Pettäminen (erotettu Naisasiat-ketjusta)

  • 37 453
  • 266

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vastaan nyt vielä yhden viestin tähän aiheeseen ja lopetan sitten. Alkaa tuntua, että teen jotenkin itsestäni typeryksen näillä mielipiteillä. Kun en nyt mitenkään suosi varattujen kanssa vehtaamista, mutta siitäkin nyt on kuitenkin kokemusta ja pidän niitä kokemuksina kokemusten joukossa ja en jaksa myöskään katua ja ajatella sen minulle täysin tuntemattoman miekkosen puolesta. Kun hän ei asiasta varmaankaan mitään myöskään tiedä ja kun vieläpä tiedän sen, että tämä nainen ei suinkaan ole mitään uskollista sorttia, vaan on vehdannut aika monen muun myös minulle tutun henkilön kanssa. No se siitä.

Ja mitä tulee girlzillan kysymykseen, niin en todellakaan haluaisi olla pettäjän kanssa jatkuvassa tekemisissä. Kaverina korkeintaan. Jos tietäisin jonkun naisen olevan sellainen, että lähtee helposti vähän kenen tahansa messiin, niin minun olisi jo aika vaikea ihastua kunnolla, koska en yksinkertaisesti vaan luottaisi tarpeeksi. Kyse nyt lienee siitä, että ihminen kaipaa läheisyyttä ja joskus sitä voi suoda yhden illan ajan joku mukava ja vetovoimainen ihminen, ei kait siinä mitään pahaa sinänsä ole, jos säännöt on selvät. En nyt suosi edelleenkään kauheasti yhdenillan suhteita, mutta oma mielentilani on nykyään sellainen, etten niin helposti koe enää syvää ihastumisen ja rakastumisentunnetta, joten en poista mahdollisuutta olla "silleen lähekkäin" jonkun vaikka hieman epäluotettavankin henkilön kanssa yhden illan, jos siltä sillä hetkellä tuntuu. Terve ihminen joka tapauksessa tarviaa läheisyyttä ja kosketusta.
 

struumax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät ja HIFK
girlzilla kirjoitti:
itse en sellaista hyväksy ja minulla kaiketi on oikeus tähän mielipiteeseen.

Sinulla ON ja toivottavasti tuleekin olemaan selkärankasi tässä vallan erikoisessa parisuhdemaailmassa. Itse olen kokenut melkein petetyksi tulemisen ja se millaisen tunne-elämän helvetin jo siinäkin asian selvittyä (toisen rehellisyydelle tuossa kohtaa kaikki maailman hatun nostot) joutuu käymään karisti kummasti silloiset omat vastuuttomat ajatuksetkin mahdollisuudesta käydä vieraissa. Helvetin tyhmä sitä on ollut kun on semmoisia edes ajatellutkin.

Suhteet ensin poikki jos tahtoo paneskella vieraiden kanssa, pettäminen on AINA sen toisen ihmisen (avo-aviovaimo/mies) halveksumista. Eikä tietoinen varatunkaan paneskelu singelenä ole yhtään sen oikeutetumpaa ole. Tekosyiden keksiminen oman käytöksen oikeuttamiseen on ihmisen sitä jalostetuinta itsensä pettämistä.

Tämä osaltani tästä.
 

Birchman

Jäsen
Pakko sanoa, että itse en koskaan varmaan saisi täydellistä luottamusta rakennettua sellaiseen ihmiseen joka on edellisissä suhteissaan pettänyt. Joku sanoikin tuossa hyvän lauseen "ei kai se nyt mua kuitenkaan petä", mutta kyllä se aika usein menee niin, että yhden hairahduksen jälkeen kynnys pettää uudestaan ei olekaan niin suuri.

On nämä vaikeita asioita ja harmi, että joutuu täälläkin niin paljon lukemaan näistä asioista.
 
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
Itse myös vahvasti girlzillan ja Koliathin kanssa samoilla linjoilla.

Rallar kirjoitti:
On nämä vaikeita asioita ja harmi, että joutuu täälläkin niin paljon lukemaan näistä asioista.

Jep, mutta kyllähän sen jotenkin täälläkin olevasta keskustelusta aistii, ettei ole ihme, että pettämistä tapahtuu paljonkin. Mun(kin) mielestä jo se, että voisi itse kuvitella olevansa varatun tyypin kanssa sängyssä, tarkoittaa myös sitä, että tämä tyyppi tietyllä tapaa hyväksyy pettämisen. Liittyy tähän girlzillan pointtiin, että kuka haluaisi edes olla tämmöisen tyypin kanssa, joka voi pettää toista ihmistä? Itsekin haluaisin tähän kommenttia.
 

Birchman

Jäsen
emest kirjoitti:
Kuka haluaisi edes olla tämmöisen tyypin kanssa, joka voi pettää toista ihmistä? Itsekin haluaisin tähän kommenttia.

Niin yleisesti ottaen parisuhteeseen liittyy kyllä aika paljon asioita. Toiseen ihmiseen voi rakastua niin syvästi, että vaikka toinen tekisi mitä ja toinen pahoittaisi mielen, niin silti vaan roikkuu siinä ihmisessä. Tämä pettäjä saattaa olla kuitenkin juuri se henkilö kenen kanssa sinulla on hauskaa ja ketä rakastat. Mikäli päästää itsensä sinne tossun alle niin on vielä vaikeampaa erota toisesta ihmisestä.

Perseestähän se on, että toinen tekee mitä huvittaa ja silti vaan roikkuu siinä ihmisessä ja pahimmassa tapauksessa vielä syyttää itseään kaikesta.
 

julle-jr

Jäsen
emest kirjoitti:
Liittyy tähän girlzillan pointtiin, että kuka haluaisi edes olla tämmöisen tyypin kanssa, joka voi pettää toista ihmistä? Itsekin haluaisin tähän kommenttia.
Tässähän on käsittääkseni ollut kyse puhtaasti seksistä, jolloin merkitystä on oikeastaan vain kumppanin fyysisillä ominaisuuksilla. Sehän nyt on täysin samantekevää onko toinen osapuoli epäluotettava idiootti vai ei, jos tarkoituksena on vain naida kiksauttaa ja lähteä sen jälkeen himaan. Tietysti jonkinlainen älyllisyys on ihan suotavaa kun siinä seksinharrastustilanteessakin pitää kuitenkin jotain yleensä jutella.

En minäkään ymmärrä miksi joku haluaisi alottaa jonkun syvällisemmän suhteen pettäjän kanssa. Ehkä poikkeustapauksena sellainen tilanne, jossa parisuhde olisi jo käytännössä ohi.

Enkä nyt varsinaisesti ottanut ylläolevassa kantaa siihen onko varatun kanssa pelehtiminen oikein vai väärin, kunhan kommentoin sitä että miksi joku haluaa harrastaa seksiä ihmisen kanssa joka pettää.

Oma mielipiteeni asian oikeellisuudesta on se, että jos pettäminen on väärin, niin silloin pettämisen mahdollistaminen ja siinä avustaminen ovat myös väärin, joten vastuu on sinkulla myös. En ymmärrä miten joku voi väittää absoluuttisena totuutena, että pettäminen tapahtuisi joka tapauksessa, eli jos minä en panisi varattua, niin joku muu tekisi sen. Eihän siitä voi mitenkään olla sataprosenttista varmuutta.

Se, että pettää eikä jää kiinni on mielenkiintoinen juttu, koska jos petetty ei tiedä tulleensa petetyksi, niin silloinhan häntä ei myöskään voi haitata se, että hän on tullut petetyksi. Olettaen tietysti, että pettäjä pystyy syrjähyppynsä jälkeen käyttäytymään täysin normaalisti. Eli onko pettäminen sittenkään kaikissa tapauksissa väärin? Ties vaikka siitä saisi lisäpontta parisuhteeseen jos pääsee kerran toteamaan jonkun muun avustuksella, että kyllä se oma kumppani on muita parempi.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ted Raikas kirjoitti:
Miksi?

No, ok, voi olla, että minusta on tullut jotenkin moraalittomampi tässä viimeaikoina, mutta en silti oikein näe, miksi vapaa mies/nainen olisi jotenkin tehnyt väärin jotakin.

Eriasia todellakin edelleen se, jos vokottelee hyvän ystävänsä, tai kaverin tai sukulaisen kumppania tai puolisio. Se on sekä moraalisesti väärin, että myös sen kaverin luottamuksen pettämistä.

Niin ja en itse nyt mitenkään varattuja järjestelmällisesti metsästä, jos ketään nyt muutenkaan, mutta jos osuisi kohdalle varattu henkilö, johon tuntisi voimakasta vetoa ja tunne olisi molemminpuolinen, niin hyvin vaikea voisi olla vastustaa kiusaustakaan.
Tästäkin voi olla monta mieltä.. sen verran ikää ja elämänkokemusta on mittarissa että olen ehtinyt näkemään ja kokemaan yhtä sun toista. Mielestäni vapaa kaveri joka pelehtii varatun kanssa leikkii todella vaarallisilla vesillä. Enkä kyllä kovin korkealle arvosta myöskään kyseistä käytöstä. Ihmisten tunteilla pelaaminen, kun kuvioissa on 3 ihmistä on aika julmaa leikkiä ja siinä voi polttaa näppinsä helposti. Asioilla on nimittäin taipumusta tulla esiin ja vastaan mitä yllättävimmissä paikoissa.
Eräs tuttu kaveri yllätti naisensa toisen miehen kanssa pelehtimässä kotoaan kun kaveri tuli aikasemmin työreissulta kotiin. Nainen sai pakata laukut ja toinen mies sai sellaisen käsittelyn samantien että miettii varmasti kaksi kertaa ennenkuin työntää lusikkaansa väärään soppaan.
Joku saattaa tämän tuomita mutta mielestäni varattuun sekaantuja ansaitsee kaiken mitä tulee, koska on tietoisena itse valinnut tiensä. Karman laki.
Edit (kaverini sattuu olemaan todella äkkipikainen ja kuumaverinen, käsittely tapahtui kirveen hamarapuolella ja kaverini sai ehdollista melkoisen siivun. Tosin en kiellä sitäkään että ehdollinen oli myös ansaittua.)
 

julle-jr

Jäsen
Alamummo kirjoitti:
Millä eväillä katsot olevasi oikeutettu huorittelemaan ketään?
Huoralle on olemassa tietynlainen yleisesti tunnettu määritelmä, joten henkilö joka täyttää huoran määritelmän on huora riippumatta kenenkään eväistä. Itse en välttämättä sanoisi ketään huoraksi, ellei hommassa olisi rahaa mukana, mutta huoran yleisesti tunnettu määritelmä on kyllä hitusen muuttunut ja laajentunut perinteisestä seksin myyjästä.
Ja voihan sitä toisaalta ajatella, että "huoralle" voidaan rahan sijasta maksaa muillakin keinoilla, esimerkiksi mies voi antaa naiselle maksun seksistä vaikkapa lämpönä ja läheisyytenä. Miksei tietysti toisinkin päin.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Koliath kirjoitti:
Jos vaikka perheenhajoittaminen ei saa mitään syyllisyydentunnetta ihmisessä aikaan, en ikinä haluaisi kyseiseen ihmiseen tutustua.
Herätys.

Perheensä hajoittaa itse se, joka pettää. Turha siitä on ketään ulkopuolista syyttää. Kannattaisi miettiä, siinä pettämistilanteessa tai pikemminkin jo ennen sitä, että onko asia vaivan väärtti. Kun jää kiinni housut kintuissa, on siitä ihan turha lähteä syyttämään ketään ulkopuolista - oli tämä sinkku tai ei. Ketään ei pakoteta pettämään. Miten luulet sen kolmannen osapuolen edes aina tietävän, onko seksikumppani varattu vai ei. Sormuskin on helppo piilottaa taskuun ja ainakin miehet ovat todella lahjakkaita valehtelemaan asiassa, jos se pimpsansaamiseen jotain vaikuttaa.

Totta kai on parempi, että sinkun hakevat seuransa sinkuista ja varatut ihmiset naiskentelevat puolisojaan, eivätkä petä heitä. Elämä vaan ei ole näin yksioikoista ja on todella lapsellista ja kaksinaamaista lähteä moralisoimaan - saatika huorittelemaan - pettämistilanteessa sitä parisuhteen ulkopuolista osapuolta.

girlzilla kirjoitti:
No ihmisillä on erilaisia moraalikäsityksiä, mutta en haluaisi itse ikinä olla se "toinen nainen". Halveksuttavampaa käytöstä en tiedä. Itse kunnioitan parisuhteita, huolimatta siitä kunnioittaako parisuhteen toinen osapuoli sitä tai ei. Siksi en niihin myöskään sekaannu.
Jos poikaystäväsi pettäisi sinua, niin oletko sitä mieltä, että syy on sen naisen eikä poikaystäväsi? Halveksisit siis naista, muttet poikaystävääsi. Tuskinpa nyt kukaan haluaa olla se toinen nainen (tai toinen mies), eikä tässä kai siitä keskusteltukaan vaan lähinnä tällaisista yhden illan pettämisistä ja kiinni jäämisistä.
 
Viimeksi muokattu:

Mace

Jäsen
Alamummo kirjoitti:
Perheensä hajoittaa itse se, joka pettää. Turha siitä on ketään ulkopuolista syyttää. Kannattaisi miettiä, siinä pettämistilanteessa tai pikemminkin jo ennen sitä, että onko asia vaivan väärtti. Kun jää kiinni housut kintuissa, on siitä ihan turha lähteä syyttämään ketään ulkopuolista - oli tämä sinkku tai ei. Ketään ei pakoteta pettämään. Miten luulet sen kolmannen osapuolen edes aina tietävän, onko seksikumppani varattu vai ei. Sormuskin on helppo piilottaa taskuun ja ainakin miehet ovat todella lahjakkaita valehtelemaan asiassa, jos se pimpsansaamiseen jotain vaikuttaa.

Minä olen ymmärtänyt aiemmat kolmansia pyöriä koskevat kannanotot siten, että ilman muuta se parisuhteessa oleva on itse vastuussa tekosistaan. Tämän lisäksi on kuitenkin todettu, että ei se suhteen ulkopuolinen sinkkukaan ole moraalisesti järin selvillä vesillä, jos hän tietää/olettaa touhuilevansa varatun kanssa. Ja tuosta minä olen ihan samaa mieltä. Ei siinä yritetä siirtää parisuhteessa olevan vastuuta tippaakaan kenenkään muun harteille, vaan ainoastaan todetaan, että myös tuo kolmas osapuoli on (osa)syyllinen tilanteeseen.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Alamummo kirjoitti:
Herätys.

Perheensä hajoittaa itse se, joka pettää. Turha siitä on ketään ulkopuolista syyttää. Kannattaisi miettiä, siinä pettämistilanteessa tai pikemminkin jo ennen sitä, että onko asia vaivan väärtti. Kun jää kiinni housut kintuissa, on siitä ihan turha lähteä syyttämään ketään ulkopuolista - oli tämä sinkku tai ei. Ketään ei pakoteta pettämään. Miten luulet sen kolmannen osapuolen edes aina tietävän, onko seksikumppani varattu vai ei. Sormuskin on helppo piilottaa taskuun ja ainakin miehet ovat todella lahjakkaita valehtelemaan asiassa, jos se pimpsansaamiseen jotain vaikuttaa.

Herätys itse.
Kuten Mace sanoi, ei täällä kukaan ole pistämässä vastuuta 3nen pyörän niskaan. Ja tapaukset joista ollaan puhuttu, on ollut sellaisia joissa 3s osapuoli on selvästi tietoinen tilanteesta. Mutta se ei silti tarkoita että tuollainen toiminta olisi millään lailla oikeutettua, mielestäni helvetin alhaista ja itsekästä toimintaa siltä vapaaltakin osapuolelta, mutta lumppujahan löytyy.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen oppinut tästä pettämisasiasta kantapään kautta. Joskus teininä tuli seukattua todella mukavan pojan kanssa. Meininki oli jokseenkin viatonta, mutta ainekset pidempään ja vakavampaankin seurusteluun oli olemassa. Olen edelleenkin sitä mieltä, vaikka itse tyrinkin koko homman. Ihastuin nimittäin riparilla erääseen toiseen kaveriin tulisesti. No, jossakin vaiheessa totesin, että on aika päättää suhde poikaystävään, koska tämä toinen kiehtoi todella paljon. Soitin sitten tökerön puhelun poikaystävälleni ja panin poikki puhelimessa. Tuntui pahalta toisen puolesta, mutta samalla tiesin toimineeni edes jossain määrin oikein. Seurustelin tämän riparilla tapaamani kundin kanssa pari kuukautta, menetin neitsyyteni hänelle ja kaveri alkoi totaalisesti ällöttää. Katkaisin suhteen tähänkin kaveriin.

Teinimeininkiä, sanoisi joku, mutta yhä edelleen harmittaa jossakin määrin mitä tuli tehtyä ja miten. Vaikka nykyisin olen onnellisesti naimisissa, voisi tämän teiniepisodin laskea yhdeksi noloimmista ja harmittavimmista kokemuksista, mitä olen omissa ihmissuhteissani kohdannut. "Alkuperäinen" poikaystävä ei tietääkseni koskaan saanut tietää, mitä todella tapahtui ja hyvä niin. Ei siksi, että olisin pelännyt hänen esim. suuttuvan verisesti mulle tai mun maineeni olisi mennyt, vaan siksi, että näistä teinisuhteista saattaa jäädä joillekin sellaiset arvet, että ne vaikuttaa myös myöhempiin suhteisiin, esim. heikon itsetunnon muodossa. Enkä halua aiheuttaa yhtään enempää paskoja fiiliksiä kuin ekan suhteen päättyminen ja vielä tulla jätetyksi. Musta olin ihan riittävä kusipää jo nytkin.

Yhä edelleen 15 vuotta ko. episodin jälkeen näen epäsäännöllisen säännöllisesti unia tästä pettämästäni pojasta. Ja vieläkin tuntuu pahalta. Vaikka kyseessä olikin viaton teinisuhde, oikean ja väärän toiminnan ero on tullut itselleni harvinaisen selväksi. Tavallaan ihan oikein, että tapaus muistuttaa vieläkin itsestään ja omatunto toimii, mutta joskus tuntuu, että enköhän minäkin ole nyt läksyni oppinut. Ja mitäänhän ei edes tapahtunut sen toisen tyypin kanssa, ennen kuin edellinen suhde oli katkaistu. Mutta jo pelkkä kiinnostuminen toisesta ihmisestä suhteen aikana sai aikaan vahvan pettämisfiiliksen. Joka ikinen kerta, kun törmään tähän ap-poikaystävään, tulee huono omatunto ja asia nousee pinnalle. Hän kun kuitenkin on aina ollut reilu ja ystävällinen meikäläistä kohtaan, vaikka suhde loppuikin.

Jos mua alkaa kiinnostaa joku toinen tyyppi oman ukon lisäksi/ sijaan, tiedän, että suhde on tullut tiensä päähän ja ratkaisuja on tehtävä. Olen täysin yhden miehen nainen, enkä vilkuile vieraisiin pöytiin. Tosin joskus saatan flirttailla, mutta se on täysin viatonta ja pidän huolen, ettei sitä pysty käsittämään väärin. Nyt on toki vähän eri asia, kun on lapsia, mutta periaatteessa, jos muut tyypit alkaa kiinnostaa, suhde on tullut tiensä päähän. Ja lapset liittyy tähän asiaan siten, etten esim. pysty nyt suoralta kädeltä sanomaan, että jättäisin välittömästi mieheni lopullisesti, jos hän minua pettäisi. "Selkäänsä saisi" ja muuttaisi varmasti pois joksikin aikaa, mutta asia pitäisi selvittää perinpohjaisesti ja miettiä, voiko suhteella olla oikeasti enää mitään tulevaisuutta. Luultavasti ei, mutta jo tulevien välienkin takia asiat pitää pystyä selvittämään ja saada aikaan joku "closure". Lasten takia kun ollaan sidoksissa toisiimme hamaan loppuun asti.

Periaatteessa pettämisasioiden pitäisi mielestäni olla kaikille täysin selviä, mutta käytännössähän näin ei todellakaan aina ole. Asioissa on monta mutkaa ja risteystä, mutta kyllä ihmisten pitäisi pystyä elämään käytännössäkin siten, kuin uskoo olevansa oikein. Jos kokee pettämisen vääränä, on se sitä aina. Tekosyitä ja oikeutuksia omille teoilleen on joissakin asioissa täysin turha keksiä, koska loppupeleissä niillä ei kuseta muita kuin itseään. Ja uskon kyllä, että niin makaa kuin petaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Parisuhde on kahden ihmisen välinen tasa-arvoinen suhde, jossa molemmat joutuvat tekemään kompromissejä. Kun toinen pettää, yleensä parisuhde muuttuu alistussuhteeksi eli toinen toimii vastoin kumppaninsa kanssa solmimaa sopimusta. Tietysti on niitäkin pareja, joiden sopimukseen nämä kolmannet osapuolet kuuluvat.

Kun on sitoutunut parisuhteeseen ja näin ollen luvannut kunnioittaa kumppaniaan, ei pettämistä pitäisi tapahtua. Nykyään vaan asiat ovat muuttuneet, parisuhde ei enää olekaan pyhä ja tärkein asia vaan kokemukset ja fiilikset. Täytyy kokea ja saada adrenaliinit virtaamaan, tylsä peruselämä on pannassa. Tämä näkyy parhaiten mediassa, television suosituimat sarjat ovat parisuhde sotkua, lehdistön lööpit kertovat ketä petti ketä tai miten saadaan lisää potkua seksielämään. Se kuka ei petä "kuuman kissan" kanssa on nössö, ei osaa elää.

Tämä näkyy avioerotilastoissa ja lasten pahoinvoinnissa. Miksi moinen vuodatus??

Pettämisen vastuu on vain ja ainoastaan parisuhteessa elävällä, koska hän on tehnyt sopimuksen toisen ihmisen kanssa. On turhaa syyllistää sinkkuja, hehän elävät vain vaistojensa ja nykyisten elämän arvojen mukaan.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
TosiFani kirjoitti:
Pettämisen vastuu on vain ja ainoastaan parisuhteessa elävällä, koska hän on tehnyt sopimuksen toisen ihmisen kanssa. On turhaa syyllistää sinkkuja, hehän elävät vain vaistojensa ja nykyisten elämän arvojen mukaan.

Edelleenkin olen jyrkästi eri mieltä, paitsi jos elämänarvot sallivat tälläisen, mikä on sairasta.
 

julle-jr

Jäsen
Kaikesta huolimatta sinkun puolustukseksi on sanottava, että tavallaan hän on oikeutettu ajattelemaan siten, että kyllähän pettäjä tekee niinkuin näkee parhaaksi itselleen ja parisuhteelleen, kun kerran on aikuinen ja omilla aivoilla varustettu ihminen. Tai jos pettäjä ei tekisikään sitä mikä olisi parasta parisuhteelle, niin silti sinkku voi ajatella, että ehkäpä tämä on pettäjän tapa katkaista parisuhde tai irtautua siitä ja edelleen sinkku voi ajatella, että pettäjä varmasti tietää itse parhaiten mikä on paras tapa toimia sekä pettäjän itsensä, että tämän kumppanin kannalta. Eli voisi ajatella, että sinkku on ikäänkuin ulkona vastuusta sen takia, että hän ei voi tietää, että pettäjä tekee väärän ratkaisun pettäessään. Koska eihän sinkun tarvitse ottaa huomioon vaihtoehtoa, että joku on niin hölmö, että tekee vääriä ratkaisuja. Eikä sinkun velvollisuus välttämättä ole ymmärtää sitä, että pettäminen voi esimerkiksi hajottaa perheen, koska mitä järkeä olisi ensin perustaa perhe ja sen jälkeen tehdä jotain sellaista joka hajottaa sen, jos siis pettäjä ei nimenomaan haluaisi hajottaa perhettään. Ja jos taas pettäjä haluaisi hajottaa perheensä/parisuhteensa, niin miten muka tilanteessa täysin ulkopuolinen sinkku voisi arvioida onko tämä paras tapa hajottaa parisuhde? Luonnollisesti pettäjä tietää sinkkua paremmin kaikki asianhaarat ja pystyy siten arvioimaan tilanteen sinkkua paremmin, jolloin vastuu päätöksestä ei ole enää sinkulla.

Monipiippuinen juttu.
 
Viimeksi muokattu:

Mace

Jäsen
julle-jr kirjoitti:
Monipiippuinen juttu.

Kyllähän lähes kaikki asiat voi vääntää halutessaan monipiippuiseksi, mutta toisaalta tuon saman asian voi nähdä hyvinkin yksipiippuisena: sinkku toimii itsekkäästi vain ja ainoastaan omaa tilannettaan ajatellen eikä häntä kiinnosta sen parisuhteessa elävän tilanne eikä hän sitä pohdi. Näin ollen on myös aivan turha olettaa, että sinkku ryhtyisi touhuun sen takia, että ajattelee toisen osapuolen ratkaisun olevan paras/oikea suhteen kannalta. Hän ryhtyy touhuun täysin itsekkäistä, lyhyen tähtäimen syistä.

julle-jr kirjoitti:
Koska eihän sinkun tarvitse ottaa huomioon vaihtoehtoa, että joku on niin hölmö, että tekee vääriä ratkaisuja. Eikä sinkun velvollisuus välttämättä ole ymmärtää sitä, että pettäminen voi esimerkiksi hajottaa perheen, koska mitä järkeä olisi ensin perustaa perhe ja sen jälkeen tehdä jotain sellaista joka hajottaa sen, jos siis pettäjä ei nimenomaan haluaisi hajottaa perhettään.

Jos tuon kuvailemasi sinkun ei tarvitse ottaa huomioon sitä vaihtoehtoa, että joku tekee vääriä ratkaisuja, hän elää epätodellisessa maailmassa. Jos hän elää tässä meidän reaalimaailmassamme, hän ymmärtää, että usein ihmisten ratkaisut ovat kaikkea muuta kuin rationaalisia ja usein noita ratkaisuja myös kadutaan jälkikäteen. Jos hän ymmärtää tuon, hän ymmärtää myös sen, että voi hyvinkin itse olla edesauttamassa yhden tuollaisen ratkaisun tekemistä.

Jos sinkku taasen ei ymmärrä oman "kaikki ihmiset tekevät aina oikeita päätöksiä" -ajattelumallinsa naiiviutta ja epärealistisuutta, ei ole ihme, ettei hän ymmärrä toiminnassaankaan olevan mitään moitittavaa.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä se vastuu on pettäjällä. Jos joku varattu alkais mua vokotteleen, niin kyllä melkonen pakkaus sais olla että kiinnostuisin. Tosin jos niin olis, niin ihan varmasti hairahtaisin ja tälläsen naisen kanssa touhuaisin. Joka tapauksessa se vastuu on varatulla ja jos varattu pettää, niin on se merkki jollain tapaa huonosta suhteesta, huonosta kasvatuksesta tai halu tehdä kiellettyä.

Mutta eiköhän sen jokainen tiedä ite, mitä oma moraali sallii. Ja turha on naista tai miestä alkaa syyllistään pettäjäks, taitaapi olla ihan yhtä yleistä kummallekkin sukupuolelle..
 

julle-jr

Jäsen
Mace kirjoitti:
Kyllähän lähes kaikki asiat voi vääntää halutessaan monipiippuiseksi
Jep, oikeastaan olen pitkälti samaa mieltä, kunhan vaan ajankuluksi spekuloin asialla ja mietin sitä eri näkökulmista, koska nämä oikea/väärä asiat sattuvat olemaan mielenkiintoista pohdittavaa.
 
No kirjoitetaan vielä yksi viesti tästä asiasta. Tottakai minullakin jotain vastuuta on asiasta. Mutta siitä olen täysin varma ettei tuo kyseinen tapaus perhettä hajoita. Koska mies tosiaan pettää suunnilleen jokaisen kanssa. No tosin mikäänhän ei ole täysin varmaa. Juurikin tämä juttu on se miksi en koe syyllisyyttä asiasta. Eri asia olisi jos mies ei ennen olisi pettänyt, ja minä olisin jotenkin vietellyt hänet. Tai mikäli kyseessä olisi ollut vain joku tyyppi baarissa. Nyt kuitenkin oltiin samoissa pippaloissa ja yötä samassa paikassa. Ainahan sitä olisi toki voinut kieltäytyäkin, ja niin teinkin alkuun. Loppujen lopuksi kuitenkin ajattelin että antaa nyt mennä, kerranhan tässä vaan eletään. Mikäli tämän tapauksen johdosta leimautuu huoraksi niin ollaan sitten. Ja tässä maassa on sitten aika pirusti huoria, joista iso osa miehiä.
Edit: Lisätään nyt hieman. En siis tunne kyseisen kaverin vaimoa, ja mikäli tuntisin en tuohon olisi ikinä suostunut. Tai ylipäätään muunlaisissa olosuhteissa. Kuinkahan moni mies kieltäytyisi jos kotibileiden jälkeen hemaiseva neitonen tulisi kysymään josko saa tulla viereesi? Joo epäilemättä jotkut kieltäytyisi. Ja onhan se hyvä jos moraali on korkealla. Ja itse on niin täydellinen että voi arvostella muita.
 
Viimeksi muokattu:
pernaveikko kirjoitti:
Joo, mutta oletko edes hyvännäköinen?
Eikös huorat yleensä ole hyvännäköisiä? Perhana ens kerralla pitää pyytää palkkaa myös. Tosin sitten pitäisi jo työkkärin lappuunkin kirjoittaa työtunnit.
 

Gunners

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Washington
pikkukatti kirjoitti:
No kirjoitetaan vielä yksi viesti tästä asiasta. Tottakai minullakin jotain vastuuta on asiasta. Mutta siitä olen täysin varma ettei tuo kyseinen tapaus perhettä hajoita. Koska mies tosiaan pettää suunnilleen jokaisen kanssa.

No kun muutkin, niin miksen minäkin.. Ihminenhän on tunnetusti mitä parhain keksimään tekosyitä, jotka selittävät omaa käytöstä itselle parhain päin ja uskottelemaan käytöksensä olevan sitä oikeaa toimintaa.

Muuten girlzillan ja kumppaneiden kanssa samoilla linjoilla tästä pettämisestä. Parisuhteella elävällä suurin vastuu, mutta oma vastuunsa myös niitä varattuja jahtaavilla.
 
Gunners kirjoitti:
No kun muutkin, niin miksen minäkin.. Ihminenhän on tunnetusti mitä parhain keksimään tekosyitä, jotka selittävät omaa käytöstä itselle parhain päin ja uskottelemaan käytöksensä olevan sitä oikeaa toimintaa.
No itselle tuo on juurikin sen verran lieventävä asianhaara että tällaista voi sattua. Ja kuten olen pariinkin kertaan tainnut sanoa, etten mitenkään ylpeä asiasta ole ja minullakin on omatunto. Mutta en toisaalta jaksa sen enempää asiaa murehtiakaan, tapahtunut mikä tapahtunut.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Pienenä välikommenttina siihen "jos varattu haluaa pettää kumppaniaan, niin miksei yhtä hyvin minun kanssani, koska pettää se joka tapauksessa jonkun kanssa" sanoisin sen verran, että jos jokainen meistä ottaisi ohjenuorakseen sen periaatteen, ettei sekaannu varattuihin, ei pettäminen tällöin onnistuisi.

Käytännössä tuo on toki mahdotonta, mutta periaatteen tasolla mahdollista. Itse olen toki erittäin jäävi sanomaan asiaan mitään, mutta tulipahan vaan mieleen näistä jonkin sortin perusteluista, että varattuun voi kajota, koska se pettää kuitenkin jonkun kanssa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse sinkkuna ollessani nussin niin paljon ja monen kanssa kuin pystyin ja ennätin. Sattui se muna lurpsahtamaan välillä myös jonkun varatun naisen jalkojen väliin, mutta mitäs siitä, hauskaa se oli silloinkin. Ja herranjestas sentään, en kai minä voi olla vastuussa kenenkään toisen parisuhteesta, vai voinko?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös