Perussuomalaiset

  • 5 567 329
  • 44 578

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Minusta tuo "suvaitsevaisuus"-termi saa PS-mielisiä ihan turhaan suuren mielipahan, joskus kyyneltenkin valtaan, koska se tuntuu suomen kielessä sisältävän tiettyä, hmm, "positiivista syrjintää", niin että tulee vaikutelma, että pitäisi ihan aktiivisesti suhtautua rohkaisevasti ja myönteisesti kaikkiin asioihin, jos on "suvaitsevainen".

Englannin kielen "toleranssi" on paljon parempi termi: "kärsitään" erilaisia ja vastustavia ajatuksia, ei "suvaita". Niinpä esimerkiksi itse ihan mielelläni kärsin sen, että esim. esitetään hommalaista hullua kohkaamista Eurabian suhteen tai ollaan libertaarisia kultakanta-hörhöjä, tälläiseen tulisi olla täydellinen vapaus Suomessa, mutta tietysti kuitenkin samalla vastustan tälläisiä typeriä ajatuksia, väitän vastaan ja pilkkaan. Suvaitseminen ei ole mikään positiivinen, suosiva teko vaan negatiivinen, kieltämättä jättäminen.

Loistavaa. Tollainen läpinäkyvä itseään muita fiksumpana pitävä asenne, joka "pakottaa" ottaa käyttöön pilkkaamisen sen sijaan että edes yrittäisi käydä asiakeskustelua. Mihin mitä luultavimmin omat taidot eivät edes riitä. Lisäksi sama kaveri julistaa olevansa "suvaitsevainen".

Just tolla asenteella kirjoittavia kaltaisiasi tyyppejä esiintyy juurikin tuolla US Puheenvuoroissa (kuten Härkösen pariskunta, Börje Uimonen, Pekka Siikala muutamia mainitakseni) ja tapaavat saada nokkiin keskustelu toisensa perään. Henkilöt joilla ei ole asioihin valmista kantaa tapaa kääntyä heitä vastaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Loistavaa. Tollainen läpinäkyvä itseään muita fiksumpana pitävä asenne, joka "pakottaa" ottaa käyttöön pilkkaamisen sen sijaan että edes yrittäisi käydä asiakeskustelua. Mihin mitä luultavimmin omat taidot eivät edes riitä. Lisäksi sama kaveri julistaa olevansa "suvaitsevainen".

Tuota, mitä, onko sinulla ehkä jokin sisäluvun ongelma? En nimenomaan julistaudu olevani suvaitsevainen, "julistan" vain että Suomessa pitäisi olla täydellinen mielipiteen vapaus (poislukien kunnianloukkaus-lainsäädäntö ja hyvin suorat kehoitukset väkivaltaan). Olen täysin valmis "toleroimaan", kärsimään, sen, että tässä maassa on paljon ihmisiä, jotka ovat hyvin eri mieltä asioista kuin minä ja että he täysin vapaasti saavat esittää ajatuksiaan. Sen sijaan en halua silittää heidän päätään ja sanoa, että oikein hyvä, tätä lisää. Mikä tässä nyt on niin erinomaisen vaikeata hyväksyä? Olethan sinäkin, mahdollisesti, valmis toleranssiin minunkin mielipiteideni suhteen?
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Olen pahasti usean eri puolueen ristivedossa, kuten tietysti moni muukin äänestäjä. Minulla vaikeuksia tuottaa se tosiasia, että kannatan lämpimästi Euroopan yhteistyötä ja integraatiota, mutta olen menettänyt uskoni Unioniin tällaisena valtavana kokonaisuutena. Nähdäkseni yhdistynyt Eurooppa toimisi parhaiten alkuperäisessä mallissaan, eli vapaakauppa-alueena, jossa mukana L-Eurooppa sekä Pohjoismaat.

Harvinaisen hyvin sanottu, siis kirjoitettu. Ja tarkoitan koko tekstiä, enkä vain ylläolevaa lainausta. Melkein kuin olisit lukenut minun ajatukseni ja tiivistänyt ne kirjoitettuun muotoon. Spooky... .

Huomenna pitäisi äänestää ja ensimmäisen kerran vuosikausiin en ole vielä päättänyt ehdokastani ennen vaalipaikalle menoa. Sen tiedän, että vihreitä en äänestä missään tapauksessa, mutta muuten pähkäilen vielä muutaman ehdokkaan välillä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Huomenna pitäisi äänestää ja ensimmäisen kerran vuosikausiin en ole vielä päättänyt ehdokastani ennen vaalipaikalle menoa. Sen tiedän, että vihreitä en äänestä missään tapauksessa, mutta muuten pähkäilen vielä muutaman ehdokkaan välillä.

Euro-vaaleista toki on kyse, mutta kyllä minulle jokainen vaali on tätä nykyä myös kyse Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikasta, jota on hoidettu viime vuodet heikosti.

Mutta joo, ei liity niin paljon eurovaaleihin, sanottavani asiasta olen sanonut Nato-ketjussa. Eurovaaleissa kyse ei siis ole pääasiasta, mutta periaatteellisesta seikasta kyllä: en voi äänestää ehdokasta, jonka katson olevan kujalla Suomen turvallisuuspolitiikan tilanteesta.
 
Ilmeisesti. Ainakin perussuomalaisten mielestä asia on niin että työ puolueen tai ammattiyhdistyksen toimihenkilönä, ammattipoliitikkona tai apurahoilla toimivana yliopistotutkijana ei ole oikeaa työtä.
Tai ainakaan Soinilla, Halla-aholla tai Terholla ei kenelläkään ole mitään sen kummallisempaa historiaa oikeista töistä kuin Arhinmäelläkään, joten toivottavasti pitävät suunsa kiinni kun aletaan puhumaan työnteosta.
Halla-aho kuitenkin esiintyy peremmin sen puolesta, että Suomessa oikean työn tekeminen olisi tekijälleen kannattavaa. Arhislaisuudessa työntekijän työpanos kuuluu arhislaisille.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Soini oli kuulemma sanonut ettei halua että Suomen asioista päättävät italialaiset fasistit. Siinä olisi ollut Arhiksella vastapallon paikka, että hän luonnollisesti puolueen johtajana haluaa, että asiasta päättävät suomalaiset fasistit.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ilmeisesti. Ainakin perussuomalaisten mielestä asia on niin että työ puolueen tai ammattiyhdistyksen toimihenkilönä, ammattipoliitikkona tai apurahoilla toimivana yliopistotutkijana ei ole oikeaa työtä.
Tai ainakaan Soinilla, Halla-aholla tai Terholla ei kenelläkään ole mitään sen kummallisempaa historiaa oikeista töistä kuin Arhinmäelläkään, joten toivottavasti pitävät suunsa kiinni kun aletaan puhumaan työnteosta.

Tämän ketjun keskustelu on hämmentävää metakeskustelua, mutta korjattakoon nyt virheellinen tieto siitä, että Halla-aholla ei olisi historiaa niistä kuuluisista oikeista töistä. Kuten monesta yhteydestä, viimeksi perussuomalaiset.fi-verkkosivustolta, on saanut lukea, niin:
ennen politiikkaan ryh*tymistään hän on toiminut tut*kijana, tuntiopettajana, tarjoilija ja varastomiehenä sekä virkaili*jana ulkoasiainhallinnossa.

Kai nyt sentään varastomiehen ja tarjoilijan hommat lasketaan "oikeiksi töiksi"? Ulkoasiainhallinnon virkailijan hommatkin ja tuntiopettajan hommat on syytä laskea, vaikka joidenkin mielestä "kynänpyöritys" ei korvaakaan fyysistä raatamista.

Väite siis ole, että Halla-aholla ei ole sen kummempaa työkokemusta kuin Arhinmäelläkään. Mitkä ovat Arhinmäen vastaavat työkokemukset tarkalleen ottaen? Muuta ns. konkreettista duunia en löytänyt kuin nurmikon leikkaamista Helsingin puistoissa. Kansan Uutisten kesäpestiä en laske sen enempää kuin muita puoluelehtien suojatyöpaikkoja, kuten en laske myöskään järjestötoimia, väkivaltaisia mielenosoituksia, poliittista broilerointia ja muuta hihhulointia.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Tämän ketjun keskustelu on hämmentävää metakeskustelua, mutta korjattakoon nyt virheellinen tieto siitä, että Halla-aholla ei olisi historiaa niistä kuuluisista oikeista töistä. Kai nyt sentään varastomiehen ja tarjoilijan hommat lasketaan "oikeiksi töiksi"?
Kun näytät perehtyneen Halla-ahon työhistoriaan niin kertoisitko meille tietämättömille, miten monta vuotta (kuukautta, viikkoa tai päivää) Halla-aho on työskennellyt varastomiehenä ja tarjoilijana.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kuka on Reija Härkönen?

Hän on Reija "uusfasisti" Härkönen. Parempi ihminen siis. Winston Churchillin toteamus vaikutta todelta nykypäivänä: "The today's antifascists will be the new fascists"
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kun näytät perehtyneen Halla-ahon työhistoriaan niin kertoisitko meille tietämättömille, miten monta vuotta (kuukautta, viikkoa tai päivää) Halla-aho on työskennellyt varastomiehenä ja tarjoilijana.

En päivän tarkkuudella ole Halliksen cv:stä tietoinen, enkä oikein käsitä mitä merkitystä tällä tiedolla ylipäätään on tässä keskustelussa, jossa väitteenä oli se, että Halla-aholla ei ole "sen kummallisempaa historiaa oikeista töistä" ja minä osoitin tämän väitteen helposti vääräksi. Historiaa oikeista töistä on, minkä pitäisi riittää. Voisin kuitenkin heittää villin veikkauksen, että "oikeat työt" ovat ajoittuneet ajalle ennen Halla-ahon yliopisto-opiskeluita ja niiden ajalle. Halla-ahohan kirjautui yliopistoon 1995 eli 23/24-vuotiaana.

Omakohtaisesti en lähde siitä, että pelkkä lapionheilutus laskettaisiin oikeiksi töiksi, vaan pidän esimerkiksi Halla-ahon työskentelyä viisumivirkailijana Suomen Kiovan-suurlähetystössä varsin merkittävänä työnä, joka on varmasti antanut hyvän perspektiivin Ukrainan nykyiseen tilanteeseen.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kun näytät perehtyneen Halla-ahon työhistoriaan niin kertoisitko meille tietämättömille, miten monta vuotta (kuukautta, viikkoa tai päivää) Halla-aho on työskennellyt varastomiehenä ja tarjoilijana.

Onko nyt niin, että kun tuli todistettua Halla-aholta löytyvän ihan oikeaakin työhistoriaa "oikeista töistä", se ei enää riitäkään vaan nyt sitä oikeaa työhistoriaa onkin oltava paljon - vuosia kenties?

Ihan yleisesti pohdiskelen tässä, että paljonko on oltava kokemusta "oikeista töistä" jotta voi sanoa tehneensä "oikeita töitä"? Ja jätetään huomiotta vaikein tehtävä eli "oikeiden töiden" määritteleminen. Mitä ne "oikeat työt" oikein ovat?

vlad.
 
Viimeksi muokattu:

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Omakohtaisesti en lähde siitä, että pelkkä lapionheilutus laskettaisiin oikeiksi töiksi, vaan pidän esimerkiksi Halla-ahon työskentelyä viisumivirkailijana Suomen Kiovan-suurlähetystössä varsin merkittävänä työnä, joka on varmasti antanut hyvän perspektiivin Ukrainan nykyiseen tilanteeseen.

No ei todellakaan ole mitään perspektiiviä. Hän on olle "uusfascistisen" hallinnon alainen työntekijä. Se että moinen työnteko tapahtui joskus 90-luvulla, ei vaikuta paskaakaan siihen, että J-Ha on paskainen fascisti, kysy vaikka Reijalta. Oma ääni ei mennyt kaimalle, vaan toiselle PERSULLE. Olen siis uus-fascisti. Ei haittaa. Olen tottunut.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Onko nyt niin, että kun tuli todistettua Halla-aholta löytyvän ihan oikeaakin työhistoriaa "oikeista töistä", se ei enää riitäkään vaan nyt sitä oikeaa työhistoriaa onkin oltava paljon - vuosia kenties.
vlad.
No on siinä minun mielestäni eroa onko ollut töissä päivän tai vuoden. Uteliaisuuttani minua kyllä kiinnostaisi tietää, missä Halla-aho on ollut töissä varastomiehenä. Kun noita Karalahden näköisiä varastomiehä on nähnyt niin on vaikeaa Halla-ahon kaltaista miestä ajatella porukkaan kantamaan sementtisäkkejä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
No on siinä minun mielestäni eroa onko ollut töissä päivän tai vuoden. Uteliaisuuttani minua kyllä kiinnostaisi tietää, missä Halla-aho on ollut töissä varastomiehenä. Kun noita Karalahden näköisiä varastomiehä on nähnyt niin on vaikeaa Halla-ahon kaltaista miestä ajatella porukkaan kantamaan sementtisäkkejä.

Kaivetaan nyt sitten Hesarin kuukausiliitteen pitkä haastattelu huhtikuulta (joka kannattaa muutenkin lukea, siinä on paljon infoa mm. Halliksen työväenluokkaisesta perhetaustasta, isä oli esimerkiksi bussikuski), josta löytyi seuraavaa tietoa tarkemmista ajoista ja työnkuvista:

Hän ryhtyi opiskelemaan ukrainaa ja myöhemmin myös venäjää ja valmistui ravintolakoulusta. Sen jälkeen hän työskenteli vuoden tamperelaisissa ravintoloissa tarjoilijana.

Vuoden verran siis tarjoilijana, ja ravintolakoulusta valmistuminen. Kai tämä oikeiksi töiksi sentään lasketaan?

Syksyllä 1995 Jussi Halla-aho muutti Tampereelta Helsinkiin. Hänet oli hyväksytty Helsingin yliopistoon opiskelemaan venäjän kieltä ja slaavilaista filologiaa. Hän nautti opiskelusta.
"Sai vaivata päätään. Minulla ei ollut minkäänlaista tarvetta viettää opiskelijaelämää tai bilettää. Opiskelussa yhdistyi työ ja huvi."
Opiskelurahoja hän hankki matkahuollossa rahdinkäsittelijänä.

Halla-ahon opinnot kestivät viitisen vuotta ja opintoja oli rahoitettavana, joten oletettavasti hän oli rahdinkäsittelijänä kauemmin kuin sen kuuluisan yhden päivän. Kyllä Matkahuollon duuni nyt ainakin on sitä oikeaa työtä.

Yhden vuoden hän vietti Ukrainan pääkaupungissa Kiovassa.

Tämä oli oletettavasti se suurlähetystön keikka. Vuosi meni siinäkin.

Minusta tuossa on jo ihan kattavasti ja monipuolisesti töitä ja elämänkokemusta paljon muustakin kuin vain tutkijan kammiossa istumisesta ennen bloginpitoa ja poliittista uraa.

Hyvä, asiallinen ja neutraali haastattelu kannattaa muutenkin lukea, se on sikäli harvinainen, että siinä ei Halla-ahoa jatkuvasti demonisoida ja hänen annetaan itse kertoa taustastaan ja valinnoistaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
No on siinä minun mielestäni eroa onko ollut töissä päivän tai vuoden. Uteliaisuuttani minua kyllä kiinnostaisi tietää, missä Halla-aho on ollut töissä varastomiehenä. Kun noita Karalahden näköisiä varastomiehä on nähnyt niin on vaikeaa Halla-ahon kaltaista miestä ajatella porukkaan kantamaan sementtisäkkejä.

On toki, mutta en nyt edes usko, ett työkokemusta olisi mainittu, jos se olisi ollut luokkaa jokunen viikko - sellainen tieto olisi täysin merkityksetöntä.

Varastojakin on kovin monenlaisia, olen työskennellyt Postilla/Itellalla myös Vantaan logistiikkakeskuksessa, jossa jo tuolloin oli julmettu varasto ja enemmän minä siellä olen nähnyt kokoisiani miehiä kuin "karalahtia". Sama tulee Postin/Itellan paketti- ja rahtipuoleen, siellä pakettien painot olivat parhaimmillaan/pahimmillaan 30+ kiloa ja niitä käsiteltiin yksin ja käsin. Miehet ja naiset sulassa sovussa, siihen porukkaan olisi hävinnyt helposti yksi kappale Halla-ahojakin eikä kukaan olisi huomannut mitään poikkeavaa.

vlad.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
En päivän tarkkuudella ole Halliksen cv:stä tietoinen, enkä oikein käsitä mitä merkitystä tällä tiedolla ylipäätään on tässä keskustelussa, jossa väitteenä oli se, että Halla-aholla ei ole "sen kummallisempaa historiaa oikeista töistä" ja minä osoitin tämän väitteen helposti vääräksi. Historiaa oikeista töistä on, minkä pitäisi riittää.

No alunperin tuo juttu lähti siitä kun nimimerkki muti kommentoi Soinin ja Arhinmäen työelämäkeskustelua niin että Arhinmäen pitäisi niissä asioissa pitää päänsä kiinni koska ei ole paljoa oikeita töitä tehnyt. Siihen sitten vaan muistutin etteivät Soinit ja Halla-ahotkaan politiikassa sillä perusteella pyöri että heillä olisi joku merkittävä historia "oikeiden töiden" tekemisestä.
Sinällään tuon nyt on yksi ja sama mitä töitä jotkut poliitikot ovat joskus tehneet tai olleet tekemättä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tästä saa olla eri mieltäkin, mutta mielestäni "oikeat työt" ovat politiikoista puhuessa hieman huono termi. Minusta Juha Sipilällä on ihan eri tavalla kokemusta oikeista töistä kuin tarjoilijalla tai varastomiehellä vaikka jälkimmäinen kuinka olisi kiroileva trukkia ajava merirosvo.
 

Byvajet

Jäsen
Minusta poliitikon työ on työtä siinä kuin muukin työ. Sen hoitaminen vaatii tietynlaista osaamista, asioiden ymmärtämistä ja sosiaalisia kykyjä.

Mitä henkisemmäksi yhteiskunta muuttuu, sitä pienemmäksi käy taimenistuttajien ja ojankaivajien määrä. Noissa piireissä pelisuunnittelua tai naisen aseman tutkimusta tuskin oikeana työnä pidetään.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Minusta poliitikon työ on työtä siinä kuin muukin työ. Sen hoitaminen vaatii tietynlaista osaamista, asioiden ymmärtämistä ja sosiaalisia kykyjä.

Mitä henkisemmäksi yhteiskunta muuttuu, sitä pienemmäksi käy taimenistuttajien ja ojankaivajien määrä. Noissa piireissä pelisuunnittelua tai naisen aseman tutkimusta tuskin oikeana työnä pidetään.

Näinhän se on. Mutta silti olen eri mieltä kuin kokoomus ja etenkin Niinistö ja Käteinen, ettei turhaa tai paskatyötä muka ole. Kyllä sitä on. Esimerkiksi verkostomyynti puhelimitse ja kauppojen etukorttijärjestelmien suunnittelu lukeutuvat minusta paskatyöksi, sillä ne ovat vain ihmiskunnan henkisen evoluution haitaksi. Ensiksi mainittu vasta paskatyötä onkin, sillä sitä ei arvosta edes ko. työtä tekevä.

Minä pyrin aina äänestämään sellaista poliitikkoa, joka tunnustaa paskatyön olemassa olon ja jolla on kosketuspintaa mahdollisimman paljon muuhun kuin politiikkaa – oli se sitten pelisuunnittelua tai naistutkimusta, kunhan on tehnyt jotain muuta kuin politiikkaa pahimmassa tapauksessa koulun oppilaskunnasta lähtien.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Uusi saksalaismeppi on vastannut natsipuheistaan oikeudessa: | Yle Uutiset | yle.fi

Olisikohan tässä persuille yhteistyökumppani europarlamenttiin? Voisi Hallis harjoittaa "maahanmuuttokriittisyyttään" vielä vähän kovemman janarin kanssa.
Nähtäväksi jää, onko kyseinen kaiffari sopiva yhteistyökumppani perussuomalaisille sen paremmin kuin sosialisteillekaan. Kansallissosialistisella historialla tosin on mielestäni metodien suhteen enemmän yhteistä sosialistien kuin perussuomalaisten historian kanssa. Kun Suomen sosialistit tykkäävät kovasti mainostaa menneisyyttään, niin otetaan sieltä sellaisia pointteja mukaan kuin Suinula, Porin lyseo, Koliahde, Viipurin vankila, Toijala-Iittala jne. jne.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Pieni detailji.

Hesarin jutussa englantilainen protestirenkunttaja kyselee Persujen kannatusluvuista. Toimityajan on pakko se laittaa lehteen, tietysti kun Persuja morkataan. Hienosti herra Bragg puhuu Pesuista True Finns puolueena kun omat sivut sanoo notta Finns Party. Pikkujuttu mutta haisee taas perus-Hesari paskalta. Kait minäkin voin ruveta sanomaan Kokkareita Concentrationiksi eikä se ketään haittaa?

Kevyt nyanssi-ero kuitenkin Finns Partyn ja True Finnsin välillä...
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Uusi saksalaismeppi on vastannut natsipuheistaan oikeudessa: | Yle Uutiset | yle.fi

Olisikohan tässä persuille yhteistyökumppani europarlamenttiin? Voisi Hallis harjoittaa "maahanmuuttokriittisyyttään" vielä vähän kovemman janarin kanssa.

Mielestäsi tuollainen mies on "kovempi janari"? Ookoo. Minun mielestäni tuo heppu ei vaikuta pätkääkään "kovalta janarilta". Vaikka hänen mielestään Aatu onkin suurmies, ei se muuta häntä yhtään kovemmaksi tai pehmommaksi janariksi. Sen sijaan hän kyllä saa ihan vapaasti olla sitä mieltä että Aatu oli suurmies, sitä ei voi eikä saa estää. En kylläkään ymmärrä miten liität Halla-ahon tähän henkilöön? En ole ainakaan mistään kuullut tai lukenut että Halla-aho olisi jotenkin natsimielinen.
 

Tuamas

Jäsen
Pieni detailji.

Hesarin jutussa englantilainen protestirenkunttaja kyselee Persujen kannatusluvuista. Toimityajan on pakko se laittaa lehteen, tietysti kun Persuja morkataan. Hienosti herra Bragg puhuu Pesuista True Finns puolueena kun omat sivut sanoo notta Finns Party. Pikkujuttu mutta haisee taas perus-Hesari paskalta. Kait minäkin voin ruveta sanomaan Kokkareita Concentrationiksi eikä se ketään haittaa?

Niin, onhan se ihan pirun leimaavaa käyttää puolueesta nimitystä, jota puolueessa itse käytettiin pitkään mm. Raimo Vistbackan toimesta ja joka kansainvälisessä lehdistössä oli "normi" vuoteen 2011 asti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös