Perussuomalaiset

  • 5 541 459
  • 44 447

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kohta meillä on taksikuskeja valtiosihteereinä. Hienoa. Tai no jos hyvin käy, niin entinen jääkiekkomaalivahti. Kiitos "Kansa".

Näissäkin itkupotkuraivareissa olisi aina mukava joskus nähdä jotain konkretiaa, voisitko vaikka nyt ensin mainita mitä puoluetta itse äänestit ja katsotaan sitten ko. puolueen edustajien taustoja läpi tarkemmin.

Puhumattakaan sitten siitä ihan periaatteellisesta kysymyksestä että pitäisikö kansaa edustaa joukko korkeakoulutettua eliittiä vai onko se ihan hyväkin asia että joukossa on myös vähemmän koulutettua sakkia (jota SW ei tosin ole).
Itse en toki sinänsä panisi pahakseni virkamieseduskuntaa/hallitustakaan.
 

vetoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia, Bolts
Kenestä mahtaa tulla PS:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja? Veltto Virtasesta, Pentti Oinosesta vai...? Mielestäni 1. kauden kansanedustajan valinta tuntuisi epärealistiselta. Edittiä sen verran, että Vesa-Matti Saarakkala saattaa tehdä poikkeuksen 1. kauden edustajista. Tai mistä sitä tietää. Kaikki näyttää olevan nykyisin mahdollista... Ja onhan siellä näitä vanhoja SMP:läisiä, jotka tekevät paluun eduskuntaan vuosikausien jälkeen.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Kike toki veti hurjalla äänimäärällä mukanaan ihan fiksunkin naisen eduskuntaan Varsinais-Suomesta, Maria Lohelan. Nuori, koulutettu ja järkevillä ajatuksilla olevan nainen. Kiken menestyksen mukana imuroitiin varmaan helvetisti naisten ääniä Persuille.

Maria Lohelan yli 4000 ääntä tulivat kylläkin pitkälti siitä hyvästä, että Maria Lohela oli Jussi Halla-ahon suosituslistalla. Samasta syystä eduskuntaan pääsivät James Hirvisaari, Ari Jalonen, Olli Immonen ja Juho Eerola.

Uudenmaan vaalipiiristä Halla-aho suositteli montaa nimeä ja tämä oli selkeä vaalitaktinen virhe, sillä tuossa piirissä hallisäänet jakautuivat monen ehdokkaan kesken ja tästä syystä esim. Teemu Lahtinen ei tällä kertaa päässyt eduskuntaan. Muualla keskitys toimi erinomaisesti, koska nimiä oli yksi per piiri.

Halla-aholaisia meni läpi kuitenkin runsaasti ja kaikki komeilla äänimäärillä. Edellä mainittujen lisäksi minusta myös läpimenneet Vesa-Matti Saarakkalan, Jussi Niinistön ja Tom Packalénin voi huoletta laskea "halla-aholaisiksi". Sen verran samoilla linjoilla herrat ovat, vaikkeivat virallisella suosituslistalla olleetkaan.

Lisäksi Timo Soinin tilalle EU-parlamenttiin menee Sampo Terho, joka on myös tunnetusti Halla-ahon miehiä.
 
Viimeksi muokattu:

Lohipoika

Jäsen
Uudenmaan vaalipiiristä Halla-aho suositteli montaa nimeä ja tämä oli selkeä vaalitaktinen virhe, sillä tuossa piirissä hallisäänet jakautuivat monen ehdokkaan kesken ja tästä syystä esim. Teemu Lahtinen ei tällä kertaa päässyt eduskuntaan. Muualla keskitys toimi erinomaisesti, koska nimiä oli yksi per piiri.

Voisitkos nyt vähän tarkentaa, miksi äänien jakautuminen olisi huono juttu? Eduskuntavaaleissa käytetään D'Hondtin menetelmää, joten käytännössä on aivan sama, ketä henkilöä äänestäjä puolueen sisällä äänestää, koska ääni menee ensisijaisesti puolueelle ja sitten ne jaetaan saatujen äänien perusteella 100%, 50%, 33%, 25%...

Käytännössä on siis aivan sama, saavatko ehdokkaat A, B, C, D ja E ääniä 990, 4, 3, 2 ja 1 vai 300, 250, 200, 150 ja 100, koska kaikki 1000 ääntä menevät ensin puolueelle ja sitten ne jaetaan niin, että molemmissa tapauksissa A saa 1000 ääntä, B 500, C 333, D 250 ja E saa 200.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Voisitkos nyt vähän tarkentaa, miksi äänien jakautuminen olisi huono juttu? Eduskuntavaaleissa käytetään D'Hondtin menetelmää, joten käytännössä on aivan sama, ketä henkilöä äänestäjä puolueen sisällä äänestää, koska ääni menee ensisijaisesti puolueelle ja sitten ne jaetaan saatujen äänien perusteella 100%, 50%, 33%, 25%...

Persujen tapauksessa ehdokkaan valinnalla on suurta väliä ensiksi siksi, koska Persujen sisällä painotuseroja ja toisekseen siksi, että Persuilla ei ole vahvaa ryhmäkuria, kuten esim. Kokoomuksella. Persujen löysä puoluekuri tulee toki hankaloittamaan hallitustyöskentelyä, mutta on äänestäjän oikeusturvan kannalta reilumpaa, että ehdokas ajaa niitä asioita mitä vaalikampanjassaan on luvannut.

Niin ja Halla-aho nimesi Uuudenmaan piiristä peräti viisi nimeä, kun muista listalla olleista piireistä valitsi vain yhden suositeltavan ehdokkaan. Muualla keskitys toimi, mutta Uusimaa oli liian kunniahimoinen. Olisi pitänyt mainita vain Teemu Lahtinen tai Johannes Nieminen, niin he olisivat nyt varmoja kansanedustajia. Onneksi Uudeltamaalta meni läpi sentään Jussi Niinistö, joka on erinomainen tyyppi.

Kuitenkin ihan selvä juttu, että ns. halla-aholaiset saavat lisää vaikutusvaltaa Persuissa, koska tämän linjan kavereita meni läpi useita ja vielä suurilla henkilökohtaisilla äänimäärillä.
 
Viimeksi muokattu:

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Aamulehti - Mistä tulee nimi ”tosisuomalaiset”?

Mietinkin mistä tämä True Finns-nimi on saatu.

Puoluesihteerikin kommentoi nimeä: "Sano sä se, koska mun englanti on sitä luokkaa, että en sitä osaa arvioida. Olen kuullut, että paras käännös on True Finns. Se on ihan sitten niin miten, sen itse kukin ajattelee."

Sandvik vaikuttaa pätevältä tapaukselta...
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Mietinkin mistä tämä True Finns-nimi on saatu.

"True Finns" on sikäli harhaanjohtava nimi, että se (paitsi että ei tarkoita "perussuomalaista") sulkee myös "tosi suomalaisuuden" ulkopuolelle kaikki muut — aivan kuin todellisia suomalaisia ei olisi perussuomalaisten ulkopuolella.

Perussuomalaisten nuorten ajatus vajaan vuoden takaa:

"Pidämme suomalaista nimeä 'Perussuomalaiset' niin onnistuneena, että mielestämme siitä ei ole syytä luopua. Sen sijaan esitämme, että suomalainen nimi olisi mukana kaikilla kielillä ja vieraskieliseen nimeen lisättäisiin kulloinkin määre "suomalainen kansanpuolue" asianomaisella kielellä. Myös suomenkielisissä yhteyksissä sitä voitaisiin käyttää vakiotunnuslauseena.

Puolueen nimi olisi siis suomeksi edelleen Perussuomalaiset, ruotsiksi Perussuomalaiset - finska folkpartiet ja englanniksi Perussuomalaiset - Finnish Folkparty. Tavallisessa yleistekstissä puhuttaisiin edelleen Perussuomalaisista."
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
No ei saatana tee Kikestä ministeriä. On kai siellä Soinin porukoilla sen vertaa järkeä päässä. Kike pistetään painamaan punaisia ja vihreitä nappuloita Soinin määräysten mukaan.

Äläpä sano. Päivän Ilta - Sanomissa kuvateksti kertoi Kiken haluavan kulttuuriministeriksi. Kulttuurialalla työskentelevänä tekisi mieleni melkein kirota vakavasta tilanteesta huolimatta. Lisäksi pitää toki muistaa että ko. ministerin vastuualueeseen kuuluu myös (käsittämätöntä kyllä) urheiluasioista vastaaminen. Jos jollakin olisi järkeä päässä, pitäisi nämä toimet erottaa, muutenkin kuin Kiken mahdollisen ministeriyden takia.

Oma tiivistykseni persujen menestyksestä noin ylipäätään on tämä: kun Suomi 20 vuotta sitten putosi laulun mukaan puusta, nyt se laittoi päänsä perseeseen ja syvälle. Pää perseessä eläminen on helppoa ja yksinkertaista ja sitähän suomalaiset ensisijaisesti haluavat.

Vituttaa. Ja naurattaa samaan aikaan. On tämä maa. On tämä tosiaan maa.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
"True Finns" on sikäli harhaanjohtava nimi, että se (paitsi että ei tarkoita "perussuomalaista") sulkee myös "tosi suomalaisuuden" ulkopuolelle kaikki muut — aivan kuin todellisia suomalaisia ei olisi perussuomalaisten ulkopuolella.

Itse olen sitä mieltä, että käännös Simple Finns olisi ollut se paras vaihtoehto.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aamulehti - Mistä tulee nimi ”tosisuomalaiset”?

Mietinkin mistä tämä True Finns-nimi on saatu.

Puoluesihteerikin kommentoi nimeä: "Sano sä se, koska mun englanti on sitä luokkaa, että en sitä osaa arvioida. Olen kuullut, että paras käännös on True Finns. Se on ihan sitten niin miten, sen itse kukin ajattelee."

Sandvik vaikuttaa pätevältä tapaukselta...

Eiköhän sitä ole haettu tuolta Skotlannin suunnalta käsitteestä "True Scotsman" (linkki wikipediaan.)

Ja onhan nimitys True Finns mediaseksikäs, iskevä. Eli hyvin keksitty. Esittää siis että PS olisi "enemmän" suomalainen kuin muut. Mitä se suomalaisuus sitten on, lienee enemmän makuasia.

Ehkä se on true finneus on sitä, ettei käytä tuulipuvun alla alusvaatteita.
 
Valtiotieteen tohtori Tarkka oli maikkarin aamussa hyvinkin skeptinen persujen yhteneväisyyden suhteen. Siinä missä Soini on antanut ymmärtää, että Portugalin paketti voitaisiin hyväksyä sopivilla ehdoilla, eduskuntaryhmästä tuskin puoltoa tulee. Ja sitten nämä poliisi- ja vanhusasioiden rahoitukset - siinä on Soinilla leikattavaa, että kaikille riittää. Ja kunta-asiat ovat vielä asia erikseen, toiset ilmeisesti voisivat vähentää rajustikin kuntien määrää, toiset ei niinkään. Hulabaloota tiedossa!
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mieltä lämmittää sivistyneistön perusteelliset analyysit. Jatkakaahan samaan malliin.

Olisihan se pitänyt arvata että Veikko on Persu - miehiä.

Minähän en kommenttiani miksikään analyysiksi väittänytkään. Se oli Persua, Persujen kieltä. Siinä oleellista on asian muoto, ei sen sisältö.

Mihinkään analyyseihin en näissä yhteyksissä edes vaivaudu. Paskassa on hyvin vähän mitään analysoitavaa.
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Mitä tarkemmin persujen touhuun on tämän vaalivoiton jälkeen jaksanut paneutua, niin sitä enemmän koko touhu vaikuttaa lähinnä joltain tosiäijien ja lähiöbaarin metrohousu-arskojen kollektiiviselta patoumien purkamiselta neekereitä, hippejä, homoja, kommareita, "kulttuuritaiteilijoita" ja "kukkahattuja" kohtaan. Ihan oikeasti kuvittelin, että tällä jengillä saattaisi olla poliittisestikin edes vähän jotain annettavaa, mutta taisin olla väärässä. No, ainakin vastakkainasettelun aikaa ollaan saamassa takaisin, vaikka edellisten vaalien aikaan sen mainostettiin olevan ohi.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Mitä tarkemmin persujen touhuun on tämän vaalivoiton jälkeen jaksanut paneutua, niin sitä enemmän koko touhu vaikuttaa lähinnä joltain tosiäijien ja lähiöbaarin metrohousu-arskojen kollektiiviselta patoumien purkamiselta neekereitä, hippejä, homoja, kommareita, "kulttuuritaiteilijoita" ja "kukkahattuja" kohtaan.

No mutta! Onhan esimerkiksi Jussi Halla-aho kirkkoslaavin tutkija, eli askartelee valtion rahoituksella yhteiskunnalle täysin tuottamattoman puuhastelun parissa. Onneksi jykevä perussuomalaisuus karsii tällaisetkin loiset.
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
No mutta! Onhan esimerkiksi Jussi Halla-aho kirkkoslaavin tutkija, eli askartelee valtion rahoituksella yhteiskunnalle täysin tuottamattoman puuhastelun parissa. Onneksi jykevä perussuomalaisuus karsii tällaisetkin loiset.

Totta, odotankin jo innolla näkeväni mm. Halliksen hymyissä suin uudelleenkouluttautumassa isäm maan edun vuoksi esimerkiksi LVI-asentajaksi. Ja sit mä heräsin.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Minua on askarruttanut, mihin kohtaan poliittista kenttää perussuomalaiset pitäisi sijoittaa. Heidän politiikkaansa kuvaillaan usein vasemmistolaiseksi, mutta varsinkin ulkomainen media käyttää mm. termejä "oikeistopopulistit" ja "äärioikeisto". Soini itse on haukkunut porvarihallituksen lyttyyn, joten varsinaisesti oikeistolainenkaan politiikka ei nähtävästi maistu. Vai eikö se ole tarpeeksi oikeistolaista?

Ei tämä tosin tainnut olla selvää Alexander Stubbillekaan vaali-iltana, kun hän sini-puna-hallituksesta spekuloitaessa kysyi toimittajalta, kuuluvatko persut sinisiin vai punaisiin.

Osaisiko vaikka Toejoen Veikko vastata?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minua on askarruttanut, mihin kohtaan poliittista kenttää perussuomalaiset pitäisi sijoittaa.

Ei taida edes Soini kyetä kuvailemaan mihin Persut tuolla ryhmällä pitäisi sijoittaa, kun ryhmän jäsenistä osa on kovin vasemmalla ja osa taas hyvin oikealla.


edit. Tämän päivän Hesari oli jakanut Persujen eduskuntaryhmän kolmeen eri ryhmään:

1. Soinilaiset
2. Maahanmuuttokriittiset (Halla-aholaiset)
3. SMP-veteraanit tai heidän jälkeläiset

Päättele sitten tuosta onko nuo kallellaan oikealle vai vasemmalle.
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Kerrotko, missä olet paneutunut siihen?
Minä olen lukenut hyvin pintapuolisesti kirjoittelua ja minä en loihdi tuollaista käsitystä.

Olen paneutunut siihen lähinnä vertaamalla persujen aateperustassa mainittuja asioita ja sitten persuja äänestäneiden ihmisten reaktioita vaalivoiton jälkeen(netissä ja livenä). Äänestäjäkunta ei ole ilonsa keskellä maininnut minun kuullakseni kertaakaan mm. sellaisia ihan positiivisiakin asioita, kuin rehellisyys, oikeudenmukaisuus, inhimillisyys, tasa-arvo tai henkinen kasvu. Lähinnä olen kuullut ja lukenut mylvähdyksiä tyyliin "Nyt tuli mamuille lähtö!" tai "Vituttaako kommarit? Hähää".
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Ei noita persuja saa survottua perinteiseen oikeisto-vasemmisto -kuvioon kovin hyvin. Osittain tähän vaikuttaa tietenkin se, että koko left-right -maailma on muutenkin epäselvä nykymaailmassa. Kokoomuksen ja demarien välillä ei ole kovin kummoista eroa ja Mikael Jungner on helvetin paljon kauempana siitä rasvanahkaisesta duunarista kuin vaikkapa Soini tai Niinistökin.

Persut muistuttavat mua kouluajoistani. On olemassa joukko henkilöitä, jotka ovat kaikkea sitä vastaan, mitä valtaapitävät sanovat. Aivan kaikkea. Niinpä saman katon alle mahtuu rotukiihkoilijoita, joiden hakaristiliput ovat huonosti jemmassa, kuin myös akateemisia teoreetikoita, joiden mielestä EU:hun liittyminen oli perseestä. Millä muulla puolueella heiluu vaalijuhlissa jengiä näin laajalla speksillä?? Persuilla ei ole tulevaisuutta. Neljän vuoden päästä 20 paikkaakin olisi huikea saavutus. Tämä hetki oli kaiken vastustajien momentum, eikä käy kateeksi Soinia, joka saa kaitsea aivan käsittämätöntä sonnilaumaa. Kun Soini ei vielä ollut saapunut Manalaan, saivat tv-kanavat huikeaa matskua haastattelemalla läpimenneitä kavereita. Eräään tulevan kansanedustajan mukaan nyt alkaa uusi aika ja mistään persujen tavoitteista ei tingitä! Haastattelija vielä löi lisää löylyä ja kysyi, että ovatko nämä teille hallituskysymyksiä? TOTTAKAI!! Mahtaa olla Soinilla kivaa purkaa näitä lausuntoja jälkikäteen : D. Timo itse oli jo päässyt muiden puoluejohtajien pariin yhtenä neljästä suuresta ja lasketteli jo sujuvaa poliittista jargonia: "Nyt neuvotellaan, politiikka on kompromissien tekemistä jne jne". Kaikkien muiden puolueiden pienet vaalikoneiston myyrätkin osaavat pudotella oman puoluejohdon liturgiat, jos tullaan kysymään, mutta persuilta saa ihan ilmaiseksi loistavaa matskua kuvanauhoille.

Persuissa on tietääkseni aika paljon entisiä työväenliikkeen ihmisiä, jotka ovat kokeneet esimerkiksi demarit jo liian oikeistolaiseksi puolueeksi. Mun on vaikea niputtaa persuja äärioikeistoksi. Persuissa ei ole muita ääriasentoja kuin ääretön nykyhallituksen vastustaminen.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Jos persuista pitäisi sanoa täysin binäärisesti vasen vai oikea, niin sanoisin vasen. Mutta paremmin kuvaisi ei-porvarillinen. Jos persut laittaa vasemmistoon niin meillä on nyt ensimmäistä kertaa vuoden 1966 vasemmistoenemmistöinen eduskunta (SDP+vas+vihr+persut).
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Ei taida edes Soini kyetä kuvailemaan mihin Persut tuolla ryhmällä pitäisi sijoittaa, kun ryhmän jäsenistä osa on kovin vasemmalla ja osa taas hyvin oikealla.


edit. Tämän päivän Hesari oli jakanut Persujen eduskuntaryhmän kolmeen eri ryhmään:

1. Soinilaiset
2. Maahanmuuttokriittiset (Halla-aholaiset)
3. SMP-veteraanit tai heidän jälkeläiset

Päättele sitten tuosta onko nuo kallellaan oikealle vai vasemmalle.

Eipä noita nyt tunnu vissiin yhdistävän muu kuin nationalismi ja maahanmuuttokriittisyys sekä protesti nykymenoa vastaan. Voi olla että kun uusille edustajille koittaa eduskuntatyön arki ja selviää että esim maahanmuuttopolitiikka on loppujen lopuksi kovin mitätön asia kansanedustajatyössä saattaa tulla sormi suuhun.

Muut puolueet ovat vähän siinä tilanteessa että kukaan ei ole oikein halukas lähtemään persujen kanssa hallitukseen persujen arvaamattomuuden takia, mutta heitä ei haluta jäättää siitä poiskaan, jotta heidän kannatuksensa ei nousisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös