Minun mielestäni maahanmuuttovastaisuus Suomessa on suunnittelemattoman, pysyväksi tarkoitetun maahanmuuton vastustamista. Työperäinen maahanmuutto ei ole sellaista, kun maahantulijalla on ennen maahan saapumistaan tiedossa työpaikka ja toimeentulo.
Sellaista ei ole säädetyn lupamenettelyn puitteissa tapahtuva parisuhteen perustamiseksi tarkoitettu maahanmuutto.
Sellaista ei ole erilaisten kiintiöiden mukainen pakolaisten maahanmuutto.
Maahanmuuttovastaisuus liittyy pääosin turvapaikanhakijoihin sekä ihmiskauppaan, kun "työpaikkoja", "parisuhteita" ja pakolaisten "sukulaisuussuhteita" ei oikeasti olekaan.
Itse olen kokenut paluumuuton jo monta kertaa, koska olen asunut ulkomailla eri maissa parisenkymmentä vuotta, muutaman vuoden pätkissä. Olen kyllä huomannut, että aina Suomessa asuneiden ja muutaman päivän tai viikon työ- ja turistimatkojen kokemuksilla varustettujen ihmisten on usein vaikea ymmärtää maailmankuvaani - enkä minäkään heitä aina ymmärrä.
Ainakin olen oppinut sopeutumaan. Jokaisessa maassa on jotain hyvää ja jotain huonoa. Hyvin pärjää, mikäli nauttii siitä mikä on hyvää eikä motkota koko ajan siitä mikä on huonosti.