Ennen vaaleja ja viime vuonna oli Riikankin mielestä hallituksella mahdollisuuksia kansallisiin toimiin, jotka vaikuttavat merkittävästi polttoaineiden hintoihin.Jos taas palataan asiaan, fakta on se, että hallitus on laskenut polttoaineen verotusta. Se on edelleeen ainoa toimi (jakeluvelvoite voidaan toki mainita) mihin hallitus kykenee. Esimerkkilaskelmat voit toki tehdä 50 litralla jos se sinulle riittää kuukaudeksi. Minä voisin laskea, että jos käytät 1000 litraa kuukaudessa niin säästöä tulee reilut 500 euroa. Näetkö miten reilusta alennuksesta on kysymys sinun autoilussasi?
Eli melkein 26 tuhatta ihmistä sai maksimivähennyksen. Ja työllisiä ihmisiä samaan aikaan oli 2 540 000. Eli tämän pahimman skenaarion osalta puhumme nyt sellaisesta asiasta joka koskettaa tosiasiassa n. 0,01% työssäkäyvistä ihmisistä.
Mut hei, tää on sitä persulogiikkaa.
Ja vain vassarilogiikalla tämä tulee valtiolle kalliiksi!
Lasketaan polttoaineen hintaa sentillä ja kilometrikohtaista korvausta verotuksessa kahdella, niin se kaikkihan on vähennystä työssäkävijälle!Matkakuluja vähensi verotuksessa 800 000 työssäkäyvää. En puhunut mitään pahimmasta mahdollisesta skenaariosta, jonka hinta sille työssäkäyvälle on useita satasia vuodessa. Pelkästään omavastuuosuuden nosto tulee useimmille kalliimmaksi kuin tuo nimellinen, "merkittävä" sentin veroale.
Ennen vaaleja ja viime vuonna oli Riikankin mielestä hallituksella mahdollisuuksia kansallisiin toimiin, jotka vaikuttavat merkittävästi polttoaineiden hintoihin.
Juuri tämän takia laitoin tilastoa edelliseltä hallituskaudelta.
Marinin hallitushan teki polttoaineiden hinnan indeksikorotuksen ja vuonna 2021 jakeluvelvoite nousi, näiden vaikutus pumppuhintaa kasvattavasti oli noin 7 snt/litra.
Eikö esimerkkilaskelmastani näkynyt kuinka paljon tein säästöä Marinin hallituksen aikana verrattuna tähän päivään?
Onko sinulla antaa esimerkkilaskelmaa mainitsemastasi merkittävästä säästöstä, jotka tulevat veronalennuksen myötä?
Viime hallituskaudella polttoaineen hinta nousi hallituksesta johtuen, tällä kaudella hinta nousee hallituksesta huolimatta.
Siinä persulaista logiikkaa.
Matkakuluja vähensi verotuksessa 800 000 työssäkäyvää. En puhunut mitään pahimmasta mahdollisesta skenaariosta, jonka hinta sille työssäkäyvälle on useita satasia vuodessa. Pelkästään omavastuuosuuden nosto tulee useimmille kalliimmaksi kuin tuo nimellinen, "merkittävä" sentin veroale.
Laskelmasi menee siinä pieleen, ettei työmatkavähennyksiä suinkaan poisteta kokonaan. Niistä nipsaistaan 27 miljoonaa ja kun veronkevennys alentaa tuloja 140 miljoonaa tai 160 miljoonaa lähteestä riippuen, autoilijoille jää omia rahojaan näiden nettovaikutuksena reilusti yli 100 miljoonaa enemmän ensi vuonna. Tägätään myös @Valkoinen Intiaani .Nythän valtio menettää ensi vuonna verotuloja polttoaineen verokevennyksen muodossa 140 miljoonaa euroa ja kuten todettua, vaikutus on autoilijalle pumppuhinnassa mitätön.
Valtionvarainministeriön laskelmien mukaan vuonna 2022 oman auton työmatkavähennykset vähensivät valtion verotuloja noin 142 miljoonaa euroa.
Verotulojen kannalta veronalennus on melkolailla +-0, mutta kuluttajan kannalta ostovoima heikkenee ja tätä myöten valtion tulot tippuvat.
Polttoaineiden käyttäjille tulee alennuksena 160 miljoonaa euroa. Se on jos mikä on merkittävä määrä.
Todettakoon, että tämähän pitää paikkansa vain tilanteessa jossa veronalennus menee 100% polttoaineiden hintaan, on kuitenkin enemmän kuin todennäköistä, että alennuksesta joku osuus (jotain 1-100% välillä) menee polttoaineen myyjien katteisiin.
Ja tämä taas on sellainen asia joka ei ole hallituksen määräysvallassa.
On kieltämättä merkittävä määrä pois valtion verotuloista. Kuinka merkittävästi se laskee polttoaineen hintaa pumpulla?Polttoaineiden käyttäjille tulee alennuksena 160 miljoonaa euroa. Se on jos mikä on merkittävä määrä.
On kieltämättä merkittävä määrä pois valtion verotuloista. Kuinka merkittävästi se laskee polttoaineen hintaa pumpulla?
Minä ymmärsin Riikan lauseen niin, että nimenomaisesti hallituksen toimet laskevat polttoaineen hintaa merkittävästi.
Mikä persujen narratiivi olikin vaalipuheissa.
En tosiaan ole missään nimessä makrotalouden asiantuntija. Ja tuskin kovin moni muukaan palstalainen, vaikka niitäkin löytyy. Mutta jos 160m verotuloista häviää bensapumpulta, niin paljonko siitä palautuu muuta kautta verotuloihin? Onkohan summa 10m, 100m vai 200m?On kieltämättä merkittävä määrä pois valtion verotuloista.
En minäkään ole, joten mielestäni helpompi laskukaava on, että 150 euron omavastuuosuuden kasvattaminen ja 2 sentin kilometrikohtaisen korvauksen pienentäminen esimerkiksi 10 tuhatta kilometriä työmatkaa ajavalle tekee verotuksellisesti vuodessa tappiota yhteensä 350 euroa.En tosiaan ole missään nimessä makrotalouden asiantuntija. Ja tuskin kovin moni muukaan palstalainen, vaikka niitäkin löytyy. Mutta jos 160m verotuloista häviää bensapumpulta, niin paljonko siitä palautuu muuta kautta verotuloihin? Onkohan summa 10m, 100m vai 200m?
En minäkään ole, joten mielestäni helpompi laskukaava on, että 150 euron omavastuuosuuden kasvattaminen ja 2 sentin kilometrikohtaisen korvauksen pienentäminen esimerkiksi 10 tuhatta kilometriä työmatkaa ajavalle tekee verotuksellisesti vuodessa tappiota yhteensä 350 euroa.
Tämä sitten lisäisi ihmisten ostovoimaa, mutta kenenkään kulutuskäyttäytymistä emme voi tietää, joten siitähän ei ole takeita palautuuko rahat valtiolle missä määrin.
Jos kuvitellaan polttoaineen hinnan alenevan veronkevennyksen yhden sentin litralta, niin tuon summan saamiseksi saa tankata melkoisen paljon.
Työmatkakustannusten verottamisen keventäminen lisäisi työssäkäyvän käteen jäävää palkkaa, kun taas veronkevennys hyvin heilahtelevilla hinnoilla ei taida juuri säästöä tuoda.
Eiköhän täälläkin keskustelijat ymmärrä, että jonain päivänä tankkaat 30 senttiä halvempaa polttoainetta, kun jonain toisena päivänä. Tämä sitä säästöä tuo ja tämä hinnanvaihtelu ei johdu hallituksesta.
Paitsi viime kaudella korottavasti, tällä hetkellä eduskunnassa ei enää voida kaikkea säädellä.
Ajat vähemmän työmatkaa, niin kulusi kasvavat, ajat enemmän työmatkaa, niin kulusi kasvavat. Kyllähän lukuja voi pyöritellä aivan kuinka haluaa, mutta ei ne verotuksellisesti plusmerkkiseksi muutu.20km työmatka (huom. enemmän kuin keskimääräinen työmatka) ja 50ke tuloilla tulee enemmän maksettavaa 59,81 euroa
20km työmatka ja 30ke tuloilla tulee enemmän maksettavaa 49,21 euroa
Eli mikäli ajat työmatkaa enemmän kuin keskimäärin, on tilanne lähellä +-0 tai sitten pakkasella jos ajaa todella pitkää työmatkaa. Kuten jo todettu useaan kertaan, tämä on koskee vain pientä ryhmää työssäkäyvistä. Suurimmalle osalle tämä alennus jättää enemmän pussin pohjalle.
polttoaineen hintaan vaikuttaa verotuksen lisäksi myös ”useita muita tekijöitä” – ”minkä vuoksi valmisteverojen muutokset eivät välttämättä välity sellaisenaan suoraan polttoaineen loppukuluttajille hinnan alentumisena”
Tavio sanoo, että hän tuntee useita ihmisiä, joiden kuukausittaiset työmatkakulut ovat nousseet jo sille tasolle, ettei työssä käyminen ole enää taloudellisesti kannattavaa.
– Tapasin äskettäin Outokummussa lähihoitajan, jonka palkka oli alle 2 000 euroa kuukaudessa. Hän totesi laskeneensa, että jos päivittäiset polttoainekulut ovat 40 euroa, ei työn tekeminen enää kauaa kannata.
Eiköhän se ole hyvä, että hyväosaisetkin jollain tavalla osallistuvat.Ajat vähemmän työmatkaa, niin kulusi kasvavat, ajat enemmän työmatkaa, niin kulusi kasvavat. Kyllähän lukuja voi pyöritellä aivan kuinka haluaa, mutta ei ne verotuksellisesti plusmerkkiseksi muutu.
Lisäksi suuri polttoainetukkuri North European Oil Trade varoittelee, ettei veronalennus heijastu suoraan polttoaineen pumppuhintaan:
Suuri polttoainetukkuri varoittaa – perussuomalaisten bensa- ja dieselale valumassa ennakoimattomiin taskuihin
Veronmaksajien kustantamalle hinnanalennukselle löytyy ottajia niin öljytuottajista kuin väliportaistakin.www.is.fi
Vvm:n arvion mukaan oman auton käytön matkakuluvähennykset koskevat n. 570 000 tuhatta palkansaajaa, joten kyse ei ole mistään pienestä määrästä. Maksimivähennyksen saajia toki huomattavasti vähemmän ja tuskin tilanne muuttuu kauheasti, vaikka maksimiraja muuttuu 7000 euroon.
Ennen vaalejahan mantra oli, että Suomi on pitkien välimatkojen maa, eikä täällä ole varaa käydä töissä:
Polttoaine maksaa jo lähes 2,5 euroa litralta – ”Ilmastotoimiin painettava jarrua” - Suomen Uutiset
Suomi on pitkien etäisyyksien maa, monelle taivaisiin kohonnut polttoaineen hinta on jo este työnteolle. Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Villwww.suomenuutiset.fi
En tiedä kuinka nyt persujen hallituskaudella työnteon kannattavuus paranee pitkien välimatkojen Suomessa, kun verotus kiristyy ja polttoaineen hintakin näyttää jatkavan nousuaan.
Toki Huhtasaari tässä kommentoi omaan tyyliinsä, mutta itse asiassa osuu kyllä nyt oikeaan. Tässä Huhtasaari viitannee, oliko nyt Haagan seurakunnan tuoreeseen ulostuloon, jossa todetaan hallituksen leikkaukset jumalattomiksi ja sitten vielä kirkkoherra (vähemmän yllättäen helsinkiläinen nainen) saapuu lehdistöön puolustamaan tätä.Pensan hinnasta hengellisempiin asioihin, eli Laura Huhtasaaren mukaan kirkko on pilalla.
Kirkko on poikkeuksellisen politisoitunut. Kirkko on vaihtanut Raamatun vihervasemmiston puolueohjelmiin. #jumalaton hallitus Syntiä on siis kaikki se, mikä on ristiriidassa vihervasemmiston poliittisen linjan kanssa.
Jeesus ei varmaan ollut sen enempää persu, kokkari, kepulainen, demari tai vasuri.Twiittiwn kommenttien lukeminen ei juuri koskaan mieltä ylennä, mutta tämä oli napakasti todettu:
"Kansanedustaja pohjimmiltaan varmaan ymmärtää, että Jeesus ei ollut persu."
Ajat vähemmän työmatkaa, niin kulusi kasvavat, ajat enemmän työmatkaa, niin kulusi kasvavat. Kyllähän lukuja voi pyöritellä aivan kuinka haluaa, mutta ei ne verotuksellisesti plusmerkkiseksi muutu.
Lisäksi suuri polttoainetukkuri North European Oil Trade varoittelee, ettei veronalennus heijastu suoraan polttoaineen pumppuhintaan:
Suuri polttoainetukkuri varoittaa – perussuomalaisten bensa- ja dieselale valumassa ennakoimattomiin taskuihin
Veronmaksajien kustantamalle hinnanalennukselle löytyy ottajia niin öljytuottajista kuin väliportaistakin.www.is.fi
Vvm:n arvion mukaan oman auton käytön matkakuluvähennykset koskevat n. 570 000 tuhatta palkansaajaa, joten kyse ei ole mistään pienestä määrästä. Maksimivähennyksen saajia toki huomattavasti vähemmän ja tuskin tilanne muuttuu kauheasti, vaikka maksimiraja muuttuu 7000 euroon.
Ennen vaalejahan mantra oli, että Suomi on pitkien välimatkojen maa, eikä täällä ole varaa käydä töissä:
Polttoaine maksaa jo lähes 2,5 euroa litralta – ”Ilmastotoimiin painettava jarrua” - Suomen Uutiset
Suomi on pitkien etäisyyksien maa, monelle taivaisiin kohonnut polttoaineen hinta on jo este työnteolle. Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Villwww.suomenuutiset.fi
En tiedä kuinka nyt persujen hallituskaudella työnteon kannattavuus paranee pitkien välimatkojen Suomessa, kun verotus kiristyy ja polttoaineen hintakin näyttää jatkavan nousuaan.
Ajat vähemmän työmatkaa, niin kulusi kasvavat, ajat enemmän työmatkaa, niin kulusi kasvavat.
Tiesin kyllä mihin Huhtasaari viittasi, mutta onhan tuo jumalaton yleistys yhden kirkkoherran jutuista koko kirkkoon. Saattaa olla, että joku toinen kirkkoherra on eri mieltä.Toki Huhtasaari tässä kommentoi omaan tyyliinsä, mutta itse asiassa osuu kyllä nyt oikeaan. Tässä Huhtasaari viitannee, oliko nyt Haagan seurakunnan tuoreeseen ulostuloon, jossa todetaan hallituksen leikkaukset jumalattomiksi ja sitten vielä kirkkoherra (vähemmän yllättäen helsinkiläinen nainen) saapuu lehdistöön puolustamaan tätä.
Ymmärrän toki kirkon ajatuksen, mitä tarkoittavat, mutta hallituspolitiikan leimaaminen "jumalattomaksi" ja vielä tarkemmin antikristilliseksi on aika vahva kannanotto verotusoikeutta nauttivalta kirkkokunnalta.
Sen lisäksi heidän twiitissään viitataan vielä raamatunjakeeseen kylväjävertauksesta, joka nähdäkseni on istutettu twiitin asiayhteyteen vielä aika rankasti väärin, huomioiden että kylväjävertauksessa viitataan Jeesuksen toiseen tulemiseen, ei mihinkään esivallan harjoittamaan toimintaan, verotukseen, riistoon tms.
Jeesus ei varmaan ollut sen enempää persu, kokkari, kepulainen, demari tai vasuri.