Nyt en ymmärtänyt mihin viittaat, mutta siis jos puhutaan edelleen uskonnon opetuksesta, niin ei, sitä biologian vastaista propagandaa ei pitäisi opettaa kouluikäisille. Jos joku haluaa täysi-ikäisenä itse liittyä kirkkoon, niin se olkoon sallittua. Mielestäni jopa rippikouluikä on äärimmäisen kyseenalainen aika nuoren mielenterveyden kannalta. Ei ole ihan sattumaa se, minkä ikäisenä rippikoulu järjestetään.
Mutta tilannehan on nyt juurikin tämä? Mikä tässä on ongelma? Nyt ne, jotka haluavat suvivirttä laulaa, pääsevät sen laulamaan, loppujen ei tarvitse?
Niin, edustaako se kevättä siis sinulle (oletan, että et ole enää peruskouluikäinen), vai niille, jotka ovat nyt koulussa?
Jaa, tuo Suvivirsi-keskusteluhan lähti siitä liikkeelle, onko persujen oikea paikka hallituksessa. Tai yleensä ottaen olemassa. Siinä nyt tuli perusteluina käytettyä tuota Suvivirttä, kansallistuntemusta ja maan/kielen/kulttuurin olemassaolon säilymistä. Niihin sitten muut tarttuivat, ja keskustelu soljui siitä omille urilleen.
30v sitten laulettiin ihan jokainen aamu joku virsi virsikirjasta aamun avauksena ja se ei ollut ongelma kenellekään. En tiedä lauletaanko nykyään enää, mutta aika pienistä asioista herneitä vedetään nenään.
Onko sinulla näkemystä siitä, miten Perussuomalaiset hallitusvastuussa ollessaan ovat edistäneet suomalaisen kulttuurin tai suomen kielen elinvoimaisuutta esimerkiksi kulttuuriin tai kirjallisuuteen kohdistuvien taloudellisten panostusten muodossa?
Tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multalan (kok) vastuualueeseen kuuluvat kulttuuriasiat. Ministeriö on julkaissut hallitusohjelman mukaisesti luonnoksen kulttuuripoliittiseksi selonteoksi, ja se on juuri lausintokierrroksella.Ei kai vielä mitenkään, kun on vähän kiireellisempiäkin asioita ollut hoidettavana (talous, työmarkkinauudistukset). En tosin tunne perussuomalaisten puolueen ohjelmaa niin hyvin, että tietäisin löytyykö sieltä mitään tuollaista asialistalta missään vaiheessa.
”Näin on tehty ennenkin.”Perinne on yllättävän usein jotain mistä aiemmin ei toimintamallien mukaan voinut sanoa / jota ei voinut tehdä.
Se, että joku ei jäänyt vaivaamaan itseä ei tarkoita, että se on ollut kaikille ok. Se on vaan perkeleen helppo kortti käyttää mutta tutkimuspohjana melko heikko.
Niin vedetään. Aamuvirsi, aamunavaukset. Kaikesta mahdollisesta. Itse en edes kuulu kirkkoon mutta ei jäänyt traumoja.
Suvivirsi on hyvä esimerkki. Ei se ennen ollut ongelma mutta nyt näyttää olevan.
Se on perinne, kulttuuriin kuuluva perinne. Vaikka kyseessä on virsi niin silti itse ainakin miellän tämän perinteeksi joka aloittaa kesäloman.
Ja edelleen, miksi se on tai olisi joltakin pois jos se sisällytetään kevätjuhlaan? Ne kenelle tämä on ongelma varmaan voi siirtyä virren ajaksi toiseen tilaan.
No minulle se on ongelma. En halua uskontoa tuputettavan lapselleni. Ja kun nykyaikana n. puolet lapsista kastetaan yleensäkään kirkkoon (suurissa kaupungeissa vähemmän), niin tuleeko tässä mennä kuinka kauan sellaisella mallilla, jossa perinteiden ylläpitämisen vuoksi suljetaan jopa puolet lapsista ulos tilaisuuksista? Ketä tässä siis palvellaan? Jotain abstraktia tunnetta perinteistä? Ei itselläni ole ainakaan mitään positiivista muistikuvaa suvivirrestä tai koulukirkoista, ihan perseestä se oli silloin, vaikka kirkkoon kuuluinkin.Ja edelleen, miksi se on tai olisi joltakin pois jos se sisällytetään kevätjuhlaan? Ne kenelle tämä on ongelma varmaan voi siirtyä virren ajaksi toiseen tilaan.
Sinänsä tässä on taas niitä hauskoja leikkauskohtia persuhenkisten ja teokraattisten muslimivaltioiden välillä, kun nähdään että valtauskonnon tuputtaminen julkisessa koululaitoksessa on ihan ok.
Suvivirsi on sinänsä ihan ok perinne, jonka persuhenkiset aina kaivavat keppihevoseksi kun pitää kertoa kuinka valkoisia kristittyjä heteromiehiä taas sorsitaan yhteiskunnan toimesta.
Tosiasiassahan sitä edelleen lauletaan laajasti keväisin, mutta sen muuttaminen nykyaikaisemmaksi esimerkiksi Suvilauluksi ei muuttaisi perinnettä käytännössä mitenkään.
No minulle se on ongelma. En halua uskontoa tuputettavan lapselleni.
Niin. Nykypäivänä on paljonkin asioita, joita minä en halua tuputettavan lapselleni, mutta niinpä vaan sitä samaa biologianvastaista paskaa ujutetaan jo kouluihinkin. Ja kirjaston satutunneille, ja ties minne.
Miksi sinun halusi olisi yhtään parempi argumentti/syy kuin minun haluni? Tämä siis kärjistys, kun moni tuntuu usein unohtavan, että meitä ihmisiä on erilaisia. Toinen ei halua lapsilleen uskontotuputusta, toinen ei halua lapselleen seksuaalivähemmistötuputusta. Silti vain tuota jälkimmäistä haukutaan ja maalitetaan, jos halunsa uskaltaa ääneen sanoakin.
Ja jottei mene ketjun aiheen ohi pahasti, niin juuri tätä varten Perussuomalaiset myös on olemassa. Meillä on edelleenkin ihmisiä, jotka haluavat pitää kiinni perinteistä, oli ne sitten uskonnollisia tai ei. Meillä on myöskin läjäpäin ihmisiä, jotka tietävät, että käytännössä sukupuolia on vain kaksi ja tämän tiedon he haluavat myös lapsilleen tähdentää.
Kun kirjoitin aamunavauksen (ja 80 luvulla joskus aamuvirren soittaminen harmonilla) olevan kulttuuriin kuuluva perinne, ratsastat paikalle kertomaan että ”persuhenkisten valtauskonnon tuputtaminen julkisessa koululaitoksessa on ihan ok.”
Suvivirsi, siitä yleistys persuihin, tästä vielä suurempi yleistys että persut käyttää AINA keppihevosena suvivirttä osoittaakseen valkoisten heteromiesten sortoa yhteiskunnan toimesta.
Pakko kysyä, teetkö itsestäsi yksinkertaisen tahallasi? Vai onko tämä paras mihin kykenet?
Ja kun nykyaikana n. puolet lapsista kastetaan yleensäkään kirkkoon (suurissa kaupungeissa vähemmän), niin tuleeko tässä mennä kuinka kauan sellaisella mallilla, jossa perinteiden ylläpitämisen vuoksi suljetaan jopa puolet lapsista ulos tilaisuuksista?
Ei itselläni ole ainakaan mitään positiivista muistikuvaa suvivirrestä tai koulukirkoista, ihan perseestä se oli silloin, vaikka kirkkoon kuuluinkin.
Tämä pieni piikittely on ihan tahallista, jolla pyritään siihen, että riittävällä toistolla ne keiden on mahdollista hiukan itsereflektoida, tekevät lopulta niin.
Kts. yltä @obi-wan vastaus. Aikalailla sanasta sanaan samaa mieltä.Miksi sinun halusi olisi yhtään parempi argumentti/syy kuin minun haluni? Tämä siis kärjistys, kun moni tuntuu usein unohtavan, että meitä ihmisiä on erilaisia. Toinen ei halua lapsilleen uskontotuputusta, toinen ei halua lapselleen seksuaalivähemmistötuputusta. Silti vain tuota jälkimmäistä haukutaan ja maalitetaan, jos halunsa uskaltaa ääneen sanoakin.
Onko mielestäsi sopivaa kertoa lapsille että henkilö joka näyttää mieheltä (kasvaa parta, ei rintoja jne.) ja jolla on miehen nimi on oikeasti nainen koska hän sattui syntymään tytöksi? Tai toisinpäin joku joka syntyi pojaksi mutta näyttää kaikin tavoin naiselta on oikeasti mies? Kumman luulet aiheuttavan enemmän hämmennystä?Niin. Nykypäivänä on paljonkin asioita, joita minä en halua tuputettavan lapselleni, mutta niinpä vaan sitä samaa biologianvastaista paskaa ujutetaan jo kouluihinkin. Ja kirjaston satutunneille, ja ties minne.
No miksi sitten tätä perinnettä tulisi jatkaa? Eikö vaan voitaisi todeta, että jätetään ne tunnustukselliset kirkkomatkat ihan lasten omien vanhempien vastuulle, samoin kuin virret juhlissa. Pitkässä juoksussa myös mielestäni tunnustuksellisen uskonnon opettaminen defaulttina olisi hyvä lopettaa, katsomusaineesta tulisi saada riittävät perustiedot eri uskonnoista ja kulttuureista - nämä on mielestäni huomattavasti hyödyllisempiä tietoja nykyajan monikulttuurisessa maailmassa kuin tietää opetuslasten nimet tai osata nimetä eroavaisuudet eri evankeliumien välillä.Ihan hyvä pointti. Ei toimi sekään että puolet tai edes valtaosa suljettaisi ulos.
Eikai niistä nyt kellään mitään positiivista sanan merkityksessä mielikuvaa jäänytkään :)
Perseestä ne oli, tai itselle aika tylsiä jota vain odotti loppuvan. Sama juttu se kun pääsiäisenä koulun kanssa mentiin aina seurakuntataloon jne
Tämä "pieni piikittely" on tahallista vääristelyä, tahallista väärin ymmärtämistä ja sen vääristellyn paskapuheen toistoa niin pitkään että siitä tulee vallitseva totuus.
Mutta näillä mennään.
No miksi sitten tätä perinnettä tulisi jatkaa?
Näin ne asiat koetaan.
Ps.
Et ottanut kantaa viestin ensimmäiseen osioon.
Olinko ymmärtänyt kantasi siis väärin?
Mainitse yksi perinne, joka ei olisi aikojen saatossa muuttunut? Jopa uskonto on muuttunut, välillä radikaalistikin.En tiedä. Ehkä ei pitäisikään?
Toisaalta, onko se sitten hyvä että lopulta kaikki perinteet joko muuttuu tai loppuu?
Ei minun mielestä.
Johtuisiko siitä, että toinen perustuu satukirjoihin ja toinen on tosiasia