Kiitos vastauksestasi. Kyllä, varmasti tulopuolelle pitää myös laskea enemmän. Eli kaikki ei missään tapauksessa voi olla vaan menona.
Totta. Olisi valtionhallinnon tehtävä antaa julkisuuteen arvio nettovaikutuksista. Aiemman oman kokemukseni perusteella ministeriössä uskallan olettaa laskelmien olevan olemassa, mutta on päätetty, että niiden tulosta ei kerrota julkisuuteen. Tämä kääntyy mielestäni salailua ja sen vaatijoita vastaan.
Mielestäni lähtökohta pitää olla kuitenkin se, että jokainen Suomeen tuleva yksikkö pitää oikeasti olla tuottava yksikkö, joko nyt tai tulevaisuudessa kotimaassamme. Hädässä olevien naisten ja lasten asema minua kiinnostaa eniten. Myös muslimimaista tulevien miesten pääsyä pitää rajoittaa ja jopa estää, jos vaikutukset on ne kuten nyt nähdään, että naiset eivät saa tehdä töitä tai he tulevat tänne elämään kuten haluavat eivätkä toimi yhteisten sääntöjen mukaan. Rikollisia ei missään tapauksessa yhtään ainoata lisää, jokainen murha tai raiskaus pitää estää, jokainen niistä on liikaa.
Olen ollut Suomen turvapaikkapolitiikkaa vastaan, mutta samaan aikaan hädänalaisten puolesta. Suomessa tehtiin virhe päästämällä vuonna 2015 kymmenet tuhannet yli rajan. Varmaa määrää ei tiedä kukaan ja henkilöllisyyksiä (niitä oikeita) tiedämme vain pieneltä osalta. Suuri osa on jo poistunut Suomesta, mutta monet ovat täällä ilman oikeutta olla Suomeessa ja osa heistä on joko halustaan tai pakotettuna yksi silta kansainvälisen järjestäytyneen rikollisuuden uudelle tulolle Suomeen.
Persuista poikkean siinä, että minusta Suomen tulee ottaa turvapaikanhakijoita. Mutta heidän tulonsa on valmisteltava huolella ja etukäteen on oltava tieto, keitä on tulossa ja minne heidät Suomessa sijoitetaan ja miten heidät pyritään integroimaan osaksi yhteiskuntaa. Tämä ei helpolla onnistu, mutta jos (jatkossa siis kun) ensimmäinen oleskelulupa on määräaikainen, se auttaa kaikkia osapuolia muistamaan tilanteen.