Häh? Voi olla sinulle vierasta, mutta yleensä ihmiset kykenevät suhtautumaan asioihin asioina.
Sarasvuo "meidän rikkaampien velvollisuus on huolehtia on köyhistä", "olen nähnyt monia työministereitä, mutta en vielä Lauri Ihalaisen kaltaista", "lapsilisät voitaisiin poistaa suurituloisimmilta" tai "syrjäytyminen on ongelma, jota ei ainakaan ratkaista oikeistolaisilla metodeilla"..
Itse asiassa melko yleisesti ihmiset eivät osaa erottaa keskustelun aihetta keskustelijoista, jatkis ja kaikki anonyymit foorumit ovat tästä loistava esimerkki keskustelujen henkilöityessä usein lähes välittömästi. Otetaan tästä esimerkki kun analysoin Sarasvuon edellä esitetyt mielipiteet:
Rikkaiden velvollisuus köyhistä huolehtimiseen on Sarasvuon emistinen, eli tunneperäinen mielipide. Ulkopuolinen ja puolueeton etistinen, eli järkiperäinen mielipide voi olla vaikka että rikkaiden ei ole taloudellisesti kannattavaa huolehtia köyhistä.
Sarasvuon Ihalaisen näkemisen voi tulkita monella tapaa, joten jätetään väliin.
Lapsilisät voitaisiin poistaa suurituloisilta, niitä voitaisiin myös progressioida tulotason mukaan. Kelpaa minulle.
Syrjäytymistä ei poisteta myöskään vasemmistolaisilla menetelmillä, jotka ovat yleensä rahan lyöminen kouraan ja takaisin pussikaljalle lähettäminen. Ilman osallistumista syrjäytyneet eivät todennäköisesti saa yhteiskunnasta kiinni.
Ja nyt sitten odottelemme muutaman minuutin miten edellinen analyysi henkilöityy...