Perussuomalaisten varapuheenjohtaja, puolustusministeri Jussi Niinistö on haluton kommentoimaan kansanedustaja Olli Immosen Facebook-puheita ja niiden aiheuttamaa kohua.
– Olen täällä muuttolaatikoiden keskellä. Jos haluatte Soinin kommentteja, soittakaa Soinille. Minä en nyt kommentoi tätä, Niinistö sanoi ja lopetti puhelun saman tien.
Suoraselkäistä, etten sanoisi.
Kaikki oleellinen tästä hommasta on oikeastaan jo kirjoitettu, mutta joku Mikko Särkelä -niminen henkilö oli kirjoittanut tämän jutun tärkeimmän pointin niin hyvin auki Facebookissa, että liitän sen tähän kokonaisuudessaan:
"Yksi taustahuomio tähän tapaus-Immoseen.
Aloitetaan tarina parin vuoden takaa. Suomen vastarintaliikkeen jäsenet olivat keränneet niin kutsuttua tapporekisteriä punavihermädättäjistä ja rotupettureista. (Olen itse tietoinen tästä siksi, että Suomen poliisi lähestyi minua myöhemmin kirjeellä ja kertoi kuulumisestani kyseiseen laittomaan henkilörekisteriin.)
Nämä samat jannut puukottivat yhtä tapahtuman järjestäjää Jyväskylässä, kun Li Andersson ja toimittaja Mikael Brunila olivat pitämässä julkkaritilaisuutta Äärioikeisto Suomessa teoksesta.
Pikakelataan pari vuotta eteenpäin: kansanedustaja Immonen poseeraa Suomen Vastarintaliikkeen kanssa Eugen Schaumannin muistotilaisuudessa. Siis saman Suomen Vastarintaliikkeen, jonka jäsenistö oli kerännyt tappolistaa monikulttuurisista suomalaisista.
Kuukautta myöhemmin Immonen sitten julkaisee Facebook-sivullaan viestin, josta tulee kansallinen ja kansainvälinen kohu (kuva alla) ja jatkaa kommenttikentässä "The enemy will face painful defeat and the strongest among us arise in all the glory."
Jostain syystä kuitenkaan näitä taustakytköksiä ei kukaan vaivaudu kaivamaan esiin. Minä olen sitä mieltä, että nämä taustatiedot ovat välttämättömiä, jotta tiedämme mistä on kyse. Ongelmana ei ole se, että kansanedustaja on lausunut vähän sivu suunsa. Ongelmana on se, että kansanedustaja näyttää ihan oikeasti olevan natsi, joka toimii yhteistyössä sellaisten kanssa, jotka haluavat Suomelle oman kristalliyön."