Perussuomalaiset

• 6 001 342
  • 46 689

Miguel

Jäsen
Siis mitä jos mulle syntyy valkoinen poika, jonka nimeksi tulee Matti Petteri Virtanen, joka haaveilee telkkarin edessä olevansa isona Ville Peltonen ja pelaa pihalla muiden kanssa lätkää selostaen huutaen omaa peliään "ja hän tulee hän kikkaa hän menee menee menee ja laukoo JEEE SUOMI VOITTAAAAA!"

Miten toimin tuossa tilanteessa? Poika korvista sisälle ja arestia Suomen huutamisesta?

Käsittääkseni perunan lainaamassa kohdassa puhuttiin koulun piirissä tehtävästä tapakasvatuksesta ja "valistuksesta". Sinä puhut esimerkissäsi vain kodista, et koulusta.

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Tuijotan nyt tuota lainattua ja olen lukenut sen 15 kertaa etu- ja takaperin, mutta olen täysin ymmällä mitä peruna yrittää sanoa. Siis mitä oikeasti nyt haetaan? Suomalaisia lapsia ei saa opettaa olemaan ylpeitä suomalaisuudestaan? Mitä jos ovat sitä luonnostaan? Pitääkö se kitkeä pois? Siis mihin helvettiin juuri tartuin? Valistakaa nyt äkkiä joku.

Siis mitä jos mulle syntyy valkoinen poika, jonka nimeksi tulee Matti Petteri Virtanen, joka haaveilee telkkarin edessä olevansa isona Ville Peltonen ja pelaa pihalla muiden kanssa lätkää selostaen huutaen omaa peliään "ja hän tulee hän kikkaa hän menee menee menee ja laukoo JEEE SUOMI VOITTAAAAA!"

Miten toimin tuossa tilanteessa? Poika korvista sisälle ja arestia Suomen huutamisesta?

Lyhyesti: Tendenssin pitäisi olla se, että ei ole mitään väliä minkä maalainen olet vaan mitä teet. Suomalaisia lapsia ei saa opettaa olemaan ylpeitä suomalaisuudestaan, koska tähän ei ole mielestäni perusteita. Oikeastaan voisin heittää pallon sulle: miksi meidän pitäisi lapsia olemaan ylpeitä suomalaisuudestaan?

Esimerkkisi koskee sinun yksityistäelämää ja siinä voit tehdä niin kuin haluat. Ei kiinnosta.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Persujen ohjelmasta löytyy yksi erittäin hyvä kohta eli työttömien maahanmuuttajien sijoittaminen muualle kuin kalliisiin kaupunkeihin. Ei ole mitään järkeä siinä että valtio/kunnat maksavat maahanmuuttajat alueille jossa kämppien hinnat ovat sitä luokkaa että monella työssäkäyvälläkin on vaikeata selvitä vuokrien kanssa.

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Käsittääkseni perunan lainaamassa kohdassa puhuttiin koulun piirissä tehtävästä tapakasvatuksesta ja "valistuksesta". Sinä puhut esimerkissäsi vain kodista, et koulusta.
Olinpas ajattelematon. Siirretään poika pelaamaan liikuntatunnille ja toistetaan kysymys.

Siis minä olen vielä todella kaukana jostain Timo T.A. Mikkosesta. Silti olen aivan klapilla päähän hakattu lukiessani, että kansallismielisyys ja terve ylpeys kotimaastaan on jonkun suomalaisen mielestä niin väärin, että sitä on aktiivisesti vastustettava. Ei vaan mahdu kaaliin. Minä jopa ymmärrän miksi joku tappaa, raiskaa, kiduttaa, kannattaa tuulivoimaa tai toimii jotenkin muuten päinvastoin minun moraalikäsitykseen verrattuna, mutta tämä kansallismielisyyden aktiivinen vastustaminen menee täysin ohi. Vähän sama jos joku tulisi sanomaan, että mansikan syönti on murha. Olen rehellisesti ja avoimesti äimän käkenä.

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Olinpas ajattelematon. Siirretään poika pelaamaan liikuntatunnille ja toistetaan kysymys.

Siis minä olen vielä todella kaukana jostain Timo T.A. Mikkosesta. Silti olen aivan klapilla päähän hakattu lukiessani, että kansallismielisyys ja terve ylpeys kotimaastaan on jonkun suomalaisen mielestä niin väärin, että sitä on aktiivisesti vastustettava. Ei vaan mahdu kaaliin. Minä jopa ymmärrän miksi joku tappaa, raiskaa, kiduttaa, kannattaa tuulivoimaa tai toimii jotenkin muuten päinvastoin minun moraalikäsitykseen verrattuna, mutta tämä kansallismielisyyden aktiivinen vastustaminen menee täysin ohi. Vähän sama jos joku tulisi sanomaan, että mansikan syönti on murha. Olen rehellisesti ja avoimesti äimän käkenä.

Jos tuo sinun esimerkki tapahtuisi koulussa, niin ei tietenkään pidä mennä vetämään korville tai kieltämään. Mutta kyllä raja pitää vetää siihen, että ei koulussa voi aktiivisesti opettaa olemaan kansallismielisiä (vrt. emme voi opettaa kaikkien pitää huutaa että jee jee Suomi voittaa). Kansallisuusmielisyys on ihan puhtaasti henkilökohtainen moraalikysymys = ei kuulu kouluun

Edelleen: Mitä perusteita meillä on kansallisuusmielisyydelle nykypäivän Suomessa? Miksi sillä pitäisi olla väliä?

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Silti olen aivan klapilla päähän hakattu lukiessani, että kansallismielisyys ja terve ylpeys kotimaastaan on jonkun suomalaisen mielestä niin väärin, että sitä on aktiivisesti vastustettava. Ei vaan mahdu kaaliin. Minä jopa ymmärrän miksi joku tappaa, raiskaa, kiduttaa, kannattaa tuulivoimaa tai toimii jotenkin muuten päinvastoin minun moraalikäsitykseen verrattuna, mutta tämä kansallismielisyyden aktiivinen vastustaminen menee täysin ohi. Vähän sama jos joku tulisi sanomaan, että mansikan syönti on murha. Olen rehellisesti ja avoimesti äimän käkenä.

Samoin. En ole mikään erityisen isänmaallinen ihminen, mutta silti olen iloinen ja ylpeä siitä, että olen saanut syntyä tänne Suomeen. Kansallismielisyyden vastustaminen lienee jotain peruja niistä ajoista, jolloin kaikki rumaan itänaapuriimme liittyvä oli huisin hienoa ja edistyksellistä ja kaikki Suomeen liittyvä taas kamalan taantumuksellista. Asetelma on proletariaatin unelmavaltion romahdettua vain vaihtunut siten, että nyt jalustalla on "kommari-koljan" sijaan "mamu-mehmed", jota oman kulttuurin kustannuksella puffaten voi sitten päteä ja olla hieno sekä tiedostava ihminen.

Täältä muuten pointsit Persujen listalle, paljon asiaa(ja jopa yllättävänkin paljon). En ole kuitenkaan vielä vakuuttunut äänestämisestäni suuntaan tai toiseen, mutta ihan kiva, että joku puolue esitti hyviäkin ehdotuksia pitkästä aikaa.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt kun tuli tuo pumaska lukaistua, niin olihan tuo yllättävän maltillinen ja tolkullinen paperi. Ei tosin välttämättä kovin realistinen eikä varsinkaan juuri missään kysymyksissä oman arvomaailmani mukainen, mutta kun täälläkin on konkretiaa huudeltu, niin kiva että sellaista on nyt tarjottu.

Tämä kohta tuossa kuitenkin yllätti minut täydellisesti: "Taide on kaikissa muodoissaan yksi kulttuurin peruselementeistä. Suomalainen taide, esittävä ja ei esittävä, on ollut perinteisesti arvostettua. Kirjallisuutemme, arkkitehtuurimme, kuvataiteemme, muotoilumme, säveltaiteemme jne. ponnistavat vankalta pohjalta. Perussuomalaiset kokevat suomalaisen kulttuuriperinnön säilyttämisen olevan ensisijaista postmodernin nykytaiteen tukemiseen verrattuna. Valtion myöntämiä kulttuuritukirahoja on ohjattava siten, että ne vahvistavat suomalaista identiteettiä. Tekotaiteelliset postmodernit kokeilut sen sijaan olisi syytä jättää taloudellisesti yksittäisten henkilöiden ja markkinoiden vastuulle."

Onko siis todella niin, että perussuomalaiset nyt julkisesti ilmoittautuvat suomalaisen korkeakulttuurin tukijoiksi, kun tähän asti kaikissa pöydissä on huudeltu siihen sävyyn, että kulttuurin tukia pitäisi leikata rajusti ja kaiken kulttuurin pitää elättää itse itsensä?

Tämä on varmaan myös ymmärrettävä niin, että perussuomalaisten mielestä musiikkitalo on ihan ok juttu, mutta harrastustilat nuorille post-moderneille taiteilijoille tai treenikämpät amerikan hapatusta veivaaville nuorille nälkäisille kolleille ovatkin sitten vasta toissijainen tukemisen kohde.

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Samoin. En ole mikään erityisen isänmaallinen ihminen, mutta silti olen iloinen ja ylpeä siitä, että olen saanut syntyä tänne Suomeen. Kansallismielisyyden vastustaminen lienee jotain peruja niistä ajoista, jolloin kaikki rumaan itänaapuriimme liittyvä oli huisin hienoa ja edistyksellistä ja kaikki Suomeen liittyvä taas kamalan taantumuksellista.

Siis, en minä vastusta kansallisuusmielisyytä kunhan se on yksityistä / henkilökohtaista. Kansallisuusmielisyys on rinnastettavissa uskontoon. Eihän me koulussakaan voida sanoa, että nyt on pakko uskoa jumalaan / jeesukseen / allah / ukko-ylijumalaan...

Itse en ole kansallismielinen, koska näe en siihen mitään perusteita eikä se luo minulle mitään lisäarvoa.

Miguel

Jäsen
--
Silti olen aivan klapilla päähän hakattu lukiessani, että kansallismielisyys ja terve ylpeys kotimaastaan on jonkun suomalaisen mielestä niin väärin, että sitä on aktiivisesti vastustettava. Ei vaan mahdu kaaliin.

En minä ainakaan vastusta ihmisten tervettä ylpeydentuntoa suomalaisuudesta. Enkä kansallismielisyyttä, kunhan sillä ei tarkoiteta esim. muukalaisvihamielisyyttä.

Mutta ihmettelyäsi selventämään pari ihmettelevää vastakysymystä. Miksi sitä kansallismielisyyttä pitäisi opettaa koulussa, ja eikö sitä tähän asti olla riittävästi vaalittu? Kuuluuko sitä opettaa myös maahanmuuttajataustaisille oppilaille? Vai aikovatko persut siivota maahanmuuttajat ja heidän jälkeläisensä pois Suomen kouluista?

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Samoin. En ole mikään erityisen isänmaallinen ihminen, mutta silti olen iloinen ja ylpeä siitä, että olen saanut syntyä tänne Suomeen. Kansallismielisyyden vastustaminen lienee jotain peruja niistä ajoista, jolloin kaikki rumaan itänaapuriimme liittyvä oli huisin hienoa ja edistyksellistä ja kaikki Suomeen liittyvä taas kamalan taantumuksellista.

Joo, samaa perua taitaa olla tämä suomalaisten surkea kansallinen itsetunto. Meinaan kun vaikka Egyptissä tapahtuu historiallinen vallankumous ja maa etsii tietä demokratiaan, niin mitä kysyy suomalainen toimittaja?" Ovatko Egyptiläiset muuttaneet suhtautumistaan suomalaisiin?" Sehän se tienkin paikallisilla aina ensimmäisenä mielessä pyörii.
Sen verran saisi puolestani kansallisylpeyttä oikeasti opettaa, että ei tarvitsi niin paljon nöyristellä muiden edessä, eikä edes välittää mitä kaikki meistä ajattelevat. Suomi on kuitenkin hyvä maa, ehkä jopa oikeastikin (eikä vaan Newsweekissä) yksi parhaista. On täällä paljon parannettavaa, mutta suurimmassa osassa maita asiat on vielä huonommin. Kyllä siinä on aihetta hyvään kansalliseen itsetuntoon ja tiettyyn ylpeyteenkin.

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Edelleen: Mitä perusteita meillä on kansallisuusmielisyydelle nykypäivän Suomessa? Miksi sillä pitäisi olla väliä?
Esimerkiksi sitä väliä, että kiitos suomalaisuuden voit puhua noin levottomia pelkäämättä vapautesi tai turvallisuutesi puolesta. Pikaisen kirjoitushistoriaan kurkkaamisen perusteella voisin täsmäaseena mainita myös ilmaisen koulutuksen ja opintotuen. Nuo sinullekin kelpaavat edut ja niiden tuoma hyvinvointisi ovat yksin suomalaisen arvomaailman mahdollistamia. Maailmanlaajuiset arvot ovat jotain aivan muuta. Illuusioita, fantasioita ja haaveita voi olla, mutta valitettavasti niistä koituu reaalimaailmaan siirrettynä pelkkää pahaa kaikille osapuolille.

Mutta joo aika kauraahan tämä nyt. Joku on selvästi reppureissaamassa kuullut pössybaarissa yhteisiä "We are all citizens of world"-ajatuksia ja niellyt kaiken koukkuineen päivineen. Onnea vaan tuolla tiellä. Minä en sorru tämän enempää tuohon ajatusleikkiin ja tämä ei todellakaan tarkoita taka-askelia. Vaikka tämä Jatkiksessa näpyttely aika turhaa onkin, niin rajansa kaikella.

Eihän me koulussakaan voida sanoa, että nyt on pakko uskoa jumalaan / jeesukseen / allah / ukko-ylijumalaan
Tämä ei liity minun osalta kansallismielisyyteen, vaan kommentoin tätä asetelmaa evlut-kirkko vs. islam.

Luterilaista kirkkoa on helppo lyödä, koska se ei lyö takaisin. Olisi mielenkiintoista lukea (vaikka linkin kautta), että miten maahanmuuttomyönteiset tahot näkevät Islamin leviämisen Suomessa? Ja koska about samat tahot ajavat myös seksuaalivähemmistöjen asiaa, niin löytyykö munaa vaatia imaameja siunaamaan (vai mitä ne tekevätkään) homosuhteita? Mites nais-imaamien asema? Jos ja kun Suomeen perustetaan ensimmäinen, toinen ja kolmas islamilainen koulu, niin onko niiden perustaminen ja mitä niiden seinien sisällä opetetaan ihan harmitonta vai löytyykö kiveksiä kieltää höpölöpöuskonnon opetus? Kuka perustaa ekana eroa-islamista.fi -saitin? Jos nämä kysymykset kieltää alkuunsa, niin mitä Suomi tekee tällä hetkellä toisin kuin ne muut Euroopan maat, jotka maksavat jo kovaa hintaa holtittomasta maahanmuutosta?

Minä näen näiden kysymysten takana todella huolestuttavan kehityksen ja siksi persujen äänestäminen on erinomainen vaihtoehto.

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Persujen ohjelmasta löytyy yksi erittäin hyvä kohta eli työttömien maahanmuuttajien sijoittaminen muualle kuin kalliisiin kaupunkeihin. Ei ole mitään järkeä siinä että valtio/kunnat maksavat maahanmuuttajat alueille jossa kämppien hinnat ovat sitä luokkaa että monella työssäkäyvälläkin on vaikeata selvitä vuokrien kanssa.

Oliko ohjelmassa toimenpiteet miten tämä aiotaan toteuttaa? Jos puhutaan kuntapaikkojen myöntämisestä, niin olisi erittäin hyvä ajatus, että kaikkia kuntia patistettaisiin osallistumaan yhteiseen asiaan. Muutenhan ihmisillä on vapaaliikkuvuus maassa.

Oman pikaluvun suosikkeja oli "Tällä hetkellä alhainen opintotuki, venyvät opiskeluajat ja alhainen syntyvyys ovat parhaita ja samalla pahimpia esimerkkejä nykyisen koulutuspolitiikan väärästä suunnasta."

Kaikkivoipaista on koulutuspolitiikka, kun syntyvyyskin alenee...

Yritätkö olla sarkastinen? Jos yrität, niin mielelläni kyselisin perusteluja. Itse en ole mikään lääkäri tahi kätilö, mutta kyllä se käsittääkseni saattaa vähän syntyvyyteen vaikuttaa, että naisihmiset istuvat siellä koulun penkillä kolmekymppisiksi asti (osa varmaan kolmivitosiksikin tirplatutkintoja vedellen). Hedelmällisyys kun kuitenkin alkaa jossain vaiheessa naisella karista iän myötä.

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Kerro tästä lisää. Onko se ulkoisvaikutusta, kun ilmastohömppäpäätöksillä suomalainen tehdas menettää kilpailukykynsä, laittaa lapun luukulle ja jatkossa sama tuotanto tehdäänkin maassa, joka ei välitä vittujakaan päästöistä, työntekijöiden hyvinvoinnista tai yhtään mistään muusta paitsi voiton maksimoimisesta. Onko tälle vaikutukselle nimi?

No, kiitos AnaMasalle, kun vastasit puolestani..:) Eipä tuohon paljon lisättävää ole.

Viittä vaille luettu tuo puolueohjelma ja hyvältähän tuo näyttää. Jossain kohtaa ehkä on vähän liiallistakin paatosta, mutta asiallinen paketti kaikenkaikkiaan.

Ylivoimaisesti nautinnollisin kohta oli tuo monikulttuurisuuspohdinta ja siitä jäi mieleen seuraava itsestäänselvä lause, joka osaltaan puhkaisee monikulttuurisuuskuplan:

"Ilman kansallisia identiteettejä ei olisi monikulttuurisuuttakaan."

Niinpä, tämä tuntuu vaan jatkuvasti monikulttuurivihreiltä unohtuvan. Tai sitten kyse on vain suomalaiskansalliskulttuurin vastustamisesta/väheksymisestä, joka voidaan lukea myös puhtaaksi rasismiksi.

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Kiitoksia asiallisesta vastauksesta AnaMasa tuohon kansallisuusmielisyys juttuun. Tiivis paketti, mutta en näe asiaa noin yksinkertaisena. Moni noista asioista mitä luettelit pitää paikkansa ehkä vielä 30 - 50 vuotta sitten, mutta kun mietitään että minne halutaan mennä niin ne eivät ole enää yhtä relevantteja. Lyhyesti: meidän pitäisi tähdätä "We are all citizens of world"-tyyppiseen maailmaan, vaikkakin sinne on pitkä matka, koska on ainoa oikeasti tasa-arvoinen malli.

Kerro tästä lisää. Onko se ulkoisvaikutusta, kun ilmastohömppäpäätöksillä suomalainen tehdas menettää kilpailukykynsä, laittaa lapun luukulle ja jatkossa sama tuotanto tehdäänkin maassa, joka ei välitä vittujakaan päästöistä, työntekijöiden hyvinvoinnista tai yhtään mistään muusta paitsi voiton maksimoimisesta. Onko tälle vaikutukselle nimi?

eli siis on moraalisesti oikein varastaa kun muut varastaa?

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Esimerkiksi sitä väliä, että kiitos suomalaisuuden voit puhua noin levottomia pelkäämättä vapautesi tai turvallisuutesi puolesta. Pikaisen kirjoitushistoriaan kurkkaamisen perusteella voisin täsmäaseena mainita myös ilmaisen koulutuksen ja opintotuen. Nuo sinullekin kelpaavat edut ja niiden tuoma hyvinvointisi ovat yksin suomalaisen arvomaailman mahdollistamia. Maailmanlaajuiset arvot ovat jotain aivan muuta. Illuusioita, fantasioita ja haaveita voi olla, mutta valitettavasti niistä koituu reaalimaailmaan siirrettynä pelkkää pahaa kaikille osapuolille.

Mutta joo aika kauraahan tämä nyt. Joku on selvästi reppureissaamassa kuullut pössybaarissa yhteisiä "We are all citizens of world"-ajatuksia ja niellyt kaiken koukkuineen päivineen. Onnea vaan tuolla tiellä. Minä en sorru tämän enempää tuohon ajatusleikkiin ja tämä ei todellakaan tarkoita taka-askelia. Vaikka tämä Jatkiksessa näpyttely aika turhaa onkin, niin rajansa kaikella.

Vahva komppaaminen jatkuu...

Tuo on asia, mikä pistää myös sivuunkirjoittanutta vituttamaan välillä niin, että veri loppuu varpaista asti. Nämä vitun sinnearhinmäetstubidit lässyttävät vuoronperään tuota samaa paskaa ja unohtavat sen, mitä tämä läpimätä ja junttimainen suomalaisuus on saanut lopulta aikaan. Juuri sen, että vapaa-ajattelijahihhulit saavat pilkata Jullea ja Jesseä niin paljon, kuin ateistisielu sietää, ilman pelkoa julkisesta päänirroituksesta, mitä olisi ehkä tarjolla jossain ah niin modernissa ja suvaitsevaisessa kulttuurissa. Meneppä Venäjälle tekemään transseksuaalinen nukketeatterikuvaus Stalinista ja Leninistä ja sen jälkeen pyytämään duumalta apurahoja.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Ilman kansallisia identiteettejä ei olisi monikulttuurisuuttakaan."

Niinpä, tämä tuntuu vaan jatkuvasti monikulttuurivihreiltä unohtuvan. Tai sitten kyse on vain suomalaiskansalliskulttuurin vastustamisesta/väheksymisestä, joka voidaan lukea myös puhtaaksi rasismiksi.

Koska tunnistan tämän koskevan osittain itseäni, voin kertoa, että ei unohdu. Minulla on vieraita kulttuureita jopa oman kotini seinien sisäpuolella (hui kauhistus) eikä se minun kansallista identiteettiäni lainkaan hetkauta. Tosin ihan mielelläni anna tälle toisenkin kulttuurin edustajalle mahdollisuuden toteuttaa omaa kulttuuriaan. Ja lasten kohdalla vähän niinku sillai puolet ja puolet.

Ja sama sitten tietysti koko yhteiskuntaan laajennettuna.

Ja kulttuuri-sanalla tässä ei tarkoiteta esimerkiksi rikollista toimintaa, jolla aika harvoin on tekemistä varsinaisesti kulttuurin kanssa.

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Siis, en minä vastusta kansallisuusmielisyytä kunhan se on yksityistä / henkilökohtaista. Kansallisuusmielisyys on rinnastettavissa uskontoon. Eihän me koulussakaan voida sanoa, että nyt on pakko uskoa jumalaan / jeesukseen / allah / ukko-ylijumalaan...

Itse en ole kansallismielinen, koska näe en siihen mitään perusteita eikä se luo minulle mitään lisäarvoa.

Kai sitten vastustat myös muiden kulttuurien ja uskontojen edustajia(burkhat, huivit etc), jotka julkisesti julistavat sitä mitä ovat? Vai onko kyse siitä, että vain suomalaisen valtakulttuurin edustajien tulisi pitää kansallistunne piilossa?

Se on nimittäin niin, että ainakin muslimit näppärästi yhdistävät sekä mainitsemasi uskonnon, elämäntavan ja politiikan. Siihen nähden terve suomalainen kansallistunne ja käsitys kuulumisesta länsimaisen sivistyksen piiriin(johon siis kuuluu tasavertaisuus, sananvapaus, uskonnonvapaus ym.) on ihan aiheellinen vastavoima olla olemassa(.. näitähän ei ah edistyksellisistä iraneista ym. paljoa löydy). Ei kansallismielisyys ole siis sama asia, kuin joku Hitler Jugend maalaamassa "ausländer raus!" tekstejä Kiinalaisen ravintolan seinään.

Itse uskon siihen, että kaikille kulttuureille on maailmassa tilaa jossain olla. Mutta sitä en hyväksy sitä, että tungetaan ensin muiden maille ovista sekä ikkunoista sisään ja ryhdytään seuraavaksi kuitenkin elämään täysin vain omien lakien, moraalikäsitysten ym:n varassa vähät välittäen uuden kotimaan ja kulttuurin normeista. Tähän kun lisätään vielä joidenkin tapauksissa rikollinen ura, niin mihin muuhun tätä ilmiötä voi oikeastaan verrata, paitsi loisen ja isännän epäterveeseen suhteeseen?

Ja jos PerusS on konkreettisesti tekemässä jotain näiden asioiden parantamiseksi, niin hmm, melkeinpä voisin ääneni heille antaa.

Viimeksi muokattu:

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Vahva komppaaminen jatkuu...

Tuo on asia, mikä pistää myös sivuunkirjoittanutta vituttamaan välillä niin, että veri loppuu varpaista asti. Nämä vitun sinnearhinmäetstubidit lässyttävät vuoronperään tuota samaa paskaa ja unohtavat sen, mitä tämä läpimätä ja junttimainen suomalaisuus on saanut lopulta aikaan. Juuri sen, että vapaa-ajattelijahihhulit saavat pilkata Jullea ja Jesseä niin paljon, kuin ateistisielu sietää, ilman pelkoa julkisesta päänirroituksesta, mitä olisi ehkä tarjolla jossain ah niin modernissa ja suvaitsevaisessa kulttuurissa. Meneppä Venäjälle tekemään transseksuaalinen nukketeatterikuvaus Stalinista ja Leninistä ja sen jälkeen pyytämään duumalta apurahoja.

Ymmärrän tämän aspektin ja on tärkeää, että on alueita, jossa uskotaan vapauteen näin paljon. Hienoa, mutta silti minua kalvaa:

Kärjistetysti: En minä ole tehnyt mitään sen eteen, että meillä on liberaali maa. Tämä ei ole minun ansiota. Joo, olen äänestänyt, mutta yhdellä äänellä ei ole mitään arvoa. Fundamentaalilla tasolla minä en ole tehnyt mitään erilaista verrattuna vaikka tähän venäläiseen. Miksi minun pitäisi olla ylpeä siitä, että olen ollut lähellä henkilöitä, jotka on valinnut hyvin? Sehän on vain puhdasta tsägää. Itse ainakin voin olla ylpeä asioista, joita itse olen tehnyt.

Tän paremmin en osaa asiaa selittää nyt. En tiedä ymmärsittekö.

Ps. en ole ikinä reppureissanut.

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Ja kulttuuri-sanalla tässä ei tarkoiteta esimerkiksi rikollista toimintaa, jolla aika harvoin on tekemistä varsinaisesti kulttuurin kanssa.

Toisaalta vaikkapa romani-kulttuurissa, suorastaan kansan identiteetissä perustellaan rikollista toimintaa. Romaneilla on Jumalan antama oikeus varastaa muilta. Ja samaan tapaan vaikkapa Afrikan heimokulttuureissa moraalikoodisto on eri omaa heimoa kohtaan kuin muita kohtaan. On tärkeää pohtia missä määrin esim. Suomessa tulee suvaita aluperäisille asukkaille vieraita ja haitallisena kokemia tapoja. Maassa maan tavalla ei ole mielestäni ollenkaan liikaa vaadittu, ja sitä noudattavat maahantulijat ovat enemmän tervetulleita kuin kaikkien elämää vaikeuttamaan pyrkivät.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kärjistetysti: En minä ole tehnyt mitään sen eteen, että meillä on liberaali maa. Tämä ei ole minun ansiota. Joo, olen äänestänyt, mutta yhdellä äänellä ei ole mitään arvoa. Fundamentaalilla tasolla minä en ole tehnyt mitään erilaista verrattuna vaikka tähän venäläiseen. Miksi minun pitäisi olla ylpeä siitä, että olen ollut lähellä henkilöitä, jotka on valinnut hyvin?

Minusta patriotismi ja nationalismi ovat asioita, jotka voivat olla myös hyvin terveitä vaikutukseltaan. Jos yhteiskunta olisi vain kokoelma taustattomia, hedonistisia kuluttajia niin pysyisikö se lopulta mitenkään koossa? Mutta jos se koostuisi vaan fanaattisista monokultturisteista niin ei sillä silloinkaan kovin hyvin menisi. Itse tunnen suomalaisena liberaalina ylpeyttä liberaalidemokraattisesta tasavallastamme ja siitä miten pystyimme sitkeästi säilyttämään demokratiamme viime vuosisadan myrskyissä. Sydäntäni lämmittää esimerkiksi K.J.Ståhlbergin kuivakka kirjoitus Helsingin Sanomissa juuri Helsingin vapauttamisen jälkeen vuonna 1918, jossa puolusti tasavaltaa ja demokratiaa tilanteessa, jossa kiihkomielet olivat miettimässä suurin piirtein puna-ongelman loppuratkaisua - tai vaikkapa kenttäsynagoga Syvärillä muutaman kilometrin päästä saksalaisten asemista. Tämä on toki leimallisesti liberaalia isänmaallisuutta, joka ei kohdistu etniseen kansakuntaan vaan sen muodostamaan pluralistiseen ja liberaaliin valtioon, jonka kansalaisuus ei perustu genetiikalle tai tietylle kulttuuriselle taustalle.

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Onko siis todella niin, että perussuomalaiset nyt julkisesti ilmoittautuvat suomalaisen korkeakulttuurin tukijoiksi, kun tähän asti kaikissa pöydissä on huudeltu siihen sävyyn, että kulttuurin tukia pitäisi leikata rajusti ja kaiken kulttuurin pitää elättää itse itsensä?

Kyllähän tämä alkaa kuulostaa ihan tutulta kulttuurikannanotolta eurooppalaisesta lähihistoriasta, elikkä kaikki modernistipellet ynnä muut abstraktit maalarit pois maisemista ja tilalle vanhaa, kansallisesta muistista kumpuavaa esittävää taidetta. Tarkoittanee Gallen-Kallelaa, Halosta, Järnfelttiä ja kumppaneita. Väinämöistä, kannelta ja karelianismia. Reheviä maalaismammoja tekemässä ruumillista työtä.

Ihan rehellisesti sanottuna, omat pienet PerSu-sympatiat katoavat nopeammin kuin Kanki-Kaikkonen kiinteistöyhtiön hallituskokouksesta kun tulee tällaista tekstiä luettavaksi. Toki kulttuuriväkikin voi katsoa itseään peiliin kun pyrkii tekemään lähinnä omalle sisäpiirilleen nykyään näitä juttujaan. Onhan tämäkin vastareaktiota elitismille.

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Kärjistetysti: En minä ole tehnyt mitään sen eteen, että meillä on liberaali maa. Tämä ei ole minun ansiota. Joo, olen äänestänyt, mutta yhdellä äänellä ei ole mitään arvoa. Fundamentaalilla tasolla minä en ole tehnyt mitään erilaista verrattuna vaikka tähän venäläiseen. Miksi minun pitäisi olla ylpeä siitä, että olen ollut lähellä henkilöitä, jotka on valinnut hyvin? Sehän on vain puhdasta tsägää. Itse ainakin voin olla ylpeä asioista, joita itse olen tehnyt.
Periaatteessa ymmärrän pointtisi. Kannattaa kuitenkin katsoa myös toista puolta. Ihminen on laumaeläin ja hakeutuu kaltaistensa seuraan. Ihminen haluaa kuulua yhteisöön ja näissä yhteisöissä on muodolliset tai epämuodolliset säännöt, jonka mukaan jäsenet toimivat.

Pikkulapset muodostavat jo omia "jengejään" ja saattavat haastaa riitaa naapurikadun "jengien" kanssa. Isommassa mittakaavassa raumalaiset ja porilaiset ärhentelevät toisilleen paikallismatseissa ja pitävät oman kaupunkinsa lippua korkealla. Kyse on nimenomaan oman ryhmän löytämisestä ja joukkoon kuulumisesta. Oman ryhmän paremmuuteen uskomisesta. Ja silti kyse on vain siitä sattumasta, mille kadulle tai mihin kaupunkiin on syntynyt.

Ihan sama kansallisella tasolla. Jenkkien mielestä jenkit on maailman ainoa supervalta ja jenkkien ansiosta Hitler ei valloittanut koko Eurooppaa. Ruotsalaiset ovat ylpeitä kun voittavat lätkän olympiakultaa. Keniassa pidetään kansanjuhlat, kun puolikenialainen kaveri valitaan yhdysvaltain presidentiksi. Mutta mitä tekemistä näillä yksittäisillä ihmisillä, jotka noista asioista remuavat, on noiden tekojen kanssa? Ei niin mitään, kunhan ovat sattuneet syntymään siihen tiettyyn paikkaan.

Sama yhteisöllisyyden vaikutus ja oman yhteisön paremmuuteen uskominen näkyy ihan kaikissa kulttuureissa ja maissa. Jos Suomi haluaa säilyttää kilpailukykynsä ja nykyisessä globalisoituneessa maailmassa, siihen tarvitaan nimenomaan sitä yhteisöllisyyttä. Koko kansallisvaltiohan on oikeastaan vain sen jäsenien yhteisö, jossa on määritelty tietyt säännöt. Ei kenelläkään suomalaisella ole enää mitään tekemistä Suomen perustamisen ja itsenäisyyden kanssa (pl. muutamat veteraanit). Mutta jos kaikki suomalaiset ajattelevat että paskat nationalismista, olen maailmankansalainen, niin silloin Suomi häviää olemasta ja tulee vain epämääräinen pala maata, johon muodostuu pienempiä ryhmittymiä, lopulta isompia ryhmittymiä ja joskus ehkä kokonainen maa. Näin kärjistetysti.

Vielä loppukaneettina, tämä "maailmankansalaisuus" on hieno ajatus. Olisihan se kiva, jos ihan oikeasti ihonväriin, rotuun tai kulttuuriin katsomatta kaikki voisivat olla tasavertaisia kaikkialla maailmassa. Mutta kun totuus on vain se, että muutama idealisti ei riitä, sillä 99% maailman ihmisistä on "aivopesty" kuulumaan siihen omaan ryhmäänsä ja pitämään sitä parhaana. Totuus lienee edelleen että valtaosa - tai ainakain hyvin suuri osa - planeettamme ihmisistä olisi valmiita tappamaan ja kuolemaan oman maansa tai uskontonsa puolesta. Ja samoin valtaosa planeettamme ihmisistä pitää sitä omaa maataan parhaana ja on ylpeä kansalaisuudestaan. Se, että Suomi hylkää kokonaan "isänmaallisuuden" on potentiaalisesti omaan polveen ampumista.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy