MustatKortit
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Siinä tapauksessa toivon Berliiniin, Brysseliin ja Tukholmaan viisautta koska Suomen hallitus ja merkittävät puolueet ulkoistavat vaikea asiat muiden maiden poliitikkojen päätettäväksi. Mutta miten helvetissä Baltian maat, Ruotsi, Tanska, Tsekki, Norja tai Islanti, puolat ja unkarit ja monet muut pienet ja keskisuuret maat tekevät itse päätöksensä.
Poliitikkojen vaihtaminen Suomessa ei auta, se on nähty. Olettaen että asia menee kuten @MustatKortit tuossa esittää eli Suomi ei tee itse päätöksiä isoissa asioissa, seuraavaksi on vaihdettava kansa. Ei kai kukaan täyspäinen voi luottaa siihen, että muiden maiden kansa ja poliitikot tekevät Suomen osalta ajoissa päätökset ja vielä Suomen kannalta oikeat päätökset kun täällä Suomessa niitä ei tee poliitikot sen paremmin kuin kansa...
Niin, ehkä on paremman puutteessa laimennettava lausuntoani siitä, ettei Suomi tee itsenäisiä päätöksiä, sillä varmaan sellaisiakin alueita löytyy, joilla näin toimitaan. Mutta mitä NATO-keskusteluun tulee, niin siinä ollaan kyllä hirttäydytty Ruotsin kelkkaan ja tuota korostaa se, että Suomen NATO-jäsenyyttä vastustavatkin toimijat ovat toistaiseksi jääneet hokemaan, että Ruotsin kanssa päätetään. Tässä tietysti on taustalla vaikuttimena se, että Ruosi on ollut jäsenyyttä vastaan, joten jargonia on ollut helppo jankuttaa menemään.
Mielenkiintoiseksihan NATO-keskustelu on menossa nyt, kun Ruotsissa on ensi kertaa NATO-myönteisiä galluppeja, kaikki paitsi vasemmistopuolueet jo jäsenyyttä kannattavat (SD on siinä välimaastossa) ja kaiken kukkuraksi on sellaisiakin juttuja liikkeellä, että jopa Ruotsin demarit saattaisivat tehdä kannassaan täyskäännöksen.
Suomalaisille vasemmistopuolueille tämä etenkin asettaa ikävän dilemman, tuskin kauhean moni Suomessa siitä innostuisi, että katsellaan vierestä kun Ruotsi liittyy Naton täysjäseneksi ja jäämme rannalle ruikuttamaan.
edit. mitä persujen NATO-kantoihin tulee, niin aika monilta ihmisiltä olen kuullut, että etenkin Timo Soinin NATO-kannat ovat yhtä asiaa julkisuudessa ja pienemmissä piireissä jotain aivan muuta. En toki ota kantaa, kuinka totuudenmukaisia nämä vihjailut ovat, en niitä Soinin NATO-juttuja ole itse ollut kuulemassa.