Itse asun suhteellisen edullisessa asunnossa Helsingissä, jonka vuokra on 635 euroa kuukaudessa, niin alle 600 euron perustulo ei kyllä millään riittäisi kattamaan kuukausittaisi menojani. Toki hienoa, jos itse olet löytänyt kämpän, jonka vuokra on 300 euroa kuukaudessa. En sitten tiedä, kuinka tietoinen olet nykyisestä vuokratasosta pk-seudulla?
Niin, tässä tullaankin siihen perusongelmaan (heh) joka perustulossa on. Jos kaksi henkilöä asuu Kouvolassa kimppakämpässä/yhdessä niin 600€ per naama riittää suht mukavaan elämään. Säädetäänkö perustulo Helsingissä asuvan moniongelmaisen vai Kouvolassa asuvan "downshiftarin" tarpeiden perusteella?
Opiskelijoilla on myös oikeus hakea toimeentulotukea, joten en tiedä oikein mitä heiltä pitäisi käydä kysymässä?
On toki mutta käsittääkseni (voi olla että on muuttunut) se on viimeinen keino eli siinä kohtaa kaikki opintotuki, opintolaina, varallisuus yms. pitää olla käytettynä. Harva Suomessahan edes ottaa opintolainaa, olikohan jotain reilut 35% tms.
Niin, juurikin näin. Eli siis sinä uskot, että kaikki työttömät ovat laiskoja kattoon räkijöitä, jotka eivät työllisty vain siksi koska eivät halua, ja uskot että byrokratian luvatussa maassa eli Suomessa vapautettaisiin työmarkkinat sillä tavalla, että työttömyys ikään kuin katoaisi? Mitä jos sitä työtä ei vain ihan oikeasti ole?
Näinhän minä sanoin vai mitä? Opettele lukemaan. Minä en halua järjestelmää joka tekee kattoon räkimisen erittäin helpoksi. Se että halutaan vähentää byrokratiaa, tuloloukkuja yms. on hyvä asia mutta jos sen "hinta" on esim. 900€/kk veroton perustulo niin ei kiitos, se tappaa aika monelta halut tehdä mitään järkevää.
Miten sitten esim. työkyvyttömät tai vammaiset? Aika kova tuomio sanoa 20-vuotiaalle työkyvyttömälle kaverille, että loppuelämä menee sitten 600 eurolla kuukaudessa elellen. Vaikka eihän se nykyiselläänkään juhlaa ole.
Niin, se on helvetin kova tuomio ja siksi en haluaisikaan moista systeemiä jossa kaikki harkinnanvaraiset tuet poistetaan tai systeemiä jossa automaattisesti annetaan 900€ kaikille kuussa puhtaana käteen.
Mietitään mitä perustulolla oikeasti halutaan (toki tämä riippuu paljolti keneltä kysytään). Jos tarkoituksena on poistaa byrokratiaa ja tuloloukkuja, voitaisiin aloittaa sillä että kaikki kunnalliset ja valtiolliset sosiaaliturvaan liittyvät instituutiot yhdistetään ja laitetaan valtion tehtäväksi, pois kunnilta. Samaten ko. pisteisiin voidaan yhdistää muitakin toimintoja kuten lupa- ja veroasiat. Tämän lisäksi vaaditaan uusien digitaalisten ratkaisujen käyttöönotto, nettipohjaiset lomakkeet, videoyhteydet yms. kaikkialle. Ei siis tarvitse enään kävellä mihinkään toimistoon vaan riittää kun avaat Skypellä yhteyden virkailijaan ja täytät tarvittavat lomakkeet digitaalista allekirjoitusta yms. hyödyntäen. Tuloloukut poistuvat nostamalla verovapaan tulon rajaa ja sen ylittäville tuloille tasavero tai vaikkapa 2-portainen asteikko (esim. 15k€ vapaa tulo ja 40K€ kohdalla ylempi verotaso, nämä nyt hatusta ilman laskelmia).
Perustuloon liittyy niin paljon taloudellisia ja kannustavuuteen liittyviä ongelmia että se on todella vaikea saada kasaan.