Perussuomalaiset

  • 5 567 149
  • 44 578

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mitä taas tulee kompetenssiisi repostella "tavallisen suomalaisen ihmisen" (kuten itse asian lopulta ilmaiset) mielipiteitä, olet mielestäni haukannut pikkuisen liian ison palan purtavaksi, olet vain yksi heistä, vai koetko asemasi jotenkin muuten?
Tosin - täällä helposti nakellaan fraaseja: "jokaisen sivistyneen ihmisen mielestä", tms. joilla ei kirjoittajan oman mielipiteen kanssa ole muuta tekemistä kuin hänen harras toiveensa ja oletuksensa omien ajatusten laajemmastakin tuesta - omia oletuksia vailla faktoja.

Joten - ota opiksesi ja jatka pakinaasi...

Sitä samaa, vaikuttaisi että sinulla on hyvä tovi aikaa opiskella semanttisia teesejäsi ;)

Mitä taas tulee kompetenssiini arvostella "tavallisia suomalaisia", niin koen minulla sitä nimenomaan olevan, vaikka näkökulmani on toki usein vahvasti subjektiivinen. En vain jaksa joka käänteessä mainostaa että en ole juuriltani täysin suomalainen, vaikka se sinänsä onkin tärkein syy usein "ulkopuolisiin" näkökulmiini. Minulla on jokin kalpea aavistus siitä millaista saattaisi olla elämä Suomessa etniseen vähemmistöön kuuluvana henkilönä joten siksi en ole esimerkiksi kaikista maahanmuutto - teeseistä niin kauhean riemuissani. Ylipäätään en pidä suomalaisten sivistystasoa kovin korkeana ns. sydämen sivistykseen liittyen ja Persujen retoriikka ei tätä tasoa ainakaan korota jos noin niin kuin minulta kysytään.

Semantiikka tuntuu olevan erinäisten Persu - fanien mieliharrastus, sanoja ja käsitteitä väännellään ja käännellään ja pilkkua nussitaan niin että natina käy. Jonkun ulkopuolisen silmissä moinen jankkaus saattaa vaikuttaa ihan yhtä tyhmältä kuin minun "horjuva" semantiikkani, vaikka sitä eivät kaikki "hurahtaneet" taidakaan ymmärtää. No, netti on netti ja elämää elämää ja niin edespäin.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Minusta on nimittäin ihan vilpittömästi mukavampaa, jos eduskunnan kolmanneksi suurin puolue kykenee neuvottelemaan ja on valmis kompromisseihin. Sitä en tiedä, miten persujen äänestäjät tuohon suhtautuvat.

Tästä olen aivan samaa mieltä. Mulla ei ole ollut mitään vaikeuksia nähdä Soinia ihan normipoliitikkona ja täälläkin on tullut todettua, että hallituskysymys viimeistään avaa joidenkin persuja äänestäneiden silmät - ja se näkymä ei ole heille miellyttävä. Tässä tehdään siis samaa kuin puolueet ovat tehneet aina. Käydään kauppaa ja veivataan kompromisseja. Politiikan ammattilaisille tämä ei ole mikään iso asia, ei myöskään osalle persuja äänestäneistä. Mutta olen aivan varma, että niiden 39 edustajan ja heitä äänestäneiden joukossa tulee olemaan pettyneiden osasto. Eihän tän tätä pitänyt olla. Mukana on kuitenkin "hakkaraisia" (yleisnimi sekä tietylle edustajaryhmälle että tietylle äänestäjäkunnalle), joiden yleistiedot ovat sitä osastoa, että maahanmuutto voitaneen kieltää yhdessä yössä ja seuraavan viikon aikana sitten lähetetään Suomesta ulos kaikki turhat maahanmuuttajat.

Mun mielestäni esiin nousevat mm. nämä kiinnostavat kysymykset, joihin toivon ainakin Toejoen Veikolta omia näkemyksiä. Testataan, olenko absoluuttisen eri mieltä hänen kanssaan:

1) Persujen hajoaminen? Jakautuuko puolue jossain vaiheessa maltillisiin "Soinilaisiin" ja radikaaleihin? Ts. syntyykö persujen sisällä SKDL-ilmiö ja saammeko 2010-luvun version taistolaisista?
-Minä veikkaan, että näin tapahtuu tämän vaalikauden aikana ja seuraavissa eduskuntavaaleissa meillä tulee olemaan Persut + uusi nationalistinen oikeistopuolue. Persut/Soinilaiset on isompi ryhmä, mutta uudesta jengistäkin tulee noin 12-15 edustajan nippu. Ja tämä ryhmä ei todellakaan tule menemään hallitukseen koskaan.

2) Pakkoruotsin lopettaminen?
-Minä veikkaan, että pakkoruotsi lopetetaan, mutta hallitusvastuu aiheuttaa sen, että tämä jää ainoaksi kielipoliittiseksi toimeksi. Ruotsinkielinen varuskunta saa jatkaa ja kaksikielisiä palveluja ei ryhdytä purkamaan kaksikielisiltä paikkakunnilta. Tästäkin tulee paljon pienempi jytky kuin oli tarkoitus.

Lisäkysymyksenä kysyn saman kuin aikaisemmin. Pakkoruotsin vastustajat: Onko se riittävä ratkaisu, että otetaan pakkoruotsi pois ja laitetaan tilalle muu pakollinen kieli? Tällöin ne, jotka eivät halua ruotsia, joutuvat kuitenkin ottamaan englannin, saksan, venäjän, espanjan, ranskan tai jonkun muun. Onko tämä oikeasti teistä jonkunlaista pakollisuuden purkamista? Minä näen tämän niin, että vanki saa vaihtaa selliä. Jos jollekin henkilölle on ylivoimaisen vaikea oppia ruotsia, niin hänelle on kyllä ylivoimaisen vaikea oppia muitakin kieliä. Absurdein ajatus on se, että itärajalla otettaisiin pakkovenäjä. Venäjä on meille länsimaisille monta astetta vaikeampi kieli oppia kuin ruotsi, saksa tai englanti. Eikö ole aika kohtuuton vaatimus, että alle 10-vuotias joutuisi ottamaan pakkovenäjän? Poissulkien tietenkin kielellisesti lahjakkaat oppilaat. Eikö tässä pakkoasiassa olisi kaikken tasapuolisinta lopettaa pakollinen vieraan kielen ottaminen ylipäätään? Saataisiin varmasti paremmin motivoituneita kielten opiskelijoita. Pakkovenäjään mulla ei ole kuitenkaan niin jyrkkää kantaa, että se olisi absoluuttisen mahdoton ajatus. Mutta ihan erilaisen aakkossysteeminkin takia pitäisin parhaana vaihtoehtona sitä, että muutenkin vasta jotenkuten suomeksi kirjoittamaan oppinut tenava saisi kasvaa oman äidinkielensä parissa vielä pari vuotta. Olisi hyvä, että suomenkielen pohja olisi varmasti kondiksessa, kun venäjän aloittaa. Ts. siirtäisin pakkovenäjän aloitusikää pari vuotta eteenpäin. Mua vituttaa edelleenkin, että en aikanaan ottanut venäjää saksan sijaan. Menin vaan siitä yli, missä rima oli matalin.

3) RKP ja Persut, mahtuvatko samaan hallitukseen?
-Minä sanon, että kyllä mahtuvat ja tulevat istumaan jo Kataisen ekassa hallituksessa kimpassa.

Ja mikä helvetti on Visva?? Siis kyllähän mä tiedän visvan muuten vaan, mutta siis poliittisessa yhteydessä? Mulla on puoluekentässä nyt kaksi puoluetta, joita en tule koskaan missään tapauksessa äänestämään: Vasemmistoliitto ja Perussuomalaiset. Vasemmistoliitto on ideologinen valinta, en vain voi heitä äänestää, mutta vasemmistoliitossa on silti muutamia helvetin asiallisia poliitikkoja, kuten Paavo Arhinmäki. Henkilönä diggaan myös Timo Soinista ja hänen kanssaan on aivan sama tilanne kuin Arhinmäen suhteen. Taitava ja älykäs poliitikko, mutta valitettavasti AMP. Aivan Mahdottomasta Puolueesta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
2) Pakkoruotsin lopettaminen?
-Minä veikkaan, että pakkoruotsi lopetetaan, mutta hallitusvastuu aiheuttaa sen, että tämä jää ainoaksi kielipoliittiseksi toimeksi. Ruotsinkielinen varuskunta saa jatkaa ja kaksikielisiä palveluja ei ryhdytä purkamaan kaksikielisiltä paikkakunnilta. Tästäkin tulee paljon pienempi jytky kuin oli tarkoitus.

Käsittääkseni kukaan ei ole koskaan edes ehdottanut että ruotsinkielisiä palveluita alettaisiin purkamaan kaksikielisistä kunnista. Tai siis ainakaan kukaan nykyisistä kansanedustajista, tosin kaikista uusista Persuedustajista en ole täysin selvillä.

Pakkoruotsi poistuu ja tilalle tulee pakollinen kolmas kieli äidinkielen ja englannin lisäksi. Valistusta lisätään ja ruotsia opiskelevat edelleen ne jotka näkevät sen hyödyllisyyden.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
3) RKP ja Persut, mahtuvatko samaan hallitukseen?
-Minä sanon, että kyllä mahtuvat ja tulevat istumaan jo Kataisen ekassa hallituksessa kimpassa.

Ja mikä helvetti on Visva??

Eikös Visva tarkoita vihervasemmistoa? Termiä on viskottu esimerkiksi meikäläisen päälle tuolla Hallis - ketjussa eikä se netissä mitään meinaa, mutta täytyy sanoa että jos livenä joku sanoisi että "nuo nyt on tyypillisiä visvojen juttuja" tms. niin olisin varmaan aika...harmissani.

Niin, Rkp:sta sen verran että päivän Satakunnan Kansassa Ulla Maj Wideroos ilmoitti että Rkp on valmis samaan hallitukseen Persujen kanssa. Löytynee Stt:stäkin jos joku viitsii kaivaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mitä tulee Sofi Oksaseen, saanee hän haastattelunsa luettavakseen ennen niiden julkaisemista. Tosin hänellä on kyllä kanttia ilmaista äärimmäisiä mielipiteitä ja myös ottaa niistä vastuu. Erityisen hyvä hän on kirjallisessa ilmaisussa ja on ansainnut näppärästi, sujuvasti ja perusteellisesti mietityllä tuotannollaan paljon omaisuutta ja arvostusta.

Oksanen takuuvarmasti tuntee myös George Orwellin tuotannon, mutta oilisiko kuitenkin jäänyt sisäistämättä tämä Eläinten vallankumouksen keskeinen ajatus: "Kaikki eläimet ovat tasa-arvoisia, mutta toiset eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset".
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mitä tulee Sofi Oksaseen, saanee hän haastattelunsa luettavakseen ennen niiden julkaisemista.

Vähän epäilen tässä tapauksessa, sillä haastattelu tehtiin englanniksi mutta julkaistiin italiaksi.

En halua erityisesti puolustella Oksasta, mutta hänen tilanteensa on hankala koska hän antaa haastatteluja milloin mihinkin maahan joten voi olla vaikea valvoa mitä hänen nimissään kirjoitetaan. Silti Suomessa takerrutaan hänen lauseisiinsa hanakasti, eipä käy kateeksi, täytyy sanoa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Eikös Visva tarkoita vihervasemmistoa? Termiä on viskottu esimerkiksi meikäläisen päälle tuolla Hallis - ketjussa eikä se netissä mitään meinaa, mutta täytyy sanoa että jos livenä joku sanoisi että "nuo nyt on tyypillisiä visvojen juttuja" tms. niin olisin varmaan aika...harmissani.

Siis jos joku kutsuu sinua vihervasemmistolaiseksi - jota selkeästi olet ainakin maahanmuuton linjoissasi - niin olisit harmissasi?

Miksi näin?

Lisäksi mielenkiinnosta, saako sinusta Soinia kutsua rasistiksi tai fasistiksi?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
En halua erityisesti puolustella Oksasta, mutta hänen tilanteensa on hankala koska hän antaa haastatteluja milloin mihinkin maahan joten voi olla vaikea valvoa mitä hänen nimissään kirjoitetaan. Silti Suomessa takerrutaan hänen lauseisiinsa hanakasti, eipä käy kateeksi, täytyy sanoa.

Niin, se on aina hirveän käytännöllistä piiloutua "käännösvirheen" tai "tulkintavirheen" taakse kun on laukonut asioita ulkomaisessa mediassa, Oksanenhan ei ole ihan uusi tällä saralla, viimeksihän tuli haukuttua suomalaiset miehet Tanskan televisiossa. Oksanen sanoi mm. että tyypillinen suomalainen mies korvaa väkivallalla sen ettei osaa puhua tunteistaan. Aika vahva yleistys mutta varmaan taas käännösvirhe.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mitä tekemistä vihreydellä tai vasemmistolaisuudella on sen kanssa, miten henkilö suhtautuu maahanmuuttoon ja/tai maahanmuuttokeskusteluun? RKP on monella mittarilla Suomen oikeistolaisin puolue ja ehkä kaikkein maahanmuuttomyönteisin.

Vihreät ja vasemmisto ovat voimakkaiten ilmottautuneet mamu-positiivisiksi, toki RKP:stäkin löytyy tällaista arvoliberalismia.

Vellihousun kertoman perusteella en usko että hän on RKP:n kannattaja, voin toki olla väärässä.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Siis jos joku kutsuu sinua vihervasemmistolaiseksi - jota selkeästi olet ainakin maahanmuuton linjoissasi - niin olisit harmissasi?

Visvaksi kutsuminen on se mikä saattaisi "harmittaa" sanan sisältämän kaksoismerkityksen ja ilmeisen pilkan vuoksi. Lisäksi "harmittaa" sanakäyttöön liittyvä automaatio. Äänestin kyllä Vihreitä, mutta en ole mikään vakaumuksellinen Vihreä vaan aika epäpoliittinen.

Lisäksi mielenkiinnosta, saako sinusta Soinia kutsua rasistiksi tai fasistiksi?

En kutsuisi itse Soinia kummallakaan nimityksellä, mutta jos joku haluaa siten huomiota asialleen, niin sen kuin käyttää. Milläpä minä sen estäisin? En ole tuominnut Hakkaraistakaan hänen puheistaan, mielestäni hän oli pikemminkin säälittävä.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Olisiko se sitten arvokonservatiivisuus, joka saa suomalaisen ihmisen kammoksumaan ulkomaalaisia Suomessa. Persut on arvokonservatiivinen vasemmistopuolue ja Rkp:n sisään mahtuu koko kirjo kaikenlaista porukkaa, joita yhdistää perinteinen suomenruotsalaisuus.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Niin, se on aina hirveän käytännöllistä piiloutua "käännösvirheen" tai "tulkintavirheen" taakse kun on laukonut asioita ulkomaisessa mediassa, Oksanenhan ei ole ihan uusi tällä saralla, viimeksihän tuli haukuttua suomalaiset miehet Tanskan televisiossa. Oksanen sanoi mm. että tyypillinen suomalainen mies korvaa väkivallalla sen ettei osaa puhua tunteistaan. Aika vahva yleistys mutta varmaan taas käännösvirhe.

Kuten sanottu, en halua puolustella Oksasta, mutta tässä Italian tapauksessa pidän kyllä käännösvirhettä melko todennäköisenä.
 

Turma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hpk
Pakkoruotsi poistuu ja tilalle tulee pakollinen kolmas kieli äidinkielen ja englannin lisäksi. Valistusta lisätään ja ruotsia opiskelevat edelleen ne jotka näkevät sen hyödyllisyyden.

Tarkoitatko että Persut ajaa engalnnin kieltä pakolliseksi? Vai onko se jo muuttunut pakolliseksi?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kuten sanottu, en halua puolustella Oksasta, mutta tässä Italian tapauksessa pidän kyllä käännösvirhettä melko todennäköisenä.

Perustuen mihin? Oksasellahan on jo track record näissä asioissa, miksi nyt olisi kyse käännösvirheestä?
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Perustuen mihin? Oksasellahan on jo track record näissä asioissa, miksi nyt olisi kyse käännösvirheestä?

Oksasta haastateltiin englanniksi, mutta haastattelu julkaistiin italiaksi. Tässä on suurehko mahdollisuus väärinymmärryksille, varsinkin jos/kun italiaanot eivät välttämättä täysin tunne Suomen puolueita ja järjestelmää. Sen sijaan heillä on sen verran omakohtaista kokemusta fasismista ja oikeistopopulismista että mutkat on helppo vetää suoraksi.

Tanskan tv:lle Oksanen puhui selvää Suomea ellen väärin muista.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
RKP on monella mittarilla Suomen oikeistolaisin puolue ja ehkä kaikkein maahanmuuttomyönteisin.

Daespoo kirjoitti:
Vihreät ja vasemmisto ovat voimakkaiten ilmottautuneet mamu-positiivisiksi, toki RKP:stäkin löytyy tällaista arvoliberalismia.

Niin, RKP:n maahanmuuttomyönteisyydellä on omat käytännön perusteensa. RKP on miehittänyt maahanmuuttoministeriötä nyt jonkun aikaa, ja sieltä käsin ohjannut maahanmuuttajia asumaan ruotsinkielisille alueille. Usein nämä tulijat oppivat ruotsin kielen ennen suomea. Sitten onkin vaikea arvata kelle nämä maahanmuuttajat heittävät äänensä kunhan kansalaisuuden ansaitsevat. Helppo tapa synnyttää ääniä "tyhjästä".
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Tänks vastauksista Toejoen Veikko! Nuo eivät olleet mun omia toiveitani tulevaisuuden suhteen (välttämättä), ainoastaan oletuksia tulevista kuvioista. Mulla ei ole kristallipalloa kuitenkaan.

VISVA - arghh! Minä en ole vihreä enkä vasemmistolainen. Ei liene suuri yllätys, että RKP on 98% todennäköisyydellä puolueeni, kun äänestän. Persut ovat mielestäni arvoiltaan aivan totaalisia juntteja ja suurin osa heidän ajatuksistaan perustuu täydelliseen tietämättömyyteen. Eikös se ollut Hakkarainen, joka sanoi, että Ruotsikin on kohta islamilainen maa? Ruotsissa uskonnollisiin yhteisöihiin kuuluvista 95% kuuluu ev.lut kirkkoon, 2% on katolisia. Islamilaisia on niin vähän, että he kuuluvat tähän "ynnä muut" -jengiin, joita on 3%. Suomessa islamilaisia lienee vielä vähemmän. No, jos tässä ketjussa pitää olla mustavalkoisesti joko Visva tai Persu, olen suurella ylpeydellä Visva. Mutta vain tässä ketjussa. Oikeassa elämässä en äänestä vihreitä enkä vasemmistoa.

JHag - Visva jo vuodesta 2011!
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarkoitatko että Persut ajaa engalnnin kieltä pakolliseksi? Vai onko se jo muuttunut pakolliseksi?

Englannin kielihän käytännössä on jo muuttunut pakolliseksi, koska isossa osassa Suomen kunnista englanti on ainoa mahdollinen ensimmäinen vieras kieli. Ihan kaikkialla ei näin kuitenkaan onneksi ole, sillä vaikka englanti on ylivoimaisesti tärkein kieli, niin se ole mikään paras mahdollinen syntaksisen ajattelun kehittäjä idiomaattisuutensa vuoksi.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Noam Chomsky: "Värittömät vihreät ajatukset nukkuvat raivokkaasti."
Lause on syntaktisesti korrekti mutta semanttisesti mieletön.
Idiomaattisuus = ominainen.
Voidaan myös puhua ilmaisun semantiikasta, kun tarkoitetaan sen merkityssisältöä, ja vähättelevästi "semantiikasta", kun tarkoitetaan "vain" sanojen merkityksiä, niiden vääntelyä tms.
Pienehkö sivistyssanakirja
Johannes: "Värilliset persu-ajatukset jytkyvät rauhallisesti."
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Idiomaattisuus = ominainen.

Englannin kielen idiomaattisuudella tarkoitetaan sitä, että kieli perustuu fraaseihin ja idiomeihin, joita on mahdoton suoraan kääntää, vaan ne on erikseen opeteltava. Toisin sanoen lapsi, joka oppii englantia ei tule samoissa määrin oppineeksi kieliopillista ajattelua kuin vaikkapa ranskan, ruotsin, saksan tai italian puitteissa tapahtuu. Näinpä ollen, jos tavoitteena on oppia myöhemmin kieliä syvällisemminkin, niin englanti ei ole paras mahdollinen aloituskieli.

Korostettakoon, että en ole kielitieteilijä, vaikka oppimisesta noin muuten jonkin verran olenkin perillä, mutta englannin kielen suhteen minulle tuota asiaa on selventänyt asiantuntija, jonka osaamista minulla ei ole syytä epäillä.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Perussuomalaisia äänestänyt ei välttämättä ole tyhmä, mutta samaa ei näemmä voi sanoa valituista edustajista.

Miten kukaan voi kohdistaa mitään uskottavuusepäilyjä Perussuomalaiseen jonka nimi on James?

Vähän hölmö pätemisenyritys väittää että "Persu" olisi halventava termi kun osa Persuista käyttää sitä itsekin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös