Pettäminen (erotettu Naisasiat-ketjusta)

  • 37 438
  • 266

julle-jr

Jäsen
Koliath kirjoitti:
Ja mikäli joskus kävisikin niin, että varatun naisen vierestä heräilen, voin uskoa, että morkkis on melkoinen. Omien ajatuksieni kautta siis puhelen, mitäpä muutakaan voin.
Niin, kyllähän kyseessä olisi tavallaan "rikoksessa avustaminen" jos nyt siis lähdetään siitä, että pettäminen on väärin vaikka parisuhteen toinen osapuoli ei tietäisikään siitä mitään.

Se, että mies pettäisi vaimoaan joka tapauksessa, on mielestäni samantekevää, vähän sama, että keksitysleirissä olleet juutalaiset olisi tapettu joka tapauksessa, joten yksittäinen teloituksen organisoija ja toimeenpanija ei tehnyt mitään väärää. Mittasuhteet näiden kahden tapauksen välillä ovat toki ehkä hitusen erilaiset :)

Eikä edes voi sanoa, että pettäminen tapahtuisi joka tapauksessa, eihän sitä tiedä vaikka maailmanloppu ehtisi tulla ennen kuin seuraava sopiva pettämiskumppani tulisi vastaan. Tai voisihan pettäjä tulla vaikka järkiinsä ennen uuden syrjähyppypartnerin löytymistä. Tietysti voidaan puhua vaikka että maalaisjärjen nojalla pettäminen tapahtuisi TODENNÄKÖISESTI joka tapauksessa, mutta se on kuitenkin eri asia kuin joka tapauksessa. No, tämä oli ehkä tarpeetonta (näsä)viisastelua, myönnetään.
 
Viimeksi muokattu:

Sera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ai ne pelaa taas...
Alamummo kirjoitti:
Nauti nyt vaan elämästäsi ja tee mitä mieli halajaa. Sinähän olet sinkkunainen, eikä sinun tarvitse huolehtia kenenkään toisen parisuhteesta. Jos mies on valmis pettämään, niin ei se ole sinun ongelmasi. Mihinkään seksisessioita vakavampaan ei tällaisen tyypin kanssa pidä lähteä, mutta sehän ei sun kohdallasi kait tarkoituksena ollutkaan.

Tämän allekirjoitan. Jos joku tässä on mulkero, niin se on se varattu mies, joka käy vieraissa. Yhdyn myös varoitukseen, ettei tällaisen kaverin kanssa kannata ryhtyä mihinkään vakavempaan, kun kerran potentiaalia pettämiseen löytyy noinkin reilusti. Ei kannata hetkeäkään luulla, että omalla kohdalla asia olisi jotenkin toisin, "eihän se minua pettäisi". Kyllä pettäisi.

Toki on helppo syyllistää se toinen nainen. Pettämisestä sanottavaa löytyisi sivutolkulla, mutta tyydyn tiivistämään, että jos petollisen henkilön kanssa olet erehtynyt parisuhteeseen ja hän alkaa pitää peliä toisen kanssa, niin se toinenhan vain tekee sinulle palveluksen. Vie pois paskan elämästäsi. Näin.
 

Cube

Jäsen
Koliath kirjoitti:
Ja edelleenkään, en vain osaa ymmärtää näitä "sä oot vapaa, pidä hauskaa"-viestejä, ovatko ihmiset oikeasti näin itsekkäitä? Joo joo, hajoita perheet, sä oot vapaa, saat tehdä mitä haluaa, miksi muka tuollaisesta morkkis!
Vähän samoilla linjoilla. Omaa käyttäytymistä on täysin kestämätöntä lähteä perustelemaan jollain "jos en minä tekisi näin, niin sitten joku muu" -verukkeella. Se ei toimi muissa tapauksissa, eikä se toimi myöskään tässä.

Yleisellä tasollakin moraalia arvioidessa taitaa yksinkertaisin määritelmä olla se, että onko ko. toiminnan tuloksena enemmän hyvää kuin pahaa. Ehkä tämä johtuu minusta, mutta en onnistu näkemään sitä hyvää, jonka vuoksi itselle täysin kuulumattoman suhteen riskeeraaminen on perusteltua ja jotain tuntematonta ihmistä loukattava. Olen päässyt muutaman pettämistapauksen näkemään aika läheltä (itse olen kyllä säästynyt tähän asti) ja ainakin noissa tapauksissa iso osa kivusta on nimenomaan sen kolmannen osapuolen synnyttämää. Jos ei tätä muutoin kykene sisäistämään, niin esim. nuo Mikko78:n viestit tähän ketjuun tuovat tuota fiilistä aika vahvasti esille.

Mutta hei, miksi vitussa jonkun tuntemattoman ihmisen pahoinvointi meitä liikuttaisi? Ollaan vapaita kännisiä individualisteja kaikki!

Tämä viesti nyt ei sinällään koske pikkukattia, vaikka hänen tapaustaan onkin taustana käytetty. Ajattelin tämän kirjoittaa ennemminkin noiden muiden kommenttien pohjalta. Minulle on aika yhdentekevää mitä pikkukatti elämässään tekee. En myöskään tunne tapauksen taustoja kunnolla, joten turha erityisemmin kommentoida.
 
pernaveikko kirjoitti:
Minä en ole puuttunut tämän asian moraaliseen puoleen, sen sijaan on alkanut kiinnostamaan, että onkohan pikkukatti hyvännäköinen?
No joo kauneus on katsojan silmissä, niinhän sitä sanotaan. Ja maple leafille: joo se on omaa saamattomuutta.. Siis koska en ole halunnut juurikaan mitään yhden yön juttuja. Baarista olisi tarttunut lähes joka kerta mies matkaan jos olisin halunnut. Usein ne on ollut varattuja. Niille olen sen sanonutkin etten lähde varattujen matkaan. Nyt tosiaan tuli se poikkeus siihen sääntöön. Nyt ei ollut kyseessä se normaali tilanne baarissa. Kuten aiemmin sanoin niin hieman ristiriitaiset tunteet tuli tapauksesta. Vähän kuitenkin on sitä omaatuntoa, mutta silti oli ihan kivaa. Toisaalta miun kannalta parempi sitten olla varatun miehen kanssa noin, kun vapaan. Vaikka siinä molemmat tietäisi että kyse on pelkästä seksistä, niin sitä itse saattaisi alkaa ajatella myös jotain muutakin. Ja siitä tuskin mitään hyvää seuraisi. Nyt tietää tasantarkkaan ettei mitään muuta ole luvassa ja osaa suhtautua myös niin. No en tässä viitsi asian taustoja tai yksityiskohtia tarkemmin alkaa kertomaan. Jokaisella on erilainen näkemys asioista ja ihan hyvä niin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hajoita perhe?? Jos baari-illan touhut hajoittavat perheet, se ei ole ainakaan sen sinkun vika. Kyllä naisen/ miehen pitää kantaa vastuunsa eli jos sinkkua haluttaa ja varattu on valmis antaamaan, niin silloin vastuu on varatulla.

Toisaalta voidaan keskustella parisuhteen kehittymisestä eli onko "pettäminen" väärin??
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
TosiFani kirjoitti:
Hajoita perhe?? Jos baari-illan touhut hajoittavat perheet, se ei ole ainakaan sen sinkun vika. Kyllä naisen/ miehen pitää kantaa vastuunsa eli jos sinkkua haluttaa ja varattu on valmis antaamaan, niin silloin vastuu on varatulla.

No on se sen sinkunkin vika, pääasiassa toki pettäjän, mutta ei tuo "3s pyörä" mikään enkeli tapauksessa ole, varsinkin jos tilanne on tiedossa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Koliath kirjoitti:
No on se sen sinkunkin vika, pääasiassa toki pettäjän, mutta ei tuo "3s pyörä" mikään enkeli tapauksessa ole, varsinkin jos tilanne on tiedossa.

Jos parisuhde on kunnossa, ei vieraissa tarvitse käydä ja jos se on täydellinen, siitä ei välitetä.
 
Viimeksi muokattu:

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Kai tässä on kyse siitä perikristillisestä arvomaailmasta: tee muille kuin haluaisit itsellesi tehtävän. Samaa mieltä esim. TosiFanin kanssa siitä, ettei se "kolmas pyörä" ole se perheenhajoittaja, siinä on kyse vaan seurauksista. Mutta silti itse en pystyisi katsomaan itseäni peilistä, jos olisin varatun kanssa pelehtinyt. Ehkä se tulee siitä, että itsellä on aavistus miltä tuntuu, kun muut liehittelevät omaa kumppania, eikä halua olla sen tunteen aiheuttaja kellekään toiselle.

Mutta kukin toki tyylillään, onhan näitä "kun kaikki muut niin mäkin" ja "jos en mä ni sit joku muu" -tyyppejä maailma pullollaan.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Pärde kirjoitti:
Kai tässä on kyse siitä perikristillisestä arvomaailmasta: tee muille kuin haluaisit itsellesi tehtävän. Samaa mieltä esim. TosiFanin kanssa siitä, ettei se "kolmas pyörä" ole se perheenhajoittaja, siinä on kyse vaan seurauksista. Mutta silti itse en pystyisi katsomaan itseäni peilistä, jos olisin varatun kanssa pelehtinyt. Ehkä se tulee siitä, että itsellä on aavistus miltä tuntuu, kun muut liehittelevät omaa kumppania, eikä halua olla sen tunteen aiheuttaja kellekään toiselle.

Tässä on omat ajatukset, juuri kuten en onnistunut niitä sanomaan.
 

Sera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ai ne pelaa taas...
Panzerfaust kirjoitti:
No eihän tuosta ollut kysymys. Jos jää kiinni, niin mitä ihmeen tunnustamisia siinä tarvitaan, kaikki on jo loppu silloin.

Tähän täytyy vielä kommentoida. Ei nimittäin ole ollenkaan itsestään selvää, että jäätyään kiinni ihminen tunnustaa tekeleensä. Vaikka tapaus olisi täysin selvä ja todisteet kiistattomat, niin löytyy niitäkin jotka jatkavat valehteluaan, varmasti maailman tappiin asti. Joko he uskovat itsekin omiin satuihinsa, tai sitten vaan totuuden puhuminen ei kuulu tapoihin. Oikeus on jokaisella tietää, mitä se kallis ja rakas elämänkumppani, vaikka entinenkin, on puuhannut suhteen aikana.

Ja sitten noista tuntemattomien lähestymisistä. Huvittavin juttu sattui omalle kohdalle, kun vastasin työpaikalla puhelimeeni. Mies soitti väärään numeroon, mutta asian selvittyä hän ei lopettanutkaan puhelua, vaan alkoi kysellä tarkemmin työpaikastani ja missä se sijaitsee. Ilmoitti sitten liikkuvansa usein niillä nurkilla ja ehdotti, että tarjoaisi kahvit seuraavan kerran kun on maisemissa. Siihen maailman aikaan olin perin kyllästynyt miehiin, joten en innostunut ajatuksesta ollenkaan. Mietin olinko todellakin kuulostanut puhelimessa niin viehättävältä, vai oliko tyyppi vain täysin epätoivoinen. Työkaverin teoria oli, että kaveri oli soittanut tahallaan väärään numeroon. Tiedä häntä, en lähtenyt mukaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aika onnettomasti on kyllä asiat, jos seksin kautta huoraan ihastuu ja sitä kautta rakastuu. Vaan, kyllä sellaistakin varmaan voi tapahtua.

Ja kai niillä huorillakin miesystävä voi olla. Vaatii vaan mieheltä aikamoista avaramielisyyttä hyväksyä tyttöystävän/vaimon ammatti.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Koliath kirjoitti:
Ja edelleenkään, en vain osaa ymmärtää näitä "sä oot vapaa, pidä hauskaa"-viestejä, ovatko ihmiset oikeasti näin itsekkäitä? Joo joo, hajoita perheet, sä oot vapaa, saat tehdä mitä haluaa, miksi muka tuollaisesta morkkis!
Jokainen on kyllä vastuussa itse omasta parisuhteestaan ja perheestään. Jos pettää puolisoaan niin syyllinen ei tosiaankaan ole se sinkku, vaan katsoo vastaan peilistä.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Alamummo kirjoitti:
Jokainen on kyllä vastuussa itse omasta parisuhteestaan ja perheestään. Jos pettää puolisoaan niin syyllinen ei tosiaankaan ole se sinkku, vaan katsoo vastaan peilistä.

Mä olen tästä kyllä ehdottoman eri mieltä. Tottakai päävastuu on sillä joka pettää, mutta en itse kyllä kovinkaan paljon arvosta ihmisiä jotka tietoisesti ovat suhteessa varatun miehen/naisen kanssa.

Tottakai suurin syyllinen (jos näin voi sanoa) on se, joka pettää. Mutta kyllä mielestäni tämän sinkun vastuu on myös olemassa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
girlzilla kirjoitti:
Tottakai suurin syyllinen (jos näin voi sanoa) on se, joka pettää. Mutta kyllä mielestäni tämän sinkun vastuu on myös olemassa.
Onhan siinä tietysti jonkinlainen moraalinen juttu ehkä olemassa, mutta näkisin silti, että se parisuhteellinen viimekädessä on vastuussa jollekin tekemisistään. Sinkku ei tuossa kuitenkaan ketään petä ja se on fakta. Paitsi jos hyvän kaverinsa tai sisaruksensa kumppanin kanssa pelehtii, mutta se on sitten jo muutenkin vähän karumpi juttu.

Itse olen kerran varatun naisen kanssa vähän pelehtinyt, tosin en ole varma oliko tuo suhde hänellä enää kauhean kovissa kantimissa, kaiken sen puheen perusteella mitä häneltä kuuli. Varattu joka tapauksessa, enkä usko, että miesystävänsä tuosta pienestä leikistä koskaan sai mitään tietääkään. Lisäksi tuo naisihminen oli kyllä ihan täysillä messissä siinä touhuilussa, joten en hirveästi koe syyllisyyttä. =)

Lähinnä harmittaa, ettei ole päässyt sen jälkeen jakelemaan "hellyyttä" tuon neidon kanssa, on nimittäin varsin hottis pakkaus. ;)
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Ted Raikas kirjoitti:
Onhan siinä tietysti jonkinlainen moraalinen juttu ehkä olemassa, mutta näkisin silti, että se parisuhteellinen viimekädessä on vastuussa jollekin tekemisistään. Sinkku ei tuossa kuitenkaan ketään petä ja se on fakta. Paitsi jos hyvän kaverinsa tai sisaruksensa kumppanin kanssa pelehtii, mutta se on sitten jo muutenkin vähän karumpi juttu.

No eihän pettämistapauksissa muita olekaan kuin moraalisia juttuja, ei siinä sentään lakea rikota. Olen täysin samaa mieltä kuin girzilla, ja itse en edes ystäväpiirissä halua näitä "3nsia pyöriä" nähdä, ainakaan jos teon jälkeen olo on ollut täysin huoleton. Tässä vaiheessa voi huora-kortin suht vapaasti kaivaa esiin, ja miestä samassa tilanteessa tulisi muistuttaa teostaan. Ugh.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ted Raikas kirjoitti:
Onhan siinä tietysti jonkinlainen moraalinen juttu ehkä olemassa, mutta näkisin silti, että se parisuhteellinen viimekädessä on vastuussa jollekin tekemisistään.

Tietääkseni sanoin juuri näin? Viimekädessä tottakai parisuhteellinen on vastuussa. Mutta missään nimessä mielestäni tämän sinkun toiminta ei ole oikeutettua.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Koliath kirjoitti:
Tässä vaiheessa voi huora-kortin suht vapaasti kaivaa esiin, ja miestä samassa tilanteessa tulisi muistuttaa teostaan. Ugh.
Millä eväillä katsot olevasi oikeutettu huorittelemaan ketään?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
girlzilla kirjoitti:
Mutta missään nimessä mielestäni tämän sinkun toiminta ei ole oikeutettua.
Miksi?

No, ok, voi olla, että minusta on tullut jotenkin moraalittomampi tässä viimeaikoina, mutta en silti oikein näe, miksi vapaa mies/nainen olisi jotenkin tehnyt väärin jotakin.

Eriasia todellakin edelleen se, jos vokottelee hyvän ystävänsä, tai kaverin tai sukulaisen kumppania tai puolisio. Se on sekä moraalisesti väärin, että myös sen kaverin luottamuksen pettämistä.

Niin ja en itse nyt mitenkään varattuja järjestelmällisesti metsästä, jos ketään nyt muutenkaan, mutta jos osuisi kohdalle varattu henkilö, johon tuntisi voimakasta vetoa ja tunne olisi molemminpuolinen, niin hyvin vaikea voisi olla vastustaa kiusaustakaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Koliath kirjoitti:
Jos vaikka perheenhajoittaminen ei saa mitään syyllisyydentunnetta ihmisessä aikaan, en ikinä haluaisi kyseiseen ihmiseen tutustua.
Eiköhän se pettävä puoliso ihan itse hajoita siinä tapauksessa sen perheensä? =)

Tälläisiin leikkeihin tarvitaan aina kaksi osapuolta.

Ja jos se parisuhteessa tai liitossa elävä henkilö on valmis pettämään, niin se on ajan kysymys vain, kenen kanssa sen tekee. Jos se en olisi minä, se olisi joku toinen... jne.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ted Raikas kirjoitti:

No ihmisillä on erilaisia moraalikäsityksiä, mutta en haluaisi itse ikinä olla se "toinen nainen". Halveksuttavampaa käytöstä en tiedä. Itse kunnioitan parisuhteita, huolimatta siitä kunnioittaako parisuhteen toinen osapuoli sitä tai ei. Siksi en niihin myöskään sekaannu.

Mutta sekaantukaa te rauhassa, itse en sellaista hyväksy ja minulla kaiketi on oikeus tähän mielipiteeseen.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
girlzilla kirjoitti:
Mutta sekaantukaa te rauhassa, itse en sellaista hyväksy ja minulla kaiketi on oikeus tähän mielipiteeseen.
On tietenkin ja kunnioitan kyllä sitä.

Lisäksi, kuten sanoin, ainakaan minulla ei ole mitään mielihalua ja pyrkimystä tietoisesti sekaantua varattuihin henkilöihin. Joskus vaan voi kuitenkin tapahtua näin, tilanne voi olla vaikkapa niin, että et tiedä heti tämän olevan varattu. Siinä vaiheessa kun tiedät, voi tilanne olla jo kehittynyt niin pitkälle, ettei vaan halua/pysty perääntymään. Onhan se toki vaarallista leikkiä, etenkin jos jatkuu. On sitä joskus tullut ihastuttua kovin johonkin naiseen ja hetken päästä saanut tietää tämän olevan varattu, itse olen kyllä aina siinä tilanteessa suosiolla ottanut matalemman profiikin ja vetäytynyt. Ei minulla todellakaan ole tietoisesti mitään halua rikkoa kenenkään suhdetta.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sitten voisi vielä kysyä sellaista, että kuka haluaa olla ihmisen kanssa joka pettää? Itse en ainakaan. Jos tämä vaikka sitten eroaisi silloisesta seurustelukumppanistaan, niin kyllä luottamus olisi aika hataralla pohjalla. En arvosta ihmisiä jotka pettävät, siksi en myöskään heidän kanssaan harrasta mitään yhden illan juttuja jne.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Ted Raikas kirjoitti:
Eiköhän se pettävä puoliso ihan itse hajoita siinä tapauksessa sen perheensä? =)

Tälläisiin leikkeihin tarvitaan aina kaksi osapuolta.

Ja jos se parisuhteessa tai liitossa elävä henkilö on valmis pettämään, niin se on ajan kysymys vain, kenen kanssa sen tekee. Jos se en olisi minä, se olisi joku toinen... jne.

Nimenomaan kaksi osapuolta tarvitaan, siksi en tämän vapaan henkilön osuutta näe yhdentekevänä. Ja tuo "ajan kysymys" on jokseenkin hieman väärin.. "no jos se mua panisi, ni kai se panisi muitakin, eli voin antaa mennä" .. ei näin.
Minulla ei ole oikeutta syyllistää, tai tuomita ihmisiä, puhun vain omien ajatuksieni kautta, ja tuollainen ei minun arvomaailmaani sovi, ihmiset ovat erilaisia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös