Tunnetko käsitteen edustuksellinen demokratia? Asut maassa jossa tälläinen on käytössä.. Niinpä siis ME olemme myöntäneet nuo lainat. ME, eli Suomen Eduskunta. Suomen Eduskunta on valittu edustamaan MEITÄ, joten lainan myöntäjinä olemme ME. Eli juurikin lainan myöntäjät jotutuvat vastuuseen
Valuuttakriisi ei tietenkään ollut tiedossa nykyistä eduskuntaa valittaessa, eipä tainnut olla (muistaakseni) tiedossa edes aavistustakaan lamasta, joten tämä ei ole voinut vaikuttaa äänestyskäyttäytymiseen. Mutta, huom, äänestäjä joutuu ottamaan äänestäessään riskin, että ehdokas (mahdollinen tuleva kansanedustaja) äänestää lupaustensa puolesta, esim. jos lupaus on olla ydinvoimakielteinen, niin äänestäessään toisin, hän onkin pettänyt lupauksensa, jolloin esim. minä* (me) emme saa mitä olemme toivoneet/halunneet, jolloin ehdokas/kansanedustaja ei ole edustanut minua (äänestäjiä) vaan muita tahoja.
En väitä, että edustuksellinen demokratia on huono vaan totean vain sen, että siihenkin sisältyy riskinsä ja automaattisesti se ei aina edusta "meitä" jokaista vaan "meitä" tiettynä ryhmänä, joten ymmärrän sen, että miksi esiintyy niin paljon kritiikkiä kansanedustajalaitosta kohtaan ja miksi esim. juuri nyt Kreikan ja Irlannin tuki aiheuttaa närää - aiheuttaa se minussakin, mutta näitä syitä en nyt enää ryhdy erittelemään. Ihmiset eivät enää koe, että kansanedustajat äänestävät "heidän toiveiden tai heille annettujen lupausten puolesta" vaan muiden tahojen, liike-elämä, kv. toimijat tms. tahojen toiveiden puolesta. Ei siis ihme, että ääniä valuu esim. Perussuomalaisten laariin.
vlad.
*: Olen ydinvoimamyönteinen, näin asia esille tuotuna mutta käytin vain itseäni esimerkkinä.