Tulee olemaan tulevaisuudessa mielenkiintoista nähdä kenen kanssa persut menevät hallitukseen, kun tuntuu kaikki osapuolet olevat enemmän tai vähemmän perseestä.
Poliittinen kiistelyretoriikka on valtaosin teatteria, niin Persujen kuin muiden puolueiden osalta. Luulen, että ainoastaan Vihreät ja RKP taitaa olla vaihtoehtoina ulkopuolella mahdollisesta PS-hallituksesta. Ja itse asiassa varmaan jälkimmäinenkin kävisi, jos RKP antaisi periksi mamuilussa ja PS kielikysymyksessä. Sen sijaan RKP, Vasemmistoliitto ja Vihreät on kaikki mahdollista pelata pois hallituksesta, jos suuret puolueet saavat riittävästi kannatusta ja pääsevät keskenään sopuun hallitusneuvotteluissa.
Mikäli PS on joskus hallituspuolue, niin silloin todennäköinen koalitio on juurikin kolmen suuren kopla ja mahdollisesti KD vielä siihen päälle. Eli PS+Kok-Kepu tai PS+Kepu+SDP tai PS+Kok+SDP. Soini liputtaa jälkimmäisen puolesta, koska ei halua menettää persujen äänestäjien taikaseinäsiipeä demareille, jos SDP pääsisi ilman persuja oppositioon räksyttämän tuttua kateuspopulismiaan.
Haglund haluaa sinänsä ovelana poliitikkona ylimääräistä huomiota marginaalipuolueelleen, tietäen Soinin kiinnostuksen puutteesta johtuvan heikon argumentaatiotason maahanmuuttokysymyksissä ja yhdentekevässä "rasismikeskustelussa". Haglund puheenjohtajana pääsee kyllä haastamaan Soinia normaaleissa puheenjohtajatenteissä. Ei olisi järkevää Soinin lähteä mihinkään erilliseen rasismiväittelyyn pienpuolueen kanssa. Koko rasismikeskustelu on muutenkin enemmän tai vähemmän metakeskustelua ilman poliittista asiakysymysrelevanssia. Sen ainoa funktio on polkea maahanmuuttopolitiikasta keskustelu moralisoinnin alle.
Haglund nälväisi | m.iltalehti.fi
Carl Haglund kirjoitti:
Hänen olisi hyvä huomata, etten koskaan ole väittänyt sellaista. Tunnen hänet aika pitkältä ajalta ja itse asiassa pidän häntä ystävänäni edelleen. En myöskään ole sanonut, että perussuomalaiset olisivat rasisteja. Tunnen hyvin monia perussuomalaisia, he ovat ihan rakentavia hyviä tyyppejä, ja meillä on hyvä yhteistyö heidän kanssaan.
Eli koko ”kiista” on pelkkää poliittista peliä. Sen tietää Soini ja sen tietää Haglund. Ihan hyvä yritys kukkopojalta kuitenkin. Jos Haglund haluaisi oikeasti maahanmuuttokeskustelua persujen kanssa, niin hän haastaisi esim. Halla-ahon, jolle asia on selvästi tärkeämpi kuin Soinille.