Kun nyt laajennat keskustelun joukkoliikenteeseen yleensä, niin siinä on ihan helvetin hyvä esimerkki, miten Onnibussin tulo markkinoille on parantanut kuluttajien tilannetta markkinoilla paremmin kuin mikään säätely ikinä missään.
Minulle silti passaa Sotemainen valinnanvara eli senkun säilytetään nykyinen taksijärjestelmä kunhan kuka tahansa saa sen kanssa vapaasti kilpailla. Ihan niinkuin Onnibussikin on saanut tuoda lisää tarjonta kommunisti-liikenteiden rinnalle.
Onnibussit ovat paikoin parantaneet tilannetta huomattavasti ja olen tuosta asiasta täysin samaa mieltä, eli kuluttajien tilanne on selvästi parantunut kaukoliikenteen osalta.
Taksiasiassakaan minua ei niinkään huoleta ns. tavallisen kulkijan aseman raju heikentyminen "Viron mafia"-tyyppisiä taksitilanteita lukuun ottamatta (esim. Tallinnassa homma ei toimi kaksisesti eivätkä viranomaiset puutu mafiataksien puuhailuihin). Mutta taksikyydeillä on tärkeä asema erityiskuljetuksissa kuten koulukyydit, Kela-kyydit sekä liikunta- ja kulkurajoitteisten tuetut matkat jotka mahdollistavat liikkumisen asioille (ja mahdollistavat ylipäätään elämisen muualla kuin neljän seinän sisällä). Myös esimerkiksi pyörätuolia käyttävät saavat tilattua itselleen taksikeskuksesta taksin johon pyörätuoli mahtuu ilman arpomista siitä, mikä firma mahtaisi ottaa kyytiin, minkäkokoinen auto on tällä kertaa paikalle tulossa ja mahtaako kuski laittaa tuolia kokoon ja auton tavaratilaan ilman erillistä säätämistä.
Asiasta oli kerran juttua virolaisen taksikuskin kanssa, eikä hänen mukaansa esim. Tallinnassa ole mitään kummempia erikoispalveluita eli jos on rahaa niin sitten voi tilata mitä lystää mutta jos/kun ei ole (esim. harvoilla vammaisilla lompakko on pullollaan rahaa) niin sitten jäävät kotiin syrjäytymään. En kaipaisi Suomeenkaan mitään tilannetta, jossa esteettömiä palveluita tarvitsevien vaihtoehtona on joko kova varallisuus, syrjäytyminen kotona tai tilanne, jossa kuljetus on kilpailutettu halvimman "riksakuskin" tai kuorma-auton lavan mukaan.
Vastaava huoli on kirjattu myös
Liikenne- ja viestintäministeriön viimevuotiseen lausuntoon liikennekaaren uudistuksesta:
"Vammaisjärjestöt ymmärsivät lausunnoissaan digitalisaation edistämisen tavoitteita. Järjestöjä kuitenkin huolestutti se, miten esteettömiä kuljetuksia tarvitsevien asiakkaiden erityistarpeista kyetään huolehtimaan sääntelyä purettaessa."
Ylen uutisessahan valiokunta ilmoitti, että se "kantaa huolta taksipalvelujen hinnoittelusta, taksimittarista ja kuitinantovelvollisuudesta sekä
esteettömien palvelujen saatavuudesta.
Lakimuutosten seurauksia valiokunta haluaa seurata tiiviisti. Jos muutoksilla on kielteisiä vaikutuksia palvelujen saatavuuteen, tasapuolisiin kilpailun edellytyksiin tai harmaan talouden torjuntaan, niihin tulee reagoida."
Mutta näin lain näkökulmasta on ihan sama "kannetaanko huolta" jos asiaa ei ole lakiin selkeästi kirjattu. Huolen kantaminen ei juridisesti vaikuta sen enempää kuin vaikkapa kirjeet joulupukille. Asiat voidaan saada päin helvettiä monen erityistarpeita kaipaavien osalta äkkiväärillä lainmuutoksilla ja ne voivat myös pysyä sellaisina ellei niitä sitten jälkikäteen korjailla lainmuutoksilla, jossa menee sitten taas vuosia. Vähän niin kuin kepulaisten sorvaama "paskalaki" tai monet muut vastaavat.