Perussuomalaiset

  • 5 249 817
  • 42 117

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ei asia ole noin yksinkertaista. Vaikka siitä väkisin väännät moista. Lentokoneet on edelleen yleisnimitys lentäville kapistuksille missä on siivet ja moottori. Nazi oli lyhennys nimen omaan Nationalsozialismus puolueesta ja sen jäsenistä. Sosialisteiksi yms. voi edelleen kutsu porukkaa, mutta jos jokin asia koskee yleisesti yhtä tiettyä porukkaa niin sen sanan käyttäminen kontekstinsa ulkopuolella on lähinnä epä-älykästä ja tarkoitushakuista. Tiede on edelleen varsin selvä tästä linjauksestaan, koska vain erittelemällä asiat voimme puhua niistä niiden oikeilla nimillä. Sen sijaan porukka jolla on agenda käyttää sanoja sekaisin, aivan tarkoituksella luodakseen jotain mielikuvia, mitkä ei edes pidä paikkaansa.

Väänsin sen siksi koska mielestäni tuosta koko asiasta vääntäminen on suomeksi sanottuna aivan vitun uus-turhaa - kaikilta osapuolilta. Eikä tässä ollut mitään tarkoitushakuisuutta - ehkä hieman epä-älyllisyyttä. Mahdollisesti?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ja tässähän sinä nyt osoitat, ettet tunne sanan etymologiaa ollenkaan ja aivan itse tuhoat oman argumenttisi.

Haluatko korjata vielä vai lähteistänkö tämän väittämäsi rikki?
Anna tulla vaan. Minä odotan mielenkiinnolla. Kaikki uutistoimistot ja tutkijat tekevät selvän eron nazien ja neo-nazien välille. Jopa ne CNN:t yms. Koska yksinkertaisesti ne ovat eri asioita. Kannattaa oikeasti tutustua asiaan neo-nazi sanaa käytetään tämän tästä, mutta ehdottomasti halutaan tehdä ero sen ja nazin välille, mistähän johtuisi?
 

Tuamas

Jäsen
Anna tulla vaan. Minä odotan mielenkiinnolla. Kaikki uutistoimistot ja tutkijat tekevät selvän eron nazien ja neonazien välille. Jopa ne CNN:t yms. Koska yksinkertaisesti ne ovat eri asioita.

Nazi on todellakin lyhennys sanasta Nationalsozialismus, joka tarkoittaa, TÄTTÄRÄÄ
saksaksi sanaa kansallissosialismi (aatteena).

Puolue josta parahin @BlackWolf tässä puhuu on alkuperäiskielellä Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei, jonka lyhenne on NSDAP ja suomenkielinen nimi Saksan kansallissosialistinen työväenpuolue, tuttavallisemmin ja useammin NSDAP.

Kukaan muu kuin @BlackWolf ei väitä nazi -lyhenteen olevan NSDAPille eksklusiivinen, vaan se johdetaan nimenomaan sanasta nationalsozialismus eli kansallissosialismi.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Nazi on todellakin lyhennys sanasta Nationalsozialismus, joka tarkoittaa, TÄTTÄRÄÄ
saksaksi sanaa kansallissosialismi (aatteena).

Puolue josta parahin @BlackWolf tässä puhuu on alkuperäiskielellä Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei, jonka lyhenne on NSDAP ja suomenkielinen nimi Saksan kansallissosialistinen työväenpuolue, tuttavallisemmin ja useammin NSDAP.

Kukaan muu kuin @BlackWolf ei väitä nazi -lyhenteen olevan NSDAPille eksklusiivinen, vaan se johdetaan nimenomaan sanasta nationalsozialismus eli kansallissosialismi.
Neo-Nazism - Wikipedia (linkki wikipediaan)
Ihmettelen, miten niille on oma sivustonsakkin. Miten uutistoimistot käyttää neo-nazia ja tutkijat kanssa.

Sinä varmaan myös ymmärrät että NSDAP oli saksankielen lyhennös.
The term "Nazi" was in use before the rise of the NSDAP as a colloquial and derogatory word for a backwards farmer or peasant, characterizing an awkward and clumsy person. In this sense, the word Nazi was a hypocorism of the German male name Ignatz (itself a variation of the name Ignatius) – Ignatz being a common name at the time in Bavaria, the area from which the NSDAP emerged.[6][7]
(linkit wikipediaan)
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tyhmä kysyy: eikö sana natsi viittaa tuonne 30-40 -luvun taitteeseen ja neo-nazi lähinnä uusnatsismiin?
Ei kun kaikki uusnatsit on natseja, mutta kaikki sosiaalidemokraatit ei ole Bolsevikkeja (lue Leninin johtamia kommunisteja).
 

Tuamas

Jäsen
Neo-Nazism - Wikipedia (linkki wikipediaan)
Ihmettelen, miten niille on oma sivustonsakkin. Miten uutistoimistot käyttää neo-nazia ja tutkijat kanssa.

Sinä varmaan myös ymmärrät että NSDAP oli saksankielen lyhennös.
(linkit wikipediaan)

Ihmettele ihan rauhassa, siinä on haluttu tehdä pesäeroa kantanatsien ja näiden klanipäiden välille, koska toimintatavoissa, ulkoisissa tunnusmerkeissä ja tavoitteissa on tiettyjä eroavaisuuksia.

NSDAP on saksankielinen lyhennös sanoista Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei

Sinä väitit, aivan oikein:

Nazi oli lyhennys nimen omaan Nationalsozialismus (puolueesta ja sen jäsenistä. )

että nazi on lyhenne sanasta nationalsozialismus, eli suomeksi kansallissosialismi.

Ei ole mitään puoluetta nimeltä "Nationalssozialismus", vaan se on saksankielinen sana joka tarkoittaa kansallissosialismia.

Eli lyhyenä johtopäätösjonona:
Kantasana Nationalsozialismus, tarkoittaa kansallissosialismia
lyhenne yo. kantasanasta on Nazi, tarkoittaa kansallissosialismia/kansallissosialistia.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tyhmä kysyy: eikö sana natsi viittaa tuonne 30-40 -luvun taitteeseen ja neo-nazi lähinnä uusnatsismiin?

EDIT: Ei sillä että olisin tutustunut mistä kinaatte..

Tyhmempi vastaa:

Mikäli nyt joku sanoo Penan olevan natsi, niin mikä tulee mieleen? Tuleeko mieleen se, että Pena on 120-vuotias paperinohuen & läpinäkyvän ihon omaava Hitlerin nimeen vannova SS-mies - vai tuleeko mieleen, että Pena on näitä nykyään sählääviä wannabe-natseja?

Uusnatseilla tarkoitetaan toisen maailmansodan jälkeisiä natsien poliittisia ja sosiaalisia ajatelmia arvossa pitäviä - yleensä mikropeniksen omaavia - henkilöitä.

Saahan nämä nyt tietenkin sekaisin kun oikein helvetisti käsiään heiluttelee ja haluaa väkisin oikeassa olla. Että joo - on niillä eroa jos sitä hakemalla haetaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Minä jo tuohon laitoin Nazi sanan etymologian. Jos et usko että joku sinua viisaampi on oikeassa, niin ihan vapaasti. Minä voin myöntää että olin väärässä siitä, että ko. sana viittasi idiootteihin jo alunperin, kuvittelin sen olleen lyhennös puolueen nimestä, minä olen viisaampi nyt kuin aiemmin. Ei siis mitään tekoa NSDAP:lla tai millään muullakaan lällättelemälläsi.
 

Tuamas

Jäsen
Minä jo tuohon laitoin Nazi sanan etymologian. Jos et usko että joku sinua viisaampi on oikeassa, niin ihan vapaasti. Minä voin myöntää että olin väärässä siitä, että ko. sana viittasi idiootteihin jo alunperin, kuvittelin sen olleen lyhennös puolueen nimestä, minä olen viisaampi nyt kuin aiemmin. Ei siis mitään tekoa NSDAP:lla tai millään muullakaan lällättelemälläsi.

Voin kertoa sinulle jännän jutun, samaa sanaa voidaan käyttää lyhenteenä useammasta kantasanasta, mietipä sitä.

Eli ko. lyhenne/sana tarkoittaa saksan kielessä sekä "urpoa" (mielestäni hyvä suomenkielinen vastine), että lyhennöstä sanasta nationalsozialismus.

Se, että monen mielestä natsit olivat urpoja, oli varmasti syy miksi lyhenne niin hyvin tarttui aikanaan käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Minä jo tuohon laitoin Nazi sanan etymologian. Jos et usko että joku sinua viisaampi on oikeassa, niin ihan vapaasti. Minä voin myöntää että olin väärässä siitä, että ko. sana viittasi idiootteihin jo alunperin, kuvittelin sen olleen lyhennös puolueen nimestä, minä olen viisaampi nyt kuin aiemmin. Ei siis mitään tekoa NSDAP:lla tai millään muullakaan lällättelemälläsi.
Off-topic: on muuten aivan huikeaa parodiaa keskivertopersusta tämä pätkä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä ei kyllä ihan päde, kun laitat avoimelta instagram-tilitä hashtageilla #art, #culture ja toistakymmentä muuta sopivaa.
nuohan aika kivasti karsivat persut ja rajakit pois kohdeyleisestä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tästä on itsellä jämerä mielikuva, että "persuilla" on itse asiassa aika suurta rakkautta vihreiden ideologiseen ytimeen. Molemmilla on hämmästyttävän yhtäläinen näkemys siitä, mitä tapahtuisi kun kaikki meidät jätettäisiin luontoon ilman mitään yhteiskunnan rakenteita ja tukea. Ehkä jopa osalle semmoinen haave.

Sitten se poliittinen puoli ihmisten ja varsinkin tiettyjen ihmisten oikeuksien korostamisessa tekee sen ison eron.

Jos katsotaan laajemmin, länsimaissa on menossa trendi poispäin vihreiden arvoista kohti persujen arvoja. Esimerkiksi turvapaikanhakijoiden ja humanitaarisen maahanmuuton, radikaalin islamin tai aiempaa kriittisemmän EU-näkemyksen osalta. Trump, Brexit, Ukari, Italia, Puola ja oikeistopopulistien nousu myös muualla - kuten Ruotsissa, Ranskassa, Itävallassa, Saksassa jne - on tapahtunut, koska ihmiset haluavat muutosta, eikä vihreät, vasemmistolaiset, koservatiiviliberaalit tai liberaalit ole sitä heidän mielestä kyenneet tarjoamaan. Merkittävää on sekin, että maahanmuuttajataustaiset pitivät esimerkiksi Ruotsissa demarit suurimpana puolueena.

Tämä on se tausta, johon itse toivoisin perinteisiltä konservatiiveilta (ja myös liberaaleilta sekä vihervassareilta) kykyä tulla uudestaan mukaan keskusteluun substanssista. Se vaatisi paljon muutakin, kuin Trumpin tai Huhtasaaren osoittelua tuomarivalinnasta tai gradusta. Surkeinta minusta on se, että mitään vakavasti otettavaa aloitetta ihmiskunnan lähivuosikymmenten jättihaasteista ei saada oikeastaan aina edes keskusteluun, kun ääripäät USA:ssa, EU:ssa ja Suomessa paljastavat toistensa valheita ja taksilaskuja tai vuosikymmenten takaisia mahdollisia seksuaalisia ahdisteluita, joista ei löydy todellista näyttöä tai ne eivät suoraan kosketa tekijänä henkilöä, johon ne on suunnattu, ja media sekä poliitikot keskittyvät aina uudelleen ja uudelleen näihin.

Euroopan oikeistopopulismin nousunkin myötä persuilla on merkittävä mahdollisuus puolen vuoden päästä pidettävissä eduskuntavaaleissa. Halla-aho voi kuitenkin olla rajoittava tekijä kannatukselle. Hän on kuin jostain 1970-luvun virastosta, ei todellakaan massoja kiinnostava kansanvillitsijä. Aika näyttää.
 
Viimeksi muokattu:

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Jos katsotaan laajemmin, länsimaissa on menossa trendi poispäin vihreiden arvoista kohti persujen arvoja. Esimerkiksi turvapaikanhakijoiden ja humanitaarisen maahanmuuton, radikaalin islamin tai aiempaa kriittisemmän EU-näkemyksen osalta. Trump, Brexit, Ukari, Italia, Puola ja oikeistopopulistien nousu myös muualla - kuten Ruotsissa, Itävallassa, Saksassa jne - on tapahtunut, koska ihmiset haluavat muutosta, eikä vihreät, vasemmistolaiset, koservatiiviliberaalit tai liberaalit ole sitä heidän mielestä kyenneet tarjoamaan. Merkittävää on sekin, että maahanmuuttajataustaiset pitivät esimerkiksi Ruotsissa demarit suurimpana puolueena.

Tämä on se tausta, johon itse toivoisin perinteisiltä konservatiiveilta (ja myös liberaaleilta sekä vihervassareilta) kykyä tulla uudestaan mukaan muutoksen kärkeen. Se vaatisi paljon muutakin, kuin Trumpin tai Huhtasaaren osoittelua tuomarivalinnasta tai gradusta. Surkeinta minusta on se, että mitään vakavasti otettavaa aloitetta ihmiskunnan lähivuosikymmenten jättihaasteista ei saada oikeastaan aina edes keskusteluun, kun ääripäät USA:ssa, EU:ssa ja Suomessa paljastavat toistensa valheita ja taksilaskuja tai vuosikymmenten takaisia mahdollisia seksuaalisia ahdisteluita, joista ei löydy todellista näyttöä tai ne eivät suoraan kosketa tekijänä henkilöä, johon ne on suunnattu.

Euroopan oikeistopopulismin nousunkin myötä persuilla on merkittävä mahdollisuus puolen vuoden päästä pidettävissä eduskuntavaaleissa. Halla-aho voi kuitenkin olla rajoittava tekijä kannatukselle. Hän on kuin jostain 1970-luvun virastosta, ei todellakaan kiinnostava kansanvillitsijä.

Oikeistopopulistien uhkakuvat ovat paljon paremmin näkyvillä kansalaisille verrattuna ilmastonmuutokseen. Eittämättä molemmat ovat tietynlaisia uhkakuvia - kuitenkin mikäli tuota miettii vaikka - sanotaan vaikkapa 40-vuoden päähän, niin kyllä eurooppalaisestä näkökulmasta monen ihmisen ja maan kannalta suurempi haaste on Afrikan väestöräjähdys kuin ilmaston lämpeneminen.

Se on sitten eri asia mitä näille asioille voi tehdä. Poliittisen ilmapiirin ollessa se mikä on - eli kärjistetysti persujen kaikki ajatukset ovat perseestä - ja päinvastoin - ei kovin hyvältä näytä. Jonkinlaisella konsensuksella puolin ja toisin saisi paljon enemmän aikaiseksi, mutta se ei sitten sovi kummankaan puolueen agendaan. Mikäli et ole puolellamme - olet meitä vastaan mentaliteetti on molemmilla aika vahvan oloisena läsnä.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Totta @Jesus Shaves ja minusta myös oikeistopopulistit nostavat mm. ilmastonmuutoksen niille taitavasti esille, joille viesti on suunnattu. Vaikkapa juuri Halla-aho, joka totesi viime kuussa näin:

Tavallisen ihmisen pitäisi koko ajan sipsutella varpaillaan ja puhua kieli keskellä suuta, ettei joku loukkaannu, pöyristy ja traumatisoidu. Tavallisen suomalaisen edellytetään koko ajan tuntevan syyllisyyttä kaukaisten maiden ongelmista, ilmastonmuutoksesta, ruokavaliostaan, omasta ihonväristään, sukupuolestaan tai sukupuolisesta suuntautumisestaan. Minun mielestäni tällainen ilmapiiri ei ole positiivinen visio

Jussi Halla-aho: Tavallista suomalaista syyllistetään

Kyllä tuon moni ostaa ainakin puoliksi, sillä siihen on myös todellinen syy, koska ihmiset eivät kaiketi halua itseään syyllistettävän asioista, joille he eivät omasta mielestään voi mitään.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Joo, eihän ilmastonmuutos ole kenenkään meidän vika. Se on muiden syy!
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kyllä luulisi poliitikon osaavan pyytää anteeksi. Mutta Laura vaan haluaa mieluummin laajaa yhteiskunnalista keskustelua keskimästään ongelmasta, jolle ei pysty esittämään yhtään mitään todisteita.
 

kämmäri

Jäsen
Kysymykseen "Aivopesevätkö opet kouluissa?" vastaisin: Kyllä, uskonnon opettajat..

Itse vastaisin: Ehkä

Asiahan on meikäläisellä tavallaan ajankohtainen näin teinien vanhempana. Huomasin alkuviikosta Wilmasta, että äidinkielen tunnilla oli tehty arvosteltava tehtävä nimeltä "Mielipidekirjoitukset".

Kysäisin jälkikasvulta, mistä aiheesta hän sen laati ja miten aihe valittiin. Opettajalta oli saatu kuulemma lista, mutta jos "aihe oli hyvä", niin sitten sai kirjoittaa omasta aiheesta. Näin vanhempana kiinnostaisi kovasti tietää, miten määritellään mikä on "hyvä" aihe mielipidekirjoitukselle ja kuka sen määrittelee ? (tämä "hyvä aihe" on tosin suora lainaus jälkikasvulta ja asiassa voi olla myös "teinilisää").

Jatkoimme keskustelua ja kyselin mistä aiheista te yleensä koulussa puhutte ja mitä te opiskelette. Osaan kysymyksistäni jälkikasvuni vastasi "Joo" ja osaan "Mikä se on ?" Ohessa aiheita joista keskustelimme, jokainen arvatkoon itse mitkä näistä olivat jälkikasvuni mukaan myös tuolla mielipidekirjoitusaihelistalla:

Bruttokansantuote, Feminismi, Pikavippi, Todellinen vuosikorko, Rasismi, Transsukupuolisuus, Inflaatio, Digitalisaatio, Vanhustenhuolto....
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Olisko niin, että YLEn hallintaneuvostoon uineet persut alkaa nyt näkymään agendoillaan kun painetaan vaalikevättä kohti

Jukka Lindström on Twitter

Jukka Lindströmin on myös syytä katsoa peiliin kuukausittain. Tai ehkä tuota knupin yläpään surkastumista hän ei (nuoruuden) ylimielisessä innossaan, alunperinkin älyllisenä keskinkertaisuutena mutta uskossaan vahvana, hän ei vielä kymmeneenkään vuoteen tajua.
Minä vanhuksena tarkkailen itseäni kriittisesti, tylsistyminestäni huolimatta aistin uusia öyhöttäjiä sikiävän suomalaisista eli ennustajaksi ryhdyn, helvetilliseksi visiosfääriksi: kunhan espoolaiset pian nelikymppiset ns. akateemisesti koulutetut perheenäidit täydellisestä elämästään ehtivät nipistää lisää omaa aikaa, päästävät kaikkivaltiaan paheksuntansa muutaman vuoden kuluessa purkautumaan somessa täysillä, niin tuosta ryhmästä kumpuava itsekkäästi tiedostava vajaapäisyys saa jo Lindströminkin vaikuttamaan jotenkin järkevältä.
 

Klausuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Arsenal, Texans
Kyllä luulisi poliitikon osaavan pyytää anteeksi. Mutta Laura vaan haluaa mieluummin laajaa yhteiskunnalista keskustelua keskimästään ongelmasta, jolle ei pysty esittämään yhtään mitään todisteita.

Pikkujoulut menossa?

Selväähän se on, että kouluille määriteltävä vuosittainen opetussuunnitelma ja sen raamit ovat politisoituneet, vai mikä täysin neutraali ulkopuolinen instanssi sen tekee? Minkälaiset todisteet olisivat riittävät ja tyydyttäisivät sinut? Ovatko toimittajat mielestäsi keskimäärin neutraaleja vai tiettyyn poliittiseen suuntaan kallellaan, ja vaikuttaako tämä tietyistä tunteita herättävistä aiheista käytävään keskusteluun?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Oikeistopopulistien uhkakuvat ovat paljon paremmin näkyvillä kansalaisille verrattuna ilmastonmuutokseen. Eittämättä molemmat ovat tietynlaisia uhkakuvia - kuitenkin mikäli tuota miettii vaikka - sanotaan vaikkapa 40-vuoden päähän, niin kyllä eurooppalaisestä näkökulmasta monen ihmisen ja maan kannalta suurempi haaste on Afrikan väestöräjähdys kuin ilmaston lämpeneminen.

Vaikka asiat liittyvät osin toisiinsa, nykytiedoin voisi olla juuri näin. Julkisuudessa suht luotettavina pidetyt ennusteet Afrikan väestömäärän nelinkertaistumisesta (YK) ja maapallon lämpenemisestä 3-5 astetta (IPCC) vuoteen 2100 mennessä vaikuttaisivat toteutuessaan erittäin paljon Eurooppaankin. Tuolloin Afrikassa olisi 4.2 miljardia ihmistä ja yksin Nigeriassa 900 miljoonaa, joiden ainakaan Soininvaara ei uskonut Nigeriaan mahtuvan.

Se on sitten eri asia mitä näille asioille voi tehdä. Poliittisen ilmapiirin ollessa se mikä on - eli kärjistetysti persujen kaikki ajatukset ovat perseestä - ja päinvastoin - ei kovin hyvältä näytä. Jonkinlaisella konsensuksella puolin ja toisin saisi paljon enemmän aikaiseksi, mutta se ei sitten sovi kummankaan puolueen agendaan. Mikäli et ole puolellamme - olet meitä vastaan mentaliteetti on molemmilla aika vahvan oloisena läsnä.

Kyllä näille voisi tehdä paljonkin. Vaikka yksittäisistä poliitikoista esimerkiksi juuri Soininvaara ja Halla-aho ovat esittäneet samantyyppisiä ratkaisuja, kovin laajaa keskustelua ne eivät herätä. Esillä on ovat olleet ainakin kauppa, vienti, verotus, koulutus, syntyvyyden säännöstely, kaupungistumisen tukeminen, Euroopan ja Kiinan toimet jne. Substanssitasolla ja esimerkiksi juuri Soininvaaran ja Halla-ahon näkemyksissä yhteisiäkin ratkaisuja löytyy, mutta siihen se sitten helposti jääkin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ohessa aiheita joista keskustelimme, jokainen arvatkoon itse mitkä näistä olivat jälkikasvuni mukaan myös tuolla mielipidekirjoitusaihelistalla:

Bruttokansantuote, Feminismi, Pikavippi, Todellinen vuosikorko, Rasismi, Transsukupuolisuus, Inflaatio, Digitalisaatio, Vanhustenhuolto....

Koska monikaan asia ei ole keskustelevalle yhteistyölle ongelmallisempaa kuin olettaminen, ja sen olettaminen että muut olettavat, haluaisin kuulla ihan itsesi kertomana havaintosi ja käsityksesi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös