Mainos

Perussuomalaiset

• 5 963 491
  • 46 626

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Joo se on kyllä huomattu, että sinua tosissaan tuntuu ahdistavan kaikki erilaisen ideologian tai vakaumuksen omaavat. Sitä on jotenkin kyllä vaikeaa käsittää, että ahdistus on sitä tasoa, että kaikki sinulle epämukava keskustelu on pakko koittaa terrorisoida näillä "mutku se ja se" -jutuilla.

Höpsis. Ei minua erilaiset ideologiat tai vakaumukset ahdista, vaan väitän sietäväni niitä paremmin kuin sinä. Koomisinta tässä uhriutimiessasi on tuo "mutkuttelu", joka kuuluu nimen omaan sinun retoriikkaasi ja letkautuksiisi. Kaiken kaikkiaan klassinen esimerkki fanaatikon kirjoittelusta, pelkkä syyttävän sormen esittelyä, ilman pienintäkään kykyä katsoa peiliin.

Ilmeisesti sinä olet todellakin kreationistipersuaatteeseesi hurahtanut, kun kriittinen keskustelu ev.lut.kirkosta tai perskekohallituksesta on kerta toisensa jälkeen toimestasi yritettävä estää.

Ja leimakirvestä kehiin. Olen ateisti, enkä ole koskaan äänestänyt persuja, vaan (yhtä hairahudusta lukuun ottamatta) aina Kokoomuksen ehdokasta. Tämä on tullut kerrottua aiemminkin, mutta en epäile hetkeäkään, etteikö olkiukkosi uppoa aatesisariisi.

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Suurin osa persuihin kohdistuvasta kritiikistä on aikamoista kaksin kortein pelaamista. Jos he olisivat jälleen jääneet hallituksen ulkopuolelle, oltaisiin huudeltu vastuunpakoilusta, mutta hallitusvastuussa, vastuunkantajana, PS on pettänyt äänestäjänsä...

Mitä Perussuomalaisten sitten pitäisi tehdä, jättää koko politiikka?

Persuhenkisestä retoriikasta päätellen hän ei ole ainoa.
Minunkin ihon alle olet kyllä päässyt pari kertaa juurikin erkun mainitsemalla keskustelun sotkemisella, peittelemättömällä provosoinnilla ja henkilöönmenevällä pojuttelulla, mutta toisaalta (olen oppinut) ymmärtämään, että meitä on täällä moneen junaan, eivätkä kaikki jaa keskustelussa samaa vilpitöntä tavoitetta. Vaikka erku onkin oikeassa mutkuttelustasi, niin tuollainen purkaus vain tuo sinulle tyydytystä.

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ai ai, on taidettu päästä ihon alle. Antaisit vaan räksyttäjien räksyttää.

Joo kieltämättä jonkin sortin kyllästymistä Geezerin toimintalinjaan on. Suht monta kertaa olen ohittanut hänen unisen provoilun, kun hän on kirkon ja valtion eroa käsittelevässä ketjussa vastannut johonkin kirkkoa kritisoivaan kirjoitukseeni jollain yksirivisellä, että entäs muslimit jne. Nyt tässä ketjussakin Geezer on muutaman päivän sisään kahteenkin otteeseen TomiP:n ketjun otsikotta käsittelevää puoluetta arvostavaan tekstiin vastannut jonkun nokkelan sutkautuksen demareista.

Sinällään osoittaa kyllä moderaattoritoiminnan munattomuuden, että tämä keskustelua tuhoava järjestelmällinen off topic -paska saa jatkua. Ja vielä hupaisampaa on se, että eräskin palstan oikeistokonservatiivi juuri tänään kehui Geezeriä argumentointitaidostaan. Hohhoijjaa.

Sinällään osoittaa kyllä moderaattoritoiminnan munattomuuden, että tämä keskustelua tuhoava paska saa jatkua. Ja vielä hupaisampaa on se, että eräskin palstan oikeistokonservatiivi juuri tänään kehui Geezeriä argumentointitaidostaan. Hohhoijjaa.
Argumentointitaitoa on. Ongelma tulee siinä, että kirjoitushalua on rutkasti enemmän kuin niitä argumentoinnin paikkoja. Niin ja sitten tietenkin ne eriävät tavoitteet. Sitten tulee mutkuteltua alituiseen vaikka mutkutteluun oikeuttavaa logiikkaa ei asioista oikein löytyisikään. Jos tällaiseen pitäisi moderoinnin puuttua, niin kyllä tyhjenisi palsta sukkelaan.

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minunkin ihon alle olet kyllä päässyt pari kertaa juurikin erkun mainitsemalla keskustelun sotkemisella, peittelemättömällä provosoinnilla ja henkilöönmenevällä pojuttelulla

Tyylimme on siis melko samanlainen, mutta tuo pojittelu jäi hieman vaivaamaan. Ei kuulosta minulta, muutoin kuin samalla mitalla vastatessa. Aloitteellisesti tuohon ryhtymistä en muista tehneeni, mutta ehkä näin on sitten joskus käynyt. Muistanet jonkun tapauksen, jossa olen tähän syylistynyt..

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joo kieltämättä jonkin sortin kyllästymistä Geezerin toimintalinjaan on. Suht monta kertaa olen ohittanut hänen unisen provoilun, kun hän on kirkon ja valtion eroa käsittelevässä ketjussa vastannut johonkin kirkkoa kritisoivaan kirjoitukseeni jollain yksirivisellä, että entäs muslimit jne..

Eipäs vääristellä ja yksinkertaisteta. Olen tarttunut harrastamaasi valikoivaan suvaitsevaisuuteen, eli kritisoit kirkkoa, tällä tomivia lahkoja, mutta voit helposti samaan aikaan heiluttaa suvaitsevaisuuden lippua toisaalla ja puolustaa toista uskontokuntaa ja sen jäseniä, joihin kohdistetaan täsmälleen itse harrastamasi kaltaista arvostelua. Tämän logiikan kun selität, niin pääset minusta eroon kertaheitolla - tässä asiassa. Vieläpä ilman moderaattoreilta kerjäämääsi apua.

Tyylimme on siis melko samanlainen, mutta tuo pojittelu jäi hieman vaivaamaan. Ei kuulosta minulta, muutoin kuin samalla mitalla vastatessa. Aloitteellisesti tuohon ryhtymistä en muista tehneeni, mutta ehkä näin on sitten joskus käynyt. Muistanet jonkun tapauksen, jossa olen tähän syylistynyt..
"Tyylimme on siis melko samanlainen..." :D Hah!

Pistä hakuun 'poika' nimimerkiltä 'Geezer' niin löydät näitä kyseisiä provokatiivisia viestejä.

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Eipäs vääristellä ja yksinkertaisteta. Olen tarttunut harrastamaasi valikoivaan suvaitsevaisuuteen, eli kritisoit kirkkoa, tällä tomivia lahkoja, mutta voit helposti samaan aikaan heiluttaa suvaitsevaisuuden lippua toisaalla ja puolustaa toista uskontokuntaa ja sen jäseniä, joihin kohdistetaan täsmälleen itse harrastamasi kaltaista arvostelua. Tämän logiikan kun selität, niin pääset minusta eroon kertaheitolla - tässä asiassa. Vieläpä ilman moderaattoreilta kerjäämääsi apua.

Kerros nyt, että milloin ja missä minä olen puolustellut muslimeja ja muita uskontokuntia? Silloin voisin kenties vastata kysymykseesi.

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pistä hakuun 'poika' nimimerkiltä 'Geezer' niin löydät näitä kyseisiä provokatiivisia viestejä.

No, jos sinä et pysty näyttämään esimerkkejä, joissa olein aloitteellinen pojittelija, niin luotan muistiini ja totean, ettei niitä ole.

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerros nyt, että milloin ja missä minä olen puolustellut muslimeja ja muita uskontokuntia? Silloin voisin kenties vastata kysymykseesi.

Hakusanat: musllimit ja halla-aho, yhdistettynä nimimerkkisi, tuottavat liudan tuloksia, joista voit valita mieleisesi.

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Hakusanat: musllimit ja halla-aho, yhdistettynä nimimerkkisi, tuottavat liudan tuloksia, joista voit valita mieleisesi.

Hmm, tosiaan taisin puolustella sitä, että Bilal Phillipsillä piti mielestäni olla oikeus saapua Suomeen saarnaamaan, koska perusteltua juridista syytä maahantulon epäämiselle ei ollut..

Ei nyt kuitenkaan oikein aukea, että miten tämä liittyy mitenkään siihen aiempaan väitteeseesi, että suhtautuisin jotenkin ristiriitaisesti eri uskontoihin. Olenko sitten joskus muka vaatinut jonkun kristityn saarnaajan maahantulon epäämistä? En muistaakseni

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"No, jos sinä et pysty näyttämään esimerkkejä, joissa olein aloitteellinen pojittelija erku on epäreilu muslimien puolustaja, niin luotan muistiini ja totean, ettei niitä ole." Vai miten se nyt meni se tasapuolisuusvaatimus?

Lopettakaa nyt helvetti soikoon tuo mutkuttelu. Puhutaan vaikka persuista.

Eilen iltauutisia katsellessa hymähdytti keskustelu aktiivien ja kannattajien välillä avoimessa Facebook-ryhmässä.
Slunga-Poutsalo: "Isot laivat kääntyvät nopeasti vain kaatumalla" – puoluesihteeri kommentoi Kreikka-käänteitä pettyneille kannattajille | Yle Uutiset | yle.fi

Esim:

"Parahin Riikka, voitko kirkkain silmin väittää, ettette ole pettäneet vaalilupauksianne kaikissa niissä kysymyksissä, jotka ovat äänestäjillenne tärkeitä, ja joissa vielä ennen vaaleja tarjositte järkevämmän vaihtoehdon? Nyt persujen siunauksella Kreikkaan/EVM:ään lapioidaan lisää rahaa, Suomi täytetään taakanjakopakolaisilla ja köyhiltä viedään tuhkatkin pesästä. PS on täysin keskustan ja kokoomuksen talutusnuorassa, oma linja katosi tyystin. Lämpimin terveisin pettynyt äänestäjänne."

Slunga-Poutsalo: "Voin. Nyt ei ole päätetty muusta kuin neuvottelujen aloittamisesta ja se mitä neuvottelujen lopputulos on on täysin auki. Sen lisäksi EVM:ään ei lapioida lisää rahaa. Hallitusohjelmassa lukee: Hallitus suhtautuu kielteisesti Suomen vastuiden kasvattamiseen eurokriisin hoidossa. Ensisijainen keino euromaan rahoitusongelmien hoitoon ovat maan kansalliset toimet talouden tervehdyttämiseksi ja
julkistalouden vakauttamiseksi. Jos nämä keinot eivät riitä, toissijaisena keinona on sijoittajanvastuun toteuttaminen. Kahdenväliset luotot eivät kuulu hallituksen keinovalikoimaan eurokriisin hoidossa. Mikäli Euroopan vakausmekanismia joudutaan vielä käyttämään, sen tulee tapahtua vain mekanismin nykyisen kapasiteetin ja pääomarakenteen puitteissa. Euroalueen vakauttamistoimia koskevat päätökset hallitus tekee Suomen kansallisen edun näkökulmasta."

AP: "Kiitos vastauksesta, ja sori, mutta ei vakuuttanut. Et ottanut lainkaan kantaa Välimeren yli vyöryvien siirtolaisten taakanjakoon tai kaikkein pienituloisimpia kurittavaan hallitusohjelmaan. Ja mitä tuohon lainaamaasi hallitusohjelmaan tulee, se lienee jatkossa yhtä helppo sivuuttaa kuin ennen vaaleja antamamme lupaukset, jotka on jo rikottu."

Viimeksi muokattu:

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hmm, tosiaan taisin puolustella sitä, että Bilal Phillipsillä piti mielestäni olla oikeus saapua Suomeen saarnaamaan, koska perusteltua juridista syytä maahantulon epäämiselle ei ollut..

Kelpo esimerkki, kun vielä muistellaan kuinka yritin nyhtää sinusta edes yhden poikittaisen sanan, liittyen tähän vakivaltaan yllyttävään, homofobiseen kansanryhmiä vastaan kiihottavaan ... miekkoseen ja keskityit puhtaasti maahantulon juridisten esteiden puuttumiseen. Totuus on kuitenkin se, että ikisuosikkisi Halla-Aho on harrastesarjan seitsemäs pakki verrattuna tähän Suomessa näytösottelun verran piipahtaneeseen supertähteen.

Ei nyt kuitenkaan oikein aukea, että miten tämä liittyy mitenkään siihen aiempaan väitteeseesi, että suhtautuisin jotenkin ristiriitaisesti eri uskontoihin.

No, ainakin minulle on tullut sellainen kuva, että esimerkiksi homoketjussa sinun toimestasi kyytiä saavat uskikset ja kreationistit, jollaiseksi yritit minut tänään leimata, ovat käsittääkseni kristillisiin uskotokuntiin ja lahkoihin kuuluvia. Komppaat myös mielessäsi heitä sinua innokkaammin arvostelevia, joiden heittojen taso ei juurikaan poikkea Halla-ahon ja muiden virtuoosien retoriikasta. Siis samojen, joiden erästä toista uskontoa arvostelevat kirjoitukset saavat sinut nousemaan takajaloillesi.

Olenko sitten joskus muka vaatinut jonkun kristityn saarnaajan maahantulon epäämistä? En muistaakseni

Et, ja tiedät tasan tarkkaan kuinka päätön tämä kysymyksesi on.

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
"No, jos sinä et pysty näyttämään esimerkkejä, joissa olein aloitteellinen pojittelija erku on epäreilu muslimien puolustaja, niin luotan muistiini ja totean, ettei niitä ole." Vai miten se nyt meni se tasapuolisuusvaatimus?

Kuten varmaan huomasit, niin juuri ennen tätä kirjoittamiani kohti esitettiin väite, jonka tueksi ei esitetty lainaustakaan. Toimin tässä tahallisesti täsmälleen samoin, eli tasapuolisesti.

Tästä, kuten monista muistakin keskusteluista (et saa linkkejä) käy ilmi, että pystyt kyllä havainnoimaan erilaisia kommentteja, mutta sinulla suunnattomia vaikeuksia laittaa niitä oikeaan aikajärjestykseen. Kynä ja ruutupaperi on tähän oiva apuväline. Letkautukset ja vastasutkautukset aikajanalle, niin tarinan juoni hahmottuu paremmin. Ja, mikä parasta, muut keskustelijat eivät edes tiedä, mikä sai pakettisi pysymään kasassa näin yllättäen Voit tietysti pitäytyä vanhassa tyylissäsi, joka tuo mieleen vanhan vitsin avioparin riitelystä.

Vaimo: Haista vittu!

Mies: Haista ite!

Seuraa vaimon puhelu ystävättärelle, joka alkaa sanoin "Se sika haistatti mulla vitut...!"

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuten varmaan huomasit, niin juuri ennen tätä kirjoittamiani kohti esitettiin väite, jonka tueksi ei esitetty lainaustakaan. Toimin tässä tahallisesti täsmälleen samoin, eli tasapuolisesti.
Eiku mä huomasin, että ensin sulle ei kelvannut vastapuolen "käytä hakusanoja x ja valitse" argumentti ja sitten kahdeksan (8) minuuttia myöhemmin vastasit toiselle kirjoittajalle "käytä hakusanoja x ja valitse".

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eiku mä huomasin, että ensin sulle ei kelvannut vastapuolen "käytä hakusanoja x ja valitse" argumentti ja sitten kahdeksan (8) minuuttia myöhemmin vastasit toiselle kirjoittajalle "käytä hakusanoja x ja valitse".

Vastavuoroisesti. Huomaatko muuten kuinka helposti selvitin, että taloudestanne löytyy jonkin sortin muistiinpanovälineet?

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vastavuoroisesti. Huomaatko muuten kuinka helposti selvitin, että taloudestanne löytyy jonkin sortin muistiinpanovälineet?
Joo, huomasin. Sillä olikin helppo nähdä, että kritisoit yhtä kirjoittajaa ensin ja sitten kahdeksan minuuttia myöhemmin käytit täsmälleen samaa argumenttia, mitä itse kritisoit.

Nyt näköjään yrität sivuuttaa tuon huomioni ja ohjata keskustelun sivuraiteelle, vaikka vasta reilut kuusi tuntia sitten kritisoit tällaista käytöstä muiden kirjoittajien kohdalla.

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kelpo esimerkki, kun vielä muistellaan kuinka yritin nyhtää sinusta edes yhden poikittaisen sanan, liittyen tähän vakivaltaan yllyttävään, homofobiseen kansanryhmiä vastaan kiihottavaan ... miekkoseen ja keskityit puhtaasti maahantulon juridisten esteiden puuttumiseen. Totuus on kuitenkin se, että ikisuosikkisi Halla-Aho on harrastesarjan seitsemäs pakki verrattuna tähän Suomessa näytösottelun verran piipahtaneeseen supertähteen.

Jaa, minusta tuo koko kysymys oli juridinen, koska Halla-ahon ketjussa asiaa käsiteltiin ja Halla-aho kyseisen muslimin maahantuloa oli kiihkeästi estämässä. Minä, kuten myös ilmeisesti Suojelupoliisi, olimme sitä mieltä, että tolkullista syytä maahantulon estämiselle ei ole. Tässä kohdin oli aivan toissijaista keskustelua alkaa ruveta päivittelemään kuinka erikoisia näkemyksiä tuo saarnaaja omasi.

Pohjimmiltaan tuossa oli kyse nimenomaan yhdestä keskeisestä arvosta eli uskonnonvapaudesta. Sinä ja Halla-aho olitte rajoittamassa muslimien positiivista uskonnonvapautta ilman tolkullista juridista syytä. Minulle uskonnonvapaus on tärkeä arvo, niin positiivinen uskonnonvapaus, negatiivinen uskonnonvapaus kuin valtion tasapuolinen kohtelu eri uskontojen kohdalla. Sinä et aiemmin käymiemme keskustelujen perusteella toki samaa arvomaailmaa jaa, se on tullut selväksi.

No, ainakin minulle on tullut sellainen kuva, että esimerkiksi homoketjussa sinun toimestasi kyytiä saavat uskikset ja kreationistit, jollaiseksi yritit minut tänään leimata, ovat käsittääkseni kristillisiin uskotokuntiin ja lahkoihin kuuluvia. Komppaat myös mielessäsi heitä sinua innokkaammin arvostelevia, joiden heittojen taso ei juurikaan poikkea Halla-ahon ja muiden virtuoosien retoriikasta. Siis samojen, joiden erästä toista uskontoa arvostelevat kirjoitukset saavat sinut nousemaan takajaloillesi.

Tottakai uskikset saavat kyytiä homoketjussa, koska he ovat Suomessa aktiivisesti polkemassa homojen oikeuksia täysin irrationaalisin perustein, johonkin satukirjaan vetoamalla. Ihan samalla tapaa kyytiä saisivat myös muslimit, jos he tulisivat esittämään homoja polkevaa poliittista kantaansa omaan satukirjaansa nojautuen.

Et, ja tiedät tasan tarkkaan kuinka päätön tämä kysymyksesi on.

Ei se ole ollenkaan päätön. Jos sinä käytät taannoista Phillips-keskustelua jonain merkkinä siitä, että suhtaudun kristittyihin eri tavalla kuin muslimeihin, niin sitten kai täytyisi olla jokin samantapainen esimerkki kristinuskon kohdalta, jolla tämä väittämäsi kaksilla rattailla ajaminen tulisi todistettua.

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joo, huomasin. Sillä olikin helppo nähdä, että kritisoit yhtä kirjoittajaa ensin ja sitten kahdeksan minuuttia myöhemmin käytit täsmälleen samaa argumenttia, mitä itse kritisoit.

Nyt näköjään yrität sivuuttaa tuon huomioni ja ohjata keskustelun sivuraiteelle, vaikka vasta reilut kuusi tuntia sitten kritisoit tällaista käytöstä muiden kirjoittajien kohdalla.

Tosin sanoen tarkoitat vastavuoroisuudella sitä, että minun tulisi näyttää esimerkkiä. Voisin tietysti kokeilla, mutta johtasiko se esimerkiksi siihen, että vastasit sinulle esitettyihin kysymyksiin. - Tuskin. Olet osittautunut sen verran epärehelliseksi keskustelijaksi - vai kuinka se eräs letkautuksesi kuuluikaan?

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinä ja Halla-aho olitte rajoittamassa muslimien positiivista uskonnonvapautta ilman tolkullista juridista syytä.

Ei pidä paikkaansa minun osaltani. Tarkoituksenani oli kohdistaa krittiikki kommentteihisi ja kaksilla rattailla ajeluun, kuten tänäänkin.

Minulle uskonnonvapaus on tärkeä arvo, niin positiivinen uskonnonvapaus, negatiivinen uskonnonvapaus kuin valtion tasapuolinen kohtelu eri uskontojen kohdalla. Sinä et aiemmin käymiemme keskustelujen perusteella toki samaa arvomaailmaa jaa, se on tullut selväksi.

Voisin kirjoittaa täsmälleen samalla tavalla.

Tottakai uskikset saavat kyytiä homoketjussa, koska he ovat Suomessa aktiivisesti polkemassa homojen oikeuksia täysin irrationaalisin perustein, johonkin satukirjaan vetoamalla. Ihan samalla tapaa kyytiä saisivat myös muslimit, jos he tulisivat esittämään homoja polkevaa poliittista kantaansa omaan satukirjaansa nojautuen.

Pelkään pahoin, että olet tosissasi.

Ei se ole ollenkaan päätön. Jos sinä käytät taannoista Phillips-keskustelua jonain merkkinä siitä, että suhtaudun kristittyihin eri tavalla kuin muslimeihin, niin sitten kai täytyisi olla jokin samantapainen esimerkki kristinuskon kohdalta, jolla tämä väittämäsi kaksilla rattailla ajaminen tulisi todistettua.

Roikut ilmeisesti edelleen tuossa maahan pyrkimisessä, kenties välttyäksesi ottamasta kantaa tuon saarnamiehen palopuheisiin, joiden rinnalla Halliksen kirjoittelut ovat todella kevyttä tavaraa.

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tosin sanoen tarkoitat vastavuoroisuudella sitä, että minun tulisi näyttää esimerkkiä. Voisin tietysti kokeilla, mutta johtasiko se esimerkiksi siihen, että vastasit sinulle esitettyihin kysymyksiin. - Tuskin. Olet osittautunut sen verran epärehelliseksi keskustelijaksi - vai kuinka se eräs letkautuksesi kuuluikaan?
En mä mitään tarkoittanut, kunhan tein huomioita. Mitä mieltä itse olet keskustelijasta, joka itse toimii täsmälleen päinvastoin, kuin mitä vaatii muilta?

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
En mä mitään tarkoittanut, kunhan tein huomioita. Mitä mieltä itse olet keskustelijasta, joka itse toimii täsmälleen päinvastoin, kuin mitä vaatii muilta?

Jos tarkoitat, että vaatii ja saa tahtonsa läpi, mutta ei itse kuitenkaan reagoi esitettyihin pyyntöihin. Jep, sellaista voi sanoa epärellisyydeksi. Samaa voi sanoa niistä, jotka kaatavat lokaa toisen puolueen, aateen, uskonnon, vakaumuksen tai henkiön niskaan, täysin tietoisina siitä, että oma pesä on samasta syystä yhtä likainen, tai jopa likaisempi.

Jos taas vaatimukset eivät saa vastakaikua, niin samanlaiseen vaateen voi ohittaa olan kohautuksella. Myös pienimuotoinen vittuilu on silloin täysin hyväksyttävää. Tällä taas ei ole mitään tekemistä epärehellisyyden kanssa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy