Koska monikaan asia ei ole keskustelevalle yhteistyölle ongelmallisempaa kuin olettaminen, ja sen olettaminen että muut olettavat, haluaisin kuulla ihan itsesi kertomana havaintosi ja käsityksesi.
Tasa-arvokysymysten laittaminen listalle (oletan että kaikki kolme listalta löytyivät) noinkin voimakkaasti on ihan perusteltua, koska nuo asiat nuoria kiinnostavat ja niistä heillä on mielipiteitä.
Olisihan se vähän tylsää jos mielipidekirjoitukset pitäisi kirjoittaa veden sulamispisteestä, piin likiarvosta, evoluutiosta tai muista faktoista. Ymmärrän myös opettajia, että aineet eivät ole vapaavalintaisia, sillä voisi olla tylsää lukea Fortnitestä, Min Sommarlov:ista tai pingviinien mahdollisuudesta selviytyä jääkaapissa ja mitä näitä klassikoita onkaan. Sen sijaan Lapinlahden Lintujen -henkinen onko tytöillä pillu olisi nykyään ihan eri tavalla ajankohtainen.
Käsitin siis asian niin, että 13 vuotiaalle esiteinille on ennalta annettu lista josta mielipidekirjoituksen voi muodostaa mikäli hyvää aihetta ei löydy.
Ymmärsinkö mä oikein? Murkuille on siis annettu vapaus valita itse aihe, mutta jos ei oikein keksi, niin opettaja on antanut listan joista saa valita. Mikäli näin, niin mikä tässä on muka ongelma?
Et, mulla ei ole tietoa missä järjestyksessä homma meni, eli oliko lista ja jos aihetta ei löytynyt listalta niin sitten oma. Vai päinvastoin. Jälkikasvu sanoi vain ottaneensa aiheen listalta ja omaakin oli saanut ehdottaa.
Ja ei, en aio ottaa kouluun yhteyttä tai lisätentata jälkikasvuani liittyen missä järjestyksessä valinta tehtiin.
Btw. osalla 13 vuotiasta pojista ei esim. murrosikä ole vielä alkanut tai on vasta alkamassa ja mielipiteeni on, että tällaisia listoja ei pidä vielä tuossa iässä käyttää. 9 lk —> on mielestäni ok. Mitenkäs sinä, onko sun mielestä ok antaa tällaisia aiheita ala-asteella? 7 luokalla? 8 luokalla? Lukiossa? Eli missä vaiheessa ottaisit nämä aiheet puheeksi?
Lisäyksenä vielä, että olen suurimmalta osin kirjoituksesi perusteella. samoilla linjoilla. Ainoa asia mikä närästi noin 10 min oli todellakin nuo jotkut aihe-ehdotukset. Mun mielestä nuo aiheet otettiin esille liian nuorille, mutta ymmärrän myös että jotkut saattavat olla asiasta eri mieltä.
Tämän päivän lapset lukevat erilaisista asioista ihan eri tavalla kuin edellinen sukupolvi. Alakoululaiset saattavat nostaa esiin esim. USA:n presidentinvaalit kuvaamataidon tai äidinkielen tunnilla, ilman mitään listoja. Maahanmuutto on ajankohtainen aihe mediassa ja nuoret joutuvat käsittelemään sitä joka tapauksessa, ilman peruskouluakin. Olisi vähän hassua, ettei näitä asioita saisi käsitellä koulussa vaan kaikki "tiedonjako" pitäisi jättää hörhöille.
Btw. osalla 13 vuotiasta pojista ei esim. murrosikä ole vielä alkanut tai on vasta alkamassa ja mielipiteeni on, että tällaisia listoja ei pidä vielä tuossa iässä käyttää. 9 lk —> on mielestäni ok. Mitenkäs sinä, onko sun mielestä ok antaa tällaisia aiheita ala-asteella? 7 luokalla? 8 luokalla? Lukiossa? Eli missä vaiheessa ottaisit nämä aiheet puheeksi?
Olenko esimerkiksi minä jossain sanonut että näitä asioita ei saisi käsitellä koulussa?
Käsittääkseni olet opetusalan ammattilainen, joten onko hänelle jo kolmetoista vuotiaaksi mennessä opetettu esimerkiksi feminismiin liittyviä hyviä ja huonoja puolia. Sama kysymys transsukupuoleen liittyen. Esim miksi osa ihmisistä kokee olevansa etc. Uskoakseni nämä perustiedot olisi hyvä olla opetettuna, ennen kuin niitä ehdotetaan mielupidekirjoituksen aiheiksi. Itse en valitettavasti tiedä mikä on tilanne.
Rasismi on esimerkiksi ok. Tästä puhutaan kaiketi jo päiväkoti-ikäisille.
En tiedä, mutta kiihkoissasi et ainakaan ymmärtänyt pointtiani ja et selvästikkään kiihkoissani ymmärtänyt myöskään mitä kysyin esim. TosiFanilta. Jos tolle linjalle lähdetään niin sun kommentti kuulostaa ihan mustavalkoisen kiihkoissaan kirjoittamalta tajunnanvirralta.Mitä ihmettä mä juuri luin? Eli esim. transsukupuolisuudesta saisi puhua vasta kun on munankarvat kasvaneet? Kuulostaa ihan homofoobiselta meiningiltä, kun kaikki aiheet tulkitaan seksuaalisiksi.
Sukupuoli-identiteestä puhutaa muistaakseni ensimmäisen kerran viidennellä luokalla ympäristöopissa. Linkitän viime lukuvuoden Dokkino sivuston, voit tutustua minkä tyyppisiä dokumenttejä koululaiset ovat käyneet katsomossa.
Elokuvat
Eihän näissä mahdollisissa aihessa ollut otettu myöskään siihen kantaa, miltä kannalta pitää kirjoittaa. Olisihan aineen voinut kirjoittaa siitä miten perseestä feminismi on, millainen siunaus pikavipit ovat tai miten rasismi on viisauden alku. Oleellistahan on että miten mielipiteet pystyy perustelemaan.Kuten ylempänä kirjoitin, niin esi/varhaisteinien olleessa kyseessä antaisin kaikkien kukkien kukkia ja keskittyisin ennemmin varhaisteini-iässä enemmän rakenteeseen, en itse aiheeseen.
Eihän näissä mahdollisissa aihessa ollut otettu myöskään siihen kantaa, miltä kannalta pitää kirjoittaa. Olisihan aineen voinut kirjoittaa siitä miten perseestä feminismi on, millainen siunaus pikavipit ovat tai miten rasismi on viisauden alku. Oleellistahan on että miten mielipiteet pystyy perustelemaan.
Jep, totta puhut. Haluaisinkin nähdä, miten nutturatädin naama menee vinoon ja millaisia toimenpiteitä voisi mahdollisesti seurata jos noista mainitsemistasi aiheista kirjoitat.
Kyllä menee nuttura vinoon. Olen lukenut teini pojan ainekirjoituksen feminismiä, joka oli loistava. Nutturatäti antoi numeroksi kutosen vaikka kirjoitus oli enemmänkin kasin arvoinen, mutta kun poikajalla oli väärä lähestymiskulma ja hän löysi feminismiä myös negatiivisia puolia
Mielestäni opettaja teki väärin arvostellaan mielipidettä eikä kiejoitusta.
Kyllä menee nuttura vinoon. Olen lukenut teini pojan ainekirjoituksen feminismiä, joka oli loistava. Nutturatäti antoi numeroksi kutosen vaikka kirjoitus oli enemmänkin kasin arvoinen, mutta kun poikajalla oli väärä lähestymiskulma ja hän löysi feminismiä myös negatiivisia puolia
Mielestäni opettaja teki väärin arvostellaan mielipidettä eikä kiejoitusta.
Tässä täytyy kyllä kompata @Tuomas :ta. On sivullisena helppo nähdä agendaa ja tuomita opettaja puolueelliseksi. Tämäkin on mahdollisuus. Mutta todennäköisempi mahdollisuus on se, että opettaja osaa ammattilaisena arvioida aineen paremmin.
Kyseistä kirjoitusta luettiin yli kymmenen aikuisen toimesta, joista kaikki pitivät arvostelua vähintäänkin kummallisena. Lukijoina oli sekalainen seurakunta rekkakuskista lakimieheen, tosin joukossa ei ollut kuin kaksi kasvatusalan ammattilaista. En uskoisi että oma jälkikasvuni kirjoittaisi koskaan saman tasoista kirjoitusta. Vielä kun kyseisen oppilaan kirjoitukset ovat aiemmin saaneet osakseen kehuja ja ylistystä on vähintäänkin outoa, että juuri nyt kun kirjoituksen sisältö oli ristiriidassa kiihkeänä feministinä tunnetun opettajan arvomaailman kanssa se olikin aivan paska ja onneton räpellys.
Tai itse asiassa ihmisiähän ne opettajatkin vain ovat
Kyllä menee nuttura vinoon. Olen lukenut teini pojan ainekirjoituksen feminismiä, joka oli loistava. Nutturatäti antoi numeroksi kutosen vaikka kirjoitus oli enemmänkin kasin arvoinen, mutta kun pojalla oli väärä lähestymiskulma ja hän löysi feminismiä myös negatiivisia puolia
Mielestäni opettaja teki väärin arvostellaan mielipidettä eikä kirjoitusta.
Tuo on ilman muuta lukematta sanaakaan aineesta erittäin, erittäin todennäköistä. Ja tietenkään arvostelussa ei oteta huomioon sitä, että kirjoittajat ovat teinejä. Tai ainakin teinien pitäisi tuntea tarkkaan feminismin syvin olemus.Aika harva teinipoika tietää, mitä feminismi oikein on ja todennäköistä on, että kyseinen kaveri on kirjoittanut yksinkertaisesti aiheen vierestä ja siksi arvosana on huono.
Tuo on ilman muuta lukematta sanaakaan aineesta erittäin, erittäin todennäköistä. Ja tietenkään arvostelussa ei oteta huomioon sitä, että kirjoittajat ovat teinejä. Tai ainakin teinien pitäisi tuntea tarkkaan feminismin syvin olemus.