Yhteenvedettynä tässä keskustelussa on nyt kaksi kiistakysymystä: onko parempi ottaa vastaan pakolaisia sen lisäksi että annetaan välitöntä katastrofiapua Syyriaan vai pitäisikö kaikki raha keskittää katastrofiapuun. Tämä on siis minustakin ihan keskustelunarvoinen kysymys, vaikka olen jo moneen kertaan toistanut, että minä näen Punaisen Ristin ja eduskunnan murskaavan enemmistön tavoin, että pakolaisten vastaanottamisella voidaan saavuttaa merkittävää lisäarvoa, koska siten näille ihmisille todella taataan varmasti ihmisarvoinen alku uudelle elämälle. Olot Syyriassa ovat epävakaita vielä pitkään.
Kysymys ei myöskään ole musta-valkoisesta joko tai -asetelmasta, YK:n ja esimerkiksi Punaisen Ristin kautta tehdään kyllä kaikki esimerkiksi nälkäkuolemien ehkäisemiseksi eikä kyse ole siitä, että nyt Suomen 2,7 miljoonaa aiheuttaisi jonkun kuoleman (samaan aikaan kun pelastaa muutama sata ihmistä takaisin normaalimpaan elämään). Yhtä hyvin muuten voitaisiin esittää ja paljon paremmin perustein, että valtion budjetissa on niin turhia menoja, että ne olisi nimenomaan järkevää siirtää Syyrian välittömään katastrofiapuun. Minä itse asiassa kannattaisin ilman muuta sitä, mutta nimimerkit vlad ja Daespoo ilmeisesti eivät.
Koska ketju on perussuomalaisista, niin mainitaan, että Timo Soini nimenomaan kannattaa syyrialaisten vastaanottoa:
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/soini-opetti-vakeaan-hakkarainen-ei-ehka-kuunnellut---video/2013/08/1796852
vlad kirjoitti:
Näille ihmisille siirto voi olla merkityksellinen mutta kokonaiskuvaan sillä ei ole mitään vaikutusta - muuta kuin, että jotkut saavat tunteen, että nyt tuli tehtyä jotain todella merkityksellistä.
Tässä on edelleen se ristiriita, että minusta näiden vastaanotettavien pakolaisten elämä on mittaamattoman arvokas, vaikka " se ei vaikuta kokonaiskuvaan". Kokonaiskuvaan ei vaikuta toki kuin länsimaiden yhteenlaskettu apu. Ei yksittäisen elämän arvoa pysty millään tilastoilla mittaamaan. Ja edelleen olemme eri mieltä siitä, onko tuo 2,7 miljoonaa automaattisesti mustavalkoisesti pois katastrofiavusta. Kuten sanoin, minusta katastrofiapua voidaan ilman muuta myös nostaa nykyisestä karsimalla muusta reilun 54 miljardin valtionbudjetisssa. Pakolaisten vastaanottoa kannatan, koska se oikeasti tuo lisähyötyä pelkälle leireille maksettavalle avulle.
vlad kirjoitti:
Se raha nyt ei vaan satu kasvamaan puussa, joten jos Syyriasta otetaan Suomeen esim. 300 pakolaista, tietää se auttamatta sitä, että jostain vastaava summa on poissa jollei oteta lisää lainaa kattamaan näiden pakolaisten aiheuttamat kulut, mitä minä en missään nimessä kannata. Ei pakolaisapu voi olla mitään lainarahalla pyöritettävää "bisnestä" vaan siihenkin tulee päteä selkeät säännöt ja toiminnan tulee olla tehokasta.
Syynää se budjetti tarkemmin läpi, jos olet todella sitä mieltä, että nimenomaan Syyrian pakolaisista pitää aloittaa karsiminen. "Raha ei kasva puussa" on aivan naurettava heitto, kun edelleen väitän ja mielestäni on täysin itsestäänselvääkin, että jos vaan tahtoa olisi, niin vaikka meillä sinällään tiukalla taloudella elävällä Tampereella olisi varaa ottaa nuo kaikki syyrialaiset vastaan - eikä se mitenkään kaataisi taloutta. Jos muuta väittää, ei vain tunne kuntataloutta tai kansantaloutta ylipäätään.
Vaikkapa kaupungin omistama Tampereen Vesi maksoi kolmesta jätevedenpuhdistamon ympäristöselvityksestä konsulttiyrityksille todennäköisesti yhteensä pari miljoonaa euroa - samalla rahalla voitaisiin ottaa ne Syyrian pakolaiset vastaan. Tunneliselvityksiin meni täällä myös miljoonia. Sitten kun joku tulee selittämään tällaisen inhimillisen hädän kysymyksessä, että raha ei kasva puissa ja muuta vastaavaa jargonia, niin vetää kyllä sanattomaksi.
vlad kirjoitti:
Minä en pidä itseisarvona toisen ihmisen auttamista, ja tästä päästään viestisi alussa esittämääsi kysymykseen. Minusta Suomen ei tarvitse eikä kannata lisätä mitään kriisiapua eikä myöskään kehitysapua vaan näissäkin tapauksissa leikkuri on otettava käyttöön aivan samalla tavalla kuin leikataan muillakin sektoreilla budjetissa. En näe järkeä pyyteettömässä avustamisessa jollei samalla toimita siten, että avustaminen tavalla tai toisella hyödyttäisi myös suomalaisia ja minusta suuren suurta hyötyä Suomelle ei ole muutaman sadan pakolaisen roudaamisesta Suomeen Syyrian leireiltä.
Tähän ei kai tarvitse todeta kuin, että olen täysin eri mieltä.
Daespoo kirjoitti:
Minä kerron. SPR:n Veripalvelun johtaja sai lähtöpassit | Yle Uutiset | yle.fi
Jaa, mistäs arvasin tämän veripalveluesimerkin. Kun ihmiset ovat toimijoita, mihin tahansa organisaatioon saattaa joskus mahtua jokin väärinkäytös. Punaisen Ristin kontrolli on kuitenkin tarkkaa ja väittäisin, että tällaisia tapahtuu erittäin harvoin. Veripalvelu ei liity sitä paitsi suoraan katastrofiapuun.
Daespoo kirjoitti:
No nyt tuli koko pölhövasemmiston argumenttien värisuora pöytään. Suomalaiset ovat jo valmiiksi väkivaltaisia niin eihän se haittaa jos tänne otetaan potentiaalisia radikaaliterroristeja maahan koska muutenhan me voitaisiin eristäytyä?
No minusta on melkoisen naivia kuvitella, että nämä muutama sata (tai paljon suurempikaan joukko) muodostaisivat oleellista uhkaa millekään suomalaiselle turvallisuudelle. Toki taustat on hyvä tarkkaan syynätä ja niin edelleen, mutta jos kuvittelee, että jokin islamisoituminen tms. olisi todellinen ongelma Suomelle, niin en tiedä, missä maailmassa täytyy elää.
Paljon suurempi uhka on juurikin suomalaisten oma väkivaltaisuus - alkoholin humalahakuista käyttöä pitäisi saada vähennettyä, toisaalta antaisin kyllä väkivaltarikoksista paljonkin nykyistä kovempia tuomioita vaikkei sekään rikollisuutta suoranaisesti vähennä. Terrori-iskut ovat epätodennäköisiä, mutta ainahan marginaalinen mahdollisuus on olemassa, otamme näitä syyrialaisia tai ei. Meillä nyt on omasta takaa kouluampujia ja mielenterveysongelmat ovat oikeasti aivan liian suuria - enemmän minua ne kyllä pelottavat kuin syyrialaiset pakolaiset.
Ja heh, ei tarvitse olla minkään sortin vasemmistolainen sanoakseen tämän rationaalisen tosiasian. Omasta puolueestasikin näin voitaisiin todeta - vai oletko nyt kääntynyt Halla-ahon äänestäjäksi?
Daespoo kirjoitti:
Kuulut siihen jengiin joille sähkö tulee töpselistä ja rahat pankista miettimättä taustoja yhtään enempää.
Heh, muistelenko oikein, että olit opiskellut joskus taloustiedettä? Ihmettelen, että näillä tiedoilla on voinut kursseja läpäistä. Syyrian pakolaisten ottaminen ei ole kansantaloudellisesti merkittävä kysymys - eikä sillä ole mitään, ei mitään tekemistä esimerkiksi kestävyysvajeiden ja muiden kanssa.