Perussuomalaiset

  • 5 568 390
  • 44 578

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Suomessa on tuhansia työpaikkoja jotka on luotu feministejä ja muita vastaavia varten. On tasa-arvovaltuutettuja, erilaisia seksulaalivähemmistöjä varten luotuja suojatyöpaikkoja nais-unioneja ja sitten satoja heitä varten työskenteleviä lääkäreitä ja terapeutteja. Kaikki nämä ovat ei tuottavia suojatyöpaikkoja joilla normaalien ihmisten elämää yritetään rajoittaa.

Mites muuten sijoittaisit kirkon työntekijät noilla mittareilla? Miten tuottavaa työtä he tekevät vai onko kyseessä kenties suojatyöpaikkoja?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mites muuten sijoittaisit kirkon työntekijät noilla mittareilla? Miten tuottavaa työtä he tekevät vai onko kyseessä kenties suojatyöpaikkoja?

Kirkko maksaa heidän palkat ja kirkollisveroa maksavat vain ne jotka kuuluvat kirkkoon.

Vähemmistövaltuutetun palkka taitaa tulla meidän kaikkien verovaroista.
 
Tuon omakotiasumisen voi toteuttaa myös vaihtoehtoisesti. Linkistä löytyy uutinen Kempeleen palkitusta ekokylästä.

Ekokylä voitti arvostetun palkinnon

Minun käsittääkseni Kokoomus edellisessä hallituksessa linjasi verokantaansa siten, että työn verotuksesta tulisi siirtyä kohti kulutuksen verotusta. Tämä kyllä viittaa siihen, että tuota energiaveroa ovat olleet nostamassa muutkin hallituspuolueet. Eli noilta osin kohti tasaveroa. Mikäs on perussuomalaisten kanta tasaveroon?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ruotsinkielisyys ei ole osa suomea, vaan ruotsinkielinen vähemmistön olemassaolo on. Perinteisesti voidaan sanoa, että suomessa on suomalaiset ja kaksi vähemmistöä. Vain toisen kieltä opiskellaan koulussa pakolla.

Itseasiassa jos tarkkoja ollaan, Suomessa on kielivähemmistöjä neljä eli suomenruotsalaiset, saamelaiset, romanit sekä viittomakieliset. Sen sijaan romaneilla ei ole suomenruotsalaisten ja saamelaisten tapaan lakisääteistä oikeutta oman äidinkielensä käyttöön virallisena kielenä. Sen sijaan romaneilla (kuten muillakin ryhmillä) on oikeus äidinkielensä opetukseen peruskoulussa. (lähde wikipedia).

Perinteisiä etnisiä vähemmistöryhmiä, joihin maahanmuuttajat eivät kuulu, on sitten huomattavasti enemmän eli suomalaisten ohella kuusi muuta: suomenruotsalaiset, romanit, saamelaiset, juutalaiset, tataarit ja vanha venäläiset.

Jaottelu vähemmistöryhmiin on siis hyvin kaksijakoinen ja tavallaan hankalakin, koska jaottelu huomioiden on joko kielivähemmistöt tai vähemmistöryhmät.

vlad.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Niin, siinähän sohaistiin yhtä suomalaisuuden pyhistä arvoista, unelmaa omakotitalosta järven rannalla. Se että tämä unelma on ekologisessa mielessä melkoista ökyilyä noin niin kuin tulevaisuuden kannalta on tietysti sivuseikka, sillä oleellisintahan on että "ne" eivät saa määräillä "meitä".

Omakotitaloasuminen nykyisessä muodossaan tulee joka tapauksessa loppumaan joskus joko hyvällä taikka pahalla ja koska suomalaiset menevät aina mieluiten talvisodan kautta, on tapa mitä ilmeisiimin tuo jälkimmäinen.

Ahaa, että kun sohaisulla pyrittiin vaan iskemään suomalaisuuden arvoihin, niin silloin ei asuntokuplat ja pankkikriisit haittaa? Puhumattakaan siitä, että ostovoima rapautuu ja ensijaisesti se on pois yrittämiseltä. Mutta pitkään olen ollut sitä mieltä, että Vihreiden päätarkoitus on rapauttaa suomalaiset arvot ja talous monikulttuurisuusparatiisin tieltä, niin kiitoksia tästä vahvistuksesta.

Eli sinä haluat tuhota historiallisesti merkittävän 6.osan Porista? Ihan mielenkiintoista, moni porilainen vihreä saattaisi olla eri mieltä. Eikä muuten täällä järviä ole...

Unelmista sen verran, että kun aikoinaan kämppää hankittiin oli tämä vaihtoehto selkeästi halvin, verrattuna sen aikaisiin yhtiövastikkeisiin. Mutta viherporvarien tultua ruoriin, niin homma muuttui totaalisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Tuon omakotiasumisen voi toteuttaa myös vaihtoehtoisesti. Linkistä löytyy uutinen Kempeleen palkitusta ekokylästä.

Ekokylä voitti arvostetun palkinnon

Minun käsittääkseni Kokoomus edellisessä hallituksessa linjasi verokantaansa siten, että työn verotuksesta tulisi siirtyä kohti kulutuksen verotusta. Tämä kyllä viittaa siihen, että tuota energiaveroa ovat olleet nostamassa muutkin hallituspuolueet. Eli noilta osin kohti tasaveroa. Mikäs on perussuomalaisten kanta tasaveroon?

Tottakai tuollainen toimintahan on uusien talojen rakentamisessa erinomainen vaihtoehto. Mutta entäs ne vanhat kämpät? Eipä riitä hillot alkaa rakentaa 100 vuotta vanhaan kämppään mitään hakegeneraattorisysteemiä...

Soini on puolustanut progressiota ja energiaveron alentamista. Katsotaan nyt sitten kuin käy.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tästä en voisi olla enemmän samaa mieltä! Mutta en ihan oikeasti suostu uskomaan, että suomenruotsalaiset ja heihin "tuhlattava" raha on juuri se pointti, joka Suomessa pitää laittaa kuntoon ja sen jälkeen kaikki on hyvin.

Tätä keskustelua on hieman vaikea käydä kun ympärillä tulee 50 viestiä päivässä provokaatioita ja angstia, mutta yritetään nyt edes vähäsen.
Nyt ihan ensimmäiseksi on kylläkin huomautettava, että pakkoruotsin kohdalla ei kyse ole suomenruotsalaisiin tuhlattavasta rahasta, vaan järjestelmään kuluvasta rahasta. Itselläni on siinä määrin henkilökohtainen suhde ruotsinkieliseen ihmiseen ja runsaasti kokemusta tästäkin keskustelusta, että olen huomannut tämän varsin yleiseksi defenssimekanismiksi missä kaikki kritiikki status quota kohtaan otetaan itseensä. Ts. sen sijaan että puhutaan valtiotason järjestelmästä, olet nyt yo. lainauksessa muuntanut keskustelun suomenruotsalaisiin kohdistuvaksi, mikä kenties helpottaa sopivan uhrimentaliteetin löytämistä sisältäsi mutta ei varsinaisesti kylläkään liity mitenkään asiaan.

Lisäksi, se että on olemassa muitakin ongelmai ei tarkoita etteikö jotain yksittäistä ongelmaa pitäisi ratkaista, tai, asialle tehdä mitään.

Juuri ensimmäisessä kappaleessani mainitsemastani leimaamisilmiöstä johtuen myös viestisi toinen kappale on irrelevantti, on kiistatonta että ruotsinkieliset menestyvät taloudellisesti hyvin (tosin jos vaikkapa 5% väestönosalle on varattu 17% kaupallisen alan yliopisto-opintopaikoista, liekö tämän tilanteen jatkuminen mikään ihmekään...) mutta nythän kyse ei ole missään vaiheessa ollut siitä mikä on _ruotsinkielisten_ vaikutus yhteiskunnalle vaan mikä on _ruotsin kielen_ vaikutus yhteiskunnalle. Kukaan ei ole kieltämässä ruotsin kieltä Suomesta tai kuljettamassa ruotsinkielisiä keskitysleireille (joskin kuten olen joskus humoristisesti todennut, se lienee ainoa tapa jolla oikeasti pakkoruotsista joskus päästäisiin eroon kun mikään järkiperuste ei näytä toimivan), vaan ainoastaan karsimassa mitä suurimmissa määrin turhaa ruotsinkielen opetusta opetusohjelmasta.

Pitäisiköhän mun tehdä jotain sen hyväksi, että he varmasti pysyvät täällä, eivätkä muuta esimerkiksi Ruotsiin duuniin?
Toinen fakta aidosta suomenruotsalaisesta: Ruotsia ei nähdä ihanteena, Ruotsi on Ruotsi ja suomenruotsalaisuus on aivan oma identiteettinsä. Kukaan ei toivo niin paljon Suomen voittoa Suomi-Ruotsi -maaottelussa kuin aito suomenruotsalainen.

Tässä olet kyllä hieman ristiriitainen. Toisaalta esität, hieman piilotettuna mutta silti ilmiselvästi, että jotta nämä suuret isänmaanystävämme suostuisivat pysymään Suomessa jatkossakin maksamassa suuria verojaan, olisi hyvä jos me ugrit vain nyt jatkossakin puhuisimme ruotsia. Ja sitten toisaalta kovasti hehkutatkin miten kansallistunteista porukkaa suomenruotsalaiset ovat, mutta mitä kansallistunnetta se on että esim. Suomessa asuminen on kiinni siitä saako Suomessa palvelua vai ei?
Onko suomalaisuus ruotsinkielisille siis vain sitä että palvelua saa omalla äidinkielellä?

Pannaan kulut ja hyödyt mittaukseen ja huomataan, että hyödyt ovat kiistatta suuremmat.

Paitsi että tämä väite kyllä nyt kaipaisi hieman enemmän perusteluita. Jotta tämä väite olisi edes etäisesti uskottava sinun pitäisi kyllä nyt pystytä ensinnäkin osoittamaan että ruotsinkielisten verokertymä kompensoi ruotsin kielen virallisuudesta syntyvät kulut ja toiseksi, että todellakin niin merkittävä osa ruotsinkielisistä lähtisi maasta, jos ruotsinkielinen julkishallinnon palvelu loppuisi esim. Helsingistä, minä en yhä ole missään nimessä lakkauttamassa palveluita niiltä alueilta missä ruotsin kielen rooli on ilmiselvä.

Puollan ruotsinkielen asemaa siis sekä järkisyin että tunnepohjalta liittyen Suomen historiaan. Kun Suomi huolehtii ruotsinkielen pysyvyydestä, koko Suomi hyötyy, eivätkä ruotsinkielisten vaatimukset ole kohtuuttomia: palvelua omalla kielellä. Lisäksi suomenruotsalaiset viihtyvät nykyisillä alueillaan, kenenkään ei tarvitse Joensuussa tai Mikkelissä pelätä, että niitä voi muuttaa tänne. Eipä tämän ryhmän pitäisi oikeasti ketään haitata.

Minusta tässä on yhä se pieni ongelma, että sinä puhut palvelusta mutta toisaalta sitten puhumme 5% vähemmistöstä. Ts. sinä et koe mitään ongelmallista siinä että 95% ihmisistä joutuu opettelemaan kielen vain ollakseen kykeneviä palvelemaan 5%:ia. Eikö tuollainen asettelu ihan oikeasti herätä mitään kummallisia tuntemuksia?

Ja se ongelmahan on juuri siinä mitä esität, jos kerta suomenruotsalaiset viihtyvät omilla alueillaan, miksi silti mikkeliläisten pitää opetella kieltä siltä varalta että plantaasinomis...siis anteeksi, ruotsinkielinen ihminen joskus kesälomareissullaan sattuisi tulemaan paikkakunnalle ja tarvitsisi palvelua. Minusta nyt on vain jotenkin niin absurdia, että koko valtakunnan täytyy olla tavallaan jatkuvassa hälytysvalmiudessa siltä varalta, että joskus joku sattuisi tarvitsemaankin palvelua. Noh, tämä on nyt ehkä hieman provosoivaa, mutta ei tuota asettelua oikein mitenkään muutenkaan voi verrata, siinä määrin todella pitää mennä jonnekin yhteiskuntien historian alkuhämäriin jotta löytyy järjestelmiä jotka on rakennettu yksittäisen vähemmistön etujen varaan.

Yhä peräänkuulutan sitä, mikä teitä oikeasti pelottaa markkinataloudessa, eikö olisi paljon oikeudenmukaisempaa antaa ruotsinkielisten palveluitten muotoutua tarjonnan ja kysynnän kautta ja sitä myöten ruotsinkielestä tulisi kilpailuetu ihmisille, ei pelkkä rasite ja este muitten kielien opettelulle kouluaikana. Sanot ettet pelkää tätä, mutta silti et suostu luopumaan lakisääteisistä etuuksistasi, vaikka välttämättä et koskaan edes elämässäsi tule käyttämään Mikkelin terveyskeskusta ja vaikka käyttäisit, selviäisit vierailustasi aivan hyvin suomeksikin, mutta saavutettu etu...

Granin tilanteen tunnen aika hyvin ja kumpikaan lukio ei halua yhdistymistä. Tätä on kysytty molempien lukioiden oppilailta ja opettajilta ja sitä kysellään about parin vuoden välein. Molemmat ovat todenneet: "Tää on ihan hyvä näin".

Ja lopputuloksena rahaa palaa turhaan byrokratiaan, samalla kun sitten suomenkielisten koulujen luokkakokoja kasvatetaan. Ei kaikkien päätösten pidä olla kivoja, tehostamista ei koskaan tapahdu jos tehdään vain kivoja päätöksiä joista kaikki pitävät.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Tottakai tuollainen toimintahan on uusien talojen rakentamisessa erinomainen vaihtoehto. Mutta entäs ne vanhat kämpät? Eipä riitä hillot alkaa rakentaa 100 vuotta vanhaan kämppään mitään hakegeneraattorisysteemiä...

Soini on puolustanut progressiota ja energiaveron alentamista. Katsotaan nyt sitten kuin käy.

Eri asumismuotojen kustannusrasitteet tulevat diskonttautumaan hintaan. Täten visiot autioituvista kaupunginosista ovat aika turhia. Sen sijaan asuntojen nykyomistajille vaikutukset voivat olla ikäviä, minkä valossa ymmärrän jäsen Deen närkästyksen kun osuu omaan nilkkaan. Ikävä kyllä muutettaessa verotuksen painopistealueita osa voittaa ja osa häviää.

Mutta nyt on Persuilla tilaisuus viivästyttää/pysäyttää siirtyminen kohti kulutuksen verotusta.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Eri asumismuotojen kustannusrasitteet tulevat diskonttautumaan hintaan. Täten visiot autioituvista kaupunginosista ovat aika turhia. Sen sijaan asuntojen nykyomistajille vaikutukset voivat olla ikäviä, minkä valossa ymmärrän jäsen Deen närkästyksen kun osuu omaan nilkkaan. Ikävä kyllä muutettaessa verotuksen painopistealueita osa voittaa ja osa häviää.

Mutta nyt on Persuilla tilaisuus viivästyttää/pysäyttää siirtyminen kohti kulutuksen verotusta.

Niin on juu. Ja ymmärrän kyllä, että kulutuksen verotusta tulee lisää, mutta aika järjettömällä voimalla se iskettiin edellisen hallituksen toimesta. Pelkästään sähkölasku on yli tuplat siitä, mitä viisi vuotta sitten. Ja se on paljon se. Tietenkin Pori Energian ahneudella on oma osansa, mutta kyllähän noilla linjauksilla on firmojen helppo ratsastaa. Kyllä useampi jätkä, jolla on pieniä muksuja ja muija paksuna kotona, on kusessa ja painaa pääsiäisen ylitöitä, jos on mahdollista. Eikä siitä jää välttämättä pesoakaan itselle tupakkirahaa.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Metukka: Mitä ihmettä sä riehut? En voi sietää persuja, koeta elää sen kanssa. Siihen en tarvitse mitään ulkomaalaisia frendejä, omat aivot riittävät. Puolue, joka pitää vuonna 2011 akuuttina kysymyksenä abortin sallimista, kaivautuu niin syvältä paskasta, ennakkoluuloista ja menneisyydestä, että pahaa tekee. Kovin usea täällä keskustelussa sivuaa itseään; eräs suomenkielisyyden puolustaja kertoo puolisonsa olevan ruotsinkielinen , eräs kirjoittaja mainitsee olevansa Itä-Helsingistä olematta densa. Kaikki ovat aika relevantteja ja hyviä pointteja ja auttavat toisia lukijoita erottamaan hyvin mielipiteet ja todellisen elämän. Sinä saat voimasi yhden henkilön mielipiteestä, joka on erilainen kuin omasi ja katsot täten saavuttaneesi oikeuden puhua paskaa kyseisestä henkilöstä. Mun kirjoitukseni eivät ole yhtään sen enemmän henkilöön liittyviä kuin useimpien muidenkaan, jotka täällä tosissaan vääntävät. Synkeät yksinpuheluni ovat saaneet ihan kivasti kannatusta ja tukea - sekö sinua vituttaa? Heitä jotain argumentteja peliin. Huikeat paljastukset itsestäni ovat sisältäneet nämä aivan käsittämättömän harvinaiset asiat: 1) mulla on suomenruotsalaiset juuret 2) olen asunut ulkomailla ja saanut siellä ystäviä, joiden kanssa tulee vieläkin juteltua. Repikää siitä tavikset! Olen myös matkustanut lentokoneella! Kamoon - joskus vuonna 1952 noilla asioilla olisi voinut elvistellä, mutta mitä vitun ihmeellistä ja elitististä noissa jutuissa on? Jatkoajassa ei liene ainuttakaan kirjoittajaa, joka ei olisi matkustellut ja kovin moni muukin on asunut joskus ulkomailla. Jos minä mainitsen asuneeni 1,5 vuotta jenkeissä, lisään sen yksityiskohdaksi aiheeseen, josta on puhe. En siis tee tuosta periodista pääpointtia, kuten sinä haluat uskotella. Voisin elvistellä sillä, että minulla on kolme päätä, se olisi jo harvinaista. Mutta kontaktit ulkomaille?Uskottele miten haluat, tiedän että jokainen lukee asiat juuri niinkuin haluaa. Mutta älä jaksa sortua yleistämään ja antamaan yhden kirjoittajan tuotoksista ylhäistä, kaikenkattavaa analyysiä - lukekaas tästä kun MINÄ sanon, mikä tällä kirjoittajalla on ongelmana. Tulkintasi ovat omiasi.

En millään usko, että olet itse äänestänyt persuja. En vain usko, olet turhan älykäs siihen junaan. Mutta jos äänestit, kunnioitan valintaasi. Kuten jokaisen muunkin äänioikeuttaan käyttäneen. Ketjun pointti on perussuomalaiset ja kielikeskustelua lienee paikallaan pikkuhiljaa feidata. Lähes kaikki siitä on jo sanottu. Ja sorry vaan omasta puolestani siitä, että kielikeskustelu on liikkunut puolintoisin melko tunnepohjalta. Se on aika inhimillistä, kyseessä on identiteettiin liittyen tärkeä asia. En siis kannata pakkoruotsia ja minustakin Itä-Suomessa asuvan on luultavasti paljon fiksumpaa opetella venäjää. Mulle sopii vallan mainiosti, että kaikki kielet valitaan vapaaehtoisesti. Näin saadaan motivoituneita opiskelijoita. Näillä spekseillä pääsisin melkein persuksi? Lisäksi haluan ainoastaan ruotsinkielisten palvelujen pysyvän niitä tarvitseville. Tämän ulkopuolelle voidaan rajata selkeästi yksikieliset (suomenkieliset) kunnat. Jumalauta, miten radikaalia pakkoruotsin tuuttaamista! Tosin olen auttamattoman liberaali persujen nappiverkkarijunaan. Mun mielestäni naisen paikka ei ole himassa maha pystyssä vauvanhoitopuuhissa. Olen vuosikausien ajan valinnut esimerkiksi hammaslääkärikseni naisen. Mielestäni, ja ihan omiin kokemuksiini perustuen, he ovat parempia siinä duunissa. En myöskään halua kuullakaan jonkun edes vakavissaan pohtivan sitä, pitäisikö abortti kieltää. Kuvottavaa. Uskonnonvapaus on kannatettava asia, mutta mitä jos ei tehtäisi kaikista kuitenkaan roomalaiskatolisia. En myöskään halua Karjalaa takaisin. Ei kiinnosta liittää lisää kehitysalueita Suomeen. Kannatan puolustusvoimien ylläpitoa - oho, olipa persua! Kannatan myös sivarimahdollisuuden olemassaoloa, vaikka en itse sitä valinnutkaan. En näe mitään syytä vastustaa homoavioliittoja, vaikka olen itse naimisissa naisen kanssa. Jos kaksi homoa haluaa mennä naimisiin, heidän onnensa ei ole multa pois mitenkään. Itse menisin uudestaankin armeijaan, mutta en silti halveksi sivaripuolta valinnutta. Jälleen kerran, se ei ota mun sotaleikeistä mitään pois, jos joku toinen ei koe niitä tarpeellisiksi. Mua ei haittaa, jos naapuriini muuttaa vierasta kieltä puhuva henkilö. Jos hän ei riehu kännissä, polta taloa tai paskanna kaduille, olkoon mun puolestani kiinalainen, venäläinen tai jopa pohjoiskarjalainen.

Loppuun lisää paljastuksia itsestäni:
-En ole koskaan elämässäni äänestänyt kokoomusta, keskustaa tai demareita
-Mun äänioikeuteni voimassaollessa olen ollut 80% varmuudella äänestämättä, äänestin viimeksi eduskuntavaaleissa joskus 90-luvulla. Persut oli ainoa asia, joka sai mut nyt äänestämään. Halusin äänestää heitä vastaan.
-Niissä vaaleissa, joissa olen äänestänyt, en ole aina äänestänyt RKP:tä. Äänestän henkilöä ja sanoisin, että koskaan ei ole tainnut ehdokkaani päästä läpi. Näissä vaaleissa oli eka kertaa lähellä se, että mielestäni paras ehdokas olisi ollut demari. Löysin oman ehdokkaani sitten ihan muualta
-Paradoksaalisuuden huippu: en äänestänyt näissä vaaleissa edes RKP:n ehdokasta

Kaikki ei ole aina sitä, miltä sen itse haluaa näyttävän.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Niin on juu. Ja ymmärrän kyllä, että kulutuksen verotusta tulee lisää, mutta aika järjettömällä voimalla se iskettiin edellisen hallituksen toimesta. Pelkästään sähkölasku on yli tuplat siitä, mitä viisi vuotta sitten. Ja se on paljon se. Tietenkin Pori Energian ahneudella on oma osansa, mutta kyllähän noilla linjauksilla on firmojen helppo ratsastaa. Kyllä useampi jätkä, jolla on pieniä muksuja ja muija paksuna kotona, on kusessa ja painaa pääsiäisen ylitöitä, jos on mahdollista. Eikä siitä jää välttämättä pesoakaan itselle tupakkirahaa.

Ihan tiedoksesi että tämän vuoden alusta voimaan tullut energiavero nousi 7->12 prosenttiin. Se että sinun sähkölaskusi on tuplautunut johtuu pääasiallisesti ihan muusta kuin veropäätöksistä. Ja Porin energiakaan tuskin paljoa on vaikuttanut.

Mutta helppoahan se on niitä syyttää. Veikkaan että yksinkertaisilla toimilla pystyisit helposti säästämään tuon energiaveron korotuksen verran vuodessa.
 

J. Hakaneula

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jaa, onko venäjän opiskelu kielletty jossakin? Ei minun tietääkseni ainakaan. Vai meinaatko että venäjän kielestä kiinnostuneita koululaisia lyödään Nya Vindarilla päähän jos uskaltavat avata suunsa asiasta?

Ruotsin valtio ei ainakaan liity tähän mitenkään ja toisaalta jos Venäjän kielen opetusta kouluissa lähdettäisiin oikein rutkasti kasvattamaan olisi se Persu - logiikalla aika äkkiä nöyristelyä venäläisten edessä.

Viittasin taannoiseen tapaukseen, jossa muutaman Itä-Suomen kunnan halu antaa oppilaiden valita venäjän ja ruotsin opiskelun välillä tyrmättiin opetusministeri Virkkusen toimesta. http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2011/03/31/Ministeri+ei+l%C3%A4mmennyt+ven%C3%A4j%C3%A4kokeilulle/2011510901851/4

Ruotsin valtio liittyy sikäli pakkoruotsin opetukseen Suomessa, että länsinaapurin johtohenkilöt ovat ilmaisseet useaan otteeseen huolensa ruotsin kielen asemasta maassamme ja toivoneet, että kieltä opetettaisiin jatkossakin kaikille koululaisille. Näin esim. kuningas Kaarle Kustaa valtiovierailun aikana muutama vuosi sitten ja aivan äskettäin entinen pääministeri Carl Bildt persujen vaalivoiton jälkimainingeissa. Minä vähän arvelen, että Suomen poliittinen johto kuuntelee aika tarkalla korvalla tällaisia puheenvuoroja ja ne ovat omalta osaltaan vaikuttamassa siihen, että ruotsin kielen pakko-opiskelua ei olla poistamassa Suomesta vielä pitkään aikaan.

Ja minä en mistään persu-logiikoista tiedä. En ole todellakaan puolueen kannattaja, vaikka tässä asiassa samoilla linjoilla heidän kanssaan olenkin. Jos suomalaiset nuoret saisivat jatkossa valita opiskelevatko seiskaluokasta lähtien englannin lisäksi esim. venäjää, saksaa, ranskaa tai ruotsia, niin en minä usko, että kukaan pitäisi sitä kenenkään nöyristelynä.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Puolue, joka pitää vuonna 2011 akuuttina kysymyksenä abortin sallimista, kaivautuu niin syvältä paskasta, ennakkoluuloista ja menneisyydestä, että pahaa tekee.
Pitääkö tämä muka kutinsa? Kysyn, kun itse en ole nähnyt sen kummempaa kannanottoa Persujen osalta, mitä aborttiasiaan tulee. Soinilta toki on tivattu aborttikantaa väsymiseen asti, pääosin kai johtuen hänen roomalaiskatolilaisuudestaan, mutta sillä ei käsittääkseni ole ollut mitään tekemistä PerSujen poliittisen linjan kanssa. Ja itse asiassa aborttikysymyksestä ovat siis tehneet akuutin pääasiassa median edustajat.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ahaa, että kun sohaisulla pyrittiin vaan iskemään suomalaisuuden arvoihin, niin silloin ei asuntokuplat ja pankkikriisit haittaa? Puhumattakaan siitä, että ostovoima rapautuu ja ensijaisesti se on pois yrittämiseltä. Mutta pitkään olen ollut sitä mieltä, että Vihreiden päätarkoitus on rapauttaa suomalaiset arvot ja talous monikulttuurisuusparatiisin tieltä, niin kiitoksia tästä vahvistuksesta.

Eli sinä haluat tuhota historiallisesti merkittävän 6.osan Porista? Ihan mielenkiintoista, moni porilainen vihreä saattaisi olla eri mieltä. Eikä muuten täällä järviä ole...

Kuukkarilla ei tosiaankaan ole mitään tekemistä mainitsemani "omakotitalo järven rannalla mahdollsimman kaukana naapureista" - unelman kanssa jota ensisijaisesti kritisoin epäekologisena. En ole myöskään ehdottanut minkään rakennuksen tai alueen tuhoamista mikäli satuit vaahtoamiseltasi moista huomaamaan.

Muutenkin taisi sarkasmi mennä aika huolella ohi mikä on toki ymmärrettävää kun asia on noinkin omakohtainen, toisaalta nuo vasta - argumenttisi ovat kuin George W. Bushin kirjoittamia. Näinhän se nimenomaan menee että ekologisten arvojen huomioiminen esimerkiksi rakentamisessa kuihduttaa automaattisesti taloutemme ja rapauttaa moraalinkin siinä sivussa. Tai näinhän se varmaan juuri on, jos asioita ajattelee vain seuraavan neljän vuoden perspektiivillä. Itse koen asian niin että meillä täällä Suomessa on asiat niin hyvin että me voisimme halutessamme myös valita toisin ja miettiä asioita myös 50 vuoden päähän. Vai väitätkö sinä että Maapallon kapasiteetti on rajaton ja länsimaiset kulutusjuhlat voivat jatkua loputtomiin? Minä en ainakaan usko.

Tämä meni teki jo aiheen ohi, mutta minusta näitä asioita pitäisi pikku hiljaa kyetä katsomaan jo yli puoluerajojen ja pidän murheellisena sitä että Persut eivät tähän mitä ilmeisimmin pysty.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Soinilta toki on tivattu aborttikantaa väsymiseen asti, pääosin kai johtuen hänen roomalaiskatolilaisuudestaan, mutta sillä ei käsittääkseni ole ollut mitään tekemistä PerSujen poliittisen linjan kanssa. Ja itse asiassa aborttikysymyksestä ovat siis tehneet akuutin pääasiassa median edustajat.

Juurikin näin, mutta sinänsä ihan ymmärettävää, että olkiukkoja kasataan, kun hätä on suuri ja tunteet jyllää.

Tässä on vain sellainen hauska tilanne, että tunteenomaiset anti-persuäänet jakaantuvat useille puolueille, mutta pro-persuäänet ropisevat vain perussuomalaisille. Voi tulla aika pitkäksi odotellessa Persujen kannatuksen romahdusta, ellei kokoomus, demarit ja keskusta "persuunnu" eli muutu kansallismielisempään suuntaan.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Onneksi Suomessa sentään on vielä unelmien vapaus. Järjestelmät, jotka haluavat tiukasti kahlita ihmistä ja riistämään yksilöiltä vapauden, tulevat kaatumaan.

Jaha, Veikko ratsastaa taas paikalle marttyyrin viitta liehuen ja vääristelee toisten kirjoituksia omien tarkoitusperiensä mukaisesti.

Jos ekologisia asioita ruvetaan tosissaan miettimään, pidän väistämättömänä että yksi jos toinenkin joutuu suhteuttamaan omat unelmansa vallitseviin olosuhteisiin. 2000 - luvun mukavuuksiin tottunut ihminen ja suomalainen leveä ja pramea omakotitaloasumisen malli ovat ympäristön kannalta pitkän päälle tuhoisa yhdistelmä ellei joitain hyvin radikaaleja muutoksia tehdä ja juuri nyt tuntuu että niitä tuskin tehdään. Onneksi Suomi ei ole kuitenkaan maailmassa yksin vaan muutkin miettivät näitä asioita ja se tarkoittaa että erinäisiä "paskalakeja" tulee vielä eteen monet monet kerrat ja niitä ei pystytä loputtomasti änkyröinnillä torjumaan. Me emme voi täällä jatkaa omaa yltäkylläistä eloamme jos toiset samanaikaisesti miettivät vakavia keinoja ympäristön säästämiseen. Tämä on raaka fakta.

En minä sinänsä epäile etteikö Persujenkin riveistä voisi löytyä luonnonsuojeluun tosissaan suhtautuvia ihmisiä, mutta tällä hetkellä tuntuu että he ruokkivat politiikassaan juuri niitä ennakkoluuloja ja asenteita jotka viime kädessä estävät Suomen kehittymisen entistäkin paremmin ekologiset arvot huomioivaksi maaksi.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Juurikin näin, mutta sinänsä ihan ymmärettävää, että olkiukkoja kasataan, kun hätä on suuri ja tunteet jyllää.

No, asian voi tietysti nähdä niinkin, että olkiukot kutsuvat toisiaan, puolin ja toisin.

Tässä on vain sellainen hauska tilanne, että tunteenomaiset anti-persuäänet jakaantuvat useille puolueille, mutta pro-persuäänet ropisevat vain perussuomalaisille. Voi tulla aika pitkäksi odotellessa Persujen kannatuksen romahdusta, ellei kokoomus, demarit ja keskusta "persuunnu" eli muutu kansallismielisempään suuntaan.

Pro persu aatteessa on vaan paljon ristiriitaisuuksia, eli sinänsä odotusaikaa lyhentää tai kuumetta alentaa se, että kapeasta portista eivät kaikki mahdu sisään kun yritetään molemmista suunnista porttia.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Kansallismielisyydellä on hyvin vähän - jos lainkaan - tekemistä perussuomalaisten huiman vaalikannatuksen kanssa. Nationalismilla, EU- ja maahanmuuttokriittisyydellä yritettiin jo neljä vuotta sitten, hyvin laihoin tuloksin. Silloin nähtiin, että näillä teemoilla saadaan kosketettua muutaman prosentin suuruista marginaaliosuutta suomalaisista.

Neljä vuotta on politiikassa pitkä aika ja nyt tilanne on toinen. Netti on syrjäyttänyt lisää median valtaa mielipidevaikutuksessa ja tämän ovat persujen tietty osa hyödyntäneet erinomaisesti bloggaajillaan ja muilla nettisotureillaan. Itse asiassa persujen "Suomen politiikka takaisin suomalaisten edunvalvonnaksi" on juuri ns. normaalieihin ihmisiin yli puoluerajojen vetoavaa retoriikkaa, vaikka kansallismielisyys yhdistetäänkin mediassa lähinnä Halla-ahoon ja sisulaisiin.

On tietysti itsestäänselvää, että kaupungeissa ja maaseudulla persut etenevät hieman eri painotuksilla ja ehdokasasettelulla. Kyllä kaikki ymmärtävät miksi Jussi Halla-aho ja Tom Packalén (persulainen suomenruotsalainen ja n-polven stadilainen -JHagille huom!) rynnivät Helsingissä läpi, mutta kolmantena päässyt Juha Väätäinen menee sitten siihen epämääräisten äänestysmotiivien kategoriaan mihin kenties itse viittaat.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Soinilta toki on tivattu aborttikantaa väsymiseen asti, pääosin kai johtuen hänen roomalaiskatolilaisuudestaan, mutta sillä ei käsittääkseni ole ollut mitään tekemistä PerSujen poliittisen linjan kanssa.

Roomalaiskatolilaisuudessakin on aste-eroja. Jyrkät asenteet taitavat olla tyypillisiä uuskäännynnäisille. Kyllä puoluejohtajien pitää sietää se, että heitä grillataan myös niillä asioilla, joilla ei ole suoraa tekemistä puoluepolitiikan kanssa. Sehän on vain persoonallista, että puolueet ja niiden edustajat rupeavat poikkeamaan toisistaan. Jos ja kun puolueen puheenjohtaja on profiloitunut naispappeuden vastustajaksi ja abortin kieltäjäksi, kai jokainen äänestäjä voi siitä päätellä, mikä on puolueen yleinen asenneilmapiiri? Vrt. kristillisdemokraatit ja Päivi Räsänen. Mun mielestäni esimerkiksi kaikkien ryssijöiden äiti keskusta sai ihan ansiosta median kimppuunsa aiheesta: politiikan ja poliitikkojen korruptoituneisuus, vaalirahat, pääministerin henkilökohtaiset sähellykset. Ei tästäkään noussut mitään keskustasympatiaa, jossa olisi todettu: "hei, ei nuo asiat kuulu nykyiseen keskustaan". Hah! Kähminnän ja keskustan välille voidaan vetää yhtäläisyysmerkit, kunnes nykyinen keskusta toisin osoittaa. Näin se vain menee. Kokomuuksen Marja Tiura oli myös eräs vastenmielisimmistä hahmoista näissä vaaleissa ja olen onnellinen, että hän jäi valitsematta. En minä ainakaan seuraa pelkästään persujen henkilökohtaista arvomaailmaa. Soini on itse meuhkannut niin paljon naispappeudesta ja abortista, että sai lopulta sitä mitä itse tilasi. Tottakai nuo asiat vaikuttavat. Persujenkin pitää tottua siihen, että kaikenmaailman höläytyksillä on merkitystä.

Mä en anna mitään synninpäästöä vanhoille puolueille, eivät ne ole ennenkään mua kiinnostaneet. Kuten totesin aiemmin, keskustalle menee suurin kiitos siitä, että persuille oli massiivinen sosiaalinen tilaus. Kun siihen yhdistetään Soinin karisma ja lähes pettämätön tunneäly, lopputulos on tämä. Aika iso pointti tässä on se, että hyvin suuri osa persuja äänestäneistä äänesti itseasiassa Timo Soinia.[/U ]Mikään muu puolue ei henkilöidy niin voimakkaasti johtajaansa. Jos Soini kokisi äkkikuoleman -mitä en todellakaan toivo!- koko Perussuomalaiset hajoaisi kuin tuhka tuuleen. On aika vaarallista, että kaikki lepää yhden henkilön varassa ja uskon jengin tulevan järkiinsä tämän vaalikauden aikana. Ei Halme-huumakaan kovin pitkään kestänyt. Kun porukka tajuaa, että Soini ei yksin eikä joukkoineenkaan tule saamaan kovin nopeasti mitään konkreettista aikaiseksi -koska poliittinen järjestelmämme kääntyy hitaasti kuin autolautta- seuraa kuherruskuukauden loppu ja arkinen aherrus.

Ja hemmetti, persujen edustaja Veltto Virtanen on kuulemma lobannut isohkon summan valtion rahaa siihen, että Itämeren nimi muutettaisiin. Ei vittu, kuka näitä propellihattuja pystyy ottamaan vakavissaan..
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ruotsin valtio liittyy sikäli pakkoruotsin opetukseen Suomessa, että länsinaapurin johtohenkilöt ovat ilmaisseet useaan otteeseen huolensa ruotsin kielen asemasta maassamme ja toivoneet, että kieltä opetettaisiin jatkossakin kaikille koululaisille. Näin esim. kuningas Kaarle Kustaa valtiovierailun aikana muutama vuosi sitten ja aivan äskettäin entinen pääministeri Carl Bildt persujen vaalivoiton jälkimainingeissa. Minä vähän arvelen, että Suomen poliittinen johto kuuntelee aika tarkalla korvalla tällaisia puheenvuoroja ja ne ovat omalta osaltaan vaikuttamassa siihen, että ruotsin kielen pakko-opiskelua ei olla poistamassa Suomesta vielä pitkään aikaan.

Kuten sanottua, "pakkoruotsin" säätämiseen on aikanaan vaikuttanut paitsi oma ruotsinkielinen vähemmistömme, myös suomalaisten halu kiinnittyä selkeämmin Skandinaviaan. Jälkeen mainittu nyt ei ole enää niin ajankohtainen asia, mutta silti vähän huvittaa ajatus siitä että ruotsin kielen opiskelu Suomessa olisi nöyristelyä Ruotsia kohtaan. On siis nöyristelyä ylläpitää hyviä suhteita läheiseen ja pitkäaikaiseen rajanaapuriin? On siis nöyristelyä helpottaa kanssakäymistä puhumalla samaa kieltä? Mitä sitten vaikka se onkin "heidän" kielensä, millä tavalla se on suomalaisilta pois? Ja millä tavalla tämä kanssakäyminen olisi suomalaisten kannalta parempaa jos yhteinen kieli olisikin englanti? Oltaisiinko silloin ikään kuin puolueettomalla maaperällä? Minusta tuo koko logiikka kuulostaa hyvin alemmuudentuntoiselta ja pelkurimaiselta, suomeksi sanottuna Persulta.

Kuninkaan ja Bildtin puheita taas ei kannata liian kirjaimellisesti ottaa. Mahtaako mainittuja herroja todella kiinnostaa onko ruotsin opiskelu Suomessa lakisääteisesti pakollista kaikille vai ei? Eiköhän heille ole oleellisinta se riittävä määrä suomalaisia osaa myös heidän kieltään ja tämä riittävä määrä löytyy varmasti Suomesta vaikka pakkoruotsi poistettaisiinkin.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
koko viesti 18.45
Näytät vastustavan persuja melkolailla täysin tunnepohjalta.

Otetaan kaksi esimerkkiä:

Väität, että persut ovat kieltämässä aborttia. Tämä ei yksinkertaisesti ole totta, he eivät halua muuttaa vallitsevaa lakia mitenkään. Soinilla ei tässä asiassa ole mitään mahdollisuuksia eikä halujakaan muuttaa puolueensa kantaa.

Toinen asia on tämä ihmeellinen heittosi naisten asemasta. Jos tosiaankin mielestäsi lapsiperheiden ja vanhemmuuden aseman tukeminen jotenkin heikentää naisten asemaa yhteiskunnassa, niin en oikein tiedä mitä siihen sanoisi... Kenties voisit jotenkin avata järjenjuoksuasi tässä asiassa?

Sitten kun menit esimerkiksi kielikysymykseen ja puolustuspolitiikkaan, niin tosiaankin vaikutat olevan aika lailla samoilla linjoilla persujen kanssa.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Tom Packalén (persulainen suomenruotsalainen ja n-polven stadilainen -JHagille huom!) rynnivät Helsingissä läpi.

Osuma! Myönnän ilman muuta. Samalla tämä todistanee joillekin sen tosiseikan, että kaikki suomenruotsalaiset eivät ole samanlaisia. Joukossa on kommareita, demareita, kepulaisia, vihreitä ja toki myös persujakin. Lisäksi RKP saa paljon ääniä yli kielirajojen. Siis myös suomenkielisiltä. Moni äänestää henkilöä kuitenkin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Lisäksi RKP saa paljon ääniä yli kielirajojen. Siis myös suomenkielisiltä. Moni äänestää henkilöä kuitenkin.

Tähän en usko, tai tietysti riippuu mikä on "paljon". Elisabeth Rehniä äänestettiin varmaan yli rajojen mutta RKP:n nykypoliitikoista tuskin kukaan kerää hirveästi ääniä puhtaasti suomenkielisiltä. Jörkka ehkä on sellainen.

Niin no sitten on tietysti nämä Päivi Storgårdit mutta heitä ei nyt voi ottaa kovin vakavasti.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Soini on itse meuhkannut niin paljon naispappeudesta ja abortista, että sai lopulta sitä mitä itse tilasi.
Soinihan on siis kategorisesti yrittänyt välttää koko aborttikeskustelua ja todennut jatkuvasti, että perussuomalaisten kanta on nykyisen lainsäädännön mukainen. Eli mitään aborttikysymystä ei todellisuudessa edes ole olemassa, ainoastaan Soinin henkilökohtainen kanta on jollain tapaa mysteeri.

Persujen "vaaliliitto" tulee varmasti jollain aikavälillä hajoamaan, mutta heitä on eduskunnassa tällä hetkellä niin iso porukka, että se varmasti tulee näkymään tulevissakin eduskuntavaaleissa. Eli jos esim. Persujen Helsinkiläiset mamu-kriitikot Halla-aho ja Packalén, maakuntien "nuivat" sekä kokkarinuorten Rydman, Lepomäki etc. löytävät toisensa, niin hyvin pian saatetaan nähdä aidosti oikeistolainen puolue Suomen puoluekentässä. Eli nuorsuomalaiset vol2.

SMPn perilliset ja "rötösherrapuolue" elää tasan tarkkaan niin kauan, kun maaseudulla riittää tarpeeksi tyytymättömiä jupisijoita Esson baarin nurkassa. Heille kaikki asiat oli ennen paremmin, kun vielä oli suojatyöpaikkoja paperitehtaissa, Urkki pressana ja valuuttana markka.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mitä kirjoitusta minä vääristelin?

Sinä annoit kirjoituksellasi ymmärtää että minä kannatan järjestelmiä jotka rajoittavat ihmisten unelmoimisen vapautta minkä tulkitsen epäsuoraksi viittaukseksi fasismiin. Tuttuun tapaasi otit vain osan kirjoituksestani ja pyrit kääntämään sen minua vastaan. Kun kirjoitin "paskalain" tökänneen perisuomalaista unelmaa, on se sinun tulkintasi mukaan merkki siitä että kannatan järjestelmää joka pyrkii kahlitsemaan yksilöiden vapautta. Melko tarkoitushakuista vääristelyä minun mielestäni.

Jos ekologisia asioita ruvetaan tosissaan miettimään, niin ennenkuin vedetään järvenrantatöllit sileäksi, niin eiköhän odoteta kuitenkin Yhdysvaltojen ratifioivan Kioton pöytäkirjan?

Tuo nyt on juuri niin suomalainen asenne kuin olla saattaa. "Ei me tehdä mitään kun ei noikaan tee". Meillä olisi täällä kaikki mahdollisuudet hoitaa oma tonttimme kuntoon, miksi pitäisi odottaa kun asia on kuitenkin akuutti? Jos jenkit eivät halua ratifioida Kioton sopimusta on se heidän ongelmansa joka kyllä ennemmin tai myöhemmin räjähtää heidän syliinsä.

Ja mitään töllien tasaamista en ole edelleenkään ehdottanut. Tulevaisuudessa pitäisi vaan entistä tarkemmin miettiä millaisia töllejä tänne oikeastaan rakennetaan ja mihin. Noin niin kuin esimerkkinä.

Ilmasto lämpeni 800-luvulta 1300-luvulle saakka, vaan ei tullut maailmanloppua. Ei vedetty töllejä tasaiseksi, vaikka ilmaston lämpeneminen olikin vallitseva olotila.

Älä nyt viitsi pelleillä, iso mies.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös