Tämä on pelkkää mutua mutta luulen että pääkaupunkiseudun korkeisiin vuokriin on osasyyllisiä nämä työttömien halut asua tietyillä alueilla veronmaksajien lukuun. Näissä tapauksissa vuokran saaminen on kohtuullisen varmaa vuokranantajalle ("sossu tulee apuun jos on häätö edessä") ja asunnon vuokraaminen onnistunee nopeasti uudelleen.
Ei mene näin. Sosiaalitoimesta ei myönnetä vuokravelkaan, kuin ainoastaan kerran toimeentulotukea ja pääasiassa lapsiperheille. Mielestäni ihan ymmärrettävää, että lapsiperheitä ei ajeta kadulle asumaan. Jos yksin asuva (tai miksei pariskuntakin) päättää asua kalliissa asunnossa ja saa häädön ei sosiaalitoimi yleensä tule tähän väliin. Tällöin sosiaalitoimesta pyritään etsimään kyseiselle henkilölle tai pariskunnalle jonkilaista kriisiasumista. Mitään asuntojahan sosiaalitoimistolla (ainakaan Helsingissä) ei ole välittää, vaan toimeentulotukiasiakas on asunnonhakija siinä missä kuka tahansa muukin.
Yleensä lapsiperheethän ovat myös paremmassa asemassa, jos he hakevat maksusitoumusta ruokaan. Tällöin tosin yleensä maksusitoumus otetaan huomioon tulona seuraavan kuukauden päätöstä tehtäessä. Eli kun nyt palkasta on ollut puhe, niin tätä voisi ajatella ikään kuin palkkaennakkona. Tosin maksusitoumuksista on jo pidemmän aikaan yritetty päästä kokonaan eroon, ja voisin kuvitella, että toimeentulotuen siirtyessä Kelaan maksusitoumusten myöntäminen, jos ei nyt lopu, niin ainakin vähenee. Ja ei niitä nykyiselläänkään hirveästi myönnetä.
Asunnon uudelleen vuokraaminen onnistuu varmaan vuokranantajalta nopeasti. Jos olisin vuokranantajana, niin kyllä ainakin minä ottaisin asuntoon mielummin asumaan työssäkäyvän henkilön/pariskunnan/perheen, kuin toimeentulotukiasiakkaan.
Itse olen sitä mieltä, että lapsen tekoa tulisi harkita aika tiukkaan, jos tietää, että sitä lasta ei ole varaa elättää.
Edit. Lisätään vielä sen verran, että yleensä hakija laitetaan kääntämään asumistuki suoraan vuokranantajalle, kun ensimmäinen vuokravelka tapaus tulee esiin. Jos asunto on kohtuuvuokratasoa maksetaan toimeentulotuesta se vuokran "puuttuva" osa, laskelmien mukaisesti tietenkin. Eli niin, että Kelan asumistuella ja toimeentulotuella maksetaan vuokra ja loput jää elämiseen. Vuokrasta on sitten kiinni se, että jääkö elämiseen 100 euroa vai 300 euroa.