Perussuomalaiset

  • 5 559 786
  • 44 541
Talvella pelaavat lätkää, ihan ihonväristä riippumatta. Mukavahan noitten peliä on parvekkeelta kattella.

Näinhän se varmaan usein menee, että kun humanitaaristen maahanmuuttajien lapset pelaavat lätkää, sitä pystyy katselemaan parvekkeelta. Ihan hirveästi ei kuitenkaan Suomen lätkämaajoukkueessa vilise sukunimiä kuten Hetemaj, Kuqi tai Sadik. Tuolla länsinaapurin puolellahan muuan Zlatan päätti elämäkertansa mukaan pikkunassikkana vaihtaa futiksen lätkään, kun ajatteli lätkän fyysisempänä lajina sopivan paremmin hänen aggressiiviselle luonteelleen. Lätkäharrastus kuitenkin päättyi ennen kuin se ehti edes alkaa, kun faija kertoi mitä varusteet maksavat.

Molemmissa kaupunginosissa tapahtuu koko ajan hidas ja vääjämätön muutos. Kallio on jo aivan liian kallis paikka sille vanhalle kallion porukalle. Eihän se yhdessä yössä se muutos tapahdu.

Sillä muutoksella on nimikin: gentrifikaatio. Näyttäisi se Kontula ainakin Jakomäkeen verrattuna olevan melkoisen hyvää asuinaluetta, sillä Kontulassa persujen kannatus oli kevään vaaleissa 4-5 prosenttiyksikköä pienempää kuin Jakomäessä.
 
Viimeksi muokattu:
Kenties tämä osaltaan selittää myös ihmettelemääsi persukannatuksen suuruutta lähiöissä. Tiedän, että persut keskimäärin tienaavat yllättävän hyvin, mutta entä persut kaupungeissa?

Ei kannata liikaa tuijottaa ihmisen tulotasoa. 25 000 euroa vuodessa tienaava, Jakomäessä tai Multisillassa asuva persuja äänestävä paskaduunari on todennäköisesti selvästi köyhempi ihminen kuin Kalliossa/Punavuoressa/Tammelassa asuva vihreitä äänestävä korkeakouluopiskelija. Vaikka jälkimmäinen usein tienaa selvästi alle 25 000 euroa vuodessa, kykenee hän nauttimansa yksityisen sosiaaliturvan ansiosta asumaan lähellä keskustaa, hankkimaan uusimmat Applen vempeleet ja reissaamaan maailmalla.
 
Ei kannata liikaa tuijottaa ihmisen tulotasoa. 25 000 euroa vuodessa tienaava, Jakomäessä tai Multisillassa asuva persuja äänestävä paskaduunari on todennäköisesti selvästi köyhempi ihminen kuin Kalliossa/Punavuoressa/Tammelassa asuva vihreitä äänestävä korkeakouluopiskelija. Vaikka jäkimmäinen usein tienaa selvästi alle 25 000 euroa vuodessa, kykenee hän nauttimansa yksityisen sosiaaliturvan ansiosta asumaan lähellä keskustaa, hankkimaan uusimmat Applen vempeleet ja reissaamaan maailmalla.
Ja mistäköhän päättelet, että vihreitä äänestävä korkeakouluopiskelija saisi enemmän "yksityistä sosiaaliturvaa" kuin persuja äänestävä paskaduunari?
 
Se oli se Kontula, joka on uusi Kallio, ei kivikko. Eikä tuo juttu minun keksintöni ole, eikä sitä nyt ihan kirjaimellisesti tarvitse ottaa. Kato vaikka googlesta. Hesarin arkistoistakin pitäisi löytyä jotain asiaan liittyen.

Mä kirjoitin googleen sanat Kontula on uusi Kallio. Siellä Jussi Raittinen kertoilee, että nyky-Kontula muistuttaa hänen lapsuutensa Kalliota. Ilmeisesti hän viittaa tällä siihen, että kuten 1950-luvun Kalliossa, myös 2010-luvu Kontulassa on paljon duunareita. Sitten eräs ihminen suosittelee kapakkakierrosta Kontulassa ihmisille, jotka ovat kyllästyneet Kallion hipstereihin ja hippeihin.

Pointti tässä "Kontula on uusi Kallio" -lauseessa oli siis käsittääkseni se, että Kontula on nykyään duunarihenkisempi mesta kuin Kallio. Minun mielestäni tämä ei tarkoita sitä, että Kallio olisi jotenkin "out": Pikemminkin päinvastoin. Sehän on asuinalueen imagon kannalta pelkkää plussaa, että siellä on suhteellisesti enemmän hipstereitä ja vähemmän duunareita kuin jossain idässä.
 
Viimeksi muokattu:

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eiköhän tuo ole ihan arkijärjellä ymmärrettävissä.

-Oliko siellä Tampereella pelissä paljon hifk:n katsojia?
-Joo, niitä oli yli tuhat!
-No mä kyllä tarkotin, että mikä oli hifk-fanien suhde tapparafaneihin.

Ei oikein kuulosta järkevältä, vai mitä?

-Oliko siellä Tampereella pelissä paljon hifk:n katsojia?
-Joo, noin puolet katsojista

Kuulostaa ihan järkevältä, vai mitä? Kumpi sinun mielestäsi on fiksumpi tapa mitata alueiden maahanmuuttajataustaisen populaation määrää, absoluuttinen luku, vai suhteellinen osuus alueen väestöstä? Itse sanoisin, että jälkimmäinen, ja siksi sillä arkijärjellä päättelin, että kyse olisi jälkimmäisestä.

Mutta tuo onkin enää sivuseikka, koska Geezer sanoi jo, että puhui absoluuttisista luvuista, mikä on kyllä arkijärjen vastaista. Täten voidaan sanoa esim. että "koko Suomi on mamutetumpi alue, kuin Meri-Rastila".


Vieraskielisyydestä löytää helpommin tilastodataa. Ei siinä sen kummempaa. Jos löydät jostain tilastoidut maahanmuuttajamäärät kaupunginosittain, niin laita kehiin vaan. Tällaiseen lätinään noiden vieraskielisten tarkkuus riittänee.

Niin mustakin tuntuu, että vieraskieliset on tarpeeksi tarkka mittari. Toin asian sen takia esille, että joku kanssakirjoittaja saattaa löytää tuosta jonkin ongelma, mikä ei meille tule mieleen. Jos vieraskielisyys osoittautuu täysin kelvottomaksi mittariksi, ei sen käyttämistä voida perustella sillä, että se on helposti saatavilla. Toistaiseksi se taitaa olla paras mahdollinen, ja tosiaan, kuten sanoit, helpoin tilasto löytää.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
"Oliko siellä Tampereella paljon HIFK:n katsojia?"
"Joo, noin 0,055 per neliö."
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei nyt kuitenkaan unohdeta, että mä kerroin ensin ne Geezerin kaipailemat absloluttiset luvut ja per neliö oli vaan bonusta. Että ei nyt lähdet tuolle quote mining -tielle. (Quote mining – Wikipedia )
Kun kritisoit toisia argumentaatiovirheistä, niin koita edes googlata oikein mistä argumentaatiovirheestä on kyse
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siitä, että vihreitä äänestävät opiskelijat tulevat selvästi paremmista perheistä kuin persuja äänestävät paskaduunarit. Eiväthän ne muuten pienillä tuloillaan kykenisi jossain Kalliossa asumaankaan.
Kalliossa asuminen ei välttämättä maksa sen enempää, kuin vaikka Kivikossa. Ainakaan, jos asuu kaupungin kämpässä.

Kaupungin kämppä Kalliossa:
Toinen Linja 10 | Heka-Vallila Oy
Asuntojen keskimääräinen vuokra neliöltä kuukaudessa:
11.59 € / m² / kk

Kaupungin kämppä Kivikossa
Jyrkännekuja 1 | Heka-Kontula Oy
Asuntojen keskimääräinen vuokra neliöltä kuukaudessa:
11.44 € / m² / kk
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kantsii ottaa huomioon, että tuo tilastoitu "ulkomaalaisten" tai "vieraskielisten" osuus kokonaisväestöstä ei välttämättä ole aina kaikista relevantein tilasto, jos haetaan korrelaatiota PS:n kannatuksen ja maahanmuuttajien suhteellisen populaation välillä tietyllä alueella.
Ihan varmasti näin. Suurimmat vieraskieliset ryhmät Helsingissä on järjestyksessä Venäjä, Viro, Somali, Englanti. On selvää, että nuo ryhmät herättää erilaista reagointia kanta-asukkien keskuudessa. Mutta kuten todettu, niillä tilastoilla mennään, mitä on käytössä. Eihän tässä nyt mitään yliopistotasoista tutkimusta olla tekemässä.

Hypoteesi voisi olla, että maahanmuuttovastaisuutta (ja siten PS:n kannatusta) lisää nimenomaan ne maahanmuuttajaryhmät, joiden keskuudessa rikollisuus, jengiytyminen ja työttömyys ovat korkeimpia. Äkkiseltään voisi kuvitella, että Kalliossa asuu suhteellisesti enemmän esim. vaihto-opiskelijoita tai työssäkäyviä länsimaisia maahanmuuttajia, kuin vaikkapa Itä-Helsingissä (huom. tämä on mutu, ei tilastotieto). Heidät kuitenkin tilastoidaan ulkomaalaisiksi ja/tai vieraskielisiksi. Näin ollen tilastot eri kaupunginosien välillä eivät välttämättä ole suoraan verrannollisia. Voi toki toimia myös toiseen suuntaan.
En tiedä millaisia mamuja juuri Kalliossa asuu. Esim Viikin raakkasin pois noista luvuistani suoraan mm noilla mainitsemillasi perusteilla. Siellä kun on paljon vieraskielisiä, mutta niistä moni on todennäköisesti yliopistoon sidoksissa.

Itä-Pasilasta selvisi siitä täällä linkatusta hesarin jutusta selvisi, että siellä on paljon mamuja, suurinpana ryhmänä Somalit ja Vihreitä siellä äänestetään eniten. Ei siis tue hypoteesia. Meri-Rastila on vielä enemmän afrikkamamujen kotiseutua (vieraskielisiä yli 30%, paljon afrikasta tulleita), kuin Kivikko. Siellä on kuitenkin persujen kannatus pienempää ja vihreiden kannatus suurempaa, kuin Kivikossa.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Mutta tuo onkin enää sivuseikka, koska Geezer sanoi jo, että puhui absoluuttisista luvuista, mikä on kyllä arkijärjen vastaista.

Tässä kohtaa lienee syytä täsmentää, että tarkoitin absoluuttisilla luvulla persujen yksiselitteisesti suurimman puolueen asemaa noissa kolmessa äänestysalueessa, joissa maahanmuuttajien prosentuaalinen osuus väestöstä on erittäin suuri. En suinkaan sitä, että mamutusastetta voisi arvioida vierasta kieltä puhuvien suiden lukumäärällä, mikä olisikin täysin päätöntä.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Meri-Rastila on vielä enemmän afrikkamamujen kotiseutua (vieraskielisiä yli 30%, paljon afrikasta tulleita), kuin Kivikko. Siellä on kuitenkin persujen kannatus pienempää ja vihreiden kannatus suurempaa, kuin Kivikossa.

Missään vaiheessa ei ole ollut kyse siitä, mikä on persujen ja vihreiden kannatuksen suhde vahvasti mamutetuilla alueilla, vaan edelleen niistä kahdesta kysymyksestä/väitteestä, joita et joko ymmärrä tai et vain halua niihin vastata.

Menee aika rankaksi toisteluksi, mutta laitetaan ne nyt vielä kerran tähän. Kumpaankin, kuten on jo moneen kertaan todettu, on helppo vastata kyllä tai ei.

"Ovatko ne kaupunginosat, joissa Vihreät olivat suurin puolue, pääsääntöisesti sellaisia, joissa asuu vähän vieraskielisiä?

"Oliko PS viime vaaleissa suurin puolue sellaisilla Helsingin alueilla, joilla vieraskielisten osuus väestöstä on Helsingin mittakaavassa suuri tai erittäin suuri?"


Jos vastaaminen tuntuu edelleen vaikealta, niin voit vaikka kiemurrella ja kertoa, kuinka tuo lainaamani kirjoituksesi liittyy näihin kahteen haastavaan kysymykseen.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tässä kohtaa lienee syytä täsmentää, että tarkoitin absoluuttisilla luvulla persujen yksiselitteisesti suurimman puolueen asemaa noissa kolmessa äänestysalueessa, joissa maahanmuuttajien prosentuaalinen osuus väestöstä on erittäin suuri. En suinkaan sitä, että mamutusastetta voisi arvioida vierasta kieltä puhuvien suiden lukumäärällä, mikä olisikin täysin päätöntä.

Sitähän minäkin. Tuntuisi todellakin päättömältä käyttää maahanmuuttajien absoluuttista määrää "mamuttuneisuuden" mittarina. Toki tätäkin on esitetty arkijärjen mukaisena, joten tässäkään ei päästä yksimielisyyteen.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen on pakko olla vähän, koska Malminkartanon 20% ei sinun mukaasi ole paljon.
Vastataan nyt vielä tähän vääristelyyn, vaikka olen tämän paskapuheen kumonnut jo aiemminkin. Minä en ole väittänyt, että 20% ei ole paljon.

Helsingissä on 59 kaupunginosaa. Malminkartanon vieraskielisten määrä on noin 20%. Helsingin kaupunginosien "mamutuskilpailussa" tuo 20% riittää noin sijalle 12. Minä totesin, että sija 12/59 ei ansaitse nimitystä erittäin vahva sijoitus. Jos 12/59 olisi erittäin vahva, niin Unkari olisi erittäin merkittävä jääkiekkomaa, kuten jo aiemmin totesin. Lisäksi totesin jo aiemmin, että en ota kantaa siihen, onko tuo 20% paljon vain vähän.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Jotta asiassa päästäisiin eteen päin, niin tässä luettelo Helsingin äänestysalueista, joilla Vihreät oli suurin puolue. Jätetään vielä tässä vaiheessa pois noiden seutujen monikulttuurisuusaste, koska maalitolppien paikka on vielä määrittämättä, eikä myöskään ole täyttä varmuutta onko maalin suuaukko edes kentälle päin.

010A Sörnäinen

010C Kalasatama

011A Siltasaari

011B Linjat

011C Kallio A

011D Kallio B

011E Kallio C

011F Kallio D

012A Alppila A

012B Alppila B

012C Alppila C

012D Alppila D

016A Ruskeasuo

017A Länsi-pasila A

017B Itä-Pasila

021A Hermanni A

021B Hermanni B

022A Vallila A

022B Vallila B

023A Toukola A

024A Kumpula

025A Käpylä A

025B Käpylä B

028D Oulunkylä A

029A Pohjois-Haaga A

036A Viikki A

036B Viikki B

043A Herttoniemi A

052A Suomenlinna


Lista pohjautuu tilastokeskuksen tietohin. Tein poiminnat varsin pikaisesta, eli virheitä saattaa löytyä. Joku äänestysalue saattaa puuttua ja joku olla listalla väärin perustein, koska lähdin mm. siitä oletuksesta, ettei alle 20%:n kannatuksella saavuteta minkään äänestysalueen suurimman puolueen asemaa. Jos Vihreiden kannatus oli alle tuon, niin en välttämättä tarkastanut oliko se kuitenkin alueen ykkönen. Korjataan tuota listaa siis tarpeen mukaan ja tietenkin hyvässä hengessä.

Kuten voimme huomata, niin lista on melkoisen pitkä ja herääkin kysymys, miksi vihervassariänkyrät tarketuivat kolmeen tai neljään äänestysalueeseen, joissa multikultitaso oli korkea ja Virhreät suurin puolue.

Sen verran tuli noihin lukuihin paneuduttua, että punavihreä kupla todellakin on olemassa. Eräs maalainen vain sattui sijoittamaan sen puheissaan väärille postinumeroalueille.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Vastataan nyt vielä tähän vääristelyyn, vaikka olen tämän paskapuheen kumonnut jo aiemminkin. Minä en ole väittänyt, että 20% ei ole paljon.

Helsingissä on 59 kaupunginosaa. Malminkartanon vieraskielisten määrä on noin 20%. Helsingin kaupunginosien "mamutuskilpailussa" tuo 20% riittää noin sijalle 12. Minä totesin, että sija 12/59 ei ansaitse nimitystä erittäin vahva sijoitus. Jos 12/59 olisi erittäin vahva, niin Unkari olisi erittäin merkittävä jääkiekkomaa, kuten jo aiemmin totesin. Lisäksi totesin jo aiemmin, että en ota kantaa siihen, onko tuo 20% paljon vain vähän.

Ehkä tulkitsin nämä malminkartanoon ja kahteen kymmeneen prosentiin liittyvät kommenttisi väärin.

Mä tiedän, että malminkartano ei ole Helsingin mittapuulla erityisen vahvasti mamutettu alue. Mä en muista ulkoa kaikkien äänestysalueiden vaalituloksia, joten ne mä tarkistan, kun pääsen kotiin.

No tässä sulle linkki hesarin sivuille: Maahanmuutto keskittyy Helsingissä – kantasuomalaiset välttävät alueita - Kaupunki - Helsingin Sanomat
Siinä kerrotaan, että pääkaupunkiseudulla on kolmisenkymmentä aluetta, jossa ulkomaalaisia on yli 20%. Kartasta voi helposti laskea, että Helsingissä on kahdeksan aluetta, jossa ulkomaalaisia on yli 25%. Malminkartanossa on tasan 20%, millä ei pääse edes top kymppiin helsingissä.

Kuten aiemmin sanoin, se on kovin subjektiivista. Jos Helsingistä puhutaan, niin erittäin vahva nimityksen käyttö vaatii tällä hetkellä kyllä vähintään sen 25%, joita taisi olla niitäkin 8 aluetta.

mitä väärään väriin tulee, niin kai minä saan omaan esimerkkiini valita omat kriteerini.

Olemmekin siis samaa mieltä siitä, että persut olivat suurin puolue kolmella alueella, joilla asustelee paljon tai erittäin paljon mamuja. Onko jo 16% mamuja paljon? Sehän pullahti esiin, kun nostit esiin Vihreiden kannatuksen Roihuvuoressa. Olisi ihan kiva, jos viimeinkin tietäisin mihin, tai mille kentälle, olet maalitolpat oikein sijoittanut.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Onko jo 16% mamuja paljon? Sehän pullahti esiin, kun nostit esiin Vihreiden kannatuksen Roihuvuoressa. Olisi ihan kiva, jos viimeinkin tietäisin mihin, tai mille kentälle, olet maalitolpat oikein sijoittanut.
No 16 mamua sadasta on tosi paljon. Jos näin tarkemmin tutustumatta teidän vänkääminen saisin iskeä yhden maalipuun paikoilleen niin sanoisin että 10% on todella paljon ja 5% paljon. Täällä E-Pohjanmaalla 5% olisi jo aivan älytön määrä ;)
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitähän minäkin. Tuntuisi todellakin päättömältä käyttää maahanmuuttajien absoluuttista määrää "mamuttuneisuuden" mittarina. Toki tätäkin on esitetty arkijärjen mukaisena, joten tässäkään ei päästä yksimielisyyteen.
Älä viitsi vääristellä. Tiedät hyvin, että arkijärjellä tulkittiin sitä, mitä Geezer tarkoitti kommentillaan. Ei sitä mikä on paras mittari "mamuttuneisuudelle".

En minä ole näitä mittareita valinnut. Minä vain esim osoitin, että Kalliossa asuu yli 1400 vieraskielistä, eikä vain kourallinen Venäläisiä ja Virolaisia, kuten Geezer väitti. Jos Geezer oikeasti tarkoitti kourallisella Venäläisiä ja Virolaisia noita suhteellisia osuuksia, niin olisi sen varmaan voinut ihan asiallisestikin korjata, eikä noilla itkupotkuraivareilla. Uskotko sinä ihan aidosti, että kourallisella ihmisiä tarkoitetaan prosenttiosuutta jostain määrästä? Vai onko Geezerillä niin isot kourat, että 1400 on kourallinen?

Kerrataan vielä. Sinä kirjoitit:
jos tuo lainaamasi oli se "alkuperäinen viesti", niin ei siinä kyllä erikseen mainita kappalemäärää. Itse tulkitsisin, että tuossa tarkoitetaan nimenomaan suhdetta."

Geezer vastasi :
"Ei tässä ole kyse suhtellisudesta, vaan absoluuttisista luvuista."

Ei tossa paljon tulkinnan varaa ole. Sehän korjasi sun tulkinnan täsmälleen sellaiseksi, minkä minä olin siitä tehnyt. Voi olla, että alkoholilla on osuutta Geezerin teksteihin, mutta syytön minä siihen olen.

Tarkennetaan nyt vielä sekin, että tottakai mamujen suhteellinen osuus väestöstä on merkittävä asia ja usein se paras mittari. En minä tuota ole koskaan kiistänyt.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olemmekin siis samaa mieltä siitä, että persut olivat suurin puolue kolmella alueella, joilla asustelee paljon tai erittäin paljon mamuja. Onko jo 16% mamuja paljon? Sehän pullahti esiin, kun nostit esiin Vihreiden kannatuksen Roihuvuoressa. Olisi ihan kiva, jos viimeinkin tietäisin mihin, tai mille kentälle, olet maalitolpat oikein sijoittanut.
Mä olen jo aika monta kertaa kertonut, että en ota kantaa siihen, mikä määrä on paljon. Tuo kun on täysin subjektiivinen asia.

Kun tuo tuntuu kovasti sua vaivaavan, niin voihan asiaa pohdiskella vaikka jakamalla asiat desiileihin. 59 kaupunginosaa, eli yksi desiili olisi noin 6. Malminkartano on siis desiilien 2 ja 3 rajamailla. Ainakaan tuo ei ole erittäin paljon, eikä se ole myöskään vähän. Kun se on kuitenkin selvästi yli keskiarvon, niin se varmaankin voi olla sitten esimerkiksi paljon. Tuo siis suhteutettuna muihin kaupunginosiin. En edelleen ota kantaa siihen onko 20% mamuja vähän, sopivasti, paljon vai liikaa.

Koita nyt ymmärtää, että mä olen lähinnä vastaillut sun väitteisiin. En mä ole tästä asiasta mitään doktriinia rakentanut. Mä olen vain esimerkiksi osoittanut, että Kalliossa asuu vihreiden äänestäjien seurana enemmän mamuja (kappalemäärässä mitattuna), kuin Kivikossa asuu persujen seurana. Tuo on vain yksinkertainen fakta, ei siitä kannata pillastua. Toinen fakta on se, että Kalliossa asuu yli kolme kertaa enemmän ihmisiä, eli suhteessa ihmismäärään Kalliossa on mamuja tietysti vähemmän, Kuin kivikossa. Niitä on kuitenkin ihan helvetin paljon enemmän, kuin kourallinen, vai kuinka?
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Älä viitsi vääristellä. Tiedät hyvin, että arkijärjellä tulkittiin sitä, mitä Geezer tarkoitti kommentillaan. Ei sitä mikä on paras mittari "mamuttuneisuudelle".
[--]
Ei tossa paljon tulkinnan varaa ole. Sehän korjasi sun tulkinnan täsmälleen sellaiseksi, minkä minä olin siitä tehnyt.

Sovitaan, että sun tulkinta absoluuttisista mamujen määristä oli oikea. Lue kuitenkin vielä:

Tässä kohtaa lienee syytä täsmentää, että tarkoitin absoluuttisilla luvulla persujen yksiselitteisesti suurimman puolueen asemaa noissa kolmessa äänestysalueessa, joissa maahanmuuttajien prosentuaalinen osuus väestöstä on erittäin suuri. En suinkaan sitä, että mamutusastetta voisi arvioida vierasta kieltä puhuvien suiden lukumäärällä, mikä olisikin täysin päätöntä.

(boldaus oma)
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Mä olen jo aika monta kertaa kertonut, että en ota kantaa siihen, mikä määrä on paljon. Tuo kun on täysin subjektiivinen asia.

Olet kuitenkin ottanut kantaa siihen, mikä määrä ei ole erittäin paljon. Asteikossasi on siis reikiä, mutta miksi? Asia on subjektiivinen, mutta kiihkeästä kirjoittelustasi päätellen, tässä tapauksessa sinun subjetiivisuuttasi ohjaa pitkälti vahva aatteen palo.

Kun tuo tuntuu kovasti sua vaivaavan, niin voihan asiaa pohdiskella vaikka jakamalla asiat desiileihin. 59 kaupunginosaa, eli yksi desiili olisi noin 6. Malminkartano on siis desiilien 2 ja 3 rajamailla. Ainakaan tuo ei ole erittäin paljon, eikä se ole myöskään vähän. Kun se on kuitenkin selvästi yli keskiarvon, niin se varmaankin voi olla sitten esimerkiksi paljon. Tuo siis suhteutettuna muihin kaupunginosiin. En edelleen ota kantaa siihen onko 20% mamuja vähän, sopivasti, paljon vai liikaa.


Älä nyt käännä asiaa päälaelleen. Koko keskustelu lähti varsin ylimalkaisista, kahteen kuvaan perustuvista päätelmistäni, joiden alasampuimiseen sinä olet käyttänyt tolkuttomasti ruutia. Kumpaakohan meistä asia vaivaa siis enemmän?

Koita nyt ymmärtää, että mä olen lähinnä vastaillut sun väitteisiin.

Ja taas päästään lähtöruutuun. Olen esittänyt kaksi helppoa kysymystä, toteamusta tai väittämää, joihin kumpaankaan et ole suostunut vastaamaan, vaan olet johdonmukaisesti pyrkinyt viemään keskustelua sivuraiteille.

En mä ole tästä asiasta mitään doktriinia rakentanut. Mä olen vain esimerkiksi osoittanut, että Kalliossa asuu vihreiden äänestäjien seurana enemmän mamuja (kappalemäärässä mitattuna), kuin Kivikossa asuu persujen seurana. Tuo on vain yksinkertainen fakta, ei siitä kannata pillastua.

En minä ole missään vaiheessa pillastunut tai edes hermostunut. Jos tarkastelelet käytyä keskustelua, niin huomaat varmaan kuka, tai ketkä höystävät puheitaan vitulla, paskalla, helvetillä ja vastapuolen valehtelijaksi tai ainakin epäluotettavaksi keskustelijaksi leimamisella.

Toinen fakta on se, että Kalliossa asuu yli kolme kertaa enemmän ihmisiä, eli suhteessa ihmismäärään Kalliossa on mamuja tietysti vähemmän, Kuin kivikossa. Niitä on kuitenkin ihan helvetin paljon enemmän, kuin kourallinen, vai kuinka?

Jatkat siis edelleen tällä tahallisen väärin ymmärtämisen linjalla. Hieno mies ja luotettava keskustelija hamaan loppuun asti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös