Heh, no kyllä minäkin olen LotR trilogian jaksanut katsoa useamman kerran (ja varmaan tulen katsomaan vielä uudelleenkin) ja omistan ne EE:t, vaikka yksikään niistä elokuvista ei ole mitenkään sillä tapaa loistelias, että olisi mitään jakoja oman vuotensa top5:en (no trilogian ensimmäinen osa kenties voisi sinne yltää).
Aika lailla samoilla linjoilla minäkin olen. Keski-Maahan jaksaa uppoutua useampaan kertaan. Olenhan lukenut Tolkienin kirjatkin moneen kertaan (Hobitin toistakymmentä kertaa, Sormusten Herran yli 20 kertaa ja kummatkin sekä alkukielellä että suomeksi), joten miksipä sitä ei elokuviakin katselisi moneen kertaan?
En Tolkien-aiheisia elokuvia katsele pelkästään elokuvallisista syistä. Ei sikäli, että Hobitissa olisi elokuvallisesti mitään vikaa: kyllä se esimerkiksi top10-listalleni yltäisi tasan 50 viime vuonna näkemästäni teatteriensi-illasta. Ei top5-listalle kuitenkaan.
Eikä elokuvien katsominen teattterissa joskus kahdestikin ole minulla mitenkään ainutlaatuista. Tulinpa nähneeksi The Expendables kakkosenkin (ja ykkösen) kahdesti teatterissa kahdessa eri seurueessa, vaikka se ei top-listoja hätyyttänytkään. Osan elokuvista olen myös jo katsonut uudestaan dvd-julkaisuna, esimerkiksi Yön ritarin paluun ja Kostajat (jonka Marvel-fanina jo ostinkin, kuten kaikki Marvel-filmatisoinnit).
Lisäksi kuten Jykke1978 mainitsikin, niin yksi syy katsoa elokuva teatterissa kahteen kertaan oli päästä näkemään ja vertailemaan 3D HFR -versiota normaaliin versioon. HFR-tekniikka on kuitenkin uutta ja mullistavaksi mainostettua, joten pitihän sitä päästä vertailemaan myös teknisiä eroja, vaikken erityisen teknologia- ja efektipainotteinen elokuvankatsoja olekaan.
Tänään tuli postista tilaamani The Hobbit -soundtrackin erikoispainos. En yleensä soundtrackeja osta ollenkaan, mutta Sormusten Herrasta ostin Howard Shoren kolme soundtrackia ja nyt siis Hobitin. Hyvin on Shore onnistunut taas tavoittamaan elokuvien ja Tolkienin maailman hengen, ja punonut samalla yhteen musiikillisia teemoja Sormusten Herran äänimaailmoista.
Erikoisversion yhtenä herkkuna on kääpiöpoppoon studiossakin esittämä "Blunt the knives", jota ei soundtrackin normiversiossa ole. Kappaleessa käppänät laulavat tuhoavansa Bilbon lautaset, veitset ja haarukat ja tämä kohtaus nähtiin elokuvassakin. Kääpiöt ovat levyllä myös kappaleessa, jossa Thorin laulaa kullasta. Onneksi Shore tuli mukaan myös Hobitti-elokuviin, vaikea olisi kuvitella Keski-Maa-aiheisia Jackson-elokuvia ilman Shoren musiikkia.