Mainos

Pettäminen (erotettu Naisasiat-ketjusta)

• 37 902
  • 266

Cube

Jäsen
Snakster kirjoitti:
Ja herranjestas sentään, en kai minä voi olla vastuussa kenenkään toisen parisuhteesta, vai voinko?
Mitä järkeä on tuottaa tietoisesti henkistä pahoinvointia ja kipua jollekin toiselle ihmiselle? Olkoot sitten vaikka välillisesti ja jollekin tuntemattomalle. Mikä on se hyvä mitä tuollaisesta toiminnasta seuraa, joka ylittää siitä aiheutuneen pahan?

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Cube kirjoitti:
Mitä järkeä on tuottaa tietoisesti henkistä pahoinvointia ja kipua jollekin toiselle ihmiselle? Olkoot sitten vaikka välillisesti ja jollekin tuntemattomalle. Mikä on se hyvä mitä tuollaisesta toiminnasta seuraa, joka ylittää siitä aiheutuneen pahan?

Ei minulle siitä tule paha mieli, jos joku minulle täysin tuntematon ihminen hajottaa parisuhteensa. Siitä minulle tulisi paha mieli, jos itse sössisin omani, tai vaimoni sekoilisi muiden kanssa. Vaimonkaan tapauksessa ei tulisi mieleenkään syyttää häntä köyrinyttä äijää tapahtuneesta.

Sitä paitsi kuinka monessa pettämistapauksessa homma kaatuu siihen nimenomaiseen seksiaktiin? Kumpi on pahempi: elää valheellisessa suhteessa vuosia ja kärsiä hiljaa vai elää valheellisessa suhteessa ja käydä samalla vieraissa, mikä teko saattaa aiheuttaa sentään hetkellistä hilpeyttä? Tämä ei tarkoita sitä, että hyväksyisin pettämistä, mutta kiville ajautunut suhde on kivillä, vaikkei kariutuminen aktualisoituisi pettämisenä.

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Cube kirjoitti:
Voisiko tässä maailmassa tehdä yhtään mitään, jos aina pitäisi ajatella tekemisestään mahdollisesti jollekin tuntemattomalle välillisesti aiheutunutta pahaa oloa?

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Alamummo kirjoitti:
Voisiko tässä maailmassa tehdä yhtään mitään

Jos tyttöystäväsi/vaimosi olisi sinulle tärkeä, mutta suhteenne rakoilisi ja samaan aikaan kaverisi vikittelisi vaimosi sänkyyn, niin tekisikö hyvää? Helvettiäkö sitä muista. Vaimosihan vastuu olisi.

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hemingway kirjoitti:
Jos tyttöystäväsi/vaimosi olisi sinulle tärkeä, mutta suhteenne rakoilisi ja samaan aikaan kaverisi vikittelisi vaimosi sänkyyn, niin tekisikö hyvää? Helvettiäkö sitä muista. Vaimosihan vastuu olisi.

En osaa sanoa, kun ei ole tyttöystävää/vaimoa. Enkä ymmärrä, miten kuvaamasi tarina liittyy tällä hetkellä meneillään olevaan keskusteluun.

Mielestäni tässä ei ole puhuttu kertaakaan kavereiden naisten/miesten vokottelusta vaan siitä, että kenen vastuu on pettämistilanteessa. Kavereiden puolisoihin ei tietenkään mennä koskemaan, sehän nyt on ihan selvä. Toinen yhtä selvä asia on se, että parisuhteessa ei petetä. Sinkkuna taasen ei voi pettää ketään.

Cube

Jäsen
Alamummo kirjoitti:
Voisiko tässä maailmassa tehdä yhtään mitään, jos aina pitäisi ajatella tekemisestään mahdollisesti jollekin tuntemattomalle välillisesti aiheutunutta pahaa oloa?
Tietty suhteellisuudentaju on hyvä toki olla. Luulisi kuitenkin, että kaikki osaisivat edes kuvitella millaisia fiiliksiä petetyksi tuleminen ihmisessä herättää, että jättäisivät sellaisessa touhussa avustamisen kokonaan seksirepertuaaristaan pois. Aika suoraa vaikuttamista tuo kuitenkin on.

Edelleen odotan jonkinlaista järjellistä vastausta kysymykseeni. Noilla "mitä se minulle kuuluu" -perusteilla voisi argumentoida vaikka senkin puolesta, että loukkaavien huhupuheiden levittäminen ventovieraista olisi ok, koska mitä vitun väliä sillä minulle on mitä muista puhutaan. Itse olen kuitenkin eri mieltä, koska oma moraalini perustuu siihen, että muita ihmisiä ei tarpeettomasti loukata, ellei ko. toiminnasta ole seurauksena jotain huonot puolet ylittävää hyötyä.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pitäisikö tälle aiheelle erottaa oma ketju, alkaa ilmeisen paljon etääntymään itse ketjun ideasta. Ei sillä, mukana sopassa olen ollut itsekin.

"Voiko sinkku pettää?"

Olisi aika kova topicin nimi.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Snakster kirjoitti:
Siitä minulle tulisi paha mieli, jos itse sössisin omani, tai vaimoni sekoilisi muiden kanssa.
Ajattelepa asiaa siltä kantilta, että tuo "paha mieli" voisi olla vältettävissä, mikäli kukaan ei käyttäisi vaimosi heikkoa hetkeä hyväkseen.
---

Ei parisuhde välttämättä kaadu yhteen hairahdukseen, mutta aivan yhtä hyvin se voi saattaa hyvänkin suhteen tolaltaan. En tarkoita nyt sitä, että jonkun ylpeyden päälle käy petetyksi tuleminen ja siksi suhde hajoaisi, vaan tietynlaista luottamuksen ja yhteisen meiningin särkemistä, jotain psykologista dadaa...

Mace

Jäsen
Alamummo kirjoitti:
Mielestäni tässä ei ole puhuttu kertaakaan kavereiden naisten/miesten vokottelusta vaan siitä, että kenen vastuu on pettämistilanteessa. Kavereiden puolisoihin ei tietenkään mennä koskemaan, sehän nyt on ihan selvä. Toinen yhtä selvä asia on se, että parisuhteessa ei petetä. Sinkkuna taasen ei voi pettää ketään.

Mielestäni sinä luet tätä keskustelua edelleenkin kuin piru raamattua. Parisuhteessa olevan pettäjän vastuuta ei ole kyseenalaistettu lainkaan, vaan on vain todettu, että myös sillä sinkulla on oma moraalinen vastuunsa asiassa. Tuo moraalinen vastuu liittyy siihen, että hän tekee tietoisesti sellaista, jonka tietää/voi hyvällä syyllä olettaa olevan vahingollista pettäjän lähipiirille (ja usein myös pettäjälle itselleen). Seksistä sinkun ei tarvitse suinkaan luopua, kunhan vain sen verran katselisi partnereitaan, ettei tietoisesti lähde pelehtimään varattujen kanssa (sellaisten metsästämisestä puhumattakaan).

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Cube kirjoitti:
Tietty suhteellisuudentaju on hyvä toki olla. Luulisi kuitenkin, että kaikki osaisivat edes kuvitella millaisia fiiliksiä petetyksi tuleminen ihmisessä herättää, että jättäisivät sellaisessa touhussa avustamisen kokonaan seksirepertuaaristaan pois. Aika suoraa vaikuttamista tuo kuitenkin on.

Näistä jutuista paistaa sellainen kummallinen asenne, että parisuhteessa elävä on ikään kuin tahdoton ja täysin muiden vietävissä. Eikö petetyksi tulleen ihmisen fiilikset aiheuta oma puoliso? Jos ihmiset jättäisivät pettämisen pois repertuaristaan ei tällaista keskustelua tarvitsisi käydä. Niin helppoa se olisi.

Omassa kommentissani viittasin vähän laajempaankin kuin vain tähän pettämiskuvioon. Esimerkkinä voisi olla vaikka irtisanomistilanne: irtisanomalla perheellisen aiheuttaa tuskaa ja surua paitsi irtisanotulle niin myös hänen perheelleen. Kuitenkin tällaisessa tilanteessa on ajateltava jonkun muun parasta.

Cube

Jäsen
Snakster kirjoitti:
Ei minulle siitä tule paha mieli, jos joku minulle täysin tuntematon ihminen hajottaa parisuhteensa. Siitä minulle tulisi paha mieli, jos itse sössisin omani, tai vaimoni sekoilisi muiden kanssa. Vaimonkaan tapauksessa ei tulisi mieleenkään syyttää häntä köyrinyttä äijää tapahtuneesta.
Mietit tätä asiaa nyt ehkä liikaa miehen näkökulmasta. Mieti vaikka vaihteeksi naista, jonka mies käy pettämässä raskausaikana ja sen jälkeen, kun oman suhteen seksielämä ottaa vähän hittiä. Mahtaako tuntua toisen naisen rooli ihan yhdentekevältä vai olisiko havaittavissa kenties vähän ihan ansaittuakin katkeruutta tätä ah niin ihanan individualistista ja vapaata sinkkunaista kohtaan?

EDIT: Sitä paitsi, ei kai ole sinun oikeus odottaa petetyksi tulleelta ihmiseltä tiettyä suhtautumistapaa? Tarkoitan siis sitä, että se mikä pätee sinuun ei välttämättä päde kaikkiin ja se olisi omassa toiminnassaankin hyvä ymmärtää ja pitää mielessä.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alamummo kirjoitti:
Omassa kommentissani viittasin vähän laajempaankin kuin vain tähän pettämiskuvioon. Esimerkkinä voisi olla vaikka irtisanomistilanne: irtisanomalla perheellisen aiheuttaa tuskaa ja surua paitsi irtisanotulle niin myös hänen perheelleen. Kuitenkin tällaisessa tilanteessa on ajateltava jonkun muun parasta.
Aika kaukaa haet rinnastuksia. Tortun tai tikkarin metsästäjällä on kai vaihtoehtoja kohteelleen, ja toisaalta nuo tilanteet ovat muutenkin aivan erilaisia lähtökohdiltaan.

Cube

Jäsen
Alamummo kirjoitti:
Kilpailevan firman työntekijän työsuhteen sisältöön puuttumien ei varmaan kuitenkaan olisi enää ok?

Mace

Jäsen
Alamummo kirjoitti:

Tuotahan Cube hieman sivusi jo aiemmin: onko teolla saavutettava hyöty (jollekin) niin suuri, että aiheutettu haitta (jollekin toiselle) jää pienemmäksi. Sinkun panotilanteen suhteen niitä vaihtoehtoja (ja ihan vapaita sellaisia) luulisi olevan tarjolla kohtalaisen mukava määrä, ellei sitten kyse ole henkilöstä, jota lykästää vain hyvin harvakseltaan. Eli viime kädessä kyse lienee siitä, kokeeko henkilö saavansa varatun panemisesta (hyöty) itselleen niin paljon, että se kannattaa tehdä muille aiheutettavasta surusta (haitta) huolimatta, vaikka vaihtoehtoinen toimintamalli (toisen sinkun paneminen) olisi myös mahdollinen.

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Cube kirjoitti:
Kilpailevan firman työntekijän työsuhteen sisältöön puuttumien ei varmaan kuitenkaan olisi enää ok?
Alkaa mennä jo OT:ksi ja et selvästikään ymmärtänyt tai halunut ymmärtää pointtiani. Viittasin alkuperäiseen kommenttiini, ettei maailmassa voisi tehdä mitään, jos pitäisi aina välittää kaikesta välillisesti toiselle aiheutetusta ikävästä asiasta.

En kommentoi tätä esimerkkiä tässä ketjussa enempää.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alamummo kirjoitti:
Alkaa mennä jo OT:ksi ja et selvästikään ymmärtänyt tai halunut ymmärtää pointtiani.
Mun mielestä Cube ymmärsi pointtisi ainakin tämän perusteella:

Cube kirjoitti:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jep, no onhan tänne nyt moralisteja ilmoittautunut. On sitä itsekin tullut moralisoitua usein, mutta käytännössä myös olen huomannut, että kun on vaan tilanne päällä ja olotila mitä on (vaikkapa pieni humala), niin siinä ajattelee aika tavalla tunteella, ei järjellä.

Kuten aiemmin olen jo monta kertaa sanonut, en nyt itse tietoista varattujen kanssa vehtaamista harrasta (vaikka kerran on vehdattukin), mutta on aina mahdollista, että sellaiseen tapaukseen törmää ja vasta jossain liian myöhäisessä vaiheessa valkenee se totuus. Jos molemmat on hekumassa siinä kohtaa ja makkara jo hyvää vauhtia menossa kohti uunia, niin veikkaan että aika harva mies tahi nainen alkaa miettiä, että mitäs tässä tuleekaan nyt tehtyä? Tai onhan se toki mahdollista, että alkaa syyllisyys painaa h-hetkellä, mutta varmasti yhtä monessa tapauksessa vastaus on, että ei ala.

Joka tapauksessa vannomatta paras. Teot voi toki tuomita, mutta koskaan ei voi olla satavarma omasta käytöksestä, mitä se on, kun tilanne vaan tapahtuu...

Cube

Jäsen
Ted Raikas kirjoitti:
Jep, no onhan tänne nyt moralisteja ilmoittautunut. On sitä itsekin tullut moralisoitua usein, mutta käytännössä myös olen huomannut, että kun on vaan tilanne päällä ja olotila mitä on (vaikkapa pieni humala), niin siinä ajattelee aika tavalla tunteella, ei järjellä.

Kuten aiemmin olen jo monta kertaa sanonut, en nyt itse tietoista varattujen kanssa vehtaamista harrasta (vaikka kerran on vehdattukin), mutta on aina mahdollista, että sellaiseen tapaukseen törmää ja vasta jossain liian myöhäisessä vaiheessa valkenee se totuus. Jos molemmat on hekumassa siinä kohtaa ja makkara jo hyvää vauhtia menossa kohti uunia, niin veikkaan että aika harva mies tahi nainen alkaa miettiä, että mitäs tässä tuleekaan nyt tehtyä? Tai onhan se toki mahdollista, että alkaa syyllisyys painaa h-hetkellä, mutta varmasti yhtä monessa tapauksessa vastaus on, että ei ala.

Joka tapauksessa vannomatta paras. Teot voi toki tuomita, mutta koskaan ei voi olla satavarma omasta käytöksestä, mitä se on, kun tilanne vaan tapahtuu...
Varmasti näin. Kuitenkin moraali olisi hyvä määritellä omasta käytöksestä riippumattomana osana. Tästä sinun kirjoittelusta tulee vähän sellainen fiilis, että puolustelet tuota käytöstä lähinnä sen takia, että itse olet toiminut niin joskus.

scholl

Jäsen
Ihmettelen vähän sitä, että eikö tuollasista asioista voi sopia jo siinä vaiheessa, kun suhdetta muodostetaan? Siis eihän se mitään tarkoita, että tulee tilaisuus johonkin. Onhan suurimmalla osalla ihmisistä tilaisuuksia, jolloin voisivat halutessaan tappaa jonkun tai varastaa jotain tms. Useimmat eivät silti tee rikoksia. Aivan samalla tavalla ei se tarkoita, että jos paikka tulee pettää niin sillä tavalla pitäisi toimia. Jos haluaa kokeilla erilaisia kroppia niin miksei siitä sovita muijan kanssa.

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Cube kirjoitti:
Kuitenkin moraali olisi hyvä määritellä omasta käytöksestä riippumattomana osana. Tästä sinun kirjoittelusta tulee vähän sellainen fiilis, että puolustelet tuota käytöstä lähinnä sen takia, että itse olet toiminut niin joskus.

Kyllä kirjoituksen kärki ainakin minusta tuntui oli se, että Raikkaan mielestä ihmisillä nimenomaan olisi kollektiivina tapana toimia kännissä samoin kuin Raikas. Toki kyse oli perstuntumasta, jonka pönkittäjä kai ovat myös omat kokemukset, mutta se on sitten toinen asia.

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
scholl kirjoitti:
Jos haluaa kokeilla erilaisia kroppia niin miksei siitä sovita muijan kanssa.

Kyllähän näistä vapaista suhteista lähinnä lukee juttuja silloin tällöin, mutta enpä ainakaan minä tunne tai tiedä yhtään noin toimivaa pariskuntaa.

Itse en moiseen lähtisi. Aika vähissä on itsensä ja muijansa arvostus, jos on ihan sama mitä nainen tekee kropallaan ja kenet päästää sisäänsä. Kuulostaa lähinnä joltain hippien ja muun paskasakin elämältä.

Cube

Jäsen
Solomon kirjoitti:
Kyllä kirjoituksen kärki ainakin minusta tuntui oli se, että Raikkaan mielestä ihmisillä nimenomaan olisi kollektiivina tapana toimia kännissä samoin kuin Raikas. Toki kyse oli perstuntumasta, jonka pönkittäjä kai ovat myös omat kokemukset, mutta se on sitten toinen asia.
Ok, no siinä tapauksessa voisi puolestaan sanoa, että moraali tulisi määritellä kännisestä fiiliskäyttäytymisestä riippumattomana osana.

rainman

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olisi kiva kuulla mitä Alamummo ja muut ns. kolmannen osapuolen toiminnan puolustajat tekisivät tilanteessa jossa yllättäisivät oman puolisonsa piehtaroimassa jonkun kanssa. Keittäisivät oman puolison ripityksen jälkeen tälle sumpit koska eiväthän kyseiset ihmiset mitään väärää ole tehneet ja ovat ihan kelpo porukkaa?? Saahan sitä toisen miestä/naista vähän lainata.

Jaahas, tuli sitten näköjään avattua ensimmäinen ketju... En arvannut että se näin paljon kirjoittelua saisi aikaan. No, oman mielipiteeni olen tässä jo tuonut esille. Aika paljon samoilla linjoilla Ted Raikkaan kanssa. Oli minullakin aiemmin periaate etten varattuihin sekaannu. Tunne-elämän puoleltakin olen ajan myötä hieman kylmemmäksi muuttunut. Pettämistä en hyväksy. Ja mikäli itse olisin parisuhteessa ja alkaisi vierasta tehdä mieli olisi se sen suhteen loppu. Tai mikäli mies pettäisi saisi hän lähteä. En syyttäisi siitä myöskään sitä toista naista. Vaikka en usko että hänestä kovin paljon pitäisinkään. Mikäli saisin turpaani tuolta miehen vaimolta olisi se kenties hieman ansaittua, tosin vain hieman. Alkuperäinen kysymykseni tosin kuului miksi olla parisuhteessa jos haluaa kuitenkin paneskella muiden kanssa. Siinä tilanteessa olisi parempi olla sinkku. Tämä on kuitenkin nyt kääntynyt siihen saako sinkku paneskella kenen kanssa haluaa. Mutta ihan sama, jatkakaa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy