Toivon kyllä sydämeni pohjasta, että Rene Hursti menisi Helsingissä läpi ja Packalen jäisi ulos. Todella luokatonta tilanteen hallintaa. Muutenkin Packalenista on tullut todellinen riippakivi, tuntui aluksi hyvinkin fiksulta tyypiltä, mutta tuo oli kyllä niin perseestä, että toivottavasti torpedoi itsensä ulos ja Hurstin sisään. Kuitenkin moni persu on tämän vammaisasian puolesta vedonnut ja nyt tämä yksi pässi menee mörhöilemään tuolla tavalla.
Itse asiasta sen verran, että se nyt ei tarkoita yhtään mitään, jos nimi puuttuu jostain rätingistä. Jos Afganistan kuuluu tämän sopimuksen piiriin, niin onko siellä sitten vammaisten asiat paremmin kuin täällä? Terveet lähtevät pakolaisiksi tänne, mutta kehitysvammaisilla on siellä paremmat oltavat kuin täällä, koska sopimus. Ei taida nyt ihan täsmätä.
SergeiK:lle sen verran tiedoksi, että Suomessa ei saa esim. kiduttaa ihmistä, vaikka tämä olisi kehitysvammainen. Jos oikeudessa on kaksi vastaavaa pahoinpitelytapausta ja toisesta tekijä vapautetaan uhrin kehitysvammaisuuden vuoksi, niin olen välittömästi valmis vaikka tarttumaan aseeseen tämän asian vuoksi.
Mutta en ymmärrä kuitenkaan sitä, että miksi Suomen allekirjoitusta rätingistä ei löydy. Jos meidän nimi löytyy esim. Ottawan sopimuksen kaltaisesta paskapaperista, niin miksei tästä sitten? Huomattavasti tärkeämpi ja normaalia elämää koskevampi asia, kuin joku maamiinavaraston tuhoaminen.
Mutta toivottavasti Sami ei luule, että se sopimus on joku lottovoitto. Tässä on nyt kuitenkin sellainen juttu, että kaikki kehitysvammaiset eivät ole niin hyväkuntoisia mitä Kurikan pojat. He tarvitsevat sitä jatkuvaa hoitoa, mitä PKN taas pitää vankilana. Täydellinen yhdenvertaisuus on heidän kanssaan melko mahdotonta mielestäni toteuttaa, juuri katselin tuota Kukkaron herraksi ohjelmaa, jossa oli lievästi kehitysvammainen nuori nainen, niin minusta oli hienoa, että hänellä oli apua arjessa selviytymiseen. Siinä mielessä tuo "Emme tarvitse holhousta" ja "Pidämme itse huolta itsestämme" asenne on vähän... Mutta toki tuollainen FREEDOM-meininki on siistiä. Näitä asioita tulee vaan katsottua omasta ja rakkaiden läheisten näkövinkkelistä.