Perussuomalaiset

  • 5 557 858
  • 44 538

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
Tämä keskustelu ei johda mihinkään, koska ei uskalleta suoraan sanoa mistä tässä oikeasti keskustellaan.

Ruotsinkielisiä ei voisi vähempää kiinnostaa onko ruotsinkieli pakollinen suomenkielisissä koulussa vai ei. Eikä kai kukaan suomenkielinenkään voi tosissaan sanoa, että tässä maailman tilanteessa kysyttäessä, mikä Suomessa on pielessä, ensimmäisenä tulee mieleen opintosuunnitelma.

Opintosuunnitelman mielekkyys on kiinnostava keskustelunaihe, mutta siihen eivät Persut ole ottaneet kantaa. Sen sijaan puhutaan "pakkoruotsista", niin kuin Persut olisi liberaalinenpuolue, joka on tullut vapauttamaan Suomen suuresta taakasta ja vastustamaan historiallisia ja perinteisiä suomalaisia arvoja. Perustuslain auki repiminen näin pienen asian takia ei voi kenenkään mielestä olla mielekästä. Tämä koulujen lukujärjestys keskustelu on niin mitätön asia vaikutukseltaan, niin rahallisesti kuin kaikessa muussakin mielessä, ettei tällaisesta pitäisi tulla vaalikysymystä, puhumattakaan mistään hallituksen kynnyskysymyksestä. Poliitikot ovat menneet tähän leikkiin mukaan puhtaasti populistisista syistä. Ehkä se käsitellään, mutta todennäköisesti tärkeämmät asiat menevät edelle. Se tullaan kuitenkin nopeasti unohtamaan, kun oikea työ pääsee vauhtiin. Sitä on nyt vain ollut hyvä pitää esillä, koska se sillä saa kerättyä irtopisteitä. Miksi?

Ihan rehellisesti sanottuna, koska koko "pakkoruotsi" keskustelu on vain abstraktiokerros huomattavasti tunteellisempien erimielisyyksien päällä. Tässäkin ketjussa aina välillä tuo ohut kerros rakoilee, niin että alta pilkahtelee se oikea kiistan aihe.

Väärinkäsityksistä, virheellisestä kateudesta ja tunkkaisista ennakkoluuloista kumpuava, "Hähähää, nyt näytetään noille hurreille. Luulevat olevansa jotain, mutta meillä on mahdollisuus pistää ne kyykkyyn" mieliala, kiehuu aika vahvasti nettikeskusteluissa ja työpaikan lounaspöydissä. Jotkut ihmiset ovat selvästikin syvästi henkilökohtaisesti loukkaantuneita, siitä että Suomi on kaksikielinen maa. Mitkään faktat eivät riitä todistamaan kieliryhmien samanlaisuudesta ja tasavertaisuudesta, kun jotkut nyt vapauttavat sisälleen kerätyn vihan ja inhon.

Surullisinta on, että vaikka ruotsinkieliset olivat kaivautuneet aikoja sitten poteroihin, ainoana aseenaan RKP, oli tuon ajan ja puolueen loppu jo aivan nurkan takana. Ase oli ruostunut, eikä sitä ylläpitänyt enää kuin eläkeläiset neljästä vaalipiiristä. Elimme aikaa ennen 2011 vaaleja ja kielipuolue oli reliikki kuolintuskissaan. Iso osa ruotsinkielisistä oli jo pitkään pitänyt RKP:tä turhana puolueena, joka ei ajanut heidän asioitaan. Ruotsinkieliset eivät olleet kymmeniin vuosiin enää nähneet itseään kielellisen identiteetin kautta, vaan porvarina, duunarina, maajussina. Nuoret ruotsinkieliset äänestivät täsmälleen samoin, kuin nuoret suomenkieliset.

Sitten tulevat Perussuomalaiset, jotka lupaavat omaa pahaa oloaan muiden syiksi laittaville mahdollisuuden maksaa takaisin tuntemaansa vääryyttä. Väärää musiikkia, kuuntelevat vääränlaisesta taiteesta pitävät ja varsinkin väärä kieltä puhuvat pistetään niille kuuluvalle paikalle.

Suomalaiset arvioidaan ja määritellään taas kielen ja kulttuurin mukaan mitä väliä vaikka siuntiolainen Jonas on varastomies ja tienaa 1700€ kuussa, mutta paskiainen on ruotsinkielinen, syntynyt kultalusikka suussa, etuoikeutettu kaikkeen ja hänen suurimmat ongelmat ovat mihin laituriin saa purjelaivansa mahtumaan. Mikä olisi paras tapa parantaa omaa oloa Jonaksen kustannuksella? Äänestetään Persuja. Ne lupas lopettaa pakkoruotsin, hahaa siitä saa Jonas tuta. Naapurin Tiina on opettaja. Palkka 2200€ kuukaudessa, mutta se snobi käy Kiasmassa katsomassa jotain nykytaidetta ja välillä soittaa ökystereoistaan oopperaa. Mikä se luulee oikein olevansa? Mikä olisi paras tapa parantaa omaa oloa Tiinan kustannuksella? Äänestetään Persuja. Ne lupas lopettaa roskataiteen tukemisen, hahaa siitä saa Tiina tuta.

Ihmiset kokevat identiteettinsä loukatuiksi ja poteroita aletaan kaivaa ensi vaaleja varten. Ruosteiset aseet putsataan ja kiillotetaan. Turhat yhdenasianpuolueet saavat jälleen syyn olemassa ololleen. Ihmiset pysyvät oppimattomina, tietämättöminä ja poliittisen koneiston lampaina.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tutustu lakiin ensiksi.

Suomalaiset ovat valmiita tekemään uhrauksia luonnon hyväksi ja keskimäärin suomalaiset taitavat välittää puhtaasta luonnosta enemmän kuin eurooppalaiset yleisesti.

Kyllä tuo nopean tutustumisen perusteella aika sekoilulta näytti vaikka tarkoitus olikin ilmeisen hyvä.

Mutta tuosta suomalaisten valmiudesta uhrauksiin olen edelleen vahvasti eri mieltä, mutta koska se nyt ei ole tämän ketjun aihe, lienee parempi jättää se tähän.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Niin, ymmärsin sinun väittäneen että yltiöliberalistisuus olisi ollut ensisijainen syy Persujen nousuun.

Viherhössötyksessä taas ei ole mitään väärää. Kuten olen aiemminkin kirjoittanut, ympäristökysymykset ovat viime kädessä ainoita yhteiskunnallisia kysymyksiä joilla on mitään merkitystä ja niiden vähättely on yksi asia josta tuomitsen Persut ankarasti. Paskalain sisältöä en kuitenkaan kovin tarkkaan tunne joten sikäli en ota aiheeseen sen enempää kantaa.

Kannattaa huomioida, että viherhössötys ei monestikaan edistä tippaakaan luonnonsuojelua. Monet vihreiden hössötyksistä itseasiassa huonontavat luonnon tilaa. Eli oikeasti PerSuissakin voi aivan hyvin olla ihmisiä, jotka ovat oikeasti kiinnostuneita luonnonsuojelusta eivätkä ainoastaan halua ratsastaa ekologisuudella kuten vihreät. On vähättelyä sanoa, että persuja ei luonnonsuojelu kiinnostaisi vaan koska he tyrmäävät piipertäjien idiotismit.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Suomenruotsalaistenko pitäisi vapaaehtoisesti luopua saavutetuista eduista ja siitä, mitä on lakiin kirjoitettu? Just just. Näyttäkää mulle yksi ihminen tai ihmisryhmä, jolla on varaa vinkua siitä, että joku ei luovu saavutetuista eduista. Ihmisluonto on sellainen. Näyttäkää yksi syntymärikas, joka luopui omaisuudestaan yhteiseksi hyväksi.

Ihan luonnollistahan tuo on. En usko että pakkoruotsi on kovin suuri ongelma suomenruotsalaisten kohdalla, lähinnähän pelätään sitä että menee ns. lapsi pesuveden mukana eli heikennetään ruotsinkielisten palveluiden saatavuutta. Ja tätähän ei taida kukaan olla tosissaan ehdottamassa, ainakaan siis Persujen ääriainesten ulkopuolella.

Eli kompromissi Soinille, pakkoruotsi poistetaan ja samalla lakiin kirjoitetaan palveluvaatimukset ruotsin kielisille kaksikielisissä kunnissa.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Eli oikeasti PerSuissakin voi aivan hyvin olla ihmisiä, jotka ovat oikeasti kiinnostuneita luonnonsuojelusta eivätkä ainoastaan halua ratsastaa ekologisuudella kuten vihreät.

Aivan hyvin voi olla joo. Minä uskon tuon kun näen. Tällä hetkellä epäilen että "viherpiipertäjien hössötykset" ovat vain yksi niistä monista keppihevosista joilla Persut pääsivät ratsastamaan. "Piipertäjät" kun ovat ryhmittymä jota kohtaan "kansan syvät rivit" tuntevat epäluuloa. Varsinaiset asiat ovat tässä toissijaisia, kyse on mielikuvista. Meillähän olisi Suomessa kaikki niin hyvin jos "piipertäjät" ei tulisi sekoittamaan.
 

benzin

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Arsenal, Oranje
Tämä keskustelu ei johda mihinkään, koska ei uskalleta suoraan sanoa mistä tässä oikeasti keskustellaan.

Kyllä se kielikysymys on Itä-Suomessa aivan oikea poliittinen kysymys! Ei Karjalassa tai Kymessä tee ruotsin kielellä mitään, täällä päin voi viettää koko elämänsä törmäämättä ko. kieleen muualla kuin koulussa ja televisiossa.

Sitä vastoin venäjä olisi aivan helvetin hyödyllinen yhä vaan useammalle, idänkauppa ja varsinkaan venäläisten matkailu Itä-Suomessa ei todellakaan ole vähenemään päin. Sitähän onkin ehdotettu, että Itä-Suomessa venäjän voisi poikkeusluvalla tietyissä kouluissa valita ruotsin sijasta. Eikä siinä ole mitään änkyröintiä eikä kateutta vaan älyttömästi tervettä järkeä.

Tämä nyt ei liity varsinaisesti Perussuomalaisiin mitenkään, eikä tällä kielikysymyksellä käytännön funktiota muualla Suomessa samalla tavalla liene, halusin vain osoittaa että se kuitenkin ON oikea poliittinen kysymys edes jossain.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
blaa blaa blaa
Voi kiitos tästä syvältä omia ennakkoluulojasi ja pelkojasi luotaavasta kirjoituksesta. Kyllä nyt helpottaa kun kerroit, että miksi ihan oikeasti minä ja moni muu haluamme lopettaa pakkoruotsin. Eihän minulla (tai kenelläkään muullakaan) tietenkään ollut mitään järkiperusteita näkemykselleni. Silkkaa kateutta ja katkeruuttahan tämä joo.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Voi kiitos tästä syvältä omia ennakkoluulojasi ja pelkojasi luotaavasta kirjoituksesta. Kyllä nyt helpottaa kun kerroit, että miksi ihan oikeasti minä ja moni muu haluamme lopettaa pakkoruotsin. Eihän minulla (tai kenelläkään muullakaan) tietenkään ollut mitään järkiperusteita näkemykselleni. Silkkaa kateutta ja katkeruuttahan tämä joo.

Minusta Ioota Rhoo:n tekstissä oli aika paljon järkeä. En ota kantaa kielikysymykseen, mutta kyllähän tuo Persujen politiikka perustuu ikiaikaiseen dikotomiaan "meistä" ja "niistä". Persu - logiikalla ruotsia puhuvat ovat "niitä", Eu - virkamiehet ovat "niitä", mamut ovat "niitä", vihreät ovat "niitä" ja niin edelleen. "Niitä" löytyy ja löydetään joka suunnasta tarpeen mukaan ja koko ajan politiikan teon ajatuksena on että "me" ollaan "niitä" parempia ja "me" näytetään "niille". Omalla tavallaan tämä on hyvin nerokasta politiikkaa, sillä viha ja katkeruus ovat ehtymättömiä luonnonvaroja ja kohteita on helppo löytää. Mitä Persujen politiikasta sitten "niiden" jälkeen jää onkin toinen kysymys, mutta juuri nyt "me" ovat huipulla.

Ja edelleen, ottamatta pakkoruotsiin sen kummempaa kantaa, kyllähän nuo ruotsinkielisiin liittyvät bättre folk - sterotypiat aika vahvoina elävät, sekä aiheesta että aiheetta.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Kyllä se kielikysymys on Itä-Suomessa aivan oikea poliittinen kysymys! Ei Karjalassa tai Kymessä tee ruotsin kielellä mitään, täällä päin voi viettää koko elämänsä törmäämättä ko. kieleen muualla kuin koulussa ja televisiossa.
Kaikki sieltä oppinsa saaneet eivät kuitenkaan vietä koko elämäänsä synnyinseudullaan, vaan osa lähtee muualle Suomeen. Minullekin olisi ollut karhunpalvelus opiskella venäjää ruotsin sijaan, koska pääkaupunkiseudun työmarkkinoilla (ainakin minun alallani, 80% työpaikoista pääkaupunkiseudulla) ruotsia on osattava. Venäjästä ei niin väliksi.

+ suomenruotsalaiset naiset <3
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Niin, mitäpä olet itse mieltä? Eikö Suomi olekin aina ollut maailman liberaalein maa?

Enpä ole moista rankingia nähnyt, mutta aika monessa positiivisessa asiassa Suomi on ihan maailman kärkipäätä.

Se nyt vain arvoliberalismin tai -liberalismiterrorin nimessä helposti osoitetaan sormella milloin Suomen valtiota, kuntia, yhteisöjä ja yksittäisiä kansalaisia, jos rohkenee olla eri mieltä tästä mamu-asiasta eräiden peräti arroganttia retoriikkaa harrastavien vihervasurien kanssa - asenteessa löytyy vikaa, siinä olet oikeassa.
Ja mitä tulee itse mamujen asenteeseen sopeutua muuhun kuin vaatimaan ylöspitoa ilman vastinetta, niin on aika turha yrittää tehdä mitään muuta liian suurelle joukolle heitä kuin kohteliaasti mutta päättäväisesti osoittaa ovea.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Kaikki sieltä oppinsa saaneet eivät kuitenkaan vietä koko elämäänsä synnyinseudullaan, vaan osa lähtee muualle Suomeen. Minullekin olisi ollut karhunpalvelus opiskella venäjää ruotsin sijaan, koska pääkaupunkiseudun työmarkkinoilla (ainakin minun alallani, 80% työpaikoista pääkaupunkiseudulla) ruotsia on osattava. Venäjästä ei niin väliksi.

+ suomenruotsalaiset naiset <3

Sehän on sinulle etu mitä vähemmän porukka osaisi ruotsia. Vain oletko niin solidaarinen, että olet valmis jakamaan ne suomenruotsalaiset naiset muiden kanssa?

Itse olen pakkoruotsin poiston kannalla ja olen sen kannalla, että 7. luokalla porukka saisi sitten valita vaikka sitten saksasta, ruotsista, venäjästä ja ranskasta sen kielen mitä alkaisi sitten opiskella.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Sehän on sinulle etu mitä vähemmän porukka osaisi ruotsia.
Se on minulle etu, että minä osaan ruotsia. Jos jo viisi-kymmenen vuotta sitten Kaakkois- ja Itä-Suomessa olisi ollut mahdollisuus valita venäjän ja ruotsin välillä, minulla ei välttämättä olisi tätä etua. On aika iso päätös 13-vuotiaan tehtäväksi, kumpaa näistä kielistä haluaa opiskella. Siinä vaiheessa hyvin harvoilla on kuitenkaan selvillä tuleva ammatti tai asuinpaikka.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Se on minulle etu, että minä osaan ruotsia. Jos jo viisi-kymmenen vuotta sitten Kaakkois- ja Itä-Suomessa olisi ollut mahdollisuus valita venäjän ja ruotsin välillä, minulla ei välttämättä olisi tätä etua. On aika iso päätös 13-vuotiaan tehtäväksi, kumpaa näistä kielistä haluaa opiskella. Siinä vaiheessa hyvin harvoilla on kuitenkaan selvillä tuleva ammatti tai asuinpaikka.

Sen vuoksi 13-vuotiaalla on ne neuvoa antavat vanhemmat, jotka auttavat näiden päätösten kanssa. Mielestäni valinnanvapaus on lähtökohtaisesti paras vaihtoehto, vaikkei sekään ongelmaton ole, mutta mielestäni huomattavasti parempi ratkaisu, kuin nykykäytäntö. 13-vuotiaana tehdään muutenkin jo kohtalaisen "suuri päätöksiä" kuten yläasteen valinta.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Tietävätkö vanhemmat lapsen tulevan ammatin ja asuinpaikan, kun lapsi on 13?
 

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
Voi kiitos tästä syvältä omia ennakkoluulojasi ja pelkojasi luotaavasta kirjoituksesta. Kyllä nyt helpottaa kun kerroit, että miksi ihan oikeasti minä ja moni muu haluamme lopettaa pakkoruotsin. Eihän minulla (tai kenelläkään muullakaan) tietenkään ollut mitään järkiperusteita näkemykselleni. Silkkaa kateutta ja katkeruuttahan tämä joo.

Kyse ei ole asiasisällöstä. Niin kuin sanoin opintosuunnitelmasta on hyvä käydä keskusteluja ja sitä kannattaa päivittää.

Minä vihasin peruskoulussa uskontoa, biologiaa ja äidinkieltä. En voinut sulattaa sitä, että minun piti opiskella jotain niin turhaa kuin Jeesusta, leskenlehtiä ja kaunokirjotusta. Päätin itse mennä lukioon kukaan ei pakottanut minua ja se tarkoitti lisää turhia aineita, nimittäin uskontoa. Kahden muun tarpeen yleissivistykselle ymmärsin, mutta en uskonnon. Kaiken sen ajan, jonka torkuin uskonnon tunnilla olisi voinut käyttää esimerkiksi filosofian tai psykologian opiskeluun. Nyt vuosia myöhemmin koen, että olen saanut sen sivistys annostuksen, joka oli minulle tarkoitettu yhdeksänkymmentäluvun lukion oppilaana. Itse olisin valinnut toisin, mutta silloin kyse ei olisi ollut suomalaisesta ylioppilastutkinnosta.

En koe mitään suurempia traumoja noista ajoista. En koe vääryyttä siitä, että olen joutunut opiskelemaan jotain mitä en olisi halunnut. Tiedän myös varsn hyvin sen, että puheet siitä, että jäin paitsi filosofiasta ja psykologiasta on paska puhetta, sillä kukaan ei kieltänyt minua opiskelemasta niitä. Ne olivat tarjolla olisi pitänyt vain istua muutama tunti viikossa kauemmin koulussa, enkä minä sellaista halunnut tehdä, joten syytin pakkouskontoa.

Tänä päivänä minulla ei uskomatonta kyllä ole mitään vihantunteita opintosuunnitelmaa tai pakkouskontoa kohtaan. Kumpikaan ei saa minua puimaan nyrkkiä työpaikanlounaspöydässä ja valittamaan kirkon ja uskovaisten salajuonesta, jolla lapsia aivopestään kirkollisveronmaksajiksi. Kumpikaan ei saa minua naputtelemaan tunteikkaita viestejä nettiin ja vetämään herneen nenään, kun joku epäilee, että Suomessa saattaa olla tärkeimpiäkin asioita joita pitää korjata kuin jonku kouluaineen pakollisuus.

Jos joku jossain toteaa, että pakolliset uskonnontunnit voisi vaihtaa filosofiaksi, minua kiinnostaisi tietää mitä se vaatii. Kun ei niistä uskonnontunneista ole ollut mitään haittaa, niin en pistäisi kauheasti voimavaroja asian muuttamiseen.

Sitten kun näen tämän kaltaisia tunteella ladattuja viestejä:

Sitten kun tullaan palveluammatteihin, niin kyllä se riittää jos alueilla, joissa on merkittävää ruotsinkielistä asutusta riittävän moni osaisi ruotsia. Kai joku ruotsinkielinenkin voisi alkaa hampurilaisia myymään tai hiuksia leikkaamaan, vai onko se jotenkin alentavaa?

Minulla tulee mieleen, että ehkä henkilö on tuohtunut jostain enemmästä kuin opintosuunnitelmasta.
 

benzin

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Arsenal, Oranje
Se on minulle etu, että minä osaan ruotsia. Jos jo viisi-kymmenen vuotta sitten Kaakkois- ja Itä-Suomessa olisi ollut mahdollisuus valita venäjän ja ruotsin välillä, minulla ei välttämättä olisi tätä etua. On aika iso päätös 13-vuotiaan tehtäväksi, kumpaa näistä kielistä haluaa opiskella. Siinä vaiheessa hyvin harvoilla on kuitenkaan selvillä tuleva ammatti tai asuinpaikka.

Sinulle pakkoruotsista oli hyötyä, good for you, mutta valinnaisuudesta olisi paljon useammalle hyötyä. Toki jotkut varmasti tulisivat valitsemaan "väärin" ja katuisivat sitä, ja se on paskempi juttu, mutta se olisi silti pienempi paha.

Tällä ei kuitenkaan todellakaan mitään tekemistä ole enää ketjun aiheen kanssa, joten jos on tarvetta jatkaa, tehtäneen se tuolla "Pakkoruotsi"-ketjussa.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Se nyt vain arvoliberalismin tai -liberalismiterrorin nimessä helposti osoitetaan sormella milloin Suomen valtiota, kuntia, yhteisöjä ja yksittäisiä kansalaisia, jos rohkenee olla eri mieltä tästä mamu-asiasta eräiden peräti arroganttia retoriikkaa harrastavien vihervasurien kanssa - asenteessa löytyy vikaa, siinä olet oikeassa.

Niin, tässä tullaan taas siihen kuka terrorisoi ketäkin. Onhan se ihan kauheaa että suomalaisia vaaditaan sopeutumaan globalisoituvan maailman realiteetteihin. Johonkin mittaan saakka voimme varmasti tässäkin asiassa noukkia rusinoita pullasta, mutta pitkän päälle epäilen Suomen lihaksia toimia vitivalkoisena pohjoisena linnakkeena josta me voimme kyllä lähteä ilman mitään rajoitusta ulos mutta johon päästämme vain harvat ja valitut sisään. Eihän siinä paljon muuta ehdittäisi tekemäänkään kuin valvomaan että maa pysyy riittävän suljettuna. No, ehkä se työllistäisi, saisi Jakomäen pojatkin mielekästä tekemistä...
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minusta Ioota Rhoo:n tekstissä oli aika paljon järkeä. En ota kantaa kielikysymykseen, mutta kyllähän tuo Persujen politiikka perustuu ikiaikaiseen dikotomiaan "meistä" ja "niistä". Persu - logiikalla ruotsia puhuvat ovat "niitä", Eu - virkamiehet ovat "niitä", mamut ovat "niitä", vihreät ovat "niitä" ja niin edelleen. "Niitä" löytyy ja löydetään joka suunnasta tarpeen mukaan ja koko ajan politiikan teon ajatuksena on että "me" ollaan "niitä" parempia ja "me" näytetään "niille". Omalla tavallaan tämä on hyvin nerokasta politiikkaa, sillä viha ja katkeruus ovat ehtymättömiä luonnonvaroja ja kohteita on helppo löytää. Mitä Persujen politiikasta sitten "niiden" jälkeen jää onkin toinen kysymys, mutta juuri nyt "me" ovat huipulla.

Ja edelleen, ottamatta pakkoruotsiin sen kummempaa kantaa, kyllähän nuo ruotsinkielisiin liittyvät bättre folk - sterotypiat aika vahvoina elävät, sekä aiheesta että aiheetta.
En kyllä nyt millään jaksaisi asian sijasta mennä turhanpäiväiseen metakeskusteluun, mutta mitäpä jos tekisin samanlaisen "analyysin" vaikkapa RKP:n äänestäjistä:

Kyllähän tuo RKP:n politiikka perustuu ikiaikaiseen diktonomiaan "meistä" ja "niistä". RKP- logiikalla persut ovat "niitä", löysää maahanmuuttopolitiikkaa kritisoivat ovat "niitä", suomenkieliset ovat "niitä" ja niin edelleen. "Niitä" löytyy ja löydetään joka suunnasta tarpeen mukaan ja koko ajan politiikan teon ajatuksena on että "me" ollaan "niitä" parempia ja "me" näytetään "niille". Omalla tavallaan tämä on hyvin nerokasta politiikkaa, sillä viha ja katkeruus ovat ehtymättömiä luonnonvaroja ja kohteita on helppo löytää. Mitä RKP:n politiikasta sitten "niiden" jälkeen jää onkin toinen kysymys.

Eikös vaan ollutkin loistavan asiapitoinen lisä tähän keskusteluun?
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Onneksi perussuomalaiset tuovat kuitenkin jotain rotia yhteiskunnan rahojen tuhlaamisessa turhuuksiin.

Eduskunta - valtiopäiväasiakirjat

En todellakaan malta odottaa, mitä kaikkea uudessa eduskunnassa vielä keksitäänkään.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Eikös vaan ollutkin loistavan asiapitoinen lisä tähän keskusteluun?

Ei ollut. Tämän ketjun otsikko on Perussuomalaiset mutta sinulle kuten muutamalla muullekin tämä on ilmeisesti pakkoruotsia koskeva ketju. Anteeksi nyt kauheasti että vastasin juuri sinun viestiisi ja keskustelin "asian" sijasta ketjun varsinaisesta aiheesta jota myös Ioota Rhoon aiempi viesti (jonka kanssa muuten syyllistyit lainausrikkeeseen) minun mielestäni mitä suurimmissa määrin käsitteli. Kuten mainittu nimimerkki totesi, pakkoruotsi on tässä sivuseikka, mutta jos sinä et jaksa keskustella tällaisista "meta - asioista" kuin ketjun varsinainen aihe, niin ehkäpä sinun kannattaisi vaihtaa sellaiseen ketjuun jonka aihepiiri sopii sinulle paremmin?

Älä ihmeessä jaksa keskustella, sillä teet tästä ketjusta asiapitoisemman.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
... Johonkin mittaan saakka voimme varmasti tässäkin asiassa noukkia rusinoita pullasta, mutta pitkän päälle epäilen Suomen lihaksia toimia vitivalkoisena pohjoisena linnakkeena josta me voimme kyllä lähteä ilman mitään rajoitusta ulos mutta johon päästämme vain harvat ja valitut sisään. ...

Niin - ensinnäkin vastasin kysymykseen asenteellisuudesta, jonka vastauksen sinä ansiokkaasti tunteenpurkauksellasi vahvistit.

"Jos et ole puolellamme, olet meitä vastaan!"

Näinhän sitä lauleskeltiin iloisesti jo minun nuoruudessani, joskin silloin poliittisesti (ja muutenkin) kielletyt keskustelun aiheet olivat toki erilaisia kuin nyt.

Toisekseen, kuka tässä(kin) asiassa on noukkimassa ja mitä? Siitäkin voidaan olla myös montaa mieltä enkä ole ollenkaan varma, että juuri Suomi ja suomalaiset ovat se kaikkein opportunistisin asianosainen pakolaispolitiikkaa ja -asioita tutkittaessa.

Btw - kumpia sinä auttaisit ennemmin, omia sotaveteraaneja vai Afrikan elintasopakolaisia, jos/kun rahaa ei kuitenkaan ole jaettavaksi tolkuttomiin?

PS. Ei nämä veteraaniasiat olleet 60-70-luvullakaan oikein korkeassa kurssissa poliittisten päättäjien keskuudessa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Suomenruotsalaistenko pitäisi vapaaehtoisesti luopua saavutetuista eduista ja siitä, mitä on lakiin kirjoitettu? Just just. Näyttäkää mulle yksi ihminen tai ihmisryhmä, jolla on varaa vinkua siitä, että joku ei luovu saavutetuista eduista.

Tässä toisaalta on se ongelma, että jos kukaan ei ole valmis oma-aloitteisesti luopumaan mistään, niin miten mitään koskaan saadaan aikaiseksi ilman pakkoa. Miten toisaalta sitten taas esim. RKP voi suureen ääneen vaatia suomalaisia suvaitsevaisimmiksi vaikkapa maahanmuuttajia kohtaan, jos RKP ei itse suvaitse suomenkielisiä (esim. lukioitten yhdistäminen Kauniaisissa). Jos kukaan ei näytä esimerkkiä, mistä nämä tahdottomat lampaat (joita ilmeisesti oikeastaan jokaikinen suomalainen on, koska jokaisen poliittisen puolueen kannattaja on nyt viimepäivinä leimannut muitten puolueitten kannattajat sellaisiksi) tietävät mitä tehdä. Niin kauan kuin politiikkaa leimaa poliittiset lehmänkaupat ja oman hiekkalaatikon varjeleminen, mitään kehitystä ei saada aikaiseksi helposti.

Mutta koska nykyinen _pakko_ ruotsin kielen opetuksen osalta ei toimi, tulisi kokeilla muita vaihtoehtoja. Ja toinen kysymys on se, onko ruotsin kielen asema perusteltavissa taloudellisesti nyky-Suomessa missä erilaisten kielivähemmistöjen määrät vain kasvavat, olisiko sittenkin kannattavinta ottaa käyttöön vain yksi virkakieli. Olet Jhag talousmiehiä, joten pystyt varmaan antamaan vaikka 3 hyvää syytä miksi nykyinen ruotsin kielen asema on valtiontaloudellisesti hyvä asia aikana jolloin julkistalouden säästöjä on kyettävä tekemään kilpailukyvyn takaamiseksi ja Kreikan kohtalon välttämiseksi.

Ylipäätänsä, se olennainen kysymys on se että miksi pakko?
Pelkäävätkö ruotsinkieliset niin paljon markkinatalouden pelisääntöjä, että kommunistisen sääntelytalouden malleja pitää käyttää viimeiseen saakka kielipolitiikassa?
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyse ei ole asiasisällöstä. Niin kuin sanoin opintosuunnitelmasta on hyvä käydä keskusteluja ja sitä kannattaa päivittää.

Minä vihasin peruskoulussa uskontoa, biologiaa ja äidinkieltä. En voinut sulattaa sitä, että minun piti opiskella jotain niin turhaa kuin Jeesusta, leskenlehtiä ja kaunokirjotusta. Päätin itse mennä lukioon kukaan ei pakottanut minua ja se tarkoitti lisää turhia aineita, nimittäin uskontoa. Kahden muun tarpeen yleissivistykselle ymmärsin, mutta en uskonnon. Kaiken sen ajan, jonka torkuin uskonnon tunnilla olisi voinut käyttää esimerkiksi filosofian tai psykologian opiskeluun. Nyt vuosia myöhemmin koen, että olen saanut sen sivistys annostuksen, joka oli minulle tarkoitettu yhdeksänkymmentäluvun lukion oppilaana. Itse olisin valinnut toisin, mutta silloin kyse ei olisi ollut suomalaisesta ylioppilastutkinnosta.

En koe mitään suurempia traumoja noista ajoista. En koe vääryyttä siitä, että olen joutunut opiskelemaan jotain mitä en olisi halunnut. Tiedän myös varsn hyvin sen, että puheet siitä, että jäin paitsi filosofiasta ja psykologiasta on paska puhetta, sillä kukaan ei kieltänyt minua opiskelemasta niitä. Ne olivat tarjolla olisi pitänyt vain istua muutama tunti viikossa kauemmin koulussa, enkä minä sellaista halunnut tehdä, joten syytin pakkouskontoa.

Tänä päivänä minulla ei uskomatonta kyllä ole mitään vihantunteita opintosuunnitelmaa tai pakkouskontoa kohtaan. Kumpikaan ei saa minua puimaan nyrkkiä työpaikanlounaspöydässä ja valittamaan kirkon ja uskovaisten salajuonesta, jolla lapsia aivopestään kirkollisveronmaksajiksi. Kumpikaan ei saa minua naputtelemaan tunteikkaita viestejä nettiin ja vetämään herneen nenään, kun joku epäilee, että Suomessa saattaa olla tärkeimpiäkin asioita joita pitää korjata kuin jonku kouluaineen pakollisuus.

Jos joku jossain toteaa, että pakolliset uskonnontunnit voisi vaihtaa filosofiaksi, minua kiinnostaisi tietää mitä se vaatii. Kun ei niistä uskonnontunneista ole ollut mitään haittaa, niin en pistäisi kauheasti voimavaroja asian muuttamiseen.
Suomessa on ehdottomasti tärkeämpiäkin asioita kuin yhden pikkukielen opiskelu. Jos vielä opetussuunnitelmissa pysytään, niin joutaisi se uskontokin sieltä pois, eipä siinä mitään. Mutta kumpihan se meistä näkee tämän niin tärkeänä asiana, että kirjoittaa tekstivalleja tänne?

Sitten kun näen tämän kaltaisia tunteella ladattuja viestejä:



Minulla tulee mieleen, että ehkä henkilö on tuohtunut jostain enemmästä kuin opintosuunnitelmasta.
Kysytäänpä siten sama asia toisella tavalla: miten islantilaiset (joita on saman verran kuin suomenruotsalaisia) pärjäävät ilman, että tanskalaiset opiskelevat islantia? Suomenruotsalaiset ovat niin keskittyneet omille rantakaistoilleen, että ei olisi minkäänlainen kauhea vääryys rajoittaa ruotsinkieliset palvelut noille alueille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös