Perussuomalaiset

  • 5 308 162
  • 42 423

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Bruttokansantuote, Feminismi, Pikavippi, Todellinen vuosikorko, Rasismi, Transsukupuolisuus, Inflaatio, Digitalisaatio, Vanhustenhuolto....
Tasa-arvokysymysten laittaminen listalle (oletan että kaikki kolme listalta löytyivät) noinkin voimakkaasti on ihan perusteltua, koska nuo asiat nuoria kiinnostavat ja niistä heillä on mielipiteitä.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko kukaan tehnyt tutkintapyyntöä poliisille? Käsittääkseni lapsukaiset ovat jatkuvassa hengenvaarassa maalittamisen johdosta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Olisihan se vähän tylsää jos mielipidekirjoitukset pitäisi kirjoittaa veden sulamispisteestä, piin likiarvosta, evoluutiosta tai muista faktoista. Ymmärrän myös opettajia, että aineet eivät ole vapaavalintaisia, sillä voisi olla tylsää lukea Fortnitestä, Min Sommarlov:ista tai pingviinien mahdollisuudesta selviytyä jääkaapissa ja mitä näitä klassikoita onkaan. Sen sijaan Lapinlahden Lintujen -henkinen onko tytöillä pillu olisi nykyään ihan eri tavalla ajankohtainen.
 

kämmäri

Jäsen
Koska monikaan asia ei ole keskustelevalle yhteistyölle ongelmallisempaa kuin olettaminen, ja sen olettaminen että muut olettavat, haluaisin kuulla ihan itsesi kertomana havaintosi ja käsityksesi.

Kiitoksia kysymästä, jaan toki käsityksni ja havaintoni asiasta ja oletetaan, että jälkikasvuni kertoma pitää siis paikkansa.

Käsitin siis asian niin, että 13 vuotiaalle esiteinille on ennalta annettu lista josta mielipidekirjoituksen voi muodostaa mikäli hyvää aihetta ei löydy. Näen ensimmäisenä ongelmana, että ulkopuolinen määrittelee "hyvän aiheen". Tämä on mielestäni väärä lähtökohta asialla - homma olisi mennyt paremmin niin, että jokainen olisi saanut valita haluamansa aiheen ja uskon vakaasti, että opettajien ammattitaito riittää karsimaan "huumoriaiheet" pois. Mutta, sen sijaan että aihe pitää tässä tapauksessa valita joltain listalta, olisi oppilaan yksinkertaisesti pitänyt ehdottaa uutta aihetta.

Käsitykseni mukaan tämä on ensimmäisiä kertoja, kun oppilaat harjoittelevat mielipiteen ilmaisemista kirjallisesti - sen sijaan että painotetaan joitain aiheita näkisin ennemmin, että tässä vaiheessa tärkeämmässä osassa tulisi olla kirjotuksen jäsentely ja rakenne.
 

kämmäri

Jäsen
Tasa-arvokysymysten laittaminen listalle (oletan että kaikki kolme listalta löytyivät) noinkin voimakkaasti on ihan perusteltua, koska nuo asiat nuoria kiinnostavat ja niistä heillä on mielipiteitä.

Voi toki olla että asiat kiinnostavat nuoria, mutta perustuen kokemukseeni valmennus ja muusta kerhotoiminnasta 12-14 vuotiaiden kanssa arvaisin, että esimerkiksi valmentamassani ryhmässä reilusti yli puolella kiinnostuksen taso ko. asioista on evvk. Mitä olen havainnoinut, niin kiinnostuksen aiheet liittyvät ennemminkin peleihin, muotiin ja vastakkaiseen sukupuoleen. Pidätän toki oikeuden olla väärässa - mutta taidankin esittää ensi viikolla harjoitusten jälkeen kysymyksen liittyen mielipiteisiin transsukupuolisuudesta. Kirjoituksesi perusteella uskon myös saavani useita mielipiteitä asiasta, koska se kerran kiinnostaa esiteinejä.
 

kämmäri

Jäsen
Olisihan se vähän tylsää jos mielipidekirjoitukset pitäisi kirjoittaa veden sulamispisteestä, piin likiarvosta, evoluutiosta tai muista faktoista. Ymmärrän myös opettajia, että aineet eivät ole vapaavalintaisia, sillä voisi olla tylsää lukea Fortnitestä, Min Sommarlov:ista tai pingviinien mahdollisuudesta selviytyä jääkaapissa ja mitä näitä klassikoita onkaan. Sen sijaan Lapinlahden Lintujen -henkinen onko tytöillä pillu olisi nykyään ihan eri tavalla ajankohtainen.

Kuten ylempänä kirjoitin, niin esi/varhaisteinien olleessa kyseessä antaisin kaikkien kukkien kukkia ja keskittyisin ennemmin varhaisteini-iässä enemmän rakenteeseen, en itse aiheeseen. Esimerkiksi Fortnitestä voisi meikäläisen mielestä taas olla hyvinkin mielenkiintoista lukea mielipidekirjoitus, asiahan on ollut jopa NHL:ssä tapetilla viime päivinä.

Noista klassikoista samaa mieltä, mutta näen ennemmin, että opettajan ammattitaito on karsia nämä pois. Olen siis myös samaa mieltä, että täysin vapaavalintaisia aiheet eivät voi olla vaan ohjausta tarvitaan.

Toisaalta kaiholla muistelen vanhoja hyviä aikoja jolloin esim. lukiossa jotkut näitä muistiinjääviä esitti. Silloin seuraus aihevalinnasta näkyi tosin ainoastaan arvostelussa - ei silloin mitään listoja tarvittu vaan annettiin kaikkien kukkien kukkia.

Meikäläisen paras muisto on lukiossa tehty taidearvostelu jossa ystäväni analysoi teoksen muistuttavan "Alkoholistin maksakirroosin vuoksi räjähtänyttä maksaa".
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Käsitin siis asian niin, että 13 vuotiaalle esiteinille on ennalta annettu lista josta mielipidekirjoituksen voi muodostaa mikäli hyvää aihetta ei löydy.

Ymmärsinkö mä oikein? Murkuille on siis annettu vapaus valita itse aihe, mutta jos ei oikein keksi, niin opettaja on antanut listan joista saa valita. Mikäli näin, niin mikä tässä on muka ongelma? Oletan, että tuo lista päättämättömille tai aihetta löytämättömille on annettu aikaa säästämään, jos aika menee siihen, että luokka pähkii mistä kirjoittais, sen sijaan, että pääsisi varsinaiseen opetuksen aiheeseen käsiksi, eli analysoimaan mikä pilttien tuotoksissa on toimivaa ja missä menee mäkeen, se on hukkaan heitettyä aikaa. Koko ajanhan oppilailla on ollut oikeus laittaa sepustus valitsemastaan asiasta ja niille jotka ei keksi on iso litania valittavaksi annettu. Oleellista tuossa ei lie niinkään aiheet, vaan kielen tuotto kirjallisessa muodossa. Minä jopa muistan omasta kouluajasta silloin vuonna miekka ja kilpi ihan saman tehtävän äidinkielen tunnilta. En minä ainakaan kokenut minkäänmoista indoktrinaatiota opettajan taholta, no ehkä se, että piti tehdä, vaikka aikomus mielipidekirjoitukseen ikinä tuntui yhtä kaukaiselta kuin palmurannat tyynen meren leppeissä tuulosissa.
 

kämmäri

Jäsen
Ymmärsinkö mä oikein? Murkuille on siis annettu vapaus valita itse aihe, mutta jos ei oikein keksi, niin opettaja on antanut listan joista saa valita. Mikäli näin, niin mikä tässä on muka ongelma?

Et, mulla ei ole tietoa missä järjestyksessä homma meni, eli oliko lista ja jos aihetta ei löytynyt listalta niin sitten oma. Vai päinvastoin. Jälkikasvu sanoi vain ottaneensa aiheen listalta ja omaakin oli saanut ehdottaa.

Ja ei, en aio ottaa kouluun yhteyttä tai lisätentata jälkikasvuani liittyen missä järjestyksessä valinta tehtiin.

Btw. osalla 13 vuotiasta pojista ei esim. murrosikä ole vielä alkanut tai on vasta alkamassa ja mielipiteeni on, että tällaisia listoja ei pidä vielä tuossa iässä käyttää. 9 lk —> on mielestäni ok. Mitenkäs sinä, onko sun mielestä ok antaa tällaisia aiheita ala-asteella? 7 luokalla? 8 luokalla? Lukiossa? Eli missä vaiheessa ottaisit nämä aiheet puheeksi?

Lisäyksenä vielä, että olen suurimmalta osin kirjoituksesi perusteella. samoilla linjoilla. Ainoa asia mikä närästi noin 10 min oli todellakin nuo jotkut aihe-ehdotukset. Mun mielestä nuo aiheet otettiin esille liian nuorille, mutta ymmärrän myös että jotkut saattavat olla asiasta eri mieltä.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Et, mulla ei ole tietoa missä järjestyksessä homma meni, eli oliko lista ja jos aihetta ei löytynyt listalta niin sitten oma. Vai päinvastoin. Jälkikasvu sanoi vain ottaneensa aiheen listalta ja omaakin oli saanut ehdottaa.

Ja ei, en aio ottaa kouluun yhteyttä tai lisätentata jälkikasvuani liittyen missä järjestyksessä valinta tehtiin.

Btw. osalla 13 vuotiasta pojista ei esim. murrosikä ole vielä alkanut tai on vasta alkamassa ja mielipiteeni on, että tällaisia listoja ei pidä vielä tuossa iässä käyttää. 9 lk —> on mielestäni ok. Mitenkäs sinä, onko sun mielestä ok antaa tällaisia aiheita ala-asteella? 7 luokalla? 8 luokalla? Lukiossa? Eli missä vaiheessa ottaisit nämä aiheet puheeksi?

Lisäyksenä vielä, että olen suurimmalta osin kirjoituksesi perusteella. samoilla linjoilla. Ainoa asia mikä närästi noin 10 min oli todellakin nuo jotkut aihe-ehdotukset. Mun mielestä nuo aiheet otettiin esille liian nuorille, mutta ymmärrän myös että jotkut saattavat olla asiasta eri mieltä.

Tämän päivän lapset lukevat erilaisista asioista ihan eri tavalla kuin edellinen sukupolvi. Alakoululaiset saattavat nostaa esiin esim. USA:n presidentinvaalit kuvaamataidon tai äidinkielen tunnilla, ilman mitään listoja. Maahanmuutto on ajankohtainen aihe mediassa ja nuoret joutuvat käsittelemään sitä joka tapauksessa, ilman peruskouluakin. Olisi vähän hassua, ettei näitä asioita saisi käsitellä koulussa vaan kaikki "tiedonjako" pitäisi jättää hörhöille.
 

kämmäri

Jäsen
Tämän päivän lapset lukevat erilaisista asioista ihan eri tavalla kuin edellinen sukupolvi. Alakoululaiset saattavat nostaa esiin esim. USA:n presidentinvaalit kuvaamataidon tai äidinkielen tunnilla, ilman mitään listoja. Maahanmuutto on ajankohtainen aihe mediassa ja nuoret joutuvat käsittelemään sitä joka tapauksessa, ilman peruskouluakin. Olisi vähän hassua, ettei näitä asioita saisi käsitellä koulussa vaan kaikki "tiedonjako" pitäisi jättää hörhöille.

Olenko esimerkiksi minä jossain sanonut että näitä asioita ei saisi käsitellä koulussa?

Käsittääkseni olet opetusalan ammattilainen, joten onko hänelle jo kolmetoista vuotiaaksi mennessä opetettu esimerkiksi feminismiin liittyviä hyviä ja huonoja puolia. Sama kysymys transsukupuoleen liittyen. Esim miksi osa ihmisistä kokee olevansa etc. Uskoakseni nämä perustiedot olisi hyvä olla opetettuna, ennen kuin niitä ehdotetaan mielupidekirjoituksen aiheiksi. Itse en valitettavasti tiedä mikä on tilanne.

Rasismi on esimerkiksi ok. Tästä puhutaan kaiketi jo päiväkoti-ikäisille.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Btw. osalla 13 vuotiasta pojista ei esim. murrosikä ole vielä alkanut tai on vasta alkamassa ja mielipiteeni on, että tällaisia listoja ei pidä vielä tuossa iässä käyttää. 9 lk —> on mielestäni ok. Mitenkäs sinä, onko sun mielestä ok antaa tällaisia aiheita ala-asteella? 7 luokalla? 8 luokalla? Lukiossa? Eli missä vaiheessa ottaisit nämä aiheet puheeksi?

Mitä ihmettä mä juuri luin? Eli esim. transsukupuolisuudesta saisi puhua vasta kun on munankarvat kasvaneet? Kuulostaa ihan homofoobiselta meiningiltä, kun kaikki aiheet tulkitaan seksuaalisiksi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olenko esimerkiksi minä jossain sanonut että näitä asioita ei saisi käsitellä koulussa?

Käsittääkseni olet opetusalan ammattilainen, joten onko hänelle jo kolmetoista vuotiaaksi mennessä opetettu esimerkiksi feminismiin liittyviä hyviä ja huonoja puolia. Sama kysymys transsukupuoleen liittyen. Esim miksi osa ihmisistä kokee olevansa etc. Uskoakseni nämä perustiedot olisi hyvä olla opetettuna, ennen kuin niitä ehdotetaan mielupidekirjoituksen aiheiksi. Itse en valitettavasti tiedä mikä on tilanne.

Rasismi on esimerkiksi ok. Tästä puhutaan kaiketi jo päiväkoti-ikäisille.

Sukupuoli-identiteestä puhutaa muistaakseni ensimmäisen kerran viidennellä luokalla ympäristöopissa. Linkitän viime lukuvuoden Dokkino sivuston, voit tutustua minkä tyyppisiä dokumenttejä koululaiset ovat käyneet katsomassa.

Elokuvat
 
Viimeksi muokattu:

kämmäri

Jäsen
Mitä ihmettä mä juuri luin? Eli esim. transsukupuolisuudesta saisi puhua vasta kun on munankarvat kasvaneet? Kuulostaa ihan homofoobiselta meiningiltä, kun kaikki aiheet tulkitaan seksuaalisiksi.
En tiedä, mutta kiihkoissasi et ainakaan ymmärtänyt pointtiani ja et selvästikkään kiihkoissani ymmärtänyt myöskään mitä kysyin esim. TosiFanilta. Jos tolle linjalle lähdetään niin sun kommentti kuulostaa ihan mustavalkoisen kiihkoissaan kirjoittamalta tajunnanvirralta.

Käsittääkseni tässä keskusteltiin kuitenkin mielipidekirjoituksen aiheista, miten sää tähän ”homofobian” ja ”tulkitaan seksuaalisiksi" sait käännettyä. Olenko mää jossain muka väittänyt että koulussa ei saisi keskustella homoista ja seksuaalisista suuntauksista, eri asia on onko nämä hyviä aiheita lasten ensimmäisiin mielipidekirjoituksiin.

Mun mielestä ei ja sun mielestä ilmeisesti on. Homma selvä, mutta älä tule sotkemaan ”homofobia” - juttuinesi.
 
Viimeksi muokattu:

kämmäri

Jäsen
Sukupuoli-identiteestä puhutaa muistaakseni ensimmäisen kerran viidennellä luokalla ympäristöopissa. Linkitän viime lukuvuoden Dokkino sivuston, voit tutustua minkä tyyppisiä dokumenttejä koululaiset ovat käyneet katsomossa.

Elokuvat

Kiitoksia! Oma jälkikasvuni ei tienny mitä transsukupuolisuus ja feminismi oikeastaan on, mutta kyse voi olla myös muistamattomuudesta. Täytyy perehtyä.

Ilman sarvia ja hampaita kysyisin vielä, että jos sinun pitäisi antaa esim. 5 esimerkkiaihetta 13 - vuotiaiden mielipidekirjoituksta varten, niin mitkä ne olisivat? Itse laittaisin esimerkiksi Koululaisten kesätyöt, syrjintä ja kiusaaminen, pelaaminen, saasteet ja roskaaminen, harrastusten merkitys.

Esimerkiksi feminismin ja transsukupuolisuuden jättäisin vielä tässä vaiheessa pois.

Ylimääräisenä aiheena voisi vielä olla Fortniten pelaaminen, hyödyt ja haitat.

Btw. Tää aihe ei ehkä enää ole sopiva tänne Persuketjuun, eikös täällä ole joku Opettaja... ketju?
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
  • Päivän HS:n mukaan tämä Huhtasaaren toiminta on tuontitavaraa Saksasta, jossa AfD-puolue syyttää koululaitosta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kuten ylempänä kirjoitin, niin esi/varhaisteinien olleessa kyseessä antaisin kaikkien kukkien kukkia ja keskittyisin ennemmin varhaisteini-iässä enemmän rakenteeseen, en itse aiheeseen.
Eihän näissä mahdollisissa aihessa ollut otettu myöskään siihen kantaa, miltä kannalta pitää kirjoittaa. Olisihan aineen voinut kirjoittaa siitä miten perseestä feminismi on, millainen siunaus pikavipit ovat tai miten rasismi on viisauden alku. Oleellistahan on että miten mielipiteet pystyy perustelemaan.
 

kämmäri

Jäsen
Eihän näissä mahdollisissa aihessa ollut otettu myöskään siihen kantaa, miltä kannalta pitää kirjoittaa. Olisihan aineen voinut kirjoittaa siitä miten perseestä feminismi on, millainen siunaus pikavipit ovat tai miten rasismi on viisauden alku. Oleellistahan on että miten mielipiteet pystyy perustelemaan.

Jep, totta puhut. Haluaisinkin nähdä, miten nutturatädin naama menee vinoon ja millaisia toimenpiteitä voisi mahdollisesti seurata jos noista mainitsemistasi aiheista kirjoitat. Näin kasvattajana epäilen kyllä, että esiteineillä perusteluna voi esim. olla, että isi ja äiti on kertonut. Toinen vaihtoehto on, että oppi on tullut esim. tältä ”Faktana kiitos” -porukalta joka kouluvierailuja käsittääkseni tekevät.

Omaa jälkikasvuani ohjeistin, että tulevaisuudessa vastaavassa tehtävässä valitse itse aihe jos nutturatätien aiheet ei nappaa. Näin käy todennäköisesti tulevaisuudessa.

Ps. Haluaisin todella ymmärtää miksi Fortnite olisi mielestäsi ollut tylsä aihe esimerkiksi feminismiin verrattuna.;)
 

D.A.D

Jäsen
Jep, totta puhut. Haluaisinkin nähdä, miten nutturatädin naama menee vinoon ja millaisia toimenpiteitä voisi mahdollisesti seurata jos noista mainitsemistasi aiheista kirjoitat.

Kyllä menee nuttura vinoon. Olen lukenut teini pojan ainekirjoituksen feminismiä, joka oli loistava. Nutturatäti antoi numeroksi kutosen vaikka kirjoitus oli enemmänkin kasin arvoinen, mutta kun pojalla oli väärä lähestymiskulma ja hän löysi feminismiä myös negatiivisia puolia

Mielestäni opettaja teki väärin arvostellaan mielipidettä eikä kirjoitusta.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Kyllä menee nuttura vinoon. Olen lukenut teini pojan ainekirjoituksen feminismiä, joka oli loistava. Nutturatäti antoi numeroksi kutosen vaikka kirjoitus oli enemmänkin kasin arvoinen, mutta kun poikajalla oli väärä lähestymiskulma ja hän löysi feminismiä myös negatiivisia puolia

Mielestäni opettaja teki väärin arvostellaan mielipidettä eikä kiejoitusta.

Tua noin, yritän olla kuulostamatta kovin vittumaiselta.

Mutta koetko omaavasi sen verran vahvat pedagogiset kyvyt, että kykenet työn oikean arvosanan määrittämään?

Esimerkiksi oikeinkirjoituksen ongelmista saa usein noissa raskaasti penalttia, nimimerkillä kokemusta on.
 

teppana

Jäsen
Kyllä menee nuttura vinoon. Olen lukenut teini pojan ainekirjoituksen feminismiä, joka oli loistava. Nutturatäti antoi numeroksi kutosen vaikka kirjoitus oli enemmänkin kasin arvoinen, mutta kun poikajalla oli väärä lähestymiskulma ja hän löysi feminismiä myös negatiivisia puolia

Mielestäni opettaja teki väärin arvostellaan mielipidettä eikä kiejoitusta.

Tässä täytyy kyllä kompata @Tuomas :ta. On sivullisena helppo nähdä agendaa ja tuomita opettaja puolueelliseksi. Tämäkin on mahdollisuus. Mutta todennäköisempi mahdollisuus on se, että opettaja osaa ammattilaisena arvioida aineen paremmin.
 

D.A.D

Jäsen
Tässä täytyy kyllä kompata @Tuomas :ta. On sivullisena helppo nähdä agendaa ja tuomita opettaja puolueelliseksi. Tämäkin on mahdollisuus. Mutta todennäköisempi mahdollisuus on se, että opettaja osaa ammattilaisena arvioida aineen paremmin.

Kyseistä kirjoitusta luettiin yli kymmenen aikuisen toimesta, joista kaikki pitivät arvostelua vähintäänkin kummallisena. Lukijoina oli sekalainen seurakunta rekkakuskista lakimieheen, tosin joukossa ei ollut kuin kaksi kasvatusalan ammattilaista. En uskoisi että oma jälkikasvuni kirjoittaisi koskaan saman tasoista kirjoitusta. Vielä kun kyseisen oppilaan kirjoitukset ovat aiemmin saaneet osakseen kehuja ja ylistystä on vähintäänkin outoa, että juuri nyt kun kirjoituksen sisältö oli ristiriidassa kiihkeänä feministinä tunnetun opettajan arvomaailman kanssa se olikin aivan paska ja onneton räpellys.

Tai itse asiassa ihmisiähän ne opettajatkin vain ovat
 

teppana

Jäsen
Kyseistä kirjoitusta luettiin yli kymmenen aikuisen toimesta, joista kaikki pitivät arvostelua vähintäänkin kummallisena. Lukijoina oli sekalainen seurakunta rekkakuskista lakimieheen, tosin joukossa ei ollut kuin kaksi kasvatusalan ammattilaista. En uskoisi että oma jälkikasvuni kirjoittaisi koskaan saman tasoista kirjoitusta. Vielä kun kyseisen oppilaan kirjoitukset ovat aiemmin saaneet osakseen kehuja ja ylistystä on vähintäänkin outoa, että juuri nyt kun kirjoituksen sisältö oli ristiriidassa kiihkeänä feministinä tunnetun opettajan arvomaailman kanssa se olikin aivan paska ja onneton räpellys.

Tai itse asiassa ihmisiähän ne opettajatkin vain ovat

Aivan mahdollista on, että henkilökohtainen katsomus on lyönyt ammattitaidon edelle. Näitäkin tapahtuu. En tapausta tiedä niin uskon sanaasi. Nämä on kurjia juttuja. Pääsääntöisesti opettajat (ainakin oman kokemuksen mukaan ja perheessä on myös peruskouluopettajia) osaavat siirtää omat tunteet taka-alalle ja arvioida puhtain paperein oppilaita. Mutta aina joukkoon sattuu näitä mätämunakokemuksia. Harmi sen pojan kannalta jos tosiaan on teknisesti hyvä aine arvioitu noin kun sanoit. Onneksi kyseessä on vain yksi aine. Mutta onhan se silti perseestä.
 

kämmäri

Jäsen
Sen verran päivitystä asiaan, että jälkikasvuni(tyttäreni) ilmoitti saaneensa kirjoituksesta 6,5. Ja tiedoksi, että en kysynyt asiasta mitään, kertoi samalla myös muut koenumerot.

Kertoi myös keskustelevansa opettajan kanssa ja kysyvänsä syitä arvosanaan - 6,5 on ylivoimaisesti huonoin numero äidinkielestä hänen peruskouluaikana ja pettymys oli seurauksena.

Ja ei, en pyytänyt häntä ottamaan asiaa esille vaan hän itse halusi, koska opettaja oli tarjonnut kaikille mahdollisuutta saada palautetta mikäli haluaa. Erinomaista toimintaa opettajalta.

Ja en aio asiaa sen enempää puida, kuten @teppana tuossa ylempänä kirjoitti, niin joskus henkilökohtainen katsomus saattaa vaikuttaa arviointiin yms. Tämä on inhimillistä ja toisaalta ymmärrettävää satunnaisten tapausten ollessa kyseessä. Ja mun mielestä em. ei koske ainoastaan opettajia, näin saattaa käydä alasta ja ammatista riippumatta. Ja ei, en väitä että näin olisi nyt käynyt.

Aionko ottaa tämän esille koulun kanssa? En. Lapseni saavat ja ovat saaneet vuosien varrella hyvin laadukasta opetusta, mutta ymmärrän vallan hyvin @D.A.D :in pointin. Kyllä sitä itsekin kouluikäisenä ainakin epäili, että välillä myös esim. ”pärstäkerroin” saattoi vaikuttaa arvosanaan nostavasti tai laskevasti.

Niin ja vielä lopuksi, että aihe oli sama kuin D.A.D:n tapauksessa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kyllä menee nuttura vinoon. Olen lukenut teini pojan ainekirjoituksen feminismiä, joka oli loistava. Nutturatäti antoi numeroksi kutosen vaikka kirjoitus oli enemmänkin kasin arvoinen, mutta kun pojalla oli väärä lähestymiskulma ja hän löysi feminismiä myös negatiivisia puolia

Mielestäni opettaja teki väärin arvostellaan mielipidettä eikä kirjoitusta.

Aika harva teinipoika tietää, mitä feminismi oikein on ja todennäköistä on, että kyseinen kaveri on kirjoittanut yksinkertaisesti aiheen vierestä ja siksi arvosana on huono. Muutaman maallikon kommentti ei tätä miksikään muuta, koska harva ihminen on jaksanut oikeasti perehtyä feminismiin käsitteenä. Mutuilu ei tätä miksikään muuta. Aine voi olla teknisesti hyvä, mutta jos se ei ole otsikon mukainen, niin arvosana ei voi olla kiitettävä. Lisäksi kirjoitus- ja kielioppivirheistä sakotetaan joskus reippaastikin.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aika harva teinipoika tietää, mitä feminismi oikein on ja todennäköistä on, että kyseinen kaveri on kirjoittanut yksinkertaisesti aiheen vierestä ja siksi arvosana on huono.
Tuo on ilman muuta lukematta sanaakaan aineesta erittäin, erittäin todennäköistä. Ja tietenkään arvostelussa ei oteta huomioon sitä, että kirjoittajat ovat teinejä. Tai ainakin teinien pitäisi tuntea tarkkaan feminismin syvin olemus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös