Ehkä tässä pitäisi puhua lyhyen ja pitkän aikavälin suunnitelmista. Hukkuville ihmisille täytyy tehdä joka tapauksessa jotain, jokainen hukkuminen on liikaa.
Ööö...kyllähän Australiakin harrastaa meripelastusta. Ihmiset pelastetaan ja toimitetaan lähtösatamiin. Tämä tietysti maksaa, mutta tuo investointi maksaa itsensä takaisin kun laivaliikenne pysähtyy kun salakuljetus ei enää kannata.
EU on kolmikertaistanut Triton meripelastusoperaation budjetin ja minusta siihen pitää satsata enemmän kuten EU on suunnitellut.
@Tadu ei tuolla ole pelkästään afrikkalaisia liikemiehiä hyötymässä tästä ihmissalakuljetuksesta. Toissaviikon Newsweekissä oli iso juttu jossa kerrottiin että Italian mafia tekee tuolla tuohta 17 miljardin euron edestä ja se on isompi business kuin huumekauppa nykyään. Artikkelissä kerrottiin että italomafia on sekaantunut jo pakolaisleirien infran pyörittämiseen.
Tässä on kolme vaihtoehtoa:
a) annetaan Italian mafian kanssa toimivien ihmissalakuljettajien jatkaa busineksiään. Tämä tarkoittaa että EU ottaa vastaan kaikki pakolaiset jotka saapuvat perille tai kenet noukitaan merestä. Tämä tarkoittaa ihmissalakuljetus busineksen laajenemista, paljon hukkuneita ja helkutillista siirtolaistulvaa EU:hun.
b) Australian malli. Satsataan rajojen valvontaan ja meripelastukseen, mutta oleskelulupaa ei annata vaan ihmiset palautetaan poikkeuksetta lähtösatamiin. Tämä vähentää ihmissalakuljetusbusinessta, laivojen määrää ja lopulta hukkuineita
c) EU sponssaa ihmissalakuljettajille paremmat merikelpoiset laivat. Kenties Turun Pansion telakalla voisi rakentaa pari isoa ruotsinlaivaa jotka kuljettaisivat pari kertaa päivässä sen parituhatta afrikkalaista EU:hun uudelleensijoitettavaksi. Toki tälläkään tavalla ei saataisi kuin reilu miljoona afrikkalaista siirrettyä (2 matkaa päivä 2000 hlöä x 365 päivää) joten laivoja tarvitaan useampia. Suomen telakkateollisuudelle tämä olisi hyvä asia.