Minusta on nimittäin ihan vilpittömästi mukavampaa, jos eduskunnan kolmanneksi suurin puolue kykenee neuvottelemaan ja on valmis kompromisseihin. Sitä en tiedä, miten persujen äänestäjät tuohon suhtautuvat.
Tästä olen aivan samaa mieltä. Mulla ei ole ollut mitään vaikeuksia nähdä Soinia ihan normipoliitikkona ja täälläkin on tullut todettua, että hallituskysymys viimeistään avaa joidenkin persuja äänestäneiden silmät - ja se näkymä ei ole heille miellyttävä. Tässä tehdään siis samaa kuin puolueet ovat tehneet aina. Käydään kauppaa ja veivataan kompromisseja. Politiikan ammattilaisille tämä ei ole mikään iso asia, ei myöskään osalle persuja äänestäneistä. Mutta olen aivan varma, että niiden 39 edustajan ja heitä äänestäneiden joukossa tulee olemaan pettyneiden osasto. Eihän tän tätä pitänyt olla. Mukana on kuitenkin "hakkaraisia" (yleisnimi sekä tietylle edustajaryhmälle että tietylle äänestäjäkunnalle), joiden yleistiedot ovat sitä osastoa, että maahanmuutto voitaneen kieltää yhdessä yössä ja seuraavan viikon aikana sitten lähetetään Suomesta ulos kaikki turhat maahanmuuttajat.
Mun mielestäni esiin nousevat mm. nämä kiinnostavat kysymykset, joihin toivon ainakin Toejoen Veikolta omia näkemyksiä. Testataan, olenko absoluuttisen eri mieltä hänen kanssaan:
1) Persujen hajoaminen? Jakautuuko puolue jossain vaiheessa maltillisiin "Soinilaisiin" ja radikaaleihin? Ts. syntyykö persujen sisällä SKDL-ilmiö ja saammeko 2010-luvun version taistolaisista?
-Minä veikkaan, että
näin tapahtuu tämän vaalikauden aikana ja seuraavissa eduskuntavaaleissa meillä tulee olemaan Persut + uusi nationalistinen oikeistopuolue. Persut/Soinilaiset on isompi ryhmä, mutta uudesta jengistäkin tulee noin 12-15 edustajan nippu. Ja tämä ryhmä ei todellakaan tule menemään hallitukseen koskaan.
2) Pakkoruotsin lopettaminen?
-Minä veikkaan, että pakkoruotsi lopetetaan, mutta hallitusvastuu aiheuttaa sen, että tämä jää
ainoaksi kielipoliittiseksi toimeksi. Ruotsinkielinen varuskunta saa jatkaa ja kaksikielisiä palveluja ei ryhdytä purkamaan kaksikielisiltä paikkakunnilta. Tästäkin tulee paljon
pienempi jytky kuin oli tarkoitus.
Lisäkysymyksenä kysyn saman kuin aikaisemmin. Pakkoruotsin vastustajat: Onko se riittävä ratkaisu, että otetaan pakkoruotsi pois ja laitetaan tilalle muu pakollinen kieli? Tällöin ne, jotka eivät halua ruotsia, joutuvat kuitenkin ottamaan englannin, saksan, venäjän, espanjan, ranskan tai jonkun muun. Onko tämä oikeasti teistä jonkunlaista pakollisuuden purkamista? Minä näen tämän niin, että vanki saa vaihtaa selliä. Jos jollekin henkilölle on ylivoimaisen vaikea oppia ruotsia, niin hänelle on kyllä ylivoimaisen vaikea oppia muitakin kieliä. Absurdein ajatus on se, että itärajalla otettaisiin pakkovenäjä. Venäjä on meille länsimaisille monta astetta vaikeampi kieli oppia kuin ruotsi, saksa tai englanti. Eikö ole aika kohtuuton vaatimus, että alle 10-vuotias joutuisi ottamaan pakkovenäjän? Poissulkien tietenkin kielellisesti lahjakkaat oppilaat. Eikö tässä pakkoasiassa olisi kaikken tasapuolisinta lopettaa pakollinen vieraan kielen ottaminen ylipäätään? Saataisiin varmasti paremmin motivoituneita kielten opiskelijoita. Pakkovenäjään mulla ei ole kuitenkaan niin jyrkkää kantaa, että se olisi absoluuttisen mahdoton ajatus. Mutta ihan erilaisen aakkossysteeminkin takia pitäisin parhaana vaihtoehtona sitä, että muutenkin vasta jotenkuten suomeksi kirjoittamaan oppinut tenava saisi kasvaa oman äidinkielensä parissa vielä pari vuotta. Olisi hyvä, että suomenkielen pohja olisi varmasti kondiksessa, kun venäjän aloittaa. Ts. siirtäisin pakkovenäjän aloitusikää pari vuotta eteenpäin. Mua vituttaa edelleenkin, että en aikanaan ottanut venäjää saksan sijaan. Menin vaan siitä yli, missä rima oli matalin.
3) RKP ja Persut, mahtuvatko samaan hallitukseen?
-Minä sanon, että kyllä mahtuvat ja tulevat istumaan jo Kataisen ekassa hallituksessa kimpassa.
Ja mikä helvetti on Visva?? Siis kyllähän mä tiedän visvan muuten vaan, mutta siis poliittisessa yhteydessä? Mulla on puoluekentässä nyt kaksi puoluetta, joita en tule koskaan missään tapauksessa äänestämään: Vasemmistoliitto ja Perussuomalaiset. Vasemmistoliitto on ideologinen valinta, en vain voi heitä äänestää, mutta vasemmistoliitossa on silti muutamia helvetin asiallisia poliitikkoja, kuten Paavo Arhinmäki. Henkilönä diggaan myös Timo Soinista ja hänen kanssaan on aivan sama tilanne kuin Arhinmäen suhteen. Taitava ja älykäs poliitikko, mutta valitettavasti AMP. Aivan Mahdottomasta Puolueesta.