikeus mielipiteeseensä, mikäli se ei vaikuta viranhoitoon. Nythän me emme saa koskaan tietää, olisiko vaikuttanut.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Riikka Purralta hyvä haastattelu MS:ssa:

Valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) sanoo hallituksen ottavan todella vakavasti julkisen talouden tilan. ”Puhutaan rakenteellisesta alijäämästä, velan tasosta ja ennen kaikkea siitä, että järjestelmän maksajat tässä maassa eivät riitä”, Purra listaa.

Näiden asioiden hoitamiselle varmaan 60-70 prosenttia suomalaisista antaa tukensa. Ja pointtinsa Purralla on myös tässä:

”Sellaisetkin yritykset, jotka tarvitsevat kapean alan huippuosaajia, ovat olleet huolissaan muutaman sadan euron tulorajan nostosta, mitä kyllä ihmettelen.” Orpon hallitus nostaa työperäisen maahanmuuttajan tulorajaa 1 600 euroon.

Itse olen huolissani 3 kk aikarajasta uuden työn löytymisen suhteen sekä sen mukanaan tuomasta byrokratiasta yrityksiin ja julkisiin palveluihin. Ainakaan yritysten ja työelämänjärjestöjen mukaan kyseessä ei ole järkevä raja. Samaa mieltä ja voi olla yksi osatekijä palkan ja elämisen suhteellisen kalleuden ohella, jonka takia huippuosaaja valitsee Suomen sijasta vaikkapa Saksan, Tanskan tai Ruotsin.

Tuamas

Jäsen
Sinänsä on hauska, kuinka persujen ja muutaman persukokkarin (Tere etunenässä) koirapilliin viheltäminen ja sen seuraukset nähdään "virheiden oikaisuna somessa".

Kuitenkin seurauksena on suurimmalle osalle maalitetuista toimittajista (toki painottuen siten, että sukupuoli suojaa, koska nämä seuraajat ovat sen verran nössöjä että uskaltavat pääosin uhkailla vain naistoimittajia) valtava määrä törkyä, uhkailua ja painostusta.

Mutta ihan normaalia toimintaahan tuo vain on.

Hauska kuinka näin pitkään jatkunut ilmiö ja silti siltä ummistetaan silmät ja lyödään sormet korviin, toistellen "virheiden oikaisua tässä vaan tapahtuu".

Edit.
Poistettu turha tölväisy, ehkä valo on tosiaan nähty.

Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sinänsä on hauska, kuinka persujen ja muutaman persukokkarin (Tere etunenässä) koirapilliin viheltäminen ja sen seuraukset nähdään "virheiden oikaisuna somessa".

Kuitenkin seurauksena on suurimmalle osalle maalitetuista toimittajista (toki painottuen siten, että sukupuoli suojaa, koska nämä seuraajat ovat sen verran nössöjä että uskaltavat pääosin uhkailla vain naistoimittajia) valtava määrä törkyä, uhkailua ja painostusta.

Hauska kuinka näin pitkään jatkunut ilmiö ja silti siltä ummistetaan silmät ja lyödään sormet korviin, toistellen "virheiden oikaisua tässä vaan tapahtuu".

Oliko tämäkin naiskysymys? En tiedä, mutta luulen ko. kansanedustajien reagoivan miesoletetunkin väitteeseen useammasta "natsitaustaisesta" ministeristä kärjekkäästi. Väite on myös tarkoituksellista vääristelyä tai sanoisin, valehtelua.

rpeez

Jäsen
Meri, Rantanen ja Halla-aho ovat puheittensa, joista he eivät ole sanoutuneet irti, perusteella rasisteja. Tällaisten henkilöiden paikka ei minun mielestäni ole hallituksessa eikä eduskunnan puhemiehenä.
Voit olla rauhassa tuota mieltä, siellä he nyt kuitenkin ovat demokratian prosessien mukaisesti.

Eiköhän nyt olisi jo pikku hiljaa aika siirtyä tarkastelemaan miten maan asioita tullaan hoitamaan tulevina vuosina, ja ennenkaikkea, mitkä ne hallituksen toimenpiteet oikeasti sitten ovat. Jos siellä jotain kiistatta rasistista nähdään niin olen sen valmis tuomitsemaan.

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Niin, minun mielestäni se on mielipideasia, eikä faktuaalinen. Eli siis natsi-aatteesta tykkääminen ei minun silmissäni vielä tee ihmisestä natsia, kuten tuossa mainitsinkin. Toki sitten natsiliikkeisiin kuuluminen on jo raskaampaa settiä, mutta ei kai MINISTERI Junnila tällaisiin kuulunut?

Kyllä minäkin tällaista ihmistä toki hieman kieroon katson, mutta tällaisellakin ihmisellä on oikeus mielipiteeseensä, mikäli se ei vaikuta viranhoitoon. Nythän me emme saa koskaan tietää, olisiko vaikuttanut.
Kuten olen pitkin matkaa todennut, Junnilan leikillinen ja joskus ehkä puolitotinen uusnatsitermistöllä neppailu on mielestäni ollut harkitsematonta ja typerää. Näin etenkin, jos ajatellaan edellytyksiä tehdä yhteistyötä poliittisessa päätöksenteossa puoluerajojen yli, joka edellyttää ainakin jonkinasteista luottamusta. Ei kai noilla kaasutuksilla ja 14/88-heitoilla paheksuntaa kummempia seurauksia olisi, jos tarkoitus olisi tehdä maailman tappiin saakka vapaamuotoisen levottomalla retoriikalla oppositiopolitiikkaa.

Kyse ei lopulta ole siitä, kuinka vähän tai paljon tai ei ollenkaan Junnilan pääkopassa pyörii tai on pyörinyt natsiaatetta. Kyse on ainoastaan siitä, millaiset edellytykset Junnilalla on tehdä yhteistyötä parlamentaarisessa koneistossa valtioneuvoston jäsenen roolissa. Nythän Junnila totesi lopulta itse, ettei edellytyksiä ole.

Junnilalla on edelleen oikeus mielipiteeseensä. Kukaan ei estä häntä jatkamasta takavuosien viestinnällisellä linjallaan. Aina löytyy äänestäjiä, jotka tykkäävät kaasutusjutuista ja siitä, että joku ”sanoo maahanmuuttajista suoraan” ja ”puhuu asioista oikeilla nimillä”. Voi sillä linjalla jatkossakin eduskuntaan päästä, mutta ei pidä ihmetellä, jos yhteistyö muiden eduskuntaryhmien kanssa ei sitten toimi.

Tämähän se on perussuomalaisten modus operandi, ja sitä toistetaan suoraan lihasmuistista, kun on onnistunut ennenkin vaimentamaan kriittisiä ääniä mediataloissa. Nyt kuitenkin jokin kriittinen piste on ylitetty, ja toimittajat tuntuvatkin lyövän takaisin, ja sekös perussuomalaisia kismittää niin vietävästi. Toivottavasti tämä jatkuva (ensisijaisesti nais-)toimittajien häiriköinti nostetaan myös esiin ja kysellään, että onko tämä se suunta, jota kohti halutaan kulkea.

Tämä analogia olisi rehellisempi ja toimivampi, jos vertaisit Junnilaa Pride-kävijän sijaan mieheen, joka tuuttaa sosiaalisen median täyteen miesten välisten fyysisen rakkauden kuvastoa ja kysyttäessä asiasta sanoisi makkarakravattiin pukeutuneena, että olen 100% hetero.

Seksuaalisuus ja sen muodot ei toki ole mikään tarkkarajainen on/off-kytkin, mutta kai näin käsitteenmäärittelyn näkökulmasta Junnilaa voi ongelmitta sanoa natsiksi, vaikka miehellä ei varmaan kansallissosialistisen puolueen jäsenkirjaa olekaan taskussaan. Tai on kai se voinut jostain memorabilia-sivustolta sellaisenkin ostaa.

Tuamas

Jäsen
Oliko tämäkin naiskysymys? En tiedä, mutta luulen ko. kansanedustajien reagoivan miesoletetunkin väitteeseen useammasta "natsitaustaisesta" ministeristä kärjekkäästi. Väite on myös tarkoituksellista vääristelyä tai sanoisin, valehtelua.

Ei kyseessä ole naiskysymys muilta osin kuin siltä osin, että esimerkiksi persujen levittämästä 16 Iltalehden "ajojahtiin osallistuneen" toimittajan listasta naiset tulevat saamaan valtavasti isomman määrän raiskaus- ja muuta uhkailua kuin listan miehet.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy