Noormarkusta, Ahlaisista, Luvialta, jopa Kokemäeltä jne. Vastaavasti jotkut porilaiset käyvät Ulvilassa.Mutta niin vain Noormarkusta ja Ahlaisista käydään keskustan lukioissa, vaikka julkinen liikenne on siihen suuntaan jopa vielä heikompi.
Olipa taas yllätys, että kokkarit ja muut sekundapellet yrittävät kääntää huomion omista töppäilyistään persujen mahdollisiin töppäilyihin.
Sampo Terho kirjoitti:Euroopan parlamentti teki kuluvalla viikolla (jälleen) erikoisen päätöksen: parlamentti haluaa, että kaikkien yli 250 henkilöä työllistävien pörssiyhtiöiden hallituksiin olisi vuoteen 2020 mennessä nimitettävä vähintään 40 % naisia. Asian valmisteli Naisten oikeuksien ja sukupuolten tasa-arvon valiokunta yhdessä Oikeudellisten asioiden valiokunnan kanssa, ja hanke sai europarlamentissa selkeän enemmistön tuekseen. Minä äänestin vastaan.
-klip-
En kerta kaikkiaan ymmärrä kiintiöajattelun logiikkaa. Miten kysymys muka voi olla tasa-arvon edistämisestä, jos nimenomaisesti päätetään, että toisia pitää valintamenettelyssä suosia sukupuolen perusteella?
Europarlamentti toki saivartelee, että tarkoitus on vain asettaa voimaan tasapuolinen valintamenettely, jossa ainoastaan mieshakijoiden kanssa yhdenvertaisia naishakijoita suositaan. Minun mielestäni tämäkään ei ole tasa-arvoa. Ja miten ihmeessä tasapuolisen valintamenettelyn periaate sopii yhteen sen tavoitteen kanssa, että naisia tai miehiä on kyvykkyydestä riippumatta valittava jokin tietty prosentti?
Niitä yrityksiä, jotka eivät ota valintamenettelyä käyttöön, uhataan rangaistuksilla. Yritysten on raportoitava kansallisille viranomaisille hallitusten sukupuolijakaumasta ja toimista, joita ovat toteuttaneet saavuttaakseen 40 % tavoitteen. Yritysten, jotka eivät ole saavuttaneet tavoitetta on ilmoitettava syyt tähän.
-klip-
En ole myöskään vakuuttunut, että naisten enemmistö kannattaa tällaista kiintiöajattelua. Uskoisin järkevien ja ahkerien ihmisten sukupuolestaan riippumatta vaativan ainoastaan mahdollisuuksien tasa-arvoa – se on kaikki mitä he tarvitsevat. Kiintiöiden toteutuessa kyvykkäimmätkin naiset joutuisivat aina todistelemaan, etteivät ole vain kiintiön täytettä ja menettävät näin ansaitsemaansa arvostusta
Terhon logiikka sopii kuin nenä päähän siihen käsitykseen, mikä minulla on perussuomalaisista; sivistymätöntä päättelyä, jossa ei edes yritetä huomioida kaikkia asiaan vaikuttavia seikkoja. Naiskiintiöt ovat tosiasiallisen tasa-arvon toteuttamisvaiheen väline. Naiskiintiöillä pakotetaan yritykset nostamaan johtoon naisia, vaikka heillä olisikin pienemmät näytöt johtotason osaamisestaan kuin miehillä. Tämä näytön puute taas on viimeisen kahdentuhannen vuoden synnyttämä rakenteellinen ongelma. Naisten emansipaatio on niin nuori asia, että he eivät ole vielä yksilöinä tai sukupuolena päässeet näyttämään osaamistaan johtotehtävissä samassa laajuudessa kuin miehet. Naiskiintiön tarkoituksena on siis pakottaa yritykset antamaan naisille mahdollisuus saada kokemusta johtotehtävistä. Sitten kun tosiasiallinen tasa-arvo on saavutettu, on ihan sama, mikä sukupuolijakauma missäkin yrityksessä kulloinkin on, koska tuolloin naisilla on tosiasiassa yhtä hyvät mahdollisuudet tulla valituiksi kuin miehillä. Asenteet muuttuvat joissakin asioissa hitaammin kuin lainsäädäntö.
Mutta kuten alussa totesin, Terhon lausunto sopii hyvin käsitykseeni persuista: isoa kuvaa ei nähdä. Toki äänestäjäkuntaan uppoaa varmasti hyvin tällainen yksinkertaistettu logiikka, koska se käy järkeen, jos ei tiedä, mikä on tilanne ja mitä lainsäädännöllä haetaan.
Jos joku lyö pöytään tilastot, joissa kerrotaan hallitusvastuiden ja tj-vastuiden menevän yrityksissä Suomessa ja Euroopassa n. fifty-fifty sukupuolten välillä, tulen pyytämään Terholta ja muilta naiskiintiöiden vastustajilta anteeksi.
Härregud, miksi niiden pitäisi mennä tasan? Pitäisikö hallituksissa olla myös ikäkiintiöt? Entä rotukiintiöt? Nythän hallitusten kokoonpanot ovat täysin rasistisia, mikä on seurausta samoista asenteista kuin itsekin kirjoitat.
Ei tuollaista tarvitse kenenkään lyödä pöytään. Yhtiöiden hallitusten rooli on aivan muu kuin olla jokin yksisilmäisen tasa-arvonäkemyksen toteuttamisen leikkikenttä.Jos joku lyö pöytään tilastot, joissa kerrotaan hallitusvastuiden ja tj-vastuiden menevän yrityksissä Suomessa ja Euroopassa n. fifty-fifty sukupuolten välillä, tulen pyytämään Terholta ja muilta naiskiintiöiden vastustajilta anteeksi.
Yritysten johtotehtävät ovat taloudellisen ja yhteiskunnallisen vallan käyttöä ja samalla sen saamista itselleen. Miehet ovat miehittäneet (pun intended) nämä valta-asemat itselleen, ja naisilla on yhä aliedustus näissä tehtävissä. Sillä ei ole mitään väliä, mikä on sukupuolisuhde jossain siivoojien tai sairaanhoitajien duunissa. Noissa hommissa ei ole mitään valta-asemaa.Tämähän nyt oli ihan täyttä kakkaa. Ei pahalla. Mielestäni sinä et näe isoa kuvaa tässä. Sinä kannatat absoluuttista tasa-arvoa kun esimerkiksi minä kannatan mahdollisuuksien tasa-arvoa. Kuinka pitkälle olet valmis viemään oman tasa-arvon tavoittelusi? Täytyykö kaikkien saada yhtä paljon palkkaa samasta työstä? Täytyykö kaikkien saada yhtä paljon palkkaa eri töistä? Täytyykö kaikilla olla sama työ? Kannatatko myös poliittisia nimityksiä Suomessa, jos niillä valitaan nainen? Täytyykö esimerkiksi SOL:n olla tästä lähtien palkkaamassa mielestäsi vain miehiä, jotta siivoojien alalla oleva epätasa-arvo saadaan poistettua? Entäpä sairaanhoitajat? Entäpä teknisten alojen asiantuntijoiden? Täytyyhän naisten/miesten päästä näissäkin tehtävissä antamaan näyttöjä, jotta tasa-arvo tulevaisuudessa toteutuu.
Kuinka monta pätevää naista on jäänyt valitsematta johtotehtävään, koska naisia ei ole ennenkään niihin valittu, eikä ko. naisella ole kokemusta johtotehtävistä? Kuinka monta pätevää naista on jätetty valitsematta asenteiden vuoksi? Kuinka monta naista ei ole pätevöitynyt, koska ei ole ollut mahdollisuutta?Naiskiintiöt vievät pohjan pois niiden pätevien naisten työltä, jotka OIKEASTI omalla työllään ovat ansainneet johtoryhmäpaikan. Kuulostaa uskomattomalta, että julkinen sektori saa määritellä ketkä yksityiset yritykset nimittävät saavat nimittää hallitukseensa.
Tuon kirjoittaja tarkastelee yksilöä irrallaan olemassa olevista valtarakenteista. Ilmeisesti hänen(kin) mielestään miehet ovat olleet kautta historian ja tänäkin päivänä kyvykkäämpiä taloudellisen ja yhteiskunnallisen vallan käyttäjiä kuin naiset, koska ilman kiintiöitähän valitaan ehdottomasti kyvykkäin hakija, joka jostain syystä on useammin mies kuin nainen.Tässä sinulle lukemista Kokoomuksen suunnalta: Mimmikiintiöt ja paluu kabinettikulttuuriin Elina Lepomäki
Onko tämäkin nyt persuilua? Vai onko tämä vääristynyttä naisnäkökulmaa?
Ikä voi tuoda mukanaan tehtävän edellyttämää kokemusta ja tietoa. Sukupuoli käsittääkseni ei voi. Tosin monen logiikan mukaan ilmeisesti voi, koska kun valitaan pätevintä ihan ilman mitään sortavia rakenteita tai asenteita, valitaan mies. Nainen on siis sukupuolensa vuoksi pätemättömämpi käyttämään taloudellista ja yhteiskunnalista valtaa kuin mies.Härregud, miksi niiden pitäisi mennä tasan? Pitäisikö hallituksissa olla myös ikäkiintiöt? Entä rotukiintiöt? Nythän hallitusten kokoonpanot ovat täysin rasistisia, mikä on seurausta samoista asenteista kuin itsekin kirjoitat.
Miksi miehet olivat tehtävään pätevämpiä 5:1? He olivat ahkerampia, terävämpiä, kunnianhimoisempia, so. parempia työssään kuin naiset? Eikö ole kummallista, jos miehet ovat usein pätevämpiä yhteiskunnallisen ja taloudellisen vallan käyttöön kuin naiset?Edustamani yhtiön hallituksessa on yksi nainen ja viisi miestä. Ilmeisesti sinä ja parlamentaarikoiden enemmistö olette sitä mieltä, että yhtiön perustaja, pääomistaja ja nykyinen hallituksen puheenjohtaja on osallistunut kasaamaan yhtiölle huonoa hallitusta. Että te tiedätte yhtiömme tarpeet häntä paremmin.
Minä taas olen erittäin vakuuttunut, että yhtiöllemme on kasattu paras mahdollinen saatavilla oleva hallitus. Nyt joku näistä hallituksen hyvistä miesjäsenistä pitää potkia ulos, koska naiskiintiö tai sitten hallituksen jäsenmäärää pitää kasvattaa uusilla tulijoilla, joiden pitää olla naisia, vaikka osaavampia miehiäkin voisi olla tarjolla.
...Tuon kirjoittaja tarkastelee yksilöä irrallaan olemassa olevista valtarakenteista. Ilmeisesti hänen(kin) mielestään miehet ovat olleet kautta historian ja tänäkin päivänä kyvykkäämpiä taloudellisen ja yhteiskunnallisen vallan käyttäjiä kuin naiset, koska ilman kiintiöitähän valitaan ehdottomasti kyvykkäin hakija, joka jostain syystä on useammin mies kuin nainen.
Ikä voi tuoda mukanaan tehtävän edellyttämää kokemusta ja tietoa. Sukupuoli käsittääkseni ei voi. Tosin monen logiikan mukaan ilmeisesti voi, koska kun valitaan pätevintä ihan ilman mitään sortavia rakenteita tai asenteita, valitaan mies. Nainen on siis sukupuolensa vuoksi pätemättömämpi käyttämään taloudellista ja yhteiskunnalista valtaa kuin mies...
Lopuksi pienenä kuriositeettina: Suomen ensimmäinen naispresidentti valittiin vuonna 2000. Tuota aiemmin äänestäjien ja valitsijamiesten mukaan pätevin vaihtoehto sattui aina olemaan mies. Ainoastaan ujot 80 vuotta putkeen.
KiVi kirjoitti:Eikö ole kummallista, jos miehet ovat usein pätevämpiä yhteiskunnallisen ja taloudellisen vallan käyttöön kuin naiset?
...Yrityselämässä ei 95% tapauksissa kiinnosta hevonvittua mikään ideologia, vaan tavoite on saada yritys tuottamaan voittoa...
KiVi kirjoitti:Yritysten johtotehtävät ovat taloudellisen ja yhteiskunnallisen vallan käyttöä ja samalla sen saamista itselleen. Miehet ovat miehittäneet (pun intended) nämä valta-asemat itselleen, ja naisilla on yhä aliedustus näissä tehtävissä. Sillä ei ole mitään väliä, mikä on sukupuolisuhde jossain siivoojien tai sairaanhoitajien duunissa. Noissa hommissa ei ole mitään valta-asemaa.
Terhon logiikka sopii kuin nenä päähän siihen käsitykseen, mikä minulla on perussuomalaisista; sivistymätöntä päättelyä, jossa ei edes yritetä huomioida kaikkia asiaan vaikuttavia seikkoja.
Yksi toimintatapa on asettaa yrityksille pakotteet rekrytoida naisia tiettyihin tehtäviin, kunnes järjestelmä on oikaistu tosiasialliseen tasa-arvoon. Sen jälkeen rekrytointisäännökset voidaan poistaa.
Daespoolta myös asiallista tekstiä. Kiintiöpaikat eivät varmasti ole jokaisessa tilanteessa (tai välttämättä missään) paras mahdollinen ratkaisu tosiasialliseen tasa-arvoon pääsemiseen. Mikä on sinun ideasi yhteiskunnallisen ja taloudellisen vallan tasaiseen jakautumiseen sukupuolten välille? Vai tarvitseeko niiden jakautua tasaisesti? Jos ei, miksi?
Eli yritysten pitää palkata huonompia johtajia pelkästään sukupuolen takia? ..
Onko meillä varaa siihen, että johtoasemiin pääsee vain puolet populaatiosta sen takia, että kannamme historian painolastina naisten miehelle alisteista asemaa? Jos syy naisten miehiä pienempään edustukseen johtotehtävissä on rakenteellinen tai asenteellinen, eikö yritysten tehokasta toimintaa palvele se, että tällainen rakenteellinen este poistetaan lainsäädännön vomin? Haluatko palkata henkilön 50 vai 100 hakijan joukosta?Eli yritysten pitää palkata huonompia johtajia pelkästään sukupuolen takia?
Uskomatonta. Ei uskoisi että vuonna 2013 kuulee tällaista soopaa.
Tosiasiallinen tasa-arvo? Mikä ihme tämä on ja kuka on sen määritellyt?
Mikä on sinun ideasi yhteiskunnallisen ja taloudellisen vallan tasaiseen jakautumiseen sukupuolten välille? Vai tarvitseeko niiden jakautua tasaisesti? Jos ei, miksi?
Et ilmeisesti lukenut KiVin kirjoitusta ajatuksella, sillä eihän hän tätä vaatinut.
Miksi naisia on selvästi miehiä vähemmän johtotehtävissä?
Onko meillä varaa siihen, että johtoasemiin pääsee vain puolet populaatiosta sen takia, että kannamme historian painolastina naisten miehelle alisteista asemaa?
Jos syy naisten miehiä pienempään edustukseen johtotehtävissä on rakenteellinen tai asenteellinen, eikö yritysten tehokasta toimintaa palvele se, että tällainen rakenteellinen este poistetaan lainsäädännön vomin? Haluatko palkata henkilön 50 vai 100 hakijan joukosta?
Haluatko palkata henkilön 50 vai 100 hakijan joukosta?
Tosiasiallinen tasa-arvo tarkoittaa karkeasti sitä, että lainsäädöntöön kirjatut tasa-arvosäädökset pätevät myös käytännössä. Law in books is not law in action.