Daespoo: Itse asiassa Suomi saa kiittää suurelta osin vanhaa kunnon keskustapuoluetta siitä, että protestimieliala puhkesi noin voimakkaasti. Siinä meillä oli valtapuolue, jonka ensimmäinen pääministeri joutui eroamaan tietovuotoskandaalin takia ja seuraaja sähelsi vieläkin enemmän, jos mahdollista. Lopullinen niitti oli se jätevesilaki. On käsittämätöntä, että keskusta sai silti yli 30 edustajaa. Mäkin koen niin, että valtaa pitäneet vanhat puolueet ovat suurelta osin itse aiheuttaneet punaniskojen esiinmarssin. Eipä ole ollut paljon hurraamista vihreissäkään, jotka myivät periaatteensa hallituspaikan hinnalla. Demarit ovat yleisesti ottaen laskussa kaikkialla, teollisuus ei ole enää pääelinkeino. Ei mulla ole sellaista fiilistä, että vanhat puolueet olivat pirun hyviä ja kivoja ja nyt persut tulivat pilaamaan kaiken. Vanhat puolueet olivat finni perseessä, tilalle saatiin kokovartaloihottuma persujen muodossa.
Suomenruotsalaistenko pitäisi vapaaehtoisesti luopua saavutetuista eduista ja siitä, mitä on lakiin kirjoitettu? Just just. Näyttäkää mulle yksi ihminen tai ihmisryhmä, jolla on varaa vinkua siitä, että joku ei luovu saavutetuista eduista. Ihmisluonto on sellainen. Näyttäkää yksi syntymärikas, joka luopui omaisuudestaan yhteiseksi hyväksi. Näyttäkää yksi urheilija, joka luopui vapaaehtoisesti edustustehtävistä tietäessään, ettei kunto riitä. Näyttäkää yksi paperimies, jonka mielestä nyt olisi syytä laskea palkkoja markkintatilanteen vuoksi. Ja missä on ensimmäinen itähelsinkiläinen neljännen polven sossupummi Repa, joka sanoo, että nyt riitti, mä meen huomenna oikeisiin töihin! Suomenruotsalainen väestönosa ei poikkea millään tavalla muusta väestöstä siinä, että antaisi jotain vapaaehtoisesti pois. Silloinhan tässä vasta poikettaisiinkin muista ja siitäkin tultaisiin vinkumaan: Noi on olevinaan niin hyviä...Täällä huomaa helvetin hyvin ketkä ovat junantuomia. Tietämys suomenruotsalaisista on yhtä hyvä kuin meikäläisellä on Pohjois-Karjalan asukeista. Jos mä sanon, että maaseutu on täynnä insestiä harrastavia uskovaisia, jotka saavat 12-sormisia isopäisiä lapsia, olen ylimielinen "hesalainen". Jos Ähtävältä stadiin muuttanut opiskelija sanoo, että kaikki suomenruotsalaiset ovat rikkaita ja muodostavat yhtenäisen ankkalammen, hän saa toisten turakaisten jakamattoman kannustuksen. Vaikka on ylimielisen tietämätön. Ja siis, yhtä dorkia ovat molemmat ääripääkäsitykset.