Perussuomalaiset

  • 5 393 138
  • 43 513

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Katteita ei onneksi voi nostaa ilman veronalennuksia joten kyynisenä voisin sanoa, että katteet nousee myös ihan ilman veronalennuksia.
Totta. Ja ethän sinä nähdäkseni kirjoittanut, että vaikutus sinulle tulisi halvempana pumppuhintana. Ehkä oletkin alan yrittäjä tai sinulla on vaikka iso pino Nesteen osakkeita, ja vaikutus tuleekin sitä kautta.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sanoit että kyseessä on tankkaajalle hyvin merkittävä hinnan alennus. Minä vain viittasin vähän siihen kokoluokkaan mistä on kyse noin keskiarvoisesti, enkä pidä sitä erityisen merkittävänä. Jos minulle puhuttaisiin merkittävästä palkankorotuksesta ja lopputuloksena olisi 4,167 euroa suurempi palkka per kuukausi niin en pitäisi sitä millään tasolla merkittävänä.

160 miljoonaa on tankkaajille merkittävä etu. Sen jälkeen voi tietysti laskea omaan narratiiviin sopivan laskutoimituksen siitä, onko jokin summa X merkittävä vai ei. Yhden hengen taloudessa yhdellä autolla ei toki ihan hirveästi kostu alennuksesta mutta useamman kulkuneuvon perheessä tuo alkaa olemaan jo merkittävä.

Totta. Ja ethän sinä nähdäkseni kirjoittanut, että vaikutus sinulle tulisi halvempana pumppuhintana. Ehkä oletkin alan yrittäjä tai sinulla on vaikka iso pino Nesteen osakkeita, ja vaikutus tuleekin sitä kautta.

Fakta on, että veron määrä vähenee. Se on yksi osa joka hinnan määrää ja se on vain ainoa asia johon hallitus Suomessa kykenee vaikuttamaan. Polttoaineveron, tai minkä veron tahansa, alentamisen vastustamisesta sillä perusteella, että "menee katteisiin" johtaisi siihen, että Suomessa ei voisi ikinä laskea verotusta joka koskee tuotteita/palveluita.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
160 miljoonaa on tankkaajille merkittävä etu. Sen jälkeen voi tietysti laskea omaan narratiiviin sopivan laskutoimituksen siitä, onko jokin summa X merkittävä vai ei. Yhden hengen taloudessa yhdellä autolla ei toki ihan hirveästi kostu alennuksesta mutta useamman kulkuneuvon perheessä tuo alkaa olemaan jo merkittävä.

Jos sillä autolla ei käy töissä niin varmasti muutama lisäeuro kuukaudessa on silloin "merkittävä". Leikataan työmatkavähennyksestä keskivertoautoilijalta 100 €/ vuosi ja annetaan kompensaatioksi 50 €/ vuosi verohelpotus polttoaineen hintaan. Vain persumatikalla tavan kuluttajalle jää tästä yhtälöstä enemmän rahaa käteen.

”Hallitus sujuvoittaa liikkumista riippumatta kulkumuodosta. Hallitus tunnistaa Suomen alueelliset erot ja luottaa ihmisten vapauteen valita itselleen tarkoituksenmukaisin tapa asua ja liikkua. Hallitus varmistaa, etteivät liikkumisen kustannukset synnytä estettä tai kannustinloukkua työssäkäynnille kaupungeissa tai maaseudulla.”
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Fakta on, että veron määrä vähenee. Se on yksi osa joka hinnan määrää ja se on vain ainoa asia johon hallitus Suomessa kykenee vaikuttamaan. Polttoaineveron, tai minkä veron tahansa, alentamisen vastustamisesta sillä perusteella, että "menee katteisiin" johtaisi siihen, että Suomessa ei voisi ikinä laskea verotusta joka koskee tuotteita/palveluita.
En minä ole tuota sinänsä vastustanut. Todennut vain, että ei ole mitään syytä olettaa, että menisi täysimääräisenä pumppuhintoihin. Erityisen helppoa tuollaisen piilottaminen on polttoaineiden kohdalla, kun hinnat sahaavat koko ajan muutenkin. Jonkin hinnaltaan vakaamman kohdalla voisi ainakin jonkin aikaa toimiakin, koska julkinen paine olisi suurempi.
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minulla ainakin polttoaineveron alennus vaikuttaa, en voi sinusta sanoa. Ja pelkästään 160 miljoonaa euroa osoittaa sen, että alennuksen vaikutus on hyvin merkittävä tankkaajille.
Kuvitellaan, että tankkaan kuukaudessa autooni 50 litraa 95-bensiiniä. Laskelmissa on jokaisen vuoden polttoaineen keskihinta tammikuusta elokuuhun, koska tältä vuodelta keskihinnat olivat saatavilla elokuulle asti.
Tankkaan siis tammi-elokuun aikana yhteensä 400 litraa bensiiniä.

2019:

1,52€ x 400 = 608€


2020:

1,41€ x 400 = 564€

2021:

1,62€ x 400 = 648€

2022:

2,19€ x 400 = 876€


2023:

1,97€ x 400 = 788€

Jos verrataan hintoja vuoteen 2023, niin vuonna 2019 olen kahdeksan kuukauden otannalla säästänyt 180€.
Vuonna 2020 säästöä kertyi tähän vuoteen verrattuna 224€.
Vuoden 2021 lukema on 140€.
Vuonna 2022 tankkasin tähän vuoteen verrattuna tappiollisesti 88€ kalliimmalla.

Persujen veronalennus laskisi polttoaineen pumppuhintaa bensiinin osalta 4,4 snt/litra.
Jos tankkaan saman 50 litraa kuukaudessa, niin säästöä tulee 2,2€/kk, eli 8 kuukauden mitassa 17,6€.
Joskin tuo 4,4 senttiä litraa kohden hinnanalennusta on melko optimistinen, todellisuus on MOT:n selvityksen mukaan noin 1 snt/litra, eli 50 senttiä kuukaudessa, eli 4€ kahdeksassa kuukaudessa.

Näytätkö omat laskelmasi kuinka merkittävästi veronalennus vaikuttaa sinun autoiluusi?

EDIT: keskihinnat poimittu:
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Jos sillä autolla ei käy töissä niin varmasti muutama lisäeuro kuukaudessa on silloin "merkittävä". Leikataan työmatkavähennyksestä keskivertoautoilijalta 100 €/ vuosi ja annetaan kompensaatioksi 50 €/ vuosi verohelpotus polttoaineen hintaan. Vain persumatikalla tavan kuluttajalle jää tästä yhtälöstä enemmän rahaa käteen.
Olen kyllä tässä koko työurani käynyt autolla töissä, mutten ole saanut siitä työmatkavähennystä. Olisiko kertoa lisää tästä persumatematikasta?
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Jos perussuomalaiset olisivat luvanneet laskea polttoaineveroa, niin nyt olisi lupaus täytetty. Vois kerätä irtopisteet kotiin ja mennä eteenpäin. Mutta kun ne pässinpäät meni lupaamaan pensan pumppuhintojen alennusta. Tai että se ei ainakaan nouse "missään tilanteessa". Kaiken hyvän päälle vasta vaalien jälkeen siellä tajuttiin, että siihen pensan pumppuhintaan vaikuttaa maailmanmarkkinat huomattavasti enemmän kuin valtion toimenpiteet.

Näköjään perussuomalaisten keskuudessa on jo melkoinen paniikki päällä, kun nyt on tajuttu että tulipas pistettyä vähän semmonen "mut se oli vaan mainos" tyylinen lupaus, ainakin noista "mutjos Marin ois pääministeri..." ja muista vastaavista ulostuloista päätellen. Tässäkin ketjussa kovasti puhutaan, miten ei olla mitään luvattu ja te ette vaan tajuu, tai miten tuo veronalennus tekee ihmeitä kansantaloudelle (vaikka ei hintaa laskekaan, niinkuin luvattiin).

Minä odotin tätä tapahtuvaksi vasta tammikuussa, mut lävähtikin tuulettimeen jo nyt.
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Tästä viestistä on annettu rikepiste.
Leikataan työmatkavähennyksestä keskivertoautoilijalta 100 €/ vuosi ja annetaan kompensaatioksi 50 €/ vuosi verohelpotus polttoaineen hintaan. Vain persumatikalla tavan kuluttajalle jää tästä yhtälöstä enemmän rahaa käteen.
Ja vain vassarilogiikalla tämä tulee valtiolle kalliiksi!

Muokkaus: Jotakin asiaakin läpeensä epärehellisten kommarien valheiden läpivalaisun oheen. Kyllä, olette oikeassa. Perussuomalaisten olisi mielellään pitänyt saada enemmän tavoitteitaan läpi hallitusohjelmaan. Myös tässä asiassa. Perussuomalaiset teki paljon kipeitä kompromisseja, jotta hallitus syntyi. Se että polttoainevero keveni 200 miljoonaa miljardin sijaan oli yksi niistä. Koalitiohallitustoiminta on sellaista. Se on vielä enemmän sellaista, kun neuvotteluasema on huono. Kepu ja demarit petasivat kokoomukselle värisuoran kouraan omilla valinnoillaan ja se näkyy hallitusohjelmassa.
 
Viimeksi muokattu:

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja vain vassarilogiikalla tämä tulee valtiolle kalliiksi!

Muokkaus: Jotakin asiaakin läpeensä epärehellisten kommarien valheiden läpivalaisun oheen. Kyllä, olette oikeassa. Perussuomalaisten olisi mielellään pitänyt saada enemmän tavoitteitaan läpi hallitusohjelmaan. Myös tässä asiassa. Perussuomalaiset teki paljon kipeitä kompromisseja, jotta hallitus syntyi. Se että polttoainevero keveni 200 miljoonaa miljardin sijaan oli yksi niistä. Koalitiohallitustoiminta on sellaista. Se on vielä enemmän sellaista, kun neuvotteluasema on huono. Kepu ja demarit petasivat kokoomukselle värisuoran kouraan omilla valinnoillaan ja se näkyy hallitusohjelmassa.
Eikö olisi mieluummin kannattanut laskea työmatkavähennyksen omavastuuosuutta tai pitää se edes ennallaan? Lisäksi maksimikorvauksen määrä tippuu 7000 euroon, nykyisestä 8400 eurosta. Tämän lisäksi kilometrikohtainen verovähennys laskee 2 snt/km. Eli pitkää työmatkaa ajavat jäävät näillä toimilla tappiolle.

Nythän valtio menettää ensi vuonna verotuloja polttoaineen verokevennyksen muodossa 140 miljoonaa euroa ja kuten todettua, vaikutus on autoilijalle pumppuhinnassa mitätön.

Valtionvarainministeriön laskelmien mukaan vuonna 2022 oman auton työmatkavähennykset vähensivät valtion verotuloja noin 142 miljoonaa euroa.

Verotulojen kannalta veronalennus on melkolailla +-0, mutta kuluttajan kannalta ostovoima heikkenee ja tätä myöten valtion tulot tippuvat.

Noh, halpaa pensaa huudettiin kuukausitolkulla, niin jotain silmänkääntötemppuja oli näemmä keksittävä.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuvitellaan, että tankkaan kuukaudessa autooni 50 litraa 95-bensiiniä. Laskelmissa on jokaisen vuoden polttoaineen keskihinta tammikuusta elokuuhun, koska tältä vuodelta keskihinnat olivat saatavilla elokuulle asti.
Tankkaan siis tammi-elokuun aikana yhteensä 400 litraa bensiiniä.

2019:

1,52€ x 400 = 608€


2020:

1,41€ x 400 = 564€

2021:

1,62€ x 400 = 648€

2022:

2,19€ x 400 = 876€


2023:

1,97€ x 400 = 788€

Jos verrataan hintoja vuoteen 2023, niin vuonna 2019 olen kahdeksan kuukauden otannalla säästänyt 180€.
Vuonna 2020 säästöä kertyi tähän vuoteen verrattuna 224€.
Vuoden 2021 lukema on 140€.
Vuonna 2022 tankkasin tähän vuoteen verrattuna tappiollisesti 88€ kalliimmalla.

Persujen veronalennus laskisi polttoaineen pumppuhintaa bensiinin osalta 4,4 snt/litra.
Jos tankkaan saman 50 litraa kuukaudessa, niin säästöä tulee 2,2€/kk, eli 8 kuukauden mitassa 17,6€.
Joskin tuo 4,4 senttiä litraa kohden hinnanalennusta on melko optimistinen, todellisuus on MOT:n selvityksen mukaan noin 1 snt/litra, eli 50 senttiä kuukaudessa, eli 4€ kahdeksassa kuukaudessa.

Näytätkö omat laskelmasi kuinka merkittävästi veronalennus vaikuttaa sinun autoiluusi?

EDIT: keskihinnat poimittu:

Mitä tekemistä eri vuosien hintojen vertailulla on? Pitäisikö niistä vetää jotain johtopäätöksiä siis siitä, että hallitus on jotenkin vastuussa markkihintojen vaihteluista? Jos näin, voimme varmasti pöyristyä siitä kuinka Marinin hallitus nosti bensan hintaa.

Jos taas palataan asiaan, fakta on se, että hallitus on laskenut polttoaineen verotusta. Se on edelleeen ainoa toimi (jakeluvelvoite voidaan toki mainita) mihin hallitus kykenee. Esimerkkilaskelmat voit toki tehdä 50 litralla jos se sinulle riittää kuukaudeksi. Minä voisin laskea, että jos käytät 1000 litraa kuukaudessa niin säästöä tulee reilut 500 euroa. Näetkö miten reilusta alennuksesta on kysymys sinun autoilussasi?

Jos sillä autolla ei käy töissä niin varmasti muutama lisäeuro kuukaudessa on silloin "merkittävä". Leikataan työmatkavähennyksestä keskivertoautoilijalta 100 €/ vuosi ja annetaan kompensaatioksi 50 €/ vuosi verohelpotus polttoaineen hintaan. Vain persumatikalla tavan kuluttajalle jää tästä yhtälöstä enemmän rahaa käteen.

”Hallitus sujuvoittaa liikkumista riippumatta kulkumuodosta. Hallitus tunnistaa Suomen alueelliset erot ja luottaa ihmisten vapauteen valita itselleen tarkoituksenmukaisin tapa asua ja liikkua. Hallitus varmistaa, etteivät liikkumisen kustannukset synnytä estettä tai kannustinloukkua työssäkäynnille kaupungeissa tai maaseudulla.”


Suomalaisen työmatkan pituus on keskimäärin 18 kilometriä. Tämän kertoo työssäkäyntitilasto. Tilastot sisältävät 1,1 miljoonan työssäkäyvän kansalaisen työmatkatiedot. Keskimääräinen työmatkan pituus on viime vuosien aikana pidentynyt vajaalla kilometrillä.

Työmatkoista 46 prosenttia oli pituudeltaan korkeintaan seitsemän kilometriä. Loput työmatkoista asettuvat pituuksiltaan haarukkaan 10–50 kilometriä. Työmatkojen pituuksien jakaantuminen kahteen melko erilaiseen ryhmään herättää ajatuksia. Miten tällaiset työmatkat kannattaisi matkustaa?

Asiaa on tutkittu. Pyöräily on osoittautunut hyvin nopeaksi tavaksi liikkua etenkin kaupungeissa, mikäli matka on korkeintaan seitsemän kilometriä. Tällaisen matkan sotkee vajaassa puolessa tunnissa.

Jos työmatka on 10–50 kilometriä, käytetään sen taittamiseen joukkoliikennettä

Keskimääräinen työmatka on pituudeltaan 18km. 46% matkoista enintään 7km ja loput haarukassa 10-50km.

Verottaja kertoo asiasta seuraavaa:


Vuonna 2020 yhteensä 25 849 henkilöä teki kodin ja työpaikan välisistä matkakuluista maksimivähennyksen. Maksimivähennyksen saaneiden määrä laski vuodesta 2019 lähes 16 prosenttia.

Eli melkein 26 tuhatta ihmistä sai maksimivähennyksen. Ja työllisiä ihmisiä samaan aikaan oli 2 540 000. Eli tämän pahimman skenaarion osalta puhumme nyt sellaisesta asiasta joka koskettaa tosiasiassa n. 0,01% työssäkäyvistä ihmisistä.

Mut hei, tää on sitä persulogiikkaa.
 

Tuamas

Jäsen
Ville Ranta muistaa vuorostaan persuja, saa nähdä saammeko lopulta Lulu Ranteen toiveiden mukaisia bensa-asemia.
 

Liitteet

  • IMG_3730.jpeg
    IMG_3730.jpeg
    388,6 KB · kertaa luettu: 174

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos taas palataan asiaan, fakta on se, että hallitus on laskenut polttoaineen verotusta. Se on edelleeen ainoa toimi (jakeluvelvoite voidaan toki mainita) mihin hallitus kykenee. Esimerkkilaskelmat voit toki tehdä 50 litralla jos se sinulle riittää kuukaudeksi. Minä voisin laskea, että jos käytät 1000 litraa kuukaudessa niin säästöä tulee reilut 500 euroa. Näetkö miten reilusta alennuksesta on kysymys sinun autoilussasi?
Ennen vaaleja ja viime vuonna oli Riikankin mielestä hallituksella mahdollisuuksia kansallisiin toimiin, jotka vaikuttavat merkittävästi polttoaineiden hintoihin.
Juuri tämän takia laitoin tilastoa edelliseltä hallituskaudelta.
Marinin hallitushan teki polttoaineiden hinnan indeksikorotuksen ja vuonna 2021 jakeluvelvoite nousi, näiden vaikutus pumppuhintaa kasvattavasti oli noin 7 snt/litra.
Eikö esimerkkilaskelmastani näkynyt kuinka paljon tein säästöä Marinin hallituksen aikana verrattuna tähän päivään?
Onko sinulla antaa esimerkkilaskelmaa mainitsemastasi merkittävästä säästöstä, jotka tulevat veronalennuksen myötä?

Viime hallituskaudella polttoaineen hinta nousi hallituksesta johtuen, tällä kaudella hinta nousee hallituksesta huolimatta.
Siinä persulaista logiikkaa.
 

Liitteet

  • IMG_4233.jpeg
    IMG_4233.jpeg
    345,8 KB · kertaa luettu: 104
Suosikkijoukkue
Ässät
Eli melkein 26 tuhatta ihmistä sai maksimivähennyksen. Ja työllisiä ihmisiä samaan aikaan oli 2 540 000. Eli tämän pahimman skenaarion osalta puhumme nyt sellaisesta asiasta joka koskettaa tosiasiassa n. 0,01% työssäkäyvistä ihmisistä.

Mut hei, tää on sitä persulogiikkaa.

Matkakuluja vähensi verotuksessa 800 000 työssäkäyvää. En puhunut mitään pahimmasta mahdollisesta skenaariosta, jonka hinta sille työssäkäyvälle on useita satasia vuodessa. Pelkästään omavastuuosuuden nosto tulee useimmille kalliimmaksi kuin tuo nimellinen, "merkittävä" sentin veroale.

Ja vain vassarilogiikalla tämä tulee valtiolle kalliiksi!

Alleviivaatko viestistä kohdan, jossa väitin näin? Totta kai valtio hyötyy kun verotusta kiristetään ja vähennysten mahdollisuutta pienennetään. Tämä on kuitenkin sitä vassaripolitiikkaa jota ei ole soveliasta harjoittaa.
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Matkakuluja vähensi verotuksessa 800 000 työssäkäyvää. En puhunut mitään pahimmasta mahdollisesta skenaariosta, jonka hinta sille työssäkäyvälle on useita satasia vuodessa. Pelkästään omavastuuosuuden nosto tulee useimmille kalliimmaksi kuin tuo nimellinen, "merkittävä" sentin veroale.
Lasketaan polttoaineen hintaa sentillä ja kilometrikohtaista korvausta verotuksessa kahdella, niin se kaikkihan on vähennystä työssäkävijälle!

Eiku…
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ennen vaaleja ja viime vuonna oli Riikankin mielestä hallituksella mahdollisuuksia kansallisiin toimiin, jotka vaikuttavat merkittävästi polttoaineiden hintoihin.
Juuri tämän takia laitoin tilastoa edelliseltä hallituskaudelta.
Marinin hallitushan teki polttoaineiden hinnan indeksikorotuksen ja vuonna 2021 jakeluvelvoite nousi, näiden vaikutus pumppuhintaa kasvattavasti oli noin 7 snt/litra.
Eikö esimerkkilaskelmastani näkynyt kuinka paljon tein säästöä Marinin hallituksen aikana verrattuna tähän päivään?
Onko sinulla antaa esimerkkilaskelmaa mainitsemastasi merkittävästä säästöstä, jotka tulevat veronalennuksen myötä?

Viime hallituskaudella polttoaineen hinta nousi hallituksesta johtuen, tällä kaudella hinta nousee hallituksesta huolimatta.
Siinä persulaista logiikkaa.

Eikö sinun mielestäsi siis hallituksella ole mahdollisuuksia vaikuttaa merkittävästi polttoaineen hintaan? Tässä linkissä faktaa siitä miten verotus, joka ainakin minun mielestä on hallituksen käsissä oleva asia, vaikuttaa pumpulla: Polttonesteiden verotus - Autoalan Tiedotuskeskus

Polttoaineiden käyttäjille tulee alennuksena 160 miljoonaa euroa. Se on jos mikä on merkittävä määrä.

Matkakuluja vähensi verotuksessa 800 000 työssäkäyvää. En puhunut mitään pahimmasta mahdollisesta skenaariosta, jonka hinta sille työssäkäyvälle on useita satasia vuodessa. Pelkästään omavastuuosuuden nosto tulee useimmille kalliimmaksi kuin tuo nimellinen, "merkittävä" sentin veroale.

Varmasti jos ajot on vain ja ainostaan työajoa. Kannattaa myös huomioida, että ihmisillä on muitakin ajoja kuin työpaikan ja kodin väli. Siellä polttoaineen verotus on pelkkää säästöä. Lisäksi suurimmalle osasta työssä käyviä veron alennus tuo enemmän rahaa pussiin kuin menettää.
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Nythän valtio menettää ensi vuonna verotuloja polttoaineen verokevennyksen muodossa 140 miljoonaa euroa ja kuten todettua, vaikutus on autoilijalle pumppuhinnassa mitätön.

Valtionvarainministeriön laskelmien mukaan vuonna 2022 oman auton työmatkavähennykset vähensivät valtion verotuloja noin 142 miljoonaa euroa.

Verotulojen kannalta veronalennus on melkolailla +-0, mutta kuluttajan kannalta ostovoima heikkenee ja tätä myöten valtion tulot tippuvat.
Laskelmasi menee siinä pieleen, ettei työmatkavähennyksiä suinkaan poisteta kokonaan. Niistä nipsaistaan 27 miljoonaa ja kun veronkevennys alentaa tuloja 140 miljoonaa tai 160 miljoonaa lähteestä riippuen, autoilijoille jää omia rahojaan näiden nettovaikutuksena reilusti yli 100 miljoonaa enemmän ensi vuonna. Tägätään myös @Valkoinen Intiaani .

HS 16.9. Hallitus | Työmatkan hinta nousee monilla, kirpaisee etenkin pitkää matkaa ajavia

Matkakuluvähennyksen omavastuun korottamisen arvioidaan tuottavan valtiolle ensi vuonna 27 miljoonaa euroa ja liikennepolttoaineiden valmisteveron alentamisen pienentävän verotuloja vajaalla 160 miljoonalla eurolla.

Lisäksi tulee alennuksia ajoneuvoveroonkin.
 

Tuamas

Jäsen
Polttoaineiden käyttäjille tulee alennuksena 160 miljoonaa euroa. Se on jos mikä on merkittävä määrä.

Todettakoon, että tämähän pitää paikkansa vain tilanteessa jossa veronalennus menee 100% polttoaineiden hintaan, on kuitenkin enemmän kuin todennäköistä, että alennuksesta joku osuus (jotain 1-100% välillä) menee polttoaineen myyjien katteisiin.
 

Analyzer

Jäsen
Sinänsä ihan hyvä, että persuille lyödään tikaria tästä bensa-aiheesta. Ilman muuta antoivat liian ruusuisen kuvan vs se mitä saivat aikaan. Tai mitä oli mahdollista saada aikaan. Pumppuhinta ei tule laskemaan.

Polttoaineveroa alentamalla olisi pitänyt tehdä niin julmettu lovi valtiontalouteen veron kannon heiketessä, että siinä ei ollut järkeä. Tämä siis siinä tapauksessa, jos veroa olisi alennettu niin paljon että pumppuhinta olisi laskenut siten että sen joku edes huomaisi. Liikenteen sähköistyessa tuotot sieltä muutenkin vähenevät tulevaisuudessa.

Silti en voi käsittää tuota kepun touhua. He olivat kätilöimässä ratkaisua, jonka mukaisesti jakeluvelvoite olisi noussut niin paljon, että hinta pumpulla olisi ollut parin vuoden päästä 30-40 senttiä kalliimpaa verrattuna tämän hetken taso. Muulle vihervasemmistollehan tämä oli koko jutun tavoitekin. Saada yksityisautoilua vähenemään, koska hinta nousisi taivaisiin. Kepulle ja heidän äänestäjilleen se sen sijaan olisi ollut julma isku. Maaseudulla auto on usein ainoa vaihtoehto liikkumiseen.

Kun katsomme neljän vuoden perspektiivillä eteenpäin, niin kyllähän tämä on paljon myötämielisesti hallitus yksityisautoilijoille kuin edellinen. Hinta pumpulla ei silti laske vaan päinvastoin nousee.

Kepu kritisoimassa tätä hallitusta niin sotesta kuin bensan hinnoista on kyllä sen luokan parodiaa, että oksat pois. Puoluejohto vaihtoon sieltä ja mahdollisimman äkkiä.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Todettakoon, että tämähän pitää paikkansa vain tilanteessa jossa veronalennus menee 100% polttoaineiden hintaan, on kuitenkin enemmän kuin todennäköistä, että alennuksesta joku osuus (jotain 1-100% välillä) menee polttoaineen myyjien katteisiin.

Ja tämä taas on sellainen asia joka ei ole hallituksen määräysvallassa.
 

Tuamas

Jäsen
Ja tämä taas on sellainen asia joka ei ole hallituksen määräysvallassa.

Toki, eivät nämä yksinkertaisia asioita ole, vaikka populistit niin haluavatkin esittää ja sen vuoksi esimerkiksi juuri polttoaineveron alennuksesta ei voi suoraan todeta, että se alentaisi polttoaineen käyttäjien menoja 160 m€, lähinnä voidaan sanoa että tuon verran valtion verotulojen voi odottaa laskevan.

Bensan hintaan kuluttajalle esimerkiksi vaikuttaa merkittävästi hallituksen veropäätöksiä (jos ei nyt tehdä miljardien pudotuksia tehtäisi) enemmän viikonpäivä jolle ajoittaa tankkauksen.
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Polttoaineiden käyttäjille tulee alennuksena 160 miljoonaa euroa. Se on jos mikä on merkittävä määrä.
On kieltämättä merkittävä määrä pois valtion verotuloista. Kuinka merkittävästi se laskee polttoaineen hintaa pumpulla?
Minä ymmärsin Riikan lauseen niin, että nimenomaisesti hallituksen toimet laskevat polttoaineen hintaa merkittävästi.
Mikä persujen narratiivi olikin vaalipuheissa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Se on Sanna kun aina tiistain ja keskiviikon välisenä yönä käy nostamassa pensan hintaa ja sitten taas saavat bergbomit ja vigeliukset aloittaa alentamisen uudelleen.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
On se kumma, että vihervasemmistolaiset eivät tunnu tajuvan, että persuhallitus ei ole luvannut pumppuhintojen merkittävää laskua ja on pitänyt tämän lupauksensa täysin.

On se kumma, että vihervasemmistolaiset eivät tajua, että pumppuhintojen laskulla on tarkoitettu sitä, että hinnat ei nouse (paitsi jos maailmanmarkkinahinta nousee, niin sitten tietty myös pumppuhinta nousee).

On se kumma, että vihervasemmistolaiset eivät tajua, että mutku Marinin hallitus.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
On kieltämättä merkittävä määrä pois valtion verotuloista. Kuinka merkittävästi se laskee polttoaineen hintaa pumpulla?
Minä ymmärsin Riikan lauseen niin, että nimenomaisesti hallituksen toimet laskevat polttoaineen hintaa merkittävästi.
Mikä persujen narratiivi olikin vaalipuheissa.

En ajattele jonkin olevan pois valtion varoista jos se minulta vie vähemmän veroina niistä rahoista mitä itse olen tienannut. Kukin tietty ideologiansa mukaan ajattelee asiaa.

Ja sille en mahda mitään jos ei ymmärrä Riikan puhetta.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
On kieltämättä merkittävä määrä pois valtion verotuloista.
En tosiaan ole missään nimessä makrotalouden asiantuntija. Ja tuskin kovin moni muukaan palstalainen, vaikka niitäkin löytyy. Mutta jos 160m verotuloista häviää bensapumpulta, niin paljonko siitä palautuu muuta kautta verotuloihin? Onkohan summa 10m, 100m vai 200m?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös