Perussuomalaiset

• 6 002 535
  • 46 690

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Menisi hyvin jo vitutusketjun puolellekin, mutta näytön tällä puolen on jo tovin ketuttanut jatkuva spekulointi vaalituloksella. Mitä jos vaikka mediakin keskittyisi haastamaan puolueita näyttämään korttinsa tulevan kauden politiikkaa ajatellen, ja katsotaan sitten se tulos?

Hans Geering

Jäsen
Suosikkijoukkue
Doncaster Spinners
Niinpä, jos säästötavoite ensi vaalikaudelle on se max. 2 miljardia niin se mistä se raha kerätään on SE asia mistä nyt pitäisi puhua, ei mistään muusta...

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Niinpä, jos säästötavoite ensi vaalikaudelle on se max. 2 miljardia niin se mistä se raha kerätään on SE asia mistä nyt pitäisi puhua, ei mistään muusta...

Vähän tarkennusta, leikkaustarve on jotain tuota luokkaa, siihen päälle veronkorotukset ja loput toivotaan saavan talouskasvulla. Kokonaissumma lienee jotain 5-6 miljardia.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Raakadata osoittaa Persuille jopa top3 äänimäärää, toisaalta Persujen äänestäjät ovat käsittääkseni kaikkein epävarmimpia (tai ainakin verrattuna muihin isoihin) äänestäjiä. Lisäksi vaikuttaa ns. Soini-efekti eli gallupeissa äänestetään "Soinia" mutta vaaleissa ei voi kuin Uudellamaalla äänestää häntä.

Ja sitten on vielä pienten piirien äänikynnykset eli vaikka kannatusta tulisi koko maassa niin edustajia ei saada pienemmissä piireissä.

Eli Sami Borg on varmasti oikeassa.

Hans Geering

Jäsen
Suosikkijoukkue
Doncaster Spinners
... mihin sinä perustat tuon oman haarukkasi?... ...vaalitulos on liki mahdotonta ennustaa.

No tuo vähän päälle 10%:n on kai ihan Soinin itsensäkin suusta kuultu ennustus lopullisesta kannatusprosentista...

Pienten piirien korkea äänestyskynnys kai on juurikin se syy miksi tuon suurempaa prosenttia paikoista ei ko. puolue saa, sama syy siis kuin vihreillä.

Hans Geering

Jäsen
Suosikkijoukkue
Doncaster Spinners
No itsekin jossain juuri ilmaisin että joku 13% itsessään olisi jo rökälevoitto.
Jos tuo toteutuu niin se on juurikin rökälevoitto, kuka on eri mieltä??
Silti lukuisat "heikot signaalit" antavat olettaa, että tässä saattaa muhia jopa varsinainen pommi.
Varma en ole mutta eikös aikoinaan sama "pommi" muhinut vihreidenkin gallup-tuloksissa?? Siis juurikin tuo, että kannatus oli ennen vaaleja suurempi kuin itse vaaleissa?

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varma en ole mutta eikös aikoinaan sama "pommi" muhinut vihreidenkin gallup-tuloksissa?? Siis juurikin tuo, että kannatus oli ennen vaaleja suurempi kuin itse vaaleissa?

Tämä taas johtui siitä, että tilastomiehiltä ja gallupin tekijöiltä kesti useampi vaalikausi saada Vihreiden osalta mittareidensa kalibrointi kuntoon. Nykyään Vihreidenkin raakadatasta kertointen avulla suodatettu kannatus vastaa paremmin todellisuutta. Perussuomalaisten kohdalla heittoa saattaa tästäkin syystä siis tulla enemmän suuntaan jos toiseenkin vielä toistaiseksi, ennen kuin opitaan tuntemaan miten ko. jengin äänestäjät lopulta toimivat vaalipäivänä.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Mielenkiintoisinta eittämättä onkin seurata median suhtautumista asiaan. Nyt varsin selvästi pyritään tuomaan esille että oikeastaan kukaan ei kannata oikeasti persuja ja nykyiset kannatuslukemat ovat vääriä. Jos sitten vaaleissa äänisaalis jää tähän laskennallisesti odotettuun ~10 prosenttiin sen galluppien nojaavan ~15% sijaan, niin silloin voidaan varmaan hehkuttaa persujen suosion romahtamista ja odotusten pettymistä.

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Mielenkiintoisinta eittämättä onkin seurata median suhtautumista asiaan. Nyt varsin selvästi pyritään tuomaan esille että oikeastaan kukaan ei kannata oikeasti persuja ja nykyiset kannatuslukemat ovat vääriä. Jos sitten vaaleissa äänisaalis jää tähän laskennallisesti odotettuun ~10 prosenttiin sen galluppien nojaavan ~15% sijaan, niin silloin voidaan varmaan hehkuttaa persujen suosion romahtamista ja odotusten pettymistä.

Näinpä. Vaikka en itse persujen näkemystä jaa kaikissa asioissa, toivoisin salaa todellista pommia, vaikka yli 15% kannatusta. Ihan vain näpäytyksenä tälle vihervasemmistomedialle. Ja kyllähän se toisi pientä piristysruisketta Suomen poliittiseen kenttään, koska se pakottaisi "isoja puolueita" uudistumaan.

Hans Geering

Jäsen
Suosikkijoukkue
Doncaster Spinners
Tämä taas johtui siitä, että tilastomiehiltä ja gallupin tekijöiltä kesti useampi vaalikausi saada Vihreiden osalta mittareidensa kalibrointi kuntoon.
Samasta syystä siis persujenkin todellinen kannatus tulee olemaan tätä ennakoitua pienempi, eikö?
Nykyään Vihreidenkin raakadatasta kertointen avulla suodatettu kannatus vastaa paremmin todellisuutta. Perussuomalaisten kohdalla heittoa saattaa tästäkin syystä siis tulla enemmän suuntaan jos toiseenkin...
Oikeastiko uskot, että lopullinen prosentti voisi vielä nousta tuosta nykyisestä, ei kai nyt sentään?! No kuka tietää...

Sitten takaisin asiaan, eli milloin ko. puolueelta tulee se lopullisen vaaliohjelma, mistä leikataan ja mitä??!!
Sitä odotellessa...

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oli tutkimuslaitos mikä tahansa, on niiden raakadatasta tuollaisten johtopäätösten tekeminen älyllistä epärehellisyyttä ja aivan sama kun lukisi kyselytotuuksia iltalehden kyselyistä.
Joko olet selvittänyt miten raaka-data käsitellään galluppiin? Odotan edelleen muutakin kuin mutuilua.

Hans Geering

Jäsen
Suosikkijoukkue
Doncaster Spinners
Totuus on että kukaan ei tiedä...
Oletus on kuitenkin, että iso osa persuille annetuista gallup äänistä on ns. protestiääniä, näitä ääniä annetaan juurikin ENNEN vaaleja, sama siis kuin vihreillä aiemmissa vaaleissa...

Vaaliohjelma on tulossa, mutta niitä säästöjä Soini ehdotteli ainakin jossain telkkariohjelmassa jo noin kuukausi sitten. Olikohan juurikin 2Mrd kyseessä.
No jos tätä http://areena.yle.fi/video/1396190 A-Plus ohjelmaa, yle areenalta, viime Lokakuulta tarkoitit niin vähän hei jää vielä vähän auki tuo 2Mrd!!!! :)

Mistes muuten ne muut 3-6Mrd:n säästöt/leikkaukset, mikä on ilm. tarve, rumpujen pärinää, kuka ottaa ensimmäisenä historiassa "pataan" perussuomalaisilta??!! Mitenhän sitten käy kannatuksen??!!

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Luulen että perussuomalaisten kannatus jää 10-12 prosenttiin ihan siitä syystä, että Timo Soinia ei voi äänestää kuin uudellamaalla. Suurin osa perussuomalaisten kaanatuksesta kun on luullakseni Timo Soinin kannatusta. En esimerkiksi tiedä yhtään perussuomalaisten ehdokasta nimeltä täältä pohjois-pohjanmaalta missä asustelen, vaikka voisinkin puoluetta muuten äänestääkin.

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Onnekas on se Helsingin vaalipiirin ehdokas, jolle sattuu sama äänestysnumero kuin Timo Soinille Uudellamaalla.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joko olet selvittänyt miten raaka-data käsitellään galluppiin? Odotan edelleen muutakin kuin mutuilua.

What? Siis etkö tiedä mitä gallup-menetelmä tarkoittaa? No, sehän perustuu siihen, että tiedetään kansasta jotain pohjatietoja. Vaikkapa kuinka monta maalaista, monella auto, moni asuu kaupungissa, naisia, miehiä, toimihenkilöitä, johtajia, ikäryhmät, tuloluokat, asumismuodot, onko autoa ..... Yksittäisellä vastauksella kyselyyn ei ole sinänsä merkitystä, vaan vastaajalta kysytään taustatiedot ja hänen vastaus vaikuttaa niiden ryhmien "ääniin" joihin hän sattuu kuulumaan. Tämä sellaisenaan antaa yllättävän hyvän tuloksen, mutta ei ota huomioon kaikkia tekijöitä, mutta niitä sitten korjaillaan, ilmeisesti kokemukseen perustuvilla, ei niin tieteellisillä menetelmillä.

Edelleen kysyn sinulta, mikä intressi jollain tutkimuslaitoksella olisi vääristellä tarkoituksella ennusteitansa? Itse uskon, että kaikkein mieluiten tutkimuslaitos sanoo vaalien jälkeen olleensa paras.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Edelleen kysyn sinulta, mikä intressi jollain tutkimuslaitoksella olisi vääristellä tarkoituksella ennusteitansa? Itse uskon, että kaikkein mieluiten tutkimuslaitos sanoo vaalien jälkeen olleensa paras.
Ei välttämättä vääristellä, mutta Perussuomalaisten nousu on ennennäkemätön eikä tutkimuslaitoksella ole tietoa miten dataa pitäisi käsitellä. Pelkästään edellisten kaksien vaalien tuloksella ei pitäisi voida tiputtaa 25 % -> 15 %.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei välttämättä vääristellä, mutta Perussuomalaisten nousu on ennennäkemätön eikä tutkimuslaitoksella ole tietoa miten dataa pitäisi käsitellä. Pelkästään edellisten kaksien vaalien tuloksella ei pitäisi voida tiputtaa 25 % -> 15 %.

No itse kun en ole tutkimusalan asiantuntija niin lähtökohtaisesti uskon asiantuntijoita kun ei parempaakaan tietoa ole. Varsinkin kun ei ole mitään syytä epäillä, etteivätkö he tekisi parastaan. Eikö ennustettu 15% enää tyydytä persuja?

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No itse kun en ole tutkimusalan asiantuntija niin lähtökohtaisesti uskon asiantuntijoita kun ei parempaakaan tietoa ole. Varsinkin kun ei ole mitään syytä epäillä, etteivätkö he tekisi parastaan. Eikö ennustettu 15% enää tyydytä persuja?
Hienoa kun uskot auktoriteetteja ja heität omat aivosi sivuun. Niin sitä pitää.

Kysymykseesi en osaa vastata kun en ole Persu.

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Mille tahansa puolueelle juuri 10 - 16 % valtakunnallinen kannatus on ongelmallinen. Pienimmissä vaalipiireissä vaalikynnys on 14 % luokkaa ja toiseksi pienimmissä (johon omanikin kuuluu) 10%. Persut voivat hyvinkin saada esim 14% kannatuksen, tai jopa hieman enemmänkin, mutta tuskin tulevat saamaan vastaavaa määrää paikkoja eduskuntaa. Sen sijaan mikäli kannatus kiipeää pienissäkin vaalipiireissä tuon piilevän vaalikynnyksen yli, vaikka hiuskarvan mitalla, tulee puolueelle se veretseisauttava vaalivoitto. Mutta tuskinpa sellaista fakiiria maasta löytyy, joka pystyy arvioimaan miten päin vaaka kussakin vaalipiirissä kallistuu.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hienoa kun uskot auktoriteetteja ja heität omat aivosi sivuun. Niin sitä pitää.....

No minä nyt olen ainoa joka tästä aiheesta on täällä yrittänyt pätkääkään analyyttisesti keskustella. Sinä käsittääkseni olet sitä mieltä, että persujen kannatus on 22% koska raakadata niin sanoo.

Jos täältä jonkun aivot löytyy narikasta, niin ne ei ole minun.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No minä nyt olen ainoa joka tästä aiheesta on täällä yrittänyt pätkääkään analyyttisesti keskustella. Sinä käsittääkseni olet sitä mieltä, että persujen kannatus on 22% koska raakadata niin sanoo.

Jos täältä jonkun aivot löytyy narikasta, niin ne ei ole minun.
Analyyttisesti keskustella? Mutuilet ilman mitää tietoa raaka-datan käsittelystä gallupin tuloksiin.

Olen sitä mieltä, että persujen kannatus joulukuussa galluppiin vastaajien kesken oli se n. 25 %. Reaalisoituuko se huhtikuussa "koko" kansan äänestäessä on oma juttunsa.

Taloustutkimus kuitenkin laski galluppia varten persujen kannatuksen 15 prosenttiin, sillä heidän laskutavan mukaan persuja ei äänestetä, koska heitä ei äänestetty kaksissa viime vaaleissakaan.

Nyt voit puolestasi mutuilla kuinka "mielestäsi" raaka-dataa ei käsitellä noin ja taloustutkimuksessa työskentelee vain ammattilaisia, jotka kyllä tietävät minua paremmin.

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Olen sitä mieltä, että persujen kannatus joulukuussa galluppiin vastaajien kesken oli se n. 25 %. Reaalisoituuko se huhtikuussa "koko" kansan äänestäessä on oma juttunsa.

Taloustutkimus kuitenkin laski galluppia varten persujen kannatuksen 15 prosenttiin, sillä heidän laskutavan mukaan persuja ei äänestetä, koska heitä ei äänestetty kaksissa viime vaaleissakaan.

Niin ongelma on siinä, että on kaksi eri asiaa ilmoittaa kannattavansa jotain puoluetta ja sitten oikeasti vaivautua sitä äänestämään. Puolueen kannatus onkin jotain muuta kuin puolueita äänestävien määrä. Eli tavallaan 25% kannatus tietenkin pitää paikkaansa. Mutta jos vaalit olisivat olleet kyselypäivänä, niin äänestystulos olisi jokatapauksessa ollut jossain määrin eri. Se, että mikä ero puolueen kannatuksella ja äänestystuloksella on se mitä mielipidetutkimuksia tekevät yrittävät erinlaisin keinoin selvittää. Persujen kohdalla tilanne on se, että kannatuksen ja varsinaisen äänestämisen ero tullee olemaan kohtuullisen suuri, mutta kuinka suuri se on, selviää oikeasti vasta vaaleissa. Eli sinällään ns. raakadatan ilmoittaminen ei ole ollenkaan väärin. Muiden puolueiden kohdalla arviot alkavat ilmeisesti olemaan kohtuullisissa määrin paikkaansa pitäviä, mutta kai se on ymmärrettävää, että persuista ei vielä tiedetä miten ahkerasti heidän kannattajansa itse uurnille vaivautuvat.

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Minähän nyt en mitään johtopäätöksiä tee, muut ne tekevät. Yritän vain kovasti vinkata siihen epälogiikkaan "ei persuja kuitenkaan vaalipäivänä lopulta äänestetetä", että se epävarmuustekijä on jo laskettu tohon gallupin lukuun 15,6%. Kovin moni kun aloittaisi miinustuslaskut tosta gallupin luvusta.

Se on kyllä aivan totta, että esim. taloustutkimus ilmoittaessaan persujen kannatukseksi 15,6 arvioi että tämä olisi ollut nimenomaan vaalitulos tuona kyselyajankohtana. Silti mediassa arvioidaan, että tuskin tuo 15% toteutuu, johtuen juuri niistä tekijöistä, jotka on jo otettu huomioon. Mutta totta on sekin, että kukaan ei osaa täydellisesti arvioida mikä osa tuosta todellisesta 25% kannatuksesta realisoituu. Jos pitäisi itse jotain veikata, niin kaipa sitä voisi jotain 15% heittää, mutta täyttä mutuahan se tosiaan olisi.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy