Ihan mutuna heitän, että usein tarkastuskin on melkoisen pintapuolista ja työtä ei edes lueta kokonaisuudessaan läpi.
Se on kuitenkin ihan tärkeä ja olennainen osa sen opettajan duunia, joten olisi kyllä aika meisinkiä jättää lukematta.
Toki näitäkin tapauksia on, jossa opiskelija vain halutaan pois "jaloista" ja saada valmistumaan. Näinhän kävi esim. Kankaanpään amk'ssa (Juttu Yleen), jossa toki kuvataidelinjalla kirjallinen työ on vain "pakollinen paha" ja itse opinnäyte on 50% sitä, että tekee jonkun taidehässäkän valmistuessaan. Mutta onhan tuo pahimmillaan läpsyttelyä, jossa ei ole mitään järkeä (fun fact: Järkyttynyt rehtori taisi itse toimia muuten tuon tarkastajana).
Kyllä tuo nyt silti sellainen "loppuvastus" ja kypsyysnäyte on. Mielestäni ihan oikein riepotella, jos joku plagioi. Varsinkin julkinen henkilö Huhtasaari (joka pyrki maan julkisimpaan duuniin, muuten) , jolla on jo aikaisemmin näitä kopiointiongelmia ollut, saa kyllä ihan ansiosta lokaa.
Huhtasaaresta olen itse kuullut muuten Porin opettajis-väeltä jo viime vuonna, että täti on aika sluiba tyyppi, joka kopioi muiden töitä ja on vähän laiska. Tuolloin puhuttiin digitaaliopettamisesta, mutta tämä menee kyllä linjaan hienosti.