Seppo Lehto teki natsitervehdyksen eli hän on toisin sanoen natsi? Ja koska James Hirvisaari on hänen ystävänsä, niin Jameskin on natsi? Eikö siinä sitten ole kaksi natsia, jotka käytännössä osoittavat, että 2010-luvulla löytyy maltillisia natseja, jotka eivät tee ideologiaan pohjautuvia rotuperusteisia murhia?
Eivät natsit automaattisesti tee rotuperusteisia murhia, mutta valitettavasti historiasta löytyy aika vahvat näytöt siitä, että jos kyseinen aate saa riittävästi kannatusta ja seuraajia, se voimistuu, ja silloin alkaa myös usein tapahtua näitä rotuperusteisia murhia.
Kaikki natsit eivät missään nimessä ole olleet näitä rotuperusteisten murhien tekijöitä. Esim. Natsi-Saksan aikaan puolueeseen kuului paljonkin väkeä, joka kuului puolueeseen vain siksi, että se oli käytännössä pakollista uralla etenemisen vuoksi. Moni puolueen jäsen ei välttämättä ollut edes tietoinen niistä hirmuteoista, joita hallinto teetti. Mutta tällä ei ole suurtakaan merkitystä. Jokainen tietää nykypäivänä, että jos natsismiin liitettyjä tunnuksia käyttää tuolla tapaa kuin Lehto ja Hirvisaari, se tarkoittaa natsismin historian vuoksi aika vahvaa leimautumista aatteen kannattajaksi. Kas kun tänä päivänä natsien hirmuteot ovat kaikkien tiedossa. Natsi-Saksassa näin ei vielä välttämättä ollut.
Hirvisaari vetosi tapauksessa alkuun huumoriin. Miehen olisi pitänyt jo olla oppinut, että hänen huumorintajunsa ei vastaa yleistä käsitystä huumorista. Siksi tuollaisilla teoilla saa aikaan vain vahinkoa omalle puoluelleen ja myös omalle maltillisen kriittiselle maahanmuuttolinjalleen. Siksi Hirvisaaresta voi sanoa vain, että sitä saa, mitä tilaa.
Itse en pidä perussuomalaisia missään nimessä natseihin rinnastettavana puolueena. Puolue on viralliselta linjaltaan mielestäni maahanmuuttokriittinen, ja omalla tavallaan tarpeellinen vastapaino puoluekenttään. Koska Suomessa on edelleen toimiva monipuoluejärjestelmä, päätökset syntyvät edelleen konsensuksen pohjalta. Siksi avoimen kriittinen lähestymistapa auttaa myös muunlaista linjaa ajavia puolueita tarkentamaan kantojaan, mikä auttaa samalla pääsemään parempaan lopputulemaan. Paasikivi sanoi käsittääkseni aikanaan, että toimiva demokratia tarvitsee toimivan opposition.
Perussuomalaisten ongelma on mielestäni siinä, että vaikka he eivät olekaan maahanmuuttovastainen, vaan -kriittinen, monet avoimen maahanmuuttovastaiset ja jopa rasistiset pikkutekijät ovat ottaneet puolueen vaikutuskanavakseen, koska se on ainoa isoista puolueista, joka edes jollain tavalla on heidän ajattelutapansa linjoilla. Eduskunnassa näitä tekijöitä ei minusta ole, vaan ongelma on nimenomaan kunnallispolitiikan tasolla. Media tarttuu näihin avoimesti, mikä on hyvä, koska mitä pikemmin nämä sankarit saadaan siivottua isosta puolueesta, sitä parempi se on Suomen kannalta. Ja mielestäni myös perussuomalaisten.
Itse en perussuomalaisia ole äänestänyt, enkä edes erityisemmin pidä puolueesta. Itse olen tähän liian kansainvälinen ja avoin ihminen. Yritän kuitenkin kaiken aikaa oppia elämään tämän puolueen kanssa, koska tosiasioiden tunnustamista on se, että puolue on melko isolla varmuudella mukana seuraavassa halliituksessa. Hiljalleen on jo alkanut näyttää, että puolueessa on ihan vakavastikin otettavia ja älykkäitä aktiivijäseniä, jotka ovat ihan vakavasti otettavia poliitikkoja. Itse en vain jaa heidän ajatusmaailmaansa, vaikka hyviäkin ehdotuksia heiltä on tullut.